Tour 2015: Voorbeschouwing etappe 5
De openingsweek gaf ons tot dusver een spannende openingstijdrit, een enerverende rit naar Zeeland, een steile aankomst in Hoei en de kasseien van Noord-Frankrijk. Nu is het tijd voor de sprinters om te laten zien wat zij waard zijn in een echte massaspurt. De vijfde etappe voert de renners door het noorden van Frankrijk, waar in de Eerste Wereldoorlog meerdere veldslagen hebben plaatsgevonden. Woensdag strijden de coureurs om de dagzege. WielerFlits neemt het parcours en de favorieten – en het weer – onder de loep.
Parcours
De renners zullen om 12.45 uur vertrekken uit Arras, de hoofdstad van het departement Nord-Pas-De-Calais. Twee maal eerder vertrok de Tour uit deze stad: in 1991 ging de rit naar Le Havre en zegevierde thuisrijder Thierry Marie, afgelopen jaar trok de karavaan van Arras naar Reims, waar André Greipel de beste was. In 2004 finishte er een etappe in Arras, toen was José Luis Rubierra de snelste in de individuele tijdrit. Via een lichte omweg wordt vaart gemaakt richting Amiens.
Halfweg koers ligt de tussensprint van de dag getrokken in Rancourt. Tot dat punt hebben de renners nauwelijks hoogtemeters moeten overbruggen en na Rancourt verandert dat beeld niet. Wat wel van invloed kan zijn is het weer. De voorspellingen schrijven voor dat het een bewolkte dag wordt, maar met een stevige wind uit het westen van windkracht vijf of meer. De weg loopt in zuidelijke richting van kilometers 18-100 en van 138-164. Hier staat de wind vol op de kant. In de laatste 25 kilometer krijgt het peloton de wind vol op kop.
Die laatste 25 kilometer leiden naar de stad Amiens. De geboorteplaats van wijlen Philippe Gaumont, die van 1997 tot 2004 voor Cofidis reed en drie keer aan de Tour de France deelnam. Negen keer eerder arriveerde de Tour in dit stadje. De laatste keer was in 1999, toen ‘Mooie Mario’ Cipollini triomfeerde. In Amiens ligt – na 189,5 kilometer – de aankomststreep na een laatste rechte lijn van vijfhonderd meter.
Favorieten
Wij gaan er in dit geval van uit dat het peloton en groupe Amiens bereikt. De wind zal van zich laten horen, maar de slotfase waait hij slecht voor een groep ontsnapten, waardoor een massasprint voor de hand ligt. Dit wordt waarschijnlijk de eerste keer dat alle spurtbommen zich in de debatten gaan mengen. Op Neeltje Jans waren drie toppers present na de waaiers, maar nu ligt er meer concurrentie op de loer.

André Greipel – foto: Sirotti
“Een wedstrijd duurt negentig minuten, en op het einde winnen de Duitsers”, is een veelgebruikte spreuk in het voetbal. Dat verhaal kon ook opgehangen worden voor de rit naar Zeeland, toen na een etappe vol spektakel André Greipel de rit pakte op de meet. De sprintkopman van Lotto Soudal nam direct de druk weg bij de ploeg en kan met een gerust hart zich voorbereiden op de aankomst in Amiens. Lukt het hem om een tweede rit te winnen?
Etixx-Quick-Step baalde na afloop van diezelfde rit. Mark Cavendish kwam te vroeg op kop en viel in de laatste meters stil, waardoor hij genoegen moest nemen met een vierde plaats. De Brit haalde na afloop uit naar de ‘imbecielen’ die dachten dat wielrennen een computerspelletje was. Hij zal nu tot op het bot gemotiveerd zijn om ditmaal wel aan het langste eind te trekken. Dan moet hij eerst nog die andere Duitser, John Degenkolb, voorblijven. Degenkolb is de absolute kopman voor de sprints bij Giant-Alpecin en miste de slag in de waaierrit. Kan zijn ploeg hem in ideale positie afzetten?

John Degenkolb – foto: Sirotti
Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) is ook niet te onderschatten. De Slowaaks kampioen toonde zich zeer sterk in de etappe naar Zeeland, waar hij vlak voor de finale nog lek reed, maar alleen terugkeerde en nog tweede werd in de eindsprint. Ook in de rit naar Cambrai reed hij in dienst van kopman Contador een indrukwekkende koers. Alexander Kristoff is de zegekoning van 2015. De Noor heeft al achttien overwinningen op zijn naam staan en wil hier heel graag nummer negentien behalen. Hij kon nog geen potten breken in de voorgaande ritten, maar de sterke beer uit Stavanger is niet te onderschatten. Vorig jaar boekte hij twee ritzeges voor Katusha in de Tour.
De Franse hoop is gevestigd op Nacer Bouhanni, maar de Cofidis-renner kwam door een val op het Frans kampioenschap met een hoop vraagtekens rond zich naar Utrecht. Voorlopig heeft de oud-boxer nog niets van zich laten zien, maar hij zou zomaar als een duveltje uit een doosje kunnen verschijnen in eigen land. Andere rappe Fransen zijn Arnaud Démare (FDJ) en Bryan Coquard (Europcar).

Nacer Bouhanni – foto: Sirotti
Daarnaast is er nog een groep sprinters die op een goede dag zich kunnen mengen tussen de absolute toppers. Sam Bennett (Bora-Argon 18) is wel zo’n renner. De Ier won dit jaar al drie wedstrijden. Lampre-Merida rekent op Davide Cimolai, terwijl Cannondale-Garmin beschikt over de Litouwer Ramunas Navardauskas. Edvald Boasson Hagen en Tyler Farrar zijn de snelle mannen bij MTN-Qhubeka. Boasson Hagen leverde in de etappe naar Cambrai nog een sterke sprint af, wat hem de vijfde plaats opleverde.
Favorieten volgens WielerFlits
**** André Greipel
*** Mark Cavendish, John Degenkolb
** Alexander Kristoff, Peter Sagan, Nacer Bouhanni
* Sam Bennett, Arnaud Démare, Edvald Boasson Hagen, Bryan Coquard
De meesten hebben deze conclusie al 10 jaar terug getrokken en kijken gewoon Sporza, of de Engelse Eurosport.
Dat de NOS die pannenkoeken nog salaris betaalt ook, dat is wel zorgelijk. Als belastingbetaler zou je de publieke omroep eigenlijk een schop onder hun willen geven.
Edit: hier ie zelfs een speciaal topic voor, dat vrij groot is. Dat zegt genoeg..
http://www.windfinder.com/forecast/albert_meaulte
Dat waren toch Tankink en van Emden.
Eigenlijk ongelovelijk dat hun salaris betaald wordt door middel van dat wij belasting betalen. En ook nog 2 die niks van wielrennen weten Tjonge Jonge.
PS. weet iemand hoe het met Matthews gaat, of heb ik een bericht hierover gemist?
Ik vind Karsten Kroon héél erg cynisch en bijna gemeen overkomen in zijn commentaar, alsof ie de renners die nu nog rijden helemaal niets meer gunt.
Wat betreft dat chauvinisme van de Belg: ik vind dat zo'n gezwets. Natuurlijk letten ze daar meer op de Belgen, maar ze hebben het ook vaker over de correcte Nederlanders dan de NOS. José de Cauwer vooral, die let altijd op Gesink, Mollema, Boom en noem ze maar op. Dat ze een beetje voor renners uit hun eigen land supporten... mag het ff? Bij voetbal word ik juist helemaal gek als ik het Nederlands elftal kijk en zo'n commentator probeert alles op een veel te nuchtere en onpartijdige manier te brengen, beetje chauvinisme hoort er bij!
@ TrEB
http://cyclingquotes.com/news/injured_matthews_survives_brutal_day/
Voor de teams van Nibali en Contador, die voor de echte bergen meer afstand moeten nemen van Froome/Quintana, opnieuw een kans hun rivalen pijn te doen.
Ja die quote was alleen wel van gisterenochtend, maar ze postten hem wat laat. Aan de rit van gisteren te zien ging het al iets beter. Hij verwacht zelf een paar dagen nodig te hebben om te zien of het nog echt iets kan worden.
Haha, als het op dat soort plekken hard waait (vanuit de goede richting) is er echt NO WAY dat er geen waaiers komen!