Toptalent Mae Cabaca en Deschacht-Hens-FSP gaan in fikse ruzie uit elkaar
foto: Deschacht-Hens-FSP
donderdag 31 oktober 2024 om 13:47

Toptalent Mae Cabaca en Deschacht-Hens-FSP gaan in fikse ruzie uit elkaar

Een bizar verhaal uit de cross. Mae Cabaca, een Nederlands toptalent, en Deschacht-Hens-FSP gaan uit elkaar. Cabaca had nog een contract tot en met 2025 bij de Belgische ploeg, maar zij en haar entourage besloten om het team te verlaten. Er volgde een fikse ruzie, waarna er zelfs juridische stappen zijn gezet. De 17-jarige Cabaca heeft inmiddels officieel het team verlaten, maar dat is nog niet het einde van het verhaal.

Cabaca staat te kennen als een van de grote talenten van het Nederlandse wielrennen. De piepjonge renster verzamelde verschillende nationale titels in de jeugd, zowel in het veld als op de mountainbike. Afgelopen WK veldrijden werd Cabaca nog zevende. Een knappe prestatie, zeker als je weet dat ze de jongste renster uit de top-8 was. Dit jaar is Cabaca dan ook een van de grote namen bij de junioren vrouwen. Zondag is ze alvast topfavoriete voor de Europese titel bij de junioren.

Begin 2023 maakte Cabaca de overstap naar Deschacht-Hens-FSP, het team van Toon Aerts. Ze tekende voor drie seizoenen. De samenwerking tussen Cabaca en het Belgische team liep vlot, tot begin september. Dan stuurde Cabaca een bericht naar Bart Verschueren, de teammanager van de ploeg. In dat bericht stond dat Cabaca het team wil verlaten omdat ze zich niet meer thuisvoelt in de ploeg. Dat kwam als een complete verrassing voor Verschueren, die dan ook meteen een gesprek aanvroeg.

Cabaca in het zwart
Dat gesprek kwam er, samen met de vader van Cabaca, die ook haar coach en begeleider is. In dat gesprek vertelden vader en dochter Cabaca dat ze het team wilden verlaten om verschillende redenen. Volgens het team waren die redenen allesbehalve gegrond, waarna ze niet akkoord gingen met de contractverbreking. Cabaca moest dus ‘gewoon’ in het tenue van Deschacht-Hens-FSP aan het seizoen beginnen, maar dat deed ze niet. Ze startte in Kleeberg volledig in het zwart en op een andere fiets. De helm die ze droeg, was wel eentje van haar ploeg.

Verschueren zag dat natuurlijk en was ziedend. Hij stelde Cabaca en haar vader officieel in gebreke. Een tijdje later barstte de bom volledig. Cabaca bleef in een zwart tenue en met een andere fiets, maar wel nog steeds met de helm van de ploeg, wedstrijden afwerken. Ze werd zelfs Nederlands kampioene mountainbike, maar dus niet in het tenue van haar team. Dat kwam enorm hard binnen bij Verschueren en co, die dan besloten om de samenwerking met Cabaca stop te zetten. De teammanager achtte het niet meer mogelijk om samen te werken met Cabaca en haar entourage.

Cabaca op het podium van de wereldbekermanche in Maasmechelen vorig jaar – foto: Deschacht-Hens-FSP

Verschueren: “Het is helemaal uit de hand gelopen”
WielerFlits sprak uitgebreid met zowel Verschueren als met de vader van Cabaca, Claudio Cabaca. Beide mannen hebben een andere mening over het verhaal en spreken elkaar meermaals tegen. Bij Verschueren heeft het voorval indruk gemaakt, zeker omdat hij het helemaal niet zag aankomen. “We hebben nooit een signaal opgevangen dat de samenwerking niet vlot verliep. Wij waren heel blij met Mae in onze ploeg, ze is een echt toptalent. We hebben dan ook fors in haar geïnvesteerd, we zagen een mooie toekomst samen. Dat dit zo eindigt, is enorm jammer.”

“Wij vinden het vooral jammer dat we geen gegronde reden hebben gekregen voor het vertrek. In het gesprek met Mae en haar vader hebben we geen enkele duidelijke reden gehoord. Dan is het logisch dat we niet zomaar akkoord gaan dat zij de ploeg ging verlaten. Maar de situatie bleef aanslepen en er zijn veel dingen gezegd die echt niet mooi zijn. Het is uit de hand gelopen en we konden niet meer met elkaar samenwerken.”

Weerwoord Cabaca: “Mae kreeg de leftovers van de ploeg”
Bij Claudio Cabaca horen we een duidelijk verhaal. “Kijk, het is simpel. Wij wilden gewoon weg daar. Ik had al een half jaar dat idee, maar ik heb gewacht tot de zomer. Zij hebben ons een aantal zaken geflikt en daar kan ik niet mee om. Uiteindelijk hebben we besloten om weg te gaan en daar kunnen zij niet mee om. Ze zijn beledigd. Dat is hun probleem, wij wilden gewoon niet meer voor het team rijden.”

“Wat ze ons dan juist geflikt hebben? Het begon allemaal toen Mae iets minder wilde fietsen. Mensen vergeten dat het kinderen zijn, soms willen ze gewoon niet meer. Daarnaast vonden we het materiaal ook niet voldoende dat we kregen. Dat was gewoon heel slecht materiaal. Mae kreeg de leftovers. Op het WK veldrijden moest ze bijvoorbeeld fietsen op banden die drie jaar oud zijn. Dat kan niet.”

Cabaca zou dit jaar wel eens verschillende titels kunnen winnen in het veld – foto: Cor Vos

“De druppel kwam er toen ze deze zomer niet mee op stage mocht. Iedereen van de ploeg mocht mee, behalve Mae. Ik kan er gewoon niet tegen. We willen niets meer met hen te maken hebben”, aldus vader Cabaca. Verschueren ontkent wat Cabaca zegt. Hij vindt het belangrijk om te benadrukken dat geen enkele renner in het team gepusht wordt in het trainen. Verschueren zegt dat Cabaca altijd de tijd heeft gekregen om haar carrière te combineren met haar studie.

Cabaca heeft verder volgens hem altijd goed materiaal gekregen. Hij heeft ook nooit een andere renner daarover horen klagen. Wat betreft de stage, geeft Verschueren aan dat Cabaca niet veel later al op stage zou gaan met de KNWU. Dit was volgens de ploegleiding niet te combineren met hun eigen stage. Vader Cabaca gaat daar dan weer niet mee akkoord en zegt dat die zaken niets met elkaar te maken hebben.

Onzekere toekomst 
De kous is daar nog niet mee af. Verschueren bekijkt op dit moment nog met zijn raadsman of er juridisch nog stappen mogelijk zijn. “Ik vind dit echt enorm jammer. Wij zijn correcte en brave mensen. We zoeken geen ruzie, dat is het laatste wat ik wil. Maar wat er gebeurd is, kan echt niet. We lijden als ploeg schade in dit verhaal. We zijn dus aan het bekijken of we nog iets kunnen doen. Maar ik wil er ook geen uren energie meer aan besteden.”

De entourage rond Cabaca is alvast bezig met de toekomst. Vader Claudio vertelt wat ze nu van plan zijn. “Mae zal in het zwart blijven koersen de komende weken en maanden. We hebben al verschillende aanbiedingen gehad – bijvoorbeeld van Alpecin -, maar daar zijn we niet op ingegaan. Misschien richt ik een eigen ploeg op met mijn eigen bedrijf. Ik wil in ieder geval niet meer uitgebuit worden door andere mensen. Er zijn veel slechte mensen in de wielerwereld. Daar hou ik niet van.”

“Ik wil zelf nog benadrukken dat wij Deschacht-Hens-FSP niet zomaar verlaten hebben. We hebben het team ook niet verlaten omdat we al een contract hebben getekend bij een andere ploeg. We hebben het team verlaten omdat het gewoon niet meer ging. De samenwerking werkte niet. Als het allemaal perfect zou gelopen zijn, waren we wel gebleven. Dat is niet zo en daarom zijn we weggegaan.”

RIDE Magazine
56 Reacties
30-10-2024 09:26
Die meid is minderjarig. Is het nou echt nodig om dit zo openbaar te maken? Niemand had van haar of die ploeg gehoord. Nu zal ze bestookt worden met halve waarheden of roddels. In dit giftige online social media tijdperk moet je voorzichtig zijn als medium met berichten over kinderen.
    30-10-2024 12:46
    Tdja ze had niet in het zwart hoeven te gaan rijden he.
    30-10-2024 18:00
    We hadden van zowel haar als de ploeg gehoord dankzij een eerder artikel artikel op WF. Als dat geen probleem was, dan zou dit ook moeten kunnen. Zeker omdat het vooral gaat over de vader en de teamleiding.
    01-11-2024 13:14
    A story by Claudio Cabaca
    Once upon a time there was a man named Claudio that lived in Holland. He raised a little girl called Mae Cabaca with so much passion and love that only very few people, not Latinos, will understand.
    He taught this little girl to ride a bike, and for many years he rode his bike with this little girl on many adventures around Europe. While at the same time Claudio saw that this little girl was much stronger and technically much more advanced than the rest of the little boys and girls that she raced with. So much that he even let this little girl ride in a categorie higher. (NO ONE HAS EVER DONE THIS)
    This little girl won more than 300 races (maybe more, but i stop counting at 289 trophys, because it doesnt give a fuck to me. Anyway back to the story).
    At the same time, Claudio and Mae have made a lot of parents unhappy because their boys and girls were losing big time to this little girl.
    They tried to become best friends with Papa Claudio and Mae so they could find out the secret of why this little girl was so good but Papa Claudio did not want anything to do with these crazy people. This made the crazy people mad, and they started joining up together and creating problems for Papa Claudio and Mae every time they got a chance.
    This made Papa Claudio sad and happy at the same time because he knew that he had trained this little girl with so much love and passion that the crazy people would never understand why this little girl rode so fast. The Crazy people would talk a lood of shit, gang up, and invent stories that are not true together to hurt Claudio and Mae without no effect.
    Fast forward to today, and we still have even more crazy people that don't know us talking a lood of shit just because they have nothing better to do in life.
    You don't know us!!
    Your opinion of me or my daughter is worth less than SHIT TO ME.
    (shit I can use to make fertilizer for my Exotic plant collection.)
    Our world is very big, not small; cycling is just a very little part of it.

    We don't need your opinion or advice on anything!!!

    We don't race for you; we race for ourselves.

    We are each other's best friends.

    Ps. I'm in Portugal at the moment. I just finished a day of glorious cycling and have time to write this bullshit story to all the crazy people out there.

    Also, if you want to come to Portugal and cycle, I will be starting a company called Cycling Dept. specializing in mtb, gravel and road training and tours in Portugal. A liitle free advertising doesn't hurt anyone!!

    Thank you very much for your time and support
30-10-2024 08:27
Zonder inhoudelijke details te kennen, neig ik toch te zeggen dat pa Cabaca hier een vreemd spelletje speelt. Dat de huidige ploeg gewoon niet mee wil en zich, terecht overigens, aan het contract houdt is dan niet meer dan logisch. Het gaan fietsen in zwarte tenues, andere kaders en wel een team helm is dan eigenlijk helemaal bizar provocerend.

Om nog maar te zwijgen over de stages, verontwaardigd zijn omdat je niet mee mag met Deschacht en daarna ook doodleuk wel met de KNWU, en dat alle terwijl ze minder wil fietsen. Volgens mij botsen die stellingen een beetje.
Interessante casus.
    30-10-2024 09:08
    In het verhaal van het trainingskamp kan ik mij nog wel iets inbeelden. Het maakt natuurlijk een groot verschil of er tegen je wordt gezegd "je mag niet mee want je hebt nog een knwu kamp gepland" of dat ze zeggen "wij denken dat het niet verstandig is om twee kampen achter elkaar te doen, zeker omdat je minder wilde fietsen, maar hoe denk je er zelf over?". (Overigens nog steeds geen reden voor contract verbreking, maar ik zou ook irritatie hebben als ik niet zelf mijn mening mag geven over zoiets).

    We zullen nooit weten hoe het echt is gelopen en de waarheid zal vast ergens in het midden liggen.
    30-10-2024 09:48
    Om nog maar te zwijgen over de stage?!

    Wedden dat alle andere talenten van die KNWU stage gewoon met eventuele stages van hun teams mee mochten, ook als die relatief kort voor of na die van de KNWU plaatsvonden.

    Gewoon een slap excuus om geld te kunnen besparen op een talent waarvan ze vorig jaar wellicht meer hadden verwacht. Moest, buiten dat WK, toch vaak onverwacht veel mede-eerstejaars voor zich dulden.
30-10-2024 10:09
Laat ik eens een compliment geven richting redactie! Prettig stuk om te lezen met een reactie van beide partijen. Ga vooral zo door.
    30-10-2024 12:49
    Ja inderdaad, netjes gedaan en leuk om zo'n onderwerp op te pakken.
30-10-2024 09:41
Ach papa Cabaca...
In de jeugd was deze man al bezig met het veroorzaken van problemen en oneindige discussies met jury e.d. door zijn eigengereide gedrag. Fietsen die niet aan de eisen voldoen e.d.
Wanneer papa Cabaca zijn dochter een mooie toekomst in het fietsen gunt kan hij zich er beter eens niet mee bemoeien en de begeleiding aan anderen gaan overlaten.
Mae Cabaca heeft best talent, maar haar vader overschat dat ietwat. Door het gedrag van een papa zal het talentje wellicht nooit helemaal ontbolsteren.
    30-10-2024 13:39
    Aardige man, vriend van vele ouders destijds...
30-10-2024 08:30
Heel vreemd verhaal. Aan de ene kant een manager die zich van geen kwaad bewust is en aan de andere kant een vader op oorlogspad. Ik ben voorlopig team Verschueren, de onderbouwing die team Cabaca geeft zijn hoogstens voer voor een goed gesprek, maar nog nauwelijks voor contractbreuk.
    30-10-2024 12:42
    Eens, zo duidt ik ook wat er tot nu toe gezegd is
30-10-2024 18:02
Grote meneer die Verschueren, op instagram bij een 17 jarig meisje posten dat ze nooit meer iets bereikt in haar carriere. Wat er ook aan vooraf is gegaan, en wat de rol van haar vader ook is geweest, dan ben je bij mij behoorlijk af.
    30-10-2024 18:57
    Ik denk eerder dat er heel wat gespeeld moet hebben voordat een volwassen meneer / ploegleider dergelijke reacties plaatst bij een kind van 17.

    Waarschijnlijk heeft het kind van 17 zich niet meer helemaal gedragen als een kind van 17. Mogelijk ook onder de bezielende leiding van haar pa. Dat kun je voor 100% afwentelen op haar pa, maar ook van iemand van 17 mag je wel wat verwachten.

    En wie weet is ze inderdaad een gruwelijk over het paard getild kind, en is niets goed genoeg. Ook niet als je op 16 jarige leeftijd banden krijgt van 3 jaar oud. Terwijl ieder ander van die leeftijd blij is als ze zelf de banden en het materiaal niet hoeven te betalen.

    Jammer genoeg zie je wel vaker van dit soort hele jonge sporters die zaken niet goed genoeg vinden. Denk aan Widar, Van Wilder, Cian. Waarbij je steeds de vraag kunt stellen of de ploeg te weinig levert, of dat dit soort jonge renners te veeleisend zijn op die leeftijd...
    30-10-2024 19:09
    Inderdaad. Extreem sneu en laag.
    30-10-2024 21:32
    Inderdaad, ik las dat ook compleet met screenshot erbij. Hoe laag kun je vallen? Er zullen ongetwijfeld dingen zijn voor gevallen, maar is er dan niemand die snapt dat je zo’n jong meisje niet op deze manier gaat behandelen. Ik denk dat beide partijen eens diep bij zichzelf te rade moeten gaan. Hopelijk is er iemand in haar omgeving die echt om haar geeft en haar met de juiste zorg omringt.

    Meer in het algemeen is het zeer verontrustend dat met jonge mensen wordt omgegaan als of het koopwaar is. Soms is topsport walgelijk, wanstaltig lelijk.
    31-10-2024 06:57
    Bizar inderdaad, heb het ook gezien. Ik neigde eerst meer naar de kans van Verschueren, maar nu vrees ik dat het beide - zowel hij als de vader - gewoon oelewappers zijn. Hoop vooral dat Mae plezier kan blijven halen uit het fietsen, dit zal niet helpen.
    31-10-2024 08:15
    @Puddingbenen ongeacht wat er is voorgevallen een reactie op een instagram plaatsen van een minderjarige met deze inhoud is nooit goed te praten.
30-10-2024 09:21
Die strijd om alsmaar vroeger en jonger de talenten te willen oppikken heeft meerdere nefaste gevolgen. Het ergste is dat de wielerwereld daarmee nog meer de voetbalwereld achterna gaat, met gekke aanbiedingen vanuit de ploegen maar nog gekkere eisen vanuit de ouders. Er zijn een aantal redenen waarom ik zelf (als begeleider) een degout had van het jeugdvoetbal op eliteniveau, maar ouders die hun onvervulde dromen projecteerden op hun kind, dat was waarschijnlijk toch de hoofdreden. Die druk zorgt voor enorm veel dropout, kijk maar naar die 2 sqs-jongeren die stoppen omdat ze vrezen dat ze niet de nieuwe Pogacar zijn.

"Ze wilde minder fietsen, dat moet toch kunnen, het blijven kinderen" vs "Ze kreeg niet de allernieuwste banden, ze mocht niet mee op stage, dat kan toch niet". Zo'n zaken zeggen het allemaal.

Een kanttekening die ik daar bij wil maken is dat wij als volgers maar vooral jullie als wielermedium misschien ook wel een klein aandeel in hebben door elk renner tussen de 14 en de 23 talent, toptalent of multitalent te noemen. Ook nu weer. Dat helpt er niet aan. Om het met de wijze woorden van de papa te zeggen "het blijven kinderen".

(Verder prima artikel trouwens met woord en tegenwoord)
    30-10-2024 09:40
    Zou het niet beter zijn om sporters onder de 18 jaar niet langer onder contract te stellen als 1 jaar en dat voor alle sporten . Het loopt de klauwen uit dat kinderen van 14 jaar contracten krijgen voor meer als 10 jaar , het lijkt op kinderarbeid en uitbuiting .
    30-10-2024 12:45
    Denk dat het voor langere tijd aan je binden een verdienmodel is voor opleidingsteams. Anders leidt je als team iemand eerst op met kosten daarbij en tegen de tijd dat het iets oplevert zijn ze vrij om op te pikken door andere teams. Opleiden moet ook ergens rendabel zijn.
    30-10-2024 13:50
    @Mwielerfsn. Ik denk idd dat met 1 jarige contracten dure doorontwikkelde opleidingsprogramma's, met alle top begeleiding erop en eraan niet rendabel zijn. Maar ik denk juist dat dat niet zo erg is. Het kan toch geen kwaad om de dure begeleiding een jaar of 2 later pas te starten op het moment dat de sporters echt prof worden en ze daarvoor dus vooral lekker te laten sporten zonder de enorme druk die professionaliser8ng met zoch meebrengt?
30-10-2024 10:00
Wat me vooral verbaast is waarom een destijds 15-jarig Nederlands meisje een contract voor drie jaar tekent bij een kleine Belgische veldritploeg. Gewoon niet zo slim om op die leeftijd al zo'n langdurige verbintenis aan te gaan.
    30-10-2024 12:55
    Voor pa wel lekker dat ze al verdient op haar 15e.
30-10-2024 11:53
Vreemd dat mensen op basis van dit artikel partij kiezen. Ik zou niet weten wie gelijk heeft. Ik zie alleen een jonge meisje dat hier alleen maar onder te lijden kan hebben.
    30-10-2024 12:52
    Tsja sommige mensen durven zich eerder uit twee spreken dan anderen. Ik neem aan dat beide partijen hun beste argumenten hebben genoemd en op basis van dat beeld zeg ik daar wat over. Dat hoef je niet te doen, en wellicht blijkt later dat ik mijn beeld moet bijstellen, dat is ook niet erg.
    30-10-2024 18:35
    Ja mooi is dat he hoe mensen een mening kunnen vormen zonder dat ze het verhaal kennen. Voor zulke mensen hebben ze ook reclames uitgevonden
30-10-2024 08:54
Vondt het al zo vreemd, dat zwarte tenue. Goed dat Wielerflits dit (deels) heeft uitgezocht.

Een verstoorde werknemer-werkgever relatie is ook een valide reden om een contract te ontbinden. Echter, meneer vader geeft aan dat hij al aanbiedingen heeft gehad waarop hij niet is ingegaan. Hoe kan het, dat je in een maand in een zwart tenue rijden, al meerdere aanbiedingen hebt gehad terwijl het bekend is dat je nog een contract voor 1,5 jaar hebt? Dat duidt er op dat Cabaca bij verschillende partijen is aangeboden, maar dat daar uiteindelijk niet het gewenste aanbod bij zat. Daarbij klinkt het verhaal van de ploeg ook veel oprechter.

Maar, het blijft allemaal speculatie hoe de vork nou echt in de steel zit..
    30-10-2024 12:43
    Logische speculaties hier
30-10-2024 10:10
Gevalletje opgewonden standje als vader enerzijds en een teammanager die zich van de prins geen kwaad weet anderzijds. Ik krijg de indruk dat ze allebei boter op hun hoofd hebben.
30-10-2024 10:23
Bemoeien veel vaders zich überhaupt niet veel te veel met hun kroost als het om hun carrière gaat? Volgens mij zijn het die bemoeienissen die menig conflict veroorzaken, niet zelden uiteindelijk ook, of juist, nadelig voor hun eigen kinderen. Niet alleen bij jongeren, zelfs bij profs.
30-10-2024 09:27
Dit is een low-budget team dat elk dubbeltje moet omdraaien. Een persoon minder meenemen bij een stage scheelt ze wel een paar duizend Euro en oud materiaal hergebruiken doen ze ook niet uit weelde. Dat schuurt met een vader die qua begeleiding van zijn dochter juist het onderste uit de kan wil.

Dan moet je zonder al te veel drama uit elkaar gaan.
    30-10-2024 12:48
    Ja duidelijk dat de vader andere verwachtingen heeft. Doet me erg aan wout van aert denken destijds, die hogere topsport verwachtingen begon te krijgen toen hij meer wegrenner werd. Maar een klein team dat je helpt stappen zetten, betekent niet dat je gratis weg kan als je zelf aan iets anders toebent. Net als van aert lijkt de vader hier heel erg egoïstisch alleen naar eigen doelen, en dan is het niet zo gek dat je op een conflict uitkomt ipv een nette vaststellingsovereenkomst kunt opstellen.
30-10-2024 16:31
Ach die papa cabaca. Die heb ik vaak achter zijn dochter aan zien rennen en schreeuwen tijdens jeugd mtb wedstrijden.
Tip voor papa….als jij je niet kan gedragen….you,re children will be next.
30-10-2024 15:01
Héél lang geleden was ik aardig goed in athletiek en mocht ik ook opeens niet mee op een stage.
En er was ook gedonder met m'n vader, niet omdat hij mijn begeleider was maar vanwege zijn rol in de 'athletiek politiek' (en omdat hij af en toe net zo'n eigenwijse donder is als zijn oudste zoon leverde dat wel eens wrevel op).
Ik ben pardoes gestopt (en een anders sport gaan doen, voor m'n plezier, niet meer voor de beste zijn).

Dit meisje is nog een kind; het verhaal is verteld, ik zou haar verder met rust laten. It's her life.
30-10-2024 13:33
"de vader, die ook haar coach en begeleider is"

Moet toegeven dat ik bij het lezen van alleen dat stukje tekst al de neiging heb om een kant te kiezen, terwijl dat misschien te kort door de bocht is.
    30-10-2024 15:09
    In een vorig verhaal op Wielerflits stond zelfs dat pa zijn pizzeria een tijd dicht had gezet omdat hij niet genoeg tijd hard om de sportcarrière te ondersteunen.
    Dan gaan bij mij ook de haren recht overeind staan hoor. Doet mij al snel denken aan van die kindacteurs als de familie Culkin en Jennette McCurdy waar blijkbaar het managen van het kind direct ook de carriere van de ouder is.
    30-10-2024 16:21
    Op die leeftijd is het vrij normaal hoor dat familieleden het overgrote deel van de begeleiding op zich nemen. Pas bij het eerste volwaardige profcontract veranderd dat meestal deels.

    De halve familie van Ceylin, de vader van Aniek die mechanieker van zijn dochter is, Adrie in de post voor Mathieu en David etc.
30-10-2024 16:36
Tja dit zag je al aankomen de laatste weken met die sponsorloze outfits. Er zal van beide zijden ongetwijfeld sprake zijn van onbegrip en onvermogen (onwil lijkt mij stug). Moeilijke kwestie gezien haar leeftijd. Je als ploeg keihard opstellen richting een minderjarige lijkt me ook niet echt wenselijk voor het imago van de sponsoren.

Als haar vader echt zo'n bemoeial is kan ik wel begrijpen mochten andere ploegen bedenkingen hebben. Ze wordt op 10 februari 18 jaar, maar om te verwachten dat ze zelf tegenwicht gaat bieden aan haar eigen vader is wel heel veel druk leggen op zo'n jong iemand.

Helaas zie je dit steeds vaker doordat wielerploegen, in navolging van het voetbal, steeds jonger aan kinderen gaan trekken en ze in een professionele mal drukken. Om over de ongezonde druk door ouders nog maar te zwijgen.

Hopelijk komt alles op z'n pootjes terecht voor Mae.
31-10-2024 09:22
Ik denk dat het fenomeen waar een ouder zijn ambities projecteert op het kind zonder het kind zelf te zien overbekend is. Of het nu om sport gaat, een beroep dat een ouder graag wil dat het kind uit oefent of een opleiding die de ouder graag had willen doen. En als dan die projectie uit de hand loopt kan het kind daar de gevolgen van dragen. Of dat hier aan de hand is, geen idee, persoonlijk ga ik daar geen oordeel over vellen. Het lijkt er op dat beide partijen met elkaar strijden en de belangen van een jong meisje vergeten. Dat is voor mij het enige wat telt. En de jacht op talent, de contracten zijn lang niet altijd in het belang van de jonge sporter, wat natuurlijk in veel sporten speelt. Daar zou aandacht voor moeten zijn. Als we van die talenten lang willen genieten moeten ze beschermd worden en met aandacht voor de jongere worden gebracht.
31-10-2024 21:12
A story by Claudio Cabaca 
Once upon a time there was a man named Claudio that lived in Holland. He raised a little girl called Mae Cabaca with so much passion and love that only very few people, not Latinos, will understand.
He taught this little girl to ride a bike, and for many years he rode his bike with this little girl on many adventures around Europe. While at the same time Claudio saw that this little girl was much stronger and technically much more advanced than the rest of the little boys and girls that she raced with. So much that he even let this little girl ride in a categorie higher. (NO ONE HAS EVER DONE THIS)
This little girl won more than 300 races (maybe more, but i stop counting at 289 trophys, because it doesnt give a fuck to me. Anyway back to the story).
At the same time, Claudio and Mae have made a lot of parents unhappy because their boys and girls were losing big time to this little girl. 
They tried to become best friends with Papa Claudio and Mae so they could find out the secret of why this little girl was so good but Papa Claudio did not want anything to do with these crazy people. This made the crazy people mad, and they started joining up together and creating problems for Papa Claudio and Mae every time they got a chance.
This made Papa Claudio sad and happy at the same time because he knew that he had trained this little girl with so much love and passion that the crazy people would never understand why this little girl rode so fast. The Crazy people would talk a lood of shit, gang up, and invent stories that are not true together to hurt Claudio and Mae without no effect.
Fast forward to today, and we still have even more crazy people that don't know us talking a lood of shit just because they have nothing better to do in life.
You don't know us!!
Your opinion of me or my daughter is worth less than SHIT TO ME.
(shit I can use to make fertilizer for my Exotic plant collection.)
Our world is very big, not small; cycling is just a very little part of it.

We don't need your opinion or advice on anything!!!

We don't race for you; we race for ourselves. 

We are each other's best friends. 

Ps. I'm in Portugal at the moment. I just finished a day of glorious cycling and have time to write this bullshit story to all the crazy people out there.

Also, if you want to come to Portugal and cycle, I will be starting a company called Cycling Dept. specializing in mtb, gravel and road training and tours in Portugal. A liitle free advertising doesn't hurt anyone!!

Thank you very much for your time and support.
30-10-2024 12:14
Lekker laten gaan en vaderlief zelf maar laten opdraaien voor alle state-of-the-art materiaal en de stages. Wel dat helmpie teruggeven he.
30-10-2024 14:16
Een vader als begeleider vind ik sowieso al een no go, die kunnen niet objectief oordelen. Als ik dit zo lees dan is het gewoon een verhaal van ik wil weg uit die amateuristische ploeg dus ga ik ze zodanig jennen dat het wel lukt zonder contractbreuk te plegen. Eigenlijk de 'verbeterde' versie van de wva situatie in 2018, die heeft nog jaren een juridische strijd moeten voeren om dan uiteindelijk toch nog een smak geld te moeten betalen.
30-10-2024 17:56
Interessant dat Nostradamus JTR onder het artikel van vorig jaar al schreef:

[quote]JTR
4 november 2023 20:25
Die papa echter kan nog wel eens een grote rol gaan spelen in haar verdere carrière[/quote]

zie: https://www.wielerflits.nl/nieuws/vrijdag-de-dertiende-mae-cabaca/
edit: werkt quote niet meer?
31-10-2024 07:25
Oef een curling-ouder versus een megalomane narcist. Arme Mae die daar tussenin zit.
30-10-2024 09:32
Goed dat dit eens naar buiten komt allemaal. waarom is dit een Talent????
    30-10-2024 11:54
    Crossen bekijken, uitslagen bijhouden en je weet dat Cabaca wel degelijk een talent is.
30-10-2024 13:20
This smells funny. The father is completely out of line. If there were issues about training, and material then it should have been brought to the team's attentions. If the team ignored them and or refused to change or listen to options, then yes- exit the team.
By her wearing the team helmet, it sounds like the Cabaca's are flipping the middle finger to the team and poking the bear.
It also sounds like Papa Cabaca has entitlement issues and is instilling that into his daughter. Sad really.
    30-10-2024 13:25
    "If there were issues about training, and material then it should have been brought to the team's attentions. If the team ignored them and or refused to change or listen to options, then yes- exit the team."
    Hoe kun jij op basis van de informatie uit dit artikel beoordelen dat dit wel of niet gebeurd is? Met 'If' geef je aan dat het een voorwaarde is om een uitspraak te kunnen doen, maar vervolgens doe je de uitspraak alvast ongeacht die 'Ifs'.
    30-10-2024 13:36
    She can always put a middle finger sticker on her frame, should be nice :)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine