Tony Martin kritisch op finish na afdaling Galibier: “Vooral in de eerste week een groot gevaar”
foto: Cor Vos
dinsdag 2 juli 2024 om 13:32

Tony Martin kritisch op finish na afdaling Galibier: “Vooral in de eerste week een groot gevaar”

De finish van de vierde Touretappe volgt een kleine 19 kilometer na de top van de Col du Galibier. Daar is kritiek op gekomen van Tony Martin. De voormalig prof heeft bij de Duitse Eurosport gezegd dat hij een aankomst als deze – na een afdaling – onveilig vindt.

“Ik vind het gevaarlijk om de finish na de afdaling van een hoge en zware col te leggen”, aldus Martin, die als analist aan de slag is bij Eurosport. “Vooral de klassementsrenners gaan tot het uiterste op de beklimmingen om vervolgens in de afdaling alle risico’s te nemen en te strijden voor elke seconde.”

Martin noemt in zijn betoog Tom Pidcock. De Brit won in 2022 de rit naar Alpe d’Huez nadat hij de afdaling van de Col du Galibier als een bezetene naar beneden was gevlogen. “Er zijn heel goede afdalers, zoals Pidcock. Als anderen met minder vaardigheden hen proberen te volgen, gaan ze misschien over hun eigen grenzen heen. Dat vergroot de kans op valpartijen. Als je de finish op de top legt, vermijd je dit risico.”

Vroeg in de ronde
De vroege timing van de Alpenetappe brengt volgens Martin nog meer gevaar met zich mee. “Vooral in de eerste week zie ik het als een groot gevaar, omdat de verschillen in het algemeen klassement nog niet zo groot zijn”, aldus de Duitser, die zijn carriere in 2021 afsloot bij Jumbo-Visma.

RIDE Magazine
8 Reacties
02-07-2024 14:30
Wanneer het fout gegaan is zullen er wel maatregelen genomen worden. Uiteindelijk gaat het om welke gemeente goed betaald voor de aankomst.
02-07-2024 15:11
Dalen hoort net zo goed bij het wielrennen als klimmen. Heb dan ook helemaal niets tegen een finish na een afdaling. Als renners zichzelf overschatten, is dat niet de fout van de organisatie.
    02-07-2024 15:27
    Dus crashes als Gino Mader in Zwitserland, Evenepoel in Lombardije, Vingegaard in Baskenland (en ik kan nog wel even doorgaan) horen bij het wielrennen en zijn allemaal 100% verantwoordelijkheid van de renners en de organisatie treft nooit ergens blaam?
    02-07-2024 15:58
    “Niemand treft schuld. Bergop fietsen en bergaf fietsen, dat hoort nu eenmaal bij de koers. Wie met de auto naar het werk gaat, neemt ook risico’s. De kans dat een renner een ongeluk heeft op training is trouwens groter dan tijdens een wedstrijd." namens moeder van Gino..
02-07-2024 15:42
Een finish na een afdaling is niets mis mee, mits er geen gedrang kan ontstaan. Dit betekent dus dat de klim lang en zwaar genoeg moet zijn om te zorgen dat er geen grote groep meer is, dat de finale niet technisch is en dat de laatste kilometer niet meer in dalende lijn ligt. Is ook meerdere malen door renners in finishinterviews aangegeven, bijv. door Ide Schelling na zijn overwinning in het Baskenland.

Aan het eerste wordt hier voldaan, aan de laatste twee punten niet. Helaas is de finale dus nog steeds onveilig, maar dat komt niet door de afdaling zelf.
Afdelen hoort erbij, maar ben er ook geen fan van. Dus zie het ook liever niet als finish. Maar gelukkig kan het blinde paard Mohoric niet mee in dit soort etappes. Dat scheelt al een hoop.
02-07-2024 14:26
Gelukkig zijn de meeste renners wat handiger met de fiets dan der Tony, komt vast goed.
    02-07-2024 14:54
    Blijkbaar heb je de essentie van zijn betoog niet begrepen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine