Tomas Van Den Spiegel duidelijk: “Dagen van Nys tegen Wellens komen niet meer terug”
foto: Cor Vos
zaterdag 10 december 2022 om 11:57

Tomas Van Den Spiegel duidelijk: “Dagen van Nys tegen Wellens komen niet meer terug”

Het zijn drukke weken voor Tomas Van Den Spiegel. De CEO van Flanders Classic organiseert namelijk quasi elk weekend een Wereldbeker veldrijden. “De participatie van de toppers is inderdaad een van onze zorgen. Dat moet verbeterd worden.”

Aanstaande zondag wordt in Dublin de negende manche van de Wereldbeker gereden. Heel wat toppers zakken echter niet af naar Ierland, waaronder Mathieu van der Poel, die op stage is in Spanje. “Ik denk dat het goed is dat Van der Poel, Tom Pidcock en Wout van Aert niet elke week tegen elkaar moeten rijden. Niet in het minst voor henzelf”, vertelde Van Den Spiegel aan Het Nieuwsblad. “Maar participatie is inderdaad een van onze zorgen. We hebben geïnvesteerd in het veldrijden, we geloven er heel erg in, maar we moeten kijken hoe we de participatie kunnen verbeteren.”

Een mogelijke oplossing is meer startgeld in de wereldbekermanches. “Die startgelden-discussie hebben we nu net even in de koelkast gestopt”, aldus Van Den Spiegel.  “(…) We proberen de wildgroei in het veldrijden te structureren en te professionaliseren.”

Van Den Spiegel: “De dagen van Nys tegen Wellens komen niet meer terug”
Die professionalisering en internationalisering krijgt hier en daar ook wat tegenwind. De CEO heeft daar een duidelijk antwoord voor klaar: “De dagen van Nys tegen Wellens komen niet meer terug. Toen was het in het weekend: Waar kijken we naar op tv? Kijken we naar het voetbal of naar de cross? Nu is er Netflix en leven mensen met hun telefoon in hun hand. De uitdaging is om van het veldrijden een product te maken dat binnen dat aanbod ook in 2030 nog aanspreekt, zonder de traditie uit het oog te verliezen.”

“In het veldrijden is iedereen gefocust op vandaag en morgen, maar wij kijken ook naar de lange termijn”, ging de Vlaming verder. “En ik vind dat we daar soms wel wat meer hulp in zouden mogen krijgen. Onze ambitie is oprecht om het veldrijden de plaats te geven die het als sport verdient.”

RIDE Magazine
10 Reacties
10-12-2022 12:12
Of die populariteit niet terugkomt, durf ik niet te zeggen. Zal er ook van af hangen of de beste renners uit het veld blijven combineren met de weg of die trend weer afbrokkelt. Wat gaat zo'n Nys Jr. doen bv?

Mochten MVDP en WVA niet die stap gezet hebben naar de weg, zou het veldrijden nog altijd even populair zijn als in de Nys/Wellens-dagen denk ik. Nu wéét je in de eerste helft van het seizoen dat de beste veldrijders niet meedoen.

Maar straks in Gavere, Heusden-Zolder, Diegem, Loenhout verwacht ik toch gewoon weer een massa volk.
10-12-2022 14:29
De intenties van FC zijn misschien oprecht maar ze zijn bedrijfsmatig wel verplicht om winst te blijven maken. Die crossen ver buiten de biotoop van de sport kosten voorlopig meer dan ze opbrengen. Trek zal het verschil in de USA misschien bijpassen maar de (verplichte) organisaties in de rest van de ‘wereld’ gaan afnemen omwille van het financiele aspect maar ook vanwege de logistiek. Lees maar in een ander topic hoe stroef die verplaatsingen verlopen…
11-12-2022 09:29
Volgens mij wordt in het artikel alleen het probleem genoemd, maar ik hoor geen oplossing. Het deelnemersveld vergroten, internationale renners kansen geven, wegrenners met een crossverleden warm houden voor het veld. Het peloton moet vooral groter en aantrekkelijker. Als je ziet dat er in Nederland niet eens een professionele crossploeg is, zelfs niet voor de dames, dan weet je dat iedere oplossing uit Vlaanderen moet komen. En laten ze daar nou net niet verder kunnen kijken dan de plaatselijke kerktoren. Ik denk echt dat er nu kansen zijn om de UK enthousiaster te maken.
10-12-2022 12:47
In België is de aandacht inderdaad iets minder, maar ik denk wel dat er internationaal meer naar gekeken wordt, juist omdat Van Aert, Van der Poel en Pidcock ook op de weg fans aantrekken die hen ook in het veld willen volgen.
    10-12-2022 18:10
    Ik waag te betwijfelen of de interesse internationaal wel zoveel beter wordt met hen.
10-12-2022 12:48
Volgens mij is er iets misgegaan en moet de laatste zin zijn: "Onze ambitie is oprecht om zo veel mogelijk winst te maken, omdat Flanders Classic dat verdient."
10-12-2022 13:26
Op zich goed dat er elk jaar nieuwe omlopen bijkomen en ook afvallen, elk jaar exact dezelfde kalender zien moet voor iedereen saai zijn ook voor de renners zou ik denken. Bepaalde klassiekers mogen van mij wel elk jaar terugkomen maar 60-70 % van de omloopjes zijn vrij saai en inspiratieloos dus die mogen in de pot van wisselcrossjes.
10-12-2022 16:30
Der Spiegel in gesprek met het Nieuwsblad, geestig.
10-12-2022 19:24
Ook in de dagen van Nys en Wellens was veldrijden een sport voor erbij in de winter. Nu is er inderdaad meer (media)concurrentie, maar het deelnemersveld is ook nog eens ontstellend zwak. Dus waarom zou je de kou nog trotseren?
Iserbyt, Vanthourenhout en Van der Haar, ik kijk er graag naar, maar laat er een echte grote motor komen en ze rijden er meteen een minuut of meer achter.

Als je een getalenteerd coureur bent is veldrijden een mooi extraatje, maar geen hoofdzaak. Mathieu zou dat ook eens moeten begrijpen. Nogmaals, ik geniet ervan, maar terugkijkend zal zijn wegcarrière teleurstellend zijn, afgezet tegen zijn talent vrees ik.
10-12-2022 19:54
“De participatie van de toppers is inderdaad een van onze zorgen. Dat moet verbeterd worden.”

Vrees dat ze daar totaal geen grip op hebben. Van der Poel en Van Aert zullen gedurende de rest van hun carrière gewoon hun eigen plan blijven trekken en bij Pidcock ligt de dreiging voortdurend op de loer dat je hem helemaal niet meer terugziet. Als je kijkt naar Turner, Tullet en Sheffield lijkt er bij Ineos i.i.g. geen waarde te worden toegekend aan veldrijden als voorbereiding op het wegseizoen.

Waar Flanders Classics wel een belangrijke rol kan hebben, is het (via startgeld of onkostenvergoedingen) aan de start krijgen van renners die de cross wat aantrekkelijker maken voor buitenlandse media. Zorgen dat de beste renners van buiten de Benelux de kans hebben om een volwaardig wereldbekerseizoen te draaien. Of toppers uit andere disciplines aanmoedigen om een verkort seizoen richting het WK te rijden.

Het zou al heel wat schelen als de helft van al het internationale talent dat verloren gaat aan andere disciplines gedurende hun carrière een paar wereldbekers per jaar zou blijven rijden. Je ziet nu al weer aankomen dat zo'n Jan Christen en Léo Bisiaux het veldrijden al als belofte zullen laten voor wat het is. Als je echt wil internationaliseren, is de grote uitdaging om dat te voorkomen. Niet her en der wereldbekers organiseren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine