‘Topteams zijn tegen extra wildcard voor grote rondes, UCI hakt binnenkort knoop door’
woensdag 12 maart 2025 om 11:13

‘Topteams zijn tegen extra wildcard voor grote rondes, UCI hakt binnenkort knoop door’

Er is veel te doen rondom de wildcards voor de grote rondes. Zo begint over een kleine twee maanden de Giro d’Italia, maar nog altijd is niet duidelijk welke ProTeams op een uitnodiging kunnen rekenen. De organisaties pleiten voor een extra wildcard, maar twee topteams zijn hier volgens Cyclingnews op tegen. De UCI zal binnenkort een beslissing nemen.

Cyclingnews heeft begrepen dat de PCC (Professional Cycling Council) – waarin vertegenwoordigers van de UCI, ploegen, renners en koersorganisaties zitting hebben – op 26 maart zal bijeenkomen om te stemmen over het verzoek van de organisatoren van de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España voor een extra wildcard. Dit geeft RCS Sport, ASO en Unipublic de kans om een extra ploeg uit te nodigen.

Alleen: twee topteams uit de WorldTour, die niet bij naam genoemd willen worden, geven in gesprek met Cyclingnews aan dat ze geen voorstander zijn van een extra wildcard voor de drie grote rondes. De reden? Deze ‘superteams’ moeten tussen de 20 en 50 miljoen euro uitgeven om deel uit te maken van de WorldTour, terwijl ProTeams met een lager budget en voor veel minder geld kunnen ‘profiteren’ van de enorme zichtbaarheid van de Tour de France en andere grote rondes, als er extra wildcards worden toegekend.

Vier of plots vijf wildcards?
Organisaties van een grote ronde mogen vier wildcards vergeven aan ProTeams, naast de achttien WorldTeams die verplicht zijn om te starten. Twee van die wildcards staan op naam van de ProTeams die een jaar eerder als eerste twee ProTeams op de UCI Ranking zijn geëindigd. Voor het seizoen 2025 hebben Lotto en Israel-Premier Tech dat startrecht in handen. Essentieel detail: het gaat hier dus om een recht en geen plicht zoals bij WorldTeams. Lotto en Israel-Premier Tech hoeven dus niet te starten in een grote ronde. Vanwege de grote interesse in deelnames, hebben de Giro en Vuelta aan de UCI gevraagd of ze – in ieder geval dit seizoen – een extra wildcard mogen uitdelen. Daarom speelt deze kwestie nog.

Door een 23ste ploeg toe te staan voor een grote ronde, zouden Tudor Pro Cycling, Uno-X Mobility en TotalEnergies de Tour de France kunnen rijden. Dit geeft Tudor Pro Cycling én Q36.5 Pro Cycling dan weer de gelegenheid om de Giro d’Italia te betwisten, naast de Italiaanse teams Team Polti VisitMalta en VF Group-Bardiani CSF-Faizanè.

De Spaanse ProTeams Caja Rural-Seguros RGA, Equipo Kern Pharma, Euskaltel-Euskadi en Burgos Burpellet BH rouleren normaal in de wildcard-uitnodigingen voor de Vuelta a España, maar dit jaar zijn ook Q36.5 Pro Cycling en Uno-X Mobility geïnteresseerd in deelname aan de Spaanse ronde. Een extra wildcard geeft de organisatie van de Vuelta ook iets meer speelruimte.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview van 8 pagina's met Thymen Arensman. Hij gaat uitgebreid in op zijn nieuwe rol bij INEOS Grenadiers en de ontwikkeling die hij de afgelopen jaren heeft gemaakt, als wielrenner, maar ook als persoon. En wanneer gaat hij als kopman naar de Tour de France? Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
25 Reacties
12-03-2025 12:01
Waarom zou nu plots alles moeten veranderen ? Ieder team weet al 3j dat ze in de eerste 18 moeten eindigen om WT te zijn en overal startrecht te krijgen. Deze teams hebben meer financiële en sportieve verplichtingen dan de gewone ProTeams. Dus vind ik het logisch dat die grote ploegen tegen uitbreiding zijn. Is het zo moeilijk om de reglementen te volgen ? Of gaan we toestaan dat als Mesi plots naar een 2e divisieploeg overstapt, we die ploeg in 1e gaan laten spelen ?
12-03-2025 13:47
Kern Pharma heeft vorige Vuelta twee ritten gewonnen, meegedaan in de sprints, meegezeten in zo'n beetje elke ontsnapping. Als die nu niet mee mogen doen snap ik daar niks van.
12-03-2025 11:30
Wat mij betreft veranderen ze het hele systeem, je moet het voorgaande jaar top 30 zijn als proteam om mee te mogen doen aan een grote ronde. Dat betekent dat er 12 proteams in aanmerking komen. 3 grote rondes hebben elk 4 wildcards, dus er zijn in totaal 12 plekken. Laat ze dan gewoon kiezen aan welke grote ronde ze mee willen doen. 1 grote ronde per team, tenzij er een team is dat helemaal niet wil. En dan kiezen op basis van klassement het jaar ervoor: het beste proteam kiest als eerst, het laatste proteam in de top 30 krijgt de laatste plek toegewezen. Dan ben je ook gelijk af van het ondoorzichtige wildcardsysteem in de grote rondes.
    12-03-2025 12:54
    Mee eens!
    12-03-2025 23:42
    Dat van die top30 wordt vanaf volgend jaar ingevoerd, al zeker in de grote rondes en mogelijks in alle WT-wedstrijden.
12-03-2025 11:49
Mijn voorstel is om alle ploegen gewoon verder in te krimpen naar 6 renners per ploeg. Meer ploegen, meer strijd en met 6 renners per ploeg nog moeilijker de wedstrijd te controleren, treintjes te maken en de koers lam te leggen.
12-03-2025 12:21
Meer teams is meer auto's in koers, meer bussen en vrachtwagens bij start en finish, een nog grotere druk op hotels, dus kortom, een logistiek drama. Niet doen.
    12-03-2025 17:29
    dat ene team stelt natuurlijk niks voor op het geheel (andere teams, jury, honderden journalisten etc.)
12-03-2025 12:41
Wat mij betreft prima om kleinere teams te doen. Ik denk dat de koers er niet mooier van wordt als er een 23ste team meedoet dus dat hoeft zeker niet. Ook voegt het voor voorpret of koers zelf meestal weinig meer toe als alaphilippe of pidcock of hirschi of wen stel noren waarvan ik er 2 ken, zeker meedoet tov nu dat het lang spannend blijft wie dan precies meedoet. Dat is waarschijnlijk interessanter dan alle teams wildcard. Bovendien als er meer meedoen heb je altijd een volgend team wat de vraag is of ze het halen. Als zo'n Noors of Zwitsers team mee wil doen, moeten ze maar world tour worden. En verder lekker naar ploegen die uit het land zelf komen, of dichtbij. De vuelta graag juist Spaans houden, de giro Italiaans. Als ik onpersoonlijke koersen wil kijken die weinig met het land waar de koers is van doen hebben, kijk ik wel China, Turkije of koers in Arabische landen. Ik vind het prachtig dat kleine pro conti ploegjes in hun woonstreek langs komen en wat extra's willen die etappes. Veel leuker dan 2de rangs toppers die maar naar een pro conti ploeg gaan om nog kopman te kunnen zijn
12-03-2025 12:50
wel benieuwd wie de twee topteams zijn

ze zouden de veiligheid-kaart kunnen trekken, er zijn tal van argumenten te bedenken, maar ze zeggen ongegeneerd: "wij kopen ons succes, alles wat telt is geld, geld, geld, geld en geld en de kleine teams die organisch willen groeien en met beperkte middelen en enthousiasme resultaten willen halen, zijn profiteurs"

als je het sportieve zo expliciet wegschuift voor het financiële, mag je wel met naam en toenaam worden genoemd
12-03-2025 12:52
De regels zijn al meerdere jaren duidelijk en het maximum van 22 ploegen per ronde is niet voor niets ingesteld: meer ploegen betekent meer risico op valpartijen, want iedere ploeg wil in de finales voorin zitten. Minder renners per ploeg gaat dat probleem niet oplossen.

Verder heeft ieder ProTeam de kans gehad om op sportieve wijze wildcards af te dwingen. Zij hebben die kans niet gegrepen, terwijl Lotto en Israel dat wel hebben gedaan. De overige ploegen hebben dus bewust budgettaire keuzes gemaakt om van wildcards afhankelijk te zijn, dus dan moeten ze ook niet gaan klagen als ze die niet ontvangen. Ik begrijp dat de organisatoren van de grote rondes graag iedereen te vriend willen houden, zowel de sterke ProTeams als de ploegen uit eigen land, maar het zijn uiteindelijk niet de organisatoren die met botbreuken, open wonden en andere ellende komen te zitten als er flink gevallen wordt.

Overigens ben ik er niet op tegen om het systeem te herzien, maar het lijkt me geen goed idee om tijdens het seizoen aanpassingen te doen die de veiligheid van de renners negatief beïnvloeden.
12-03-2025 13:02
Minder renners per ploeg en nog meer ploegen is een dom idee. Ze willen juist de sport meer bereikbaar maken voor het grote publiek. Met meer ploegen is er nog minder wat herkenbaar is voor de gemiddelde kijker qua ploegen, en je ziet de renners die je kent nog minder vaak in de race.
Die kleinere teams krijgen al genoeg kansen in de kleinere races. Als de sport qua populariteit groeit door goede keuzes (zoals minder teams) krijgen die kleine races ook meer publiek op tv, beter voor sponsors op lange termijn.
    12-03-2025 13:33
    Minder renners prima maar zeker geen meer ploegen. Dat maakt het nog chaotischer bij de voorbereiding op een sprint want dat geeft weer één of méér ploegen die vooraan willen zitten.
12-03-2025 13:50
Ik snap de teams wel. Als Heracles ineens met een grote sponsor een wereldtopper kan aantrekken kunnen ze ook geen europees voetbal afdwingen.
Eerst punten scoren dan krijg je je plek vanzelf.
12-03-2025 11:56
Ik zit ook op de piste 'ga maar naar 7 per ploeg, sta meer teams toe'.
    12-03-2025 12:00
    Mee eens. Minder controle en meer chaos in koers. Oortjes afschaffen? Ook een top-idee.
12-03-2025 11:51
Een renner minder per ploeg zou ook plaats bieden voor minimaal 2 teams.
Logistiek probleem is dan wel de uitbreiding van volgauto's en begeleiding etc.
12-03-2025 17:40
Leuk dat de regels bekend waren bij de teams, maar de Grote rondes willen gewoon wat meer te bieden hebben voor het thuisland, dat toch een groot deel van de kosten op zich neemt. Ik meen dat de Vuelta een paar geleden 40 etappes ofzo droogstond met een Spaanse winnaar, en ik meen dat Nibali ook eens de eer moest redden in rit 19 ofzo. Wat lokaal grut dat eens voor een zege meedoet, of dagen voor spek en bonen in een ontsnapping meerijdt is natuurlijk wel fijn voor de organisatoren, die ook de toppers van andere ploegen willen hebben.
    12-03-2025 17:48
    Precies dit is echt veel belangrijker voor een ronde dan of pidcock of hirschi eens in de 3 jaar een etappe wint
    12-03-2025 18:13
    En dat kunnen ze ook gewoon doen, niemand dwingt de organisatoren om wildcards uit te delen aan Q36.5, Tudor of Uno-X.
12-03-2025 18:25
De enige reden dat er dit jaar zoveel gedoe is, is dat een aantal ProTeams zich in het laatste jaar van de driejarige cyclus flink versterkt hebben m.h.o.o. de nieuwe licentieverdeling. In de voorgaande jaren viel het allemaal best mee.
Verander dus gewoon dat startrecht voor de 2 beste niet-WT-ploegen in het startrecht in 2 in plaats van 3 Grote Rondes naar keuze, en je hebt 3 of 4 wildcards vrij voor de Giro en de Vuelta. Als er dan wat onderlinge afstemming plaatsvindt tussen G, T en V dan kan er echt wel gezorgd worden dat die wildcards goed verdeeld worden.
12-03-2025 18:47
De ASO zal wel een extra wildcard moeten geven dit jaar, zo kunnen ze het plekje van de Rockets rechtvaardigen volgend jaar. Omdat ze dan dit jaar ook een extra ploeg hebben toegelaten.

Reacties zijn gesloten.