Tosh Van der Sande reageert op positieve test: “Materiële vergissing”
foto: Marcel Koch
donderdag 20 december 2018 om 16:30

Tosh Van der Sande reageert op positieve test: “Materiële vergissing”

Tosh Van der Sande heeft deze namiddag via een persbericht gereageerd op zijn positieve dopingtest. “Een materiële vergissing”, klinkt het bij de renner van Lotto Soudal. “Ik nam in het verleden afwisselend twee neussprays. In de hectiek werd de naam van de verkeerde spray op het dopingformulier vermeld. Ik wil nu zo snel mogelijk mijn naam zuiveren.”

“Tijdens de laatste dag van de Zesdaagse van Gent werd ik gecontroleerd op doping”, begint Van der Sande zijn verhaal. “Niets ongebruikelijks. Traditioneel worden op de slotdag alle renners gecontroleerd die het podium halen.”

“Ik was dan ook stomverbaasd dat ik een brief ontving met een afwijkend analyseresultaat. Mijn staal bevatte prednisolone, afkomstig van de neusspray Sofrasolone. Die is vrij verkrijgbaar en werd mij bezorgd door de ploegarts. En is bovendien toegelaten binnen wedstrijdverband voor zover vermeld op het dopingformulier.”

“Gebruikte beide sprays afwisselend”
Van der Sande nam de spray intranasaal. Maar naar eigen zeggen vermeldde hij in de hectiek ”Mometasone spray” in plaats van “Sofrasolone”, wat voor dezelfde medische indicaties gebruikt wordt. “In het verleden gebruikte ik beide sprays afwisselend, me steeds bezorgd door de ploegarts. Dit is dus puur een materiële vergissing.”

“Ik zal nu samen met mijn raadslieden Mr. Johnny Maeschalck en Mr Kristof De Saedeleer en manager Jef Van den Bosch het nodige doen om een en ander aan te duiden aan de UCI en zo mijn naam te zuiveren”, besluit hij. In afwachting van het onderzoek besliste Lotto Soudal om zijn renner te schorsen.

RIDE Magazine
55 Reacties
20-12-2018 16:34
Een alternatief feit !
20-12-2018 16:37
Positief testen op een toegelaten substantie is toch iets nieuws.
20-12-2018 16:39
Pakhaas
20-12-2018 16:40
Na alle 'ik heb het niet gedaan - lulverhalen', klinkt dit toch wel aannemelijk.
    20-12-2018 16:53
    Een aannemelijk feit ??
    21-12-2018 08:24
    Ja idd. Gewoon zoveel mogelijk prestatiebevorderende (of in ieder geval waarvan renners dan denken harder te kunnen fietsen) troep door elkaar gebruiken dat je niet meer weet wat je nu gedaan hebt.
20-12-2018 16:53
Als vurig anti doping mens vind ik dit eigenlijk wel een beetje een storm in een glas water. Een wedstrijdje zonder één enkele reden om doping te gebruiken en betrapt worden op een toegestaan middel. Da's eigenlijk hetzelfde als zeggen: 'heeeee jochie jij hebt een appel gegeten'...
    20-12-2018 18:42
    Klopt, maar als de afspraak is dat je vooraf moet melden dat je een appel wil eten dan moet je dat wel doen en geen "peer" melden, want dat is een andere (verboden) vrucht.

    Nou is het een storm in een glas water, maar staat het naar buiten toe gelijk aan een even zware storm als de storm met EPO of anabolen. De wielerwereld communiceert alle dopingzaken hetzelde: positieve test, renner ontkent de boel bewust fout te hebben gedaan, renner wordt op non-actief gezet door ploeg.
    De context ontbreekt of wordt weinig belang aan gehecht door de buitenwereld.
    21-12-2018 00:45
    De Zesdaagse van Gent is niet een wedstrijdje, voor de meeste baanrenners is mogen deelnemen al fantastisch, de spannende finale werd uitgezonden op Sporza, en als het wedstrijdje is, dan kunnen we ook niet anders dan winnaars Iljo Keisse en Elia Viviani coureurtjes noemen...
20-12-2018 16:53
"materiële vergissing" Vlaams voor "administratieve fout"?
    20-12-2018 17:06
    nee hij heeft zelf een materiele vergissing gemaakt lijkt me. Materieel is een accountingterm voor significant. Hij had de juiste naam op het formuliertje moeten zetten. Desondanks lijkt me dat dit niet tot een veroordeling zou moeten leiden.
20-12-2018 16:56
Die Tosh toch. 'Leent' gewoon even de verklaring van Sergio Ramos voor diens positieve test.
20-12-2018 17:00
Voor alles is een uitleg...
20-12-2018 17:17
Eigenlijk vreemd dat een renner zelf verantwoordelijk is voor het invullen van zulke informatie, pal na een zware inspanning. Waarom vult de ploegarts dit soort dingen niet standaard in. Of krijgt de ploegarts inzage in het ingevulde formulier 1-2 dagen na de controle en voor de uitslag.
Dit is vragen om foutjes.
Doordat het verhaal erg concreet is en er geen seks of huisdieren of zeer zeldzame aandoening in zit ben ik geneigd het te geloven. En natuurlijk omdat een Belg meer op mij lijkt dan een Spanjaard dus geloof ik hem eerder
    20-12-2018 17:19
    Hij was er niet namens de ploeg en de ploegarts was dus niet aanwezig.
    20-12-2018 18:51
    Je hebt misschien wel eens van slimme telefoons gehoord? Daar hebben ze van die handige programma's voor, soort toepassingen. Daar zou je één van kunnen maken waarin arts informatie over medicijngebruik doorgeeft kort na de afgenomen test
    21-12-2018 00:28
    Romelu Lukaku en Marouane Feillani zijn ook Belgen, op wie zou MWielerfan het meest lijken?
20-12-2018 17:19
Ik geloof dit verhaal wel.
20-12-2018 17:34
Iets anders invullen dan dat je inneemt. Hij spreekt er nogal nonchalant over. Toevallig is hij nu tegen de lamp gelopen, maar hoe vaak zal hij dat dan wel niet eerder hebben gedaan?
[i]edit wf: niet generaliseren svp[/i]
    20-12-2018 17:51
    Wat is een typische belgische pakker? Is dat een wielrenner die een in competitie toegelaten middel neemt, maar dat verkeerd noteerde? Of moet ik dat op dezelfde hoogte zetten als een schaatser die Epo neemt en die door de tuchtcommissie van de schaatsbond eerst nog in bescherming wordt genomen, totdat de KNSB ingrijpt?
    20-12-2018 18:52
    Die schaatser wordt levenslang in bescherming genomen zoals we momenteel zien
    20-12-2018 19:21
    Timmer, Ritsma en Romme die een te hoge Hematocrietwaarde hadden tijdens de OS van Nagano, de schaatsers wiens naam naam door de bond niet genoemd mag worden die anabolen kreeg in Albertville. Wust met haar schildkliermedicijn, wat natuurlijk niks beter of slechter is dan Froome zn Astmamedicatie.
    Het is makkelijk om te roepen dat hunnie allemaal valsspelers zijn, maar dan is het wel fijn als je zelf daadwerkelijk roomser dan de paus bent.
    20-12-2018 22:53
    Een typische Belgischepakker, wat is dat? Bestaat er dan ook zoiets als een typische Hollandse pakker? In het schaatsen bijvoorbeeld?
20-12-2018 17:53
Als je zo tijdens de Zesdaagse geroepen wordt voor een plasje en je moet zo een document invullen, kan ik wel begrijpen.
Als je mij vraagt welke hoestsiroop ik genomen heb, ga ik mogelijk ook de naam van een siroop opschrijven die ik al eens genomen heb.

Er wordt dus van renners verwacht dat ze hun volledige apotheekkast vanbuiten kennen.
    20-12-2018 22:08
    Ik weet niet wat jij allemaal gebruikt, maar ik weet inderdaad precies wat ik wel en niet gebruik. Is overigens geen hele apothekerskast.
    20-12-2018 22:36
    Nah. Gisteravond n pleister geplakt. Weet ook niet meer of die van de Kruidvat of Etos was.
    21-12-2018 00:33
    In België kan je in het Kruidvat zoiets niet kopen, als Belgen bv een pijnstiller nodig hebben, moeten ze naar de apotheek.
    21-12-2018 07:19
    @reusjen: paar weken geleden kreeg ik van de dokter voor 'iets banaals' 4 medicijnen voorgeschreven.
    Terwijl ik de week ervoor al 2tal zonder voorschrift had geprobeerd.
    Als je mij toen de naam van mijn neusspray zou vragen, zou ik eerder die zonder voorschrift heb kunnen benoemen dan diegene die voorgeschreven was.
20-12-2018 18:18
Als je dopingcontrole bij een zesdaagse doet, zou je daar eigenlijks ook op matchfixing moeten controleren...
20-12-2018 18:38
MoMetasone ipv Monetasone. Beroepsmisvorming, want ik ben apotheker ;)

Edit WF: dank, is aangepast ondertussen
20-12-2018 18:43
Wordt het niet eens tijd dat ze stoppen met die neussprays.
    20-12-2018 18:56
    Ach de vacansoleil Nederlanders die toestemmingen fraudeerde voor verboden middelen zijn urgenter om aan te pakken. Poels en de gendt winnen nog jaarlijks wedstrijden, hilaire rijdt de tour met ploeg enz
20-12-2018 18:57
Hier wordt de renner wel direct geschorst...
20-12-2018 19:01
Ik heb het al meer gezegd. Voor Chris Froome zal de uitleg genoeg zijn, maar voor Tosh van de Sande vrees ik van niet.
20-12-2018 19:42
Tuurlijk, Tosh. En toevallig gebruikte je een neusspray met corticosteroïden voor een verstopte neus terwijl je net zo goed xylometazoline kon gebruiken.
20-12-2018 19:52
Tja het zal wel niet veel voorstellen zo'n neusspray. Maar wat ik mij dan afvraag is dat wanneer je een foutje maakt door het ene te verwisselen met het andere, dit vaak gebeurd met allerdaagse dingen. Hij vindt het schijnbaar normaal dat een professioneel sporter doorlopend afwisselend 2 verschillende neussprays neemt.
20-12-2018 20:09
Waarom vindt iedereen corticosteroïden opeens geen probleem als een gesnapte renner doet alsof het maar een onschuldige neusspray is?
    20-12-2018 20:13
    Heb je ook gelezen wat iedereen erover te zeggen heeft?
    21-12-2018 04:47
    Opvallend veel mensen dan.
20-12-2018 20:41
Is een neusspray eigenlijk wel zo onschuldig? Als je dat te vaak neemt krijg je last van nog meer slijmproductie, met alle gevolgen van dien!
    20-12-2018 20:50
    Inderdaad. Op de verpakking staat dan ook expliciet dat je deze maar 5 dagen na mekaar mag gebruiken.

    Kan ook verslavend zijn trouwens.
20-12-2018 21:56
Toch een pak negatieve reacties hier. Nogmaals het is een toegelaten substantie! Geen enkel probleem met het product hier, zijn enige fout was dat hij het verkeerde (eveneens toegelaten) product vermelde op zijn controleformulier.
    20-12-2018 22:12
    Ooooh dan... er is eigenlijk niks aan de hand dus. Foutje moet kunnen toch?
20-12-2018 22:33
Froome had een vergelijkbaar verhaal en bijna iedereen , ook hier, nagelt hem aan de schandpaal. Van der Sande heeft blijkbaar meer krediet opgebouwd. Beetje vreemd !
    21-12-2018 04:56
    Ik ben geen dopingexpert, maar van wat ik verneem is wat Tosh genomen heeft niet prestatie bevorderend, en ook niet pijnverdrijvend. Hij zou er dus geen enkel voordeel uit halen. Ik heb ook nog niet gehoord dat het maskerend zou werken.

    Dat is bij wat Froome genomen had, toch wel anders, dacht ik? Of niet?
    21-12-2018 06:14
    Dan had ie het ook niet hoeven nemen. Ze zitten allemaal aan astmaspul enz maar het is niet nodig en niet prestatiebevorderend. Uhu.
    21-12-2018 07:00
    Nee Boenk, jij bent geen dopingexpert.

    https://bjsm.bmj.com/content/42/12/946
20-12-2018 23:20
Een constante noodzaak aan het toedienen van neusspray? Ik ben benieuwd naar de haarkleur van deze renner wanneer het echte seizoen weer begint.
21-12-2018 06:49
Misschien hans vandeweghe volgen van de Morgen.
Goed geïnformeerde journalist is een stuk negatiever over de genoemde doping.
    21-12-2018 07:11
    En wat schrijft hij dan?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine