woensdag 27 maart 2024 om 17:32

Tomas Van Den Spiegel (CEO Flanders Classics): “Zou laatste keer Kanarieberg kunnen zijn voor ons”

Video Een zware crash aan hoge snelheid in Dwars Door Vlaanderen gaat grote gevolgen hebben voor een aantal topfavorieten van de Ronde van Vlaanderen. Onder andere Wout van Aert, Jasper Stuyven en Mads Pedersen kwamen hard ten val in de gevaarlijke afdaling naar de Kanarieberg.

Uitgerekend de afdaling die uit de Ronde van Vlaanderen is geschrapt omdat-ie is aangemerkt als te onveilig. “Helaas toont de val aan dat we een punt hebben om deze aanloop naar de Kanarieberg uit de Ronde te halen”, reageert Tomas Van Den Spiegel, CEO van organisator Flanders Classics, in de uitzending van Sporza. “Jammer genoeg heeft de actualiteit ons ingehaald.”

Maar waarom is de gevaarlijke afdaling wél geschrapt uit het parcours van de Ronde van Vlaanderen, maar niet uit Dwars Door Vlaanderen? “De Ronde is nog groter, belangrijker en sneller. Er is daar nog meer druk. We willen de valpartijen daardoor zoveel mogelijk uitsluiten. Maar het blijft een gevaarlijke sport en we gaan na deze race evalueren. Het zou kunnen dat de Kanarieberg uit deze voorjaarskoersen verdwijnt.”

Tegen WielerFlits ging Van Den Spiegel verder in op de kwestie van de valpartij en de afdaling richting de Kanarieberg. Bekijk daarvoor de video in dit artikel.

RIDE Magazine
14 Reacties
27-03-2024 17:09
Tja. Ik vind het een hoop gelul achteraf eigenlijk. Wanneer je heuveltjes gaat beklimmen zal je ze ook weer moeten afdalen. Misschien moeten die Belgen eens beginnen het midden van al die lelijke betonwegen te vullen zodat renners daar niet meer in vast komen te zitten of de meest gevaarlijke stunts moeten uithalen om eruit te blijven.
    27-03-2024 17:16
    Bitumineuze voegvulling, nu!
    27-03-2024 17:23
    FYI: De valpartij vandaag is gebeurd op een mooie, brede asfaltweg en ik kan het weten want ik heb lang in die buurt gewoond.
    27-03-2024 17:25
    FYI: Er gebeuren ook zware valpartijen tijdens piste-wedstrijden op een onberispelijke parketondergrond. Dus zwijg mij over de slechte wegen in Belgie.
27-03-2024 17:14
Voor iedere berg / heuvel is het dringen geblazen. Nu ligt iedereen in de kreukels, maar dit had ook bij de Cipressa / Poggio kunnen gebeuren. Nu ligt “plaats delict” onder een vergrootglas, maar dit had overal kunnen gebeuren. Wil je voor de winst gaan ben je genoodzaakt risico’s te nemen, helaas is dit een bittere keerzijde.
27-03-2024 17:51
Valpartijen zijn nooit leuk en voor niemand. Maar iedereen lijkt vandaag de dag te vergeten dat valpartijen helaas nu eenmaal ook bij de sport horen. Valpartijen zijn niets nieuws, de koersen worden al decennia (in sommige gevallen al meer dan 100 jaar) over dezelfde wegen verreden en valpartijen zijn altijd voorgekomen. Maar nu kan men opeens blijkbaar niets meer hebben en moet alles maar verboden worden en moeten passages uit de koers maar geschrapt worden. Wat mensen zich niet lijken te beseffen is dat het begint met 1 helling maar dan doet het probleem zich vervolgens weer bij de volgende helling voor. Want of we het nu willen of niet: hellingen en kasseistroken zijn doorgaans geen 4 baanswegen, dus het trechtereffect, met alle risico's vandien, zul je altijd blijven houden.

Dus we kunnen nu vanwege de veiligheid wel alle hellingen, kasseistroken en weet niet wat uit de koersen gaan halen maar ik weet zeker dat de moraalridders voor veiligheid van nu dan de eersten zijn die lopende te zeuren dat de koers saai is en er totaal geen actie is.

Bovendien: je kunt parcoursen nog zoveel aanpassen maar wielrenners blijven ook gewoon mensen. En mensen maken ook fouten. Zo waarschijnlijk ook vandaag. Risico's zijn er altijd. Als we echt alle risico's willen vermijden moeten we de koersen op zwift gaan houden of zo.
27-03-2024 16:46
Er wordt tegenwoordig in elke semi-klassieker koers gemaakt en dit soort koersen zijn door de overmacht van de grote namen. Dit soort koersen worden daardoor meer en meer belangrijk. Hele naïeve inschatting van Flanders Classic zeker als je de koersen ziet de laatste jaren.
27-03-2024 16:53
Ja en verder renners rijden tegen elkaar wiel en vallen en jij zeg naïeve inschatting organisatie dat kan je niet voorkomen
27-03-2024 17:52
Ze maken koersen zwaar, maar niet zo zwaar dat het in de eerste honderd KM al kan gebeuren. En ze maken de koers ook zwaar genoeg om het spannend te maken, maar niet zo zwaar dat het per definitie uiteen gereden wordt. Ten slotte plannen ze tussenstukken, voor bevoorrading, hergroepering en om het (soms kunstmatig) spannend te houden. Dit zijn ook dingen die de kans op valpartijen vergroten.

Ik heb geen oplossing, maar organisaties hinken duidelijk op meerdere gedachten.
27-03-2024 18:35
27-03-2024 19:07
Wat een onzin….de afdaling naar de Kwaremont is gevaarlijker en sneller….menselijke fout helaas. Maar zoals ik ergens anders ook al reageerde..,,hoe breder de weg , hoe groter/ erger de valpartij
    27-03-2024 21:11
    Helemaal mee eens, gelul en onzin. Ik hoop dat het dit jaar "een laatste keer Flanders Clasics zou zijn". Mits een beetje meer moeite doen, zouden ze erachter komen dat er een alternatieve en veiliger manier bestaat om naar de voet van de Kanarieberg te fietsen vanaf Berg ten Houte, niet via die saaie Gewestweg maar langs mooie, veilige plattelandswegen. Zo slim en vindingrijk zijn die gasten echter niet. Ze steken liever hun tijd in het optrekken van het zoveelste, smakeloze VIP-dorp.
    27-03-2024 23:22
    @kzit kapot,

    Is eigenlijk makkelijk te doen via stukje Ellezelles.
27-03-2024 22:54
Parcoursen minder gevaarlijk maken. Dat is en wordt heel moeilijk .

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine