Toppers voelen zich thuis bij vriendengroep Trek Factory Racing
vrijdag 10 januari 2014 om 20:57

Toppers voelen zich thuis bij vriendengroep Trek Factory Racing

Trek Factory Racing is in 2014 een nieuwe naam in het wielerpeloton. Fabian Cancellara en de gebroeders Schleck beginnen dankzij de steun van een vertrouwde sponsor gezamenlijk aan een nieuw avontuur. Drie jaar geleden maakten de drie de overstap van Saxo Bank naar de Leopard-ploeg, waar Trek al fietsensponsor was. In januari 2014 vormen zij de kopstukken van de nieuwe Trek Factory Racing-ploeg. Het team presenteerde zich vandaag in het Velodrome van Roubaix. WielerFlits was erbij.

“Een Amerikaanse sponsor van een in België gestationeerd team. Met maar liefst zeventien nationaliteiten”, vertelde Joe Vadeboncoeur van sponsor Trek trots. De Amerikaanse fietsenconstructeur verbond zich voor drie jaar aan de ploeg, waarin Fabian Cancellara (32) een belangrijke schakel is. “Ik ben in tegenstelling tot wat sommigen denken niet heel erg betrokken geweest bij de opbouw van dit team,” geeft de Zwitser aan. “Trek kwam vanuit zichzelf met een voorstel om door te gaan met een nieuwe ploeg zonder het oude team over te nemen. Dit is een hele nieuwe ploeg,” legt Cancellara uit. “Natuurlijk heb ik wel gesproken met Trek en met Luca Guercilena, maar het was aan hen om deze ploeg op te bouwen. Ik wil slechts een renner zijn. We hebben professionele mensen en veel dingen hoef ik niet te veranderen. Ik vertrouw deze mensen en dat geeft mij veel rust voor komend seizoen.”

Fränk Schleck

Fränck Schleck (33) keert in het zwarte shirt van Trek terug in het peloton. Anderhalf jaar nadat hij betrapt werd op het vochtafdrijvende middel Xipamide, staat de Luxemburger aan de vooravond van zijn terugkeer. Hij gelooft erin dat hij weer op zijn oude niveau kan geraken. “De passie is gebleven. Ik hou nog steeds van de wielersport. Ik ben blijven trainen en voel me fit. Ik ben nog niet klaar en dat wil ik laten zien wanneer we terugkeren op de weg. Ik kijk uit naar het komende seizoen. In het begin zal het wennen zijn, maar ik denk dat ik me wel zal redden. Ik weet nog steeds hoe ik op een fiets moet rijden,” grapt hij.

Oudgediende Jens Voigt (42) rijdt in 2014 opnieuw aan de zijde van Cancellara en de Schlecks. Hij is blij dat de vriendengroep bij elkaar is gebleven. “We rijden al zes of zeven jaar samen. We zijn altijd vrienden geweest. Ik geloof dat ieder van ons bij een ander team een paar euro meer had kunnen verdienen. Maar we hebben daar niet voor gekozen. We rijden graag bij elkaar. Zien elkaar graag beter worden, presteren en winnen. Ik hou van dat soort ploegen, die persoonlijker zijn. Waar ze vragen hoe het met je gaat. Ik voel me daar op mijn plaats, en dat is de reden waarom we zo lang bij elkaar gebleven zijn”, oordeelt hij.

Danny van Poppel

Naast de bekende kopmannen koos Trek ervoor zijn selectie aan te vullen met veel jonge, veelbelovende renners. Teambaas Luca Guercilena hoopt dat de mix van jong en oud zal renderen. “We hebben geprobeerd om jonge renners te halen waar wij in geloven”, legt hij uit. “In onze selectie zit veel talent. Danny van Poppel is daar het beste voorbeeld van. Hij is nog jong, maar heeft veel kwaliteiten. We hopen dat hij zich kan blijven verbeteren”, vertelde de Italiaan. “Maar we hebben ook renners als Arredondo en Zoidl, die op een lager niveau al mooie dingen hebben laten zien. We hebben renners met ervaring en die willen we laten samenwerken met de nieuwe generatie. Zij krijgen de kans om de kopmannen te helpen, maar ook ervan te leren. Van een renner als Jens Voigt verwacht ik resultaten, maar jongere renners kunnen van hem het vak leren.”

De ploeg lijkt alle ingrediënten aanwezig te hebben om succesvol te zijn. “We willen de beste van de klas zijn”, legt Cancellara uit. “De sponsor probeert dat met zijn producten te behalen en ik denk dat dit voor ons ook een mooi streven is.”

Lees ook:
Interview Boy en Danny van Poppel: “Deze ploeg is een bewuste keuze geweest”
Fabian Cancellara rekent in het voorjaar op zijn ervaring
Andy Schleck: “Froome is niet de enige Tourfavoriet”

RIDE Magazine