Tour 2015: Voorbeschouwing etappe 9
De etappe van zondag is een aparte. Niet omdat het een ploegentijdrit betreft, maar wel omdat het een ploegentijdrit betreft op de negende dag van de Ronde van Frankrijk. Diverse ploegen zijn al flink uit elkaar getrokken door de vele valpartijen die het peloton hebben geteisterd. De ambities moeten hierdoor behoorlijk bijgesteld zullen moeten worden. WielerFlits kijkt vooruit naar de ploegentijdrit.
ParcoursHet parcours voor de collectieve rit tegen de kllok is 28 kilometer lang en kent een pittig verloop. Het glooit behoorlijk in Bretagne en de finish in Plumelec ligt na een klimmetje van een kleine twee kilometer. De tijdwaarnemingen liggen op 10 en 20,5 kilometer. Het glooiende landschap betekent dat de zuigende werking van de sterke tijdrijders iets minder zwaar telt dan op een volledig vlakke rit.
Zoals gezegd eindigt de ploegentijdrit met een kort maar pittig klimmetje. De Côte de Cadoudal is niet eenvoudig; 1,7 kilometer lang met een gemiddeld percentage van 6,2 procent. Na 26 kilometer volle bak achter je ploegmaats aan stampen, is dit een ondankbaar slot voor diegenen die niet lekker meer zitten.
Want dat zijn er nogal een paar. De eerste week heeft zijn uitwerking op het peloton niet gemist en heeft menig tijdrijder, die zondag als motor van de ploeg had kunnen dienen, geëlimineerd. Etixx-Quick-Step mist Tony Martin, Trek mist Fabian Cancellara en Giant-Alpecin moet het doen zonder Tom Dumoulin. Tel daarbij op dat een groot aantal renners gebutst op de fiets zit en je hebt een groep mannen die absoluut niet zitten te wachten op datgene wat komen gaat. De tijd van de vijfde rennerdie de finishlijn passeert, telt als eindtijd.
Favorieten
Maar wie wel? Meerdere ploegen hebben in het verleden al bewezen uitstekend met elkaar tegen de tijd te kunnen rijden. BMC is één van die ploegen. Vooralsnog is de regerend wereldkampioen in de ploegentijdrit redelijk gespeend gebleven van écht grote schade in valpartijen. Bovendien zijn de renners prima op elkaar ingespeeld. Dit geldt ondertussen ook voor de mannen van Sky, die ook regelmatig een prima uitslag rijden in deze discipline. Met een frisse Chris Froome en Richie Porte, heeft Sky een prima motor, die menig renner er doorheen moet kunnen slepen.

Foto: Sirotti
Twee ploegen die in de ploegentijdrit vaak hoge ogen gooien, maar behoorlijk onthoofd zijn, zijn Orica-GreenEDGE en Etixx-Quick-Step. De Australiërs zijn bijna gehalveerd, terwijl de mannen van Patrick Lefevere het zonder hun grote tijdrijdende voorman Tony Martin moeten doen. Dat neemt niet weg dat de ploeg met mannen als Michal Kwiatkowski en Rigoberto Uran nog altijd erkende hardrijders in de gelederen heeft, die flink kunnen doortrekken.

Foto: Sirotti
Astana en Tinkoff-Saxo zijn ook zeker niet kansloos in de ploegentijdrit, net als de heren van Movistar. En vlak ook IAM Cycling niet uit. Matthias Brändle, Frans kampioen Jérome Coppel en Stef Clement hebben bepaald geen pap in de benen als het tegen de klok gaat. Let bovendien op Cannondale-Garmin. De Amerikaanse ploeg vloog vlak voor de Tour naar Bretagne om het parcours te verkennen, wat betekent dat de ploeg van Jonathan Vaughters deze wedstrijd serieus neemt.
Trek Factory Racing heeft weliswaar afscheid moeten nemen van hun favoriete gangmaker, maar dat betekent niet dat ze volledig uit beeld zijn. LottoNL-Jumbo en Lampre-Merida kunnen op een goede dag ook hoge ogen gooien. Winnen zou echter een verrassing zijn, temeer omdat bijvoorbeeld de Nederlandse ploeg enkele deelnemers in de ploeg heeft die eerder in de Tour zwaar ten val kwamen en hier nog altijd last van hebben.
Favorieten volgens WielerFlits
**** BMC
*** Sky, Astana
** Etixx-Quick-Step, Movistar, Tinkoff-Saxo
* IAM Cycling, Cannondale-Garmin, Trek Factory Racing, Lampre-Merida
Zie ook: De sterkte van de teams voor de ploegentijdrit
[poll id=”73″]
[url=http://buienradar.nl/weer/plumelec/fr/2986611/]Buienradar[/url] spreekt tussen 15.00 en 17.00 uur van windkracht 4 uit het westen. Weinig verandering verwacht.
Hoe weet jij dat
Dus ik begrijp van @John hiatt dat Tankink een derde bal heeft gezocht? ;)
Ploegen die mijns inziens sowieso beter zijn: BMC, Sky, Tinkoff, Astana, Etixx (ook zonder Martin), Movistar, Cannondale. Alles beter dan plek 8 zou in mijn ogen dus een fantastische prestatie zijn. Belangrijk is vooral de prestatie t.o.v. directe concurrenten voor top 10. Dan denk ik aan Etixx (Uran), AG2R (Bardet, Peraud, Vuillermoz), Cannondale (Talansky), Trek (Mollema), Giant (Barguil), Katusha (Rodriguez) en Lampre (Rui Costa).
Het klinkt gek gezien het ijzersterke deelnemersveld vooraf maar als ik de balans na goed een wek op maak dan is er een meer dan prima uitgangspunt voor Gesink (en ook Mollema) om hier top 10 te rijden. Je weet natuurlijk niet wat mannen als Thomas, Kreuziger, Fuglsang en Valverde gaan doen maar als je realistisch kijkt dan zou alleen Valverde in een dienende rol nog top 10 kunnen rijden. Het ziet er dus wat mij betreft goed uit.
Ben heel benieuwd naar vanmiddag maar ergens bekruipt mij het gevoel dat LTJ licht gaat tegen vallen.
Waaiers!