Tomas Van Den Spiegel (CEO Flanders Classics): “Zou laatste keer Kanarieberg kunnen zijn voor ons”
Video Een zware crash aan hoge snelheid in Dwars Door Vlaanderen gaat grote gevolgen hebben voor een aantal topfavorieten van de Ronde van Vlaanderen. Onder andere Wout van Aert, Jasper Stuyven en Mads Pedersen kwamen hard ten val in de gevaarlijke afdaling naar de Kanarieberg.
Uitgerekend de afdaling die uit de Ronde van Vlaanderen is geschrapt omdat-ie is aangemerkt als te onveilig. “Helaas toont de val aan dat we een punt hebben om deze aanloop naar de Kanarieberg uit de Ronde te halen”, reageert Tomas Van Den Spiegel, CEO van organisator Flanders Classics, in de uitzending van Sporza. “Jammer genoeg heeft de actualiteit ons ingehaald.”
Maar waarom is de gevaarlijke afdaling wél geschrapt uit het parcours van de Ronde van Vlaanderen, maar niet uit Dwars Door Vlaanderen? “De Ronde is nog groter, belangrijker en sneller. Er is daar nog meer druk. We willen de valpartijen daardoor zoveel mogelijk uitsluiten. Maar het blijft een gevaarlijke sport en we gaan na deze race evalueren. Het zou kunnen dat de Kanarieberg uit deze voorjaarskoersen verdwijnt.”
Tegen WielerFlits ging Van Den Spiegel verder in op de kwestie van de valpartij en de afdaling richting de Kanarieberg. Bekijk daarvoor de video in dit artikel.
Dus we kunnen nu vanwege de veiligheid wel alle hellingen, kasseistroken en weet niet wat uit de koersen gaan halen maar ik weet zeker dat de moraalridders voor veiligheid van nu dan de eersten zijn die lopende te zeuren dat de koers saai is en er totaal geen actie is.
Bovendien: je kunt parcoursen nog zoveel aanpassen maar wielrenners blijven ook gewoon mensen. En mensen maken ook fouten. Zo waarschijnlijk ook vandaag. Risico's zijn er altijd. Als we echt alle risico's willen vermijden moeten we de koersen op zwift gaan houden of zo.
Ik heb geen oplossing, maar organisaties hinken duidelijk op meerdere gedachten.
Is eigenlijk makkelijk te doen via stukje Ellezelles.