Tour 2015: Chris Froome deelt mokerslag uit, Robert Gesink vierde
Foto: Sirotti
dinsdag 14 juli 2015 om 17:02

Tour 2015: Chris Froome deelt mokerslag uit, Robert Gesink vierde

Chris Froome heeft overtuigend de eerste bergrit van de Tour de France gewonnen. De Brit versnelde al op meer dan zes kilometer van het einde en niemand kon in zijn buurt blijven. Froome’s ploeggenoot Richie Porte eindigde op een kleine minuut als tweede. Nairo Quintana werd derde en moest ruim één minuut toegeven. Robert Gesink reed een ijzersterke etappe en kwam als vierde over de streep. De Nederlander gaf iets meer dan anderhalve minuut toe.

Fedrigo en Vanbilsen vallen aan
Pierrick Fedrigo was na zeven kilometer de eerste renner die kon ontsnappen uit een op hol geslagen peloton. De Fransman moest een lange periode met zijn neus in de wind rijden om weg te komen uit het peloton. Pas na een kleine vijftien kilometer wedstrijd kreeg de renner van Bretagne Séché Environment een vrijgeleide van het peloton.

Inmiddels was er wel een tweede aanvaller: Kenneth Vanbilsen. Fedrigo wachtte echter niet op de Belg. Pas dertig kilometer later liet hij de renner van Cofidis bij hem komen en waren er dus twee koplopers. Dat stemde de Sky-ploeg van leider Chris Froome tevreden en na 75 kilometer wedstrijd had het tweetal bijna vijftien minuten voorsprong.

Toen vond Movistar het wel welletjes. De ploeg van uidager Nairo Quintana zette twee mannetjes op kop. Alex Dowsett en Imanol Erviti moesten aan het werk bij de Spaanse ploeg en reden al snel een minuut van de voorsprong van Fedrigo en Vanbilsen af.

Val Warren Barguil
Met nog 85 kilometer te gaan ging in het peloton Warren Barguil hard tegen de grond. De Fransman bleef lang zitten. De renner van Giant-Alpecin ging uiteindelijk wel weer door, maar had toen wel al ruim drie minuten achterstand op het peloton. De klimmer zette echter door en kwam dankzij de hulp van de volgauto’s en Ramon Sinkeldam terug bij het peloton.

André Greipel terug in het groen
Op 55 kilometer van het einde was het verschil nog altijd boven de tien minuten. FDJ wilde hier verandering in brengen en ging Movistar helpen in de achtervolging. Daarna sloten ook de ploegen van de sprinters aan met het oog op de tussensprint op 42 kilometer van de eindstreep.

Giant-Alpecin trok de sprint goed aan voor John Degenkolb, maar André Greipel won de sprint van het peloton. Peter Sagan eindigde pas als zevende en daarom mag Greipel morgen opnieuw van start gaan in de groene puntentrui. Het peloton had op dat moment zeven minuten en twintig seconden achterstand op het kopduo.

Klimwerk
Richting de voet van de klim wilden verschillende ploegen hun kopmannen naar voren brengen. Dit zorgde ervoor dat het verschil met de vluchters rap verkleind werd. Aan de voet hadden Fedrigo en Vanbilsen nog twee minuten voorsprong over en wisten daar al dat ze kansloos waren voor de dagzege.

Na anderhalve kilometer moest Vanbilsen zijn vluchtmakker Fedrigo laten gaan. In het peloton lieten een groot aantal knechten en sprinters het in het begin van de klim lopen. Van de klassementsrenners was Rui Costa de eerste die het peloton moest laten gaan. Movistar trok aan kop hard door. Ook voor Romain Bardet, Andrew Talansky en Daniel Martin was het feestje tijdens het klimmen snel voorbij. Met nog twaalf kilometer was het ook klaar voor Thibaut Pinot en Jean-Christophe Peraud, de twee Fransen die vorig jaar nog op het podium eindigden. Het was voor hen geen feest op Quatorze Juillet.

foto: Sirotti

foto: Sirotti

Aanval Gesink
Op het moment dat Fedrigo werd bijgehaald door het gedecimeerde peloton, koos Robert Gesink de aanval. De renner van LottoNL-Jumbo voelde zich duidelijk goed en sloeg direct een gaatje met de door Movistar gemende favorietengroep.

Achter onze landgenoot moest een andere Nederlander, Bauke Mollema, afhaken. Hij was niet alleen, want ook titelverdediger Vincenzo Nibali moest er af in het gezelschap van Rigoberto Uran. Rafael Valls ging ondertussen op zoek naar Gesink. Iets verderop sloot de Spanjaard aan.

Met 8,5 kilometer te gaan liet de Nederlander zijn Spaanse vluchtmakker weer achter zich, terwijl Joaquim Rodriguez, Warren Barguil en Laurens ten Dam moesten lossen bij de favorieten. Daar nam Wout Poels de kop in dienst van kopman Froome.

Valverde
Op acht kilometer van het einde gooide Alejandro Valverde de knuppel in het hoenderhok, maar Geraint Thomas liet niet begaan. De favorietengroep bestond nog maar uit tien renners. Valls werd ondertussen ingehaald.

Op kop van de groep versnelde Sky met als gevolg dat er een paar man af moesten. Gesink werd ingehaald. Alleen Chris Froome en Nairo Quintana konden het tempo van Richie Porte volgen. Op korte afstand volgden Tejay van Garderen en Gesink.

Froome
Op 6,5 kilometer van het einde versnelde Froome zelf. Quintana moest gelijk een klein gaatje laten en zag zijn Britse concurrent beetje bij beetje laten gaan. Froome verzwakte onderweg niet en reed in het slotstuk van de etappe alleen maar verder weg al zijn concurrenten.

Al na de eerste Pyreneeënrit heeft de Brit een voorsprong van enkele minuten op zijn concurrenten. Quintana volgt in het algemeen klassement op drie minuten, Contador op vier. Verliezer van de dag was titelverdediger Vincenzo Nibali. Hij staat nu tiende op bijna zeven minuten van Froome. Morgen gaat de Tour verder met een nieuwe bergetappe.

Chris Froome

Foto: Sirotti

flag-es Tour de France 2015 (WT)
Uitslag rit 10: Tarbes – La Pierre-Saint-Martin
1. flag-gb Chris Froome (Sky) in 4u22m07s
2. flag-au Richie Porte (Sky) op 59s
3. flag-co Nairo Quintana (Movistar) op 1m04s
4. flag-nl Robert Gesink (LottoNL-Jumbo) op 1m33s
5. flag-es Alejandro Valverde (Movistar) op 2m01s
6. flag-gb Geraint Thomas (Sky) z.t.
7. flag-gb Adam Yates (Orica-GreenEDGE) op 2m04s
8. flag-fr Pierre Rolland (Europcar) z.t.
9. flag-fr Tony Gallopin (Lotto Soudal) op 2m22s
10. flag-us Tejay van Garderen (BMC) op 2m30s

11. flag-es Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) op 2m51s
17. flag-nl Bauke Mollema (Trek Factory Racing) op 4m09s
21. flag-it Vincenzo Nibali (Astana) op 4m25s
22. flag-nl Laurens ten Dam (LottoNL-Jumbo) z.t.
32. flag-nl Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) op 6m04s
33. flag-nl Wout Poels (Sky) z.t.
Volledige rituitslag

Chris Froome

Foto: Sirotti

Algemeen klassement na rit 10:
1. flag-gb Chris Froome (Sky) in 35u56m09s
2. flag-us Tejay van Garderen (BMC) op 2m52s
3. flag-co Nairo Quintana (Movistar) op 3m09s
4. flag-es Alejandro Valverde (Movistar) op 4m01s
5. flag-gb Geraint Thomas (Sky) op 4m03s
6. flag-es Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) op 4m04s
7. flag-fr Tony Gallopin (Lotto Soudal) op 4m33s
8. flag-nl Robert Gesink (LottoNL-Jumbo) op 4m35s
9. flag-fr Warren Barguil (Giant-Alpecin) op 6m12s
10. flag-it Vincenzo Nibali (Astana) op 6m57s

11. flag-nl Bauke Mollema (Trek Factory Racing) op 7m15s
Volledig klassement

RIDE Magazine
298 Reacties
14-07-2015 19:14
@chasse patat Die bestaat al een poosje, dus had hij eigenlijk vorige week ook al moeten winnen ;)
14-07-2015 19:15
We kunnen het ook omdraaien. Het verbaast me meer hoe slecht de concurrentie rijdt. Purito D Martin Bardet Pinot Majka Fuglsang Nibali maar ook mannen als Meintjes had ik toch meer van verwacht dan een plek in de top 40 achter Pauwels Gallopin Thomas en Janse van Rensburg of all people
14-07-2015 19:15
@Wim In dat ene beeld zie je Gesink 10 meter achter Porte. Je zou denken dat Porte gesloopt is, omdat hij Kilometers lang vol heeft gereden en zelfs een keer is doorgetrokken. Maar niets is minder waar, hij rijdt 30 seconden goed op Quintana en gaat er zelfs makkelijk overheen. Dat is toch geen Koekenbakker hè die Nairo.
14-07-2015 19:16
@sven241
Ja, dat beeld wilde ik ook even terug gaan zoeken omdat ik het niet helemaal snapte. Het was volgens mij op hetzelfde moment dat ook de auto van Sky voorbij kwam. Toen zapte de regie weg.
14-07-2015 19:20
[quote]Dat is toch geen Koekebakker hè die Nairo.[/quote]
Nee. En jouw probleem is dat je doet alsof Porte dat wel is. Die reed twee jaar geleden toch ook al iedereen op achterstand samen met Froome? Alsof dit nieuw is...

Weet je wat het is hier op wielerflits: Toen Contador op de Muur van Huy al liet zien slecht te zijn hoorde je overal mensen praten over dat dat niks zegt en die muurtjes niks voor hem zijn (....). Nibali op de Mur de Bretagne precies hetzelfde. Nu wordt het bevestigd en is iedereen blijkbaar zo teleurgesteld dat het allemaal aan de doping van Sky ligt. Give me a break. Dat Froome geen fans heeft snap ik volledig, maar dat hoort niet alles wat men hier roept te beinvloeden.

En Gallopin bijvoorbeeld, die rijdt ook heel erg goed. Net als Thomas reed die ook in Parijs-Nice al heel erg goed de slotklim op na een etappe waar geen voorwerk in zat. Waarom is die niet verdacht? Of Serge Pauwels? Die doet ook iets wat ie nog nooit gedaan heeft.

Het is allemaal gebler uit emotie, en dat is doodzonde op zo'n mooie dag!
14-07-2015 19:20
Jaa zag het net in de samenvatting van de Nos.
Ajoh ik moet me er ook niet zo druk om maken, Froome en Thomas zijn goed voor m'n poule;)
14-07-2015 19:23
@LL Nooit gezegd dat Porte een sukkel of zoiets is. Het is gewoon een steengoede renner, maar als je kapot zit zoals Nairo, Contador, Valverde, Van Garderen dan kan je niet meer. Porte kon nadat hij leeg was opeens wel weer aanzetten. Dat is zeer opvallend.
14-07-2015 19:26
@ sven

Hij trok gewoon een keihard door voor Froome, liet daarna even lopen en moest ongetwijfeld bijkomen. Het feit dat ie enig herstel laat zien op de klim is toch niet een reden om hem te verdenken?!
Je kan ook zeggen: hij rijdt net zo snel als Quintana omhoog, niks raars aan op basis van wat we van beiden weten.
14-07-2015 19:28
Froome is gewoon een klasse beter dan de rest. Ik ben blij voor onze Hollandse vriend Gesink. Wat me opvalt is hoe zwak de rest is…

Pinot niets
Bardet niets
Talansky niets
Rui Costa niets
Nibali niets
Mollema te zwak
etc.

Er zijn heel wat gepretendeerde Tour-kandidaten die vet betaald worden en heel hun seizoen afstemmen op deze wedstrijd die geen poot vooruit komen. Al dat maandenlange gezeik over wat ze allemaal niet doen om goed te zijn in de Tour dat is pas schandalig.

Wat Quintana betreft die is nog veel te jong. Geef die jongen nog een tweetal jaar om te groeien.

En sky ja:

Thomas heeft een grote motor.
Jullie geliefkoosde POELS waarover iedereen zwijgt als sky beschuldigd wordt is toch ook een klasbak of niet??
En Porte is eindelijk sinds 2013 weer top. Had hij niet gevallen in de Giro had hij naar alle zekerheid gewonnen of toch zeker niet ver achter Bertje.

En tot slot Bertje hij wordt wat ouder en heeft reeds de Giro in de benen, wat hadden jullie nu gedacht…..

En verder: Het is nog twee weken dus wat gebeurt er nog allemaal of net niet…
14-07-2015 19:33
"Enig herstel" Is niet na een zware inspanning 30 seconden inhalen op Nairo en er van weg rijden. Zelfs op Froome pakt hij daar een seconde of 15.
14-07-2015 19:35
Het blijft echt jammer dat Contador de Tour moest rijden van Tinkov en niet gewoon Giro-Vuelta-dubbel nog eens probeerde te winnen. Perfect haalbaar. Veel ziel zit er in deze Tour toch niet meer.

Altijd grappig hoe er altijd naar de Tour wordt uitgekeken (ook door mij, hoor), maar hoe die ronde toch jaar na jaar de teleurstelling van het jaar wordt. Zelfs de Tour-editie die Contador won in 2009 was een muffe uitgave, zeg ik er eerlijkheidshalve maar bij. De Tour heeft het niet in zich om de pracht van de Giro of Tour te herbergen. Het is jammer, maar het is zo. Het zijn enkel de reporters die van de Tour maken wat het is.

En Froome? Armstrong 2.0. Geeuw!
14-07-2015 19:37
Het had zo mooie Tour kunnen zijn. 4 winnaars van een grote ronde waarvan 3 ook de Tour hebben gewonnen. Een mooie strijd op de flanken van de Pyreneeën en Alpen. Helaas na 1 demmerage wordt met minuten gesmeten en het is na 1 bergetappe beslist.
14-07-2015 19:37
Ok dus Porte (of zelfs heel Sky) is verdacht omdat Porte de snelste laatste kilometer(s?) reed. Ik begrijp de denkwijze

niet echt.

Wat nou als Quintan gewoon iets te hard heeft geprobeerd Froome in te halen? En nogmaals: je hebt het totaal over niemand anders dan de Sky mannen. Gallopin eindigt drie plaatsen achter Thomas, daar hoor je niemand over. Er zijn gewoon veel gekke dingen gebeurd vandaag, zoals dat altijd zo is op een eerste beklimming in een grote ronde, en dan ook nog eens met een vlakke aanloop. Als Thomas straks in de koninginnerit weer 6e wordt, en Porte weer 2e, dan heb je misschien een punt. Misschien, want ook dat moet je weer gewoon in de context proberen te plaatsen. En dat gaat bij alle beschuldigingen vandaag volledig mis. Het gaat alleen maar over Sky, niet over Gesink, niet over Gallopin, niet over Serge Pauwels, niet over Rafael Valls, of over Ten Dam (die volgens de logica van het herstel van Porte na de Giro ook wel héél erg snel hersteld is na zijn valpartijen). Als mensen er nou eens een complete blik op na zouden houden zou een discussie op zich te doen zijn, maar niet als de strekking is "die van Sky spelen vals, want zij rijden hard, maar dat anderen ook hard rijden maakt niet".
14-07-2015 19:39
Trouwens, Thomas Voeckler werd als 1 van de eerste gelost, maar hij eindigt op zijn eigen tempo gewoon als 24e voor Talasky, Purito, Uran enzovoort. Hij wil gewoon zo veel mogelijk in beeld daarom lost hij eerst en dan blijft hij gewoon aanklampen bij die motor ;)
14-07-2015 19:40
Froome rijdt rond als een buitenaards wezen, de "ET" van het peloton.
14-07-2015 19:40
@ sven

Of, volgens jouw logica, hij zit aan de dope. Want hij zat stuk en moest lossen en rijdt vervolgens veel harder dan de rest om hem heen. ;)
14-07-2015 19:43
Ik heb op zich helemaal geen moeite met een plaats 1 en 2 van Froome en Porte, dat zijn alletwee steengoeie renners en dat weten we al een tijdje. Wel doet het presteren in de breedte en de manier van rijden (controle, tempo) sterk denken aan US Postal van destijds, met voor mij als meest in oog springende overeenkomst de rol van Thomas vs die van Hincapie. Laatstgenoemde voorjaars-specialist was in veel bergetappes ook erg sterk en won in 2005 zelfs de koninginnerit.

Ik wil prima accepteren dat een Giro-Tour combinatie tegenwoordig niet meer mogelijk is, getuige de performance van Bertje deze Tour.
Maar dan zou ik op zn minst mogen aannemen dan kasseientalent en hooggebergte-klimvermogen ook niet meer verenigbaar zijn heden ten dage. Dus kijk ik met gefronste wenkbrouwen naar Thomas, en dat ie het in Parijs-Nice al eerder liet zien doet niets af aan het argument.
De vergelijking met Wiggins gaat mijns inziens mank, aangezien dat nooit een klassieker specialist was (hoe graag hij dat ook wilde), maar vooral een tijdrijder. Van tijdrijders weten we dat daar wel goeie ronderenners van te maken zijn.
14-07-2015 19:46
@LL Porte pakte 40 seconden op iedereen, want hij loopt ook uit op Gesink, Van Garderen etc. Het is dus niet zo dat Quintana te hars Froome wilde inhalen. Het ging erom dat hij weer kon versnellen nadat hij ontploft was en toen zo veel tijd pakte. Enfin, we moeten nog even afwachten wat er de komende bergritten gebeurt. Het is misschien ook zo dat ik dat gevoel nu extra heb door dat bericht van vanmorgen.

Over het laatste van dat de ene hard mag rijden en de andere niet, tja. Zelf vind je (samen met heel veel andere) Astana verdacht en in de Giro zette heel veel mensen daar vraagtekens bij. Prima, maar dan mag je dat nu ook wel doen.
14-07-2015 19:48
[quote]Van tijdrijders weten we dat daar wel goeie ronderenners van te maken zijn.[/quote]

Maar van tijdrijders weten we ook dat er goede klassiekerrenners van te maken zijn. Tony Martin heeft een paar dagen geleden uitgesproken het wellicht ook te willen gaan doen, omdat ie denkt dat ie er goed in is. Wiggins was toen ie zich er op toe legde ook zeer goed op de kasseien. En wat te denken van ene Cancellara, begon ook als tijdrijder voordat ie klassiekerspecialist was. Als het die kant op kan, én je zelf zegt dat van tijdrijders goede klassementsmannen te maken zijn, dan moet het in theorie toch allebei kunnen? Hij is niet in allebei de allerbeste, maar zijn potentie als wielrenner is al zó lang bekend. Nogmaals refereer ik ook graag nog eens aan de adelbrieven die ie mee heeft genomen van de baan. En wat ie op Wiggins voor heeft, als je dan toch die vergelijking wilt maken, is dat ie veel beter kan rijden en sturen in een peloton. Dat heeft Wiggins als klassiekerrenner zeker wat gekost.

@ sven

Ik heb geen moeite met de vraagtekens, dat zou hypocriet zijn, ik heb moeite met de gedachte erachter. Alles is gebaseerd op emotie en waar mij verweten werd dat ik mij op Astana focuste (toch een ploeg met een veel zwartere geschiedenis, en veel verdachtere personen aan het roer) staart iedereen zich nu hélemaal blind op Sky. Als mensen bijvoorbeeld zeggen dat Landa in potentie een betere renner is dan Thomas dan getuigt dat van ernstige partijdigheid in deze discussie.
14-07-2015 19:48
LyndaLid, wilde je even plussen, maar zie daar toch van af.

Interessant, naast de topprestatie van de Gees, is eigenlijk het falen van de concurrentie.
Rui Costa, Rodriguez, Nibali, Bardet, Pinot, Mollema, Martin, Rodriguez, Hesjedal, Majka, Talansky...

We kunnen Froome en Porte verheerlijken of verdenken tot in Parijs, maar al deze heren zijn ook op talloze minuten gereden door Gesink, Yates en Gallopin.
14-07-2015 19:51
@LL Voeckler heeft geen doping nodig, een camera is genoeg;)
Maar zonder gekheid je snapt zelf natuurlijk ook dat hij nog geen inspanning had gedaan en gewoon 1 tempo reed.
Porte hield zich gewoon niet aan de regel, dat je een inspanning altijd moet terugbetalen. Ik hoop dat hij gewoon heel erg goed is en dat hij dat volgend jaar ook bij een andere ploeg bewijst.
14-07-2015 19:52
Ik ben er al jaren bij als fervent lezer en volger van Wielerflits, zo'n beetje vanaf het begin in 2008. Af en toe heb ik de neiging te reageren, maar zeker vandaag op dit topic na alle reacties gelezen te hebben.

Ik kan het slechts puur eens zijn met @LL en ik stoor me mateloos aan iedereen die Sky "beschuldigd", "niet vertrouwd" en "basht". Natuurlijk zijn ze sterk, maar de meesten staren zich blind in mijn ogen. De term "jaloers" komt erg sterk in mij op. Porte rijdt in de Giro met de besten (bv. Uran - aantal keer podium -, Contador - behoeft geen uitleg -) mee omhoog in de eerste week en is puur door pech zijn moraal verloren. Porte zal deze tour ook ongetwijfeld zijn welbekende slechte dag wel krijgen (of heeft hij er al vier gehad? ;)). Verder rijdt Thomas al jaren constant en ontwikkeld hij zich wellicht voor het eerst als ronderenner zoals Wiggo dat ook kon? En ja, Froome, sinds 2012 hoeft het voor de gemiddelde wielerkenner geen verrassing meer te zijn dat hij hier wint toch?

Het ligt denk vooral aan het falen van de beoogde uitdagers, maar hoe onlogisch is dat? Contador met zijn dubbel. Quintana die eigenlijk in mijn ogen nog steeds zijn "talent" stempel nog niet ontgroeid is. Nibali die al het hele jaar kwakkelt en de Fransen die waarschijnlijk wat moeite hebben met de druk van het verdedigen van hun posities vorig jaar.

Ik ben geen Sky-fan, maar een beetje objectiviteit mag wel gevraagd worden zo nu en dan.

P.S: De condor was fantastisch!! Een zwak voor hem sinds hij bij de profs doorbrak en een hoop pech gehad. Als ik iemand deze prestatie gun is het Robert wel. My personal hero! En was het met doping (want velen kunnen dit miss ook als een bizarre prestatie opvatten), dan horen we het wel toch? Onschuldig tot het tegendeel bewezen is wat mij betreft.
14-07-2015 19:57
mentsjov, als dit jouw strekking is, nodig ik je uit vaker te reageren... :D
14-07-2015 20:04
@LL Dat snap ik wel van dat blind staren. Alleen ik ben niet partijdig als ik vind dat Landa een betere KLIMMER is en was dan Thomas.
14-07-2015 20:08
Mooie woorden metsjov. Eens! Robert heb genoten van je! Brok in de keel net als zeeman.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine