Tom Pidcock kritisch op veiligheidsmaatregelen UCI: “Verzetten limiteren zorgt voor meer gevaar”
foto: Cor Vos
maandag 11 augustus 2025 om 11:28

Tom Pidcock kritisch op veiligheidsmaatregelen UCI: “Verzetten limiteren zorgt voor meer gevaar”

Tom Pidcock heeft zich uitgesproken over de nieuwe plannen van de UCI om de veiligheid in het peloton te verbeteren door onder andere snelheidsbeperkingen op te leggen via technische reglementen. De Brit vindt dat de internationale wielerunie zich bezighoudt met bijzaken. “We moeten het over de belangrijke dingen hebben,” aldus Pidcock in gesprek met Marca.

Vanaf januari 2026 wil de UCI een reeks nieuwe regels invoeren, waaronder een maximumverzet van 54×11 en beperkingen op stuurbreedtes. Pidcock kan zich niet vinden in deze maatregelen. “Verzetten limiteren zorgt alleen maar voor meer gevaar”, denkt Pidcock. “Als we allemaal met dezelfde topsnelheid rijden, zitten we dichter op elkaar. En in afdalingen betekent dat dat we een groter deel van de weg in beslag nemen.”

Ook de discussie over stuurbreedte vindt Pidcock niet relevant. “Het debat over stuurbreedte lijkt mij een rookgordijn”, aldus de 25-jarige Brit. “Ik zei tegen mijn broer dat als we zo doorgaan, ze ook koolhydraten moeten limiteren voor iedereen en ons in ketose (een metabole toestand waarin je terechtkomt als je zeer weinig koolhydraten binnenkrijgt, red.) moeten zetten. Alleen dan zullen de koersen trager gaan. We zijn wielrenners… Mensen moeten zich op andere dingen richten.”

RIDE Magazine
29 Reacties
11-08-2025 14:50
Wie Tommie ooit heeft zien dalen, weet dat je hem niet al te serieus moet nemen bij veiligheidszaken
    13-08-2025 14:22
    Juist wel, hij ligt er zelden bij
11-08-2025 12:51
Bij de jeugdcategorieën wordt er met beperking van maximale verzet gereden. Wordt er daardoor meer gevallen? Een minimale stuurbreedte opleggen lijkt mij in ieder geval geen slechte maatregel. Pidcock lijkt me qua karakter iemand die heel eigenwijs is en zulke regeltjes daarom per definitie maar niets vindt. Ik zeg: geef het een kans en evalueer na een bepaalde periode of het de veiligheid ten goede komt of niet.
    11-08-2025 17:59
    Rijden jeugdcatogerien afdalingen met zeer hoge snelheid dan? Nope.
    Pidcock heeft zeker wel een punt. Er zullen altijd lefgozers of betere dalers bestaan, ongeacht het verzet. Je krijgt dan ook dat die
    sommige later gaan remmen en harder door bochten gaan rijden om verschil proberen te maken. Ook zal inderdaad de groep groter blijven. Ook bij een massasprint zal er nog harder gevochten gaan worden om vooraan te kunnen komen cq zitten. In de Tour reden Shimano en SRAM ploegen ook samen bergaf, was er te zien dat de SRAM teams structueel sneller waren? Of Shimano teams minder vielen door hun kleiner verzet? Sram teams rijden met een 10 of zelfs een 9 kransje (mtb naaf/body?) en Shimano met 11 tandjes minimaal. Kwestie van kunnen...
    Hoeveel valpartijen gezien door smallere stuurtjes? Ik geen! Zijn andere zaken waar VEEL meer veiligheid te winnen is. Nu ga je ristricties invoeren die de evolutie van de fiets hebben meegebracht. SRAM bv zal hier echt niet blij van worden. Of heeft Shimano met geldbuidel lopen zwaaien om uci te overtuigen?
    11-08-2025 19:01
    Als men minder comfort op de fiets heeft door een stuur dat te breed is gaan de gedachten eerder naar het niet lekker zitten, men wordt eerder moe. Het is een regel die werkelijk nergens op slaat
    De een interesseert het helemaal niets met welke maat stuur die rond rijdt, de ander is een prinses op de erwt.
    En als je heel breed stuur hebt en een stuurpen van 10 mm is de fiets nogsteeds een kwispelende staart.
    Maximaal verzet heb ik totaal geen idee van of dat wat toevoegt of niet.
    Al met al kan men als organisatie beter bezighouden met het bedenken van veilige routes ipv dergelijke achterlijke regels te verzinnen.
11-08-2025 14:00
Wat een slappe beredenering van Picdock, minder hoge stopsnelheden en minder extreem kleine stuurtjes maken gaan 100% een aantal valpartijen per jaar schelen.
    11-08-2025 14:35
    Minder hoge topsnelheid bereik je niet met kleinere verzetten, omdat je daarbij minder verschil kunt maken. Straks rijdt iedereen op 120 cadans in een afdaling, dat maakt het niet veiliger.
    11-08-2025 14:49
    Met een 54-11 ga je wel degelijk minder hard in een bijtrapper dan met 56-10.
11-08-2025 16:02
Iemand enig idee wat die "belangrijke dingen" dan zijn waar we het volgens Pidcock wel over moeten hebben? Want ik krijg uit het artikel de indruk dat dat wel op veiligheidsmaatregelen slaat of lees ik dat verkeerd en bedoelt hij dat we het überhaupt niet over veiligheid hoeven te hebben?
    11-08-2025 18:19
    Signalisatie en beveiligende kledij, vermoedelijk.
11-08-2025 18:24
Tom bindt liever een touw aan zijn fiets om achter een Dikke Red Bull motor een nieuw PR van 115 per uur in de afdaling te halen.

Dus, misschien eerst dat soort zaken niet (op film) doen en dan over veiligheid beginnen :-).
"De alpaca van Leiden kritisch over het risicogedrag van professionele wielrenners".
11-08-2025 15:45
Als lemmingen op het ravijn af met zijn allen roepend dat ze het wielrenners zijn. Hij klaagt over de UCI maar ik hoor hem zelf geen suggesties doen.
    11-08-2025 18:05
    Kritiek geven mag alleen als je gelijk ook suggesties voorstelt?
    Flauwekul, schrijf dan niks!
11-08-2025 11:33
Pidcock laat regelmatig mooie dingen zien op racefiets en vooral ook MTB. Voor wat betreft veiligheid kan hij beter zwijgen. Als iemand het verkeerde voorbeeld geeft (vooral voor recreanten), is hij het wel met video's van levensgevaarlijke afdalingen buiten koers.
11-08-2025 13:17
Die stuurbreedtes toont de incompetentie van de UCI als het (weer) eens over veiligheid gaat.
Hoe moeilijk is een regel als: "schouderbreedte plus max. X cm" ...?
Of desnoods simpelweg "schouderbreedte == max. stuurbreedte" ...?
Die laatste zou de waanzin die men nu wenst al goed kunnen voorkomen.
    11-08-2025 14:24
    De sturen moeten juist breder blijven ipv smaller. Met al die smalle stuurtjes van tegenwoordig wordt er een stuk meer in gaten gedoken die er wellicht niet zijn. Met bredere sturen zitten ze minder op elkaar -> minder valpartijen
    11-08-2025 15:23
    @flitse tweewieler
    Ook goed.
    Maar renners met een te breed stuur zullen elkaar eerder, wanneer ze in een gat duiken dat er niet was. Zal anno 2026 ook nog welleens gaan gebeuren, niet?
    En een waaier van 24 man gaat -ook met brede sturen- nog altijd op diezelfde weg passen...
    ...alleen dat roulleren gaat minder makkelijk. Top; gaat vast veel veiliger worden!

    Maargoed, hoe dan ook, maak het dan "schouderbreedte plus minimaal X cm"
    ...i.p.v. van nu alle kleine personen onevenredige en oneerlijke normen op te dringen.
    11-08-2025 15:26
    De discussies over stuurbreedte toont vooral de incompetentie van de opiniemakers/experts/fans aan. Er wordt gedaan alsof het soort no-brainer is om schouderbreedte te nemen als leidraad voor stuurbreedte, en de UCI is hartstikke stom dat ze daar niet aan gedacht hebben.

    Ten eerste is er helemaal geen eenduidige "schouderbreedte" te bepalen, dat kun je op tal van verschillende manier meten. Ga je uit van de botstructuur, van de totale breedte inclusief spieren, wanneer meet je dat (want verschilt door het seizoen heen als je spier/vet meeneemt) etc. etc. En waarom zou het eerlijk zijn om iemand met een smal en klein lijf maar relatief brede schouders af te straffen? Die persoon heeft waarschijnlijk al een aerodynamisch nadeel en dat vergroot je zo alleen maar. Ik zie Kruijswijk al fietsen met een 50cm stuur.

    Het enige reglement dat iets dergelijks doet heeft betrekking op lichaamslengte en positie op TT bike, maar dat is 1. makkelijk te meten, geen discussie (hoewel, zie onder) en 2. geeft lange mensen niet per se een voordeel, het beoogt een gelijk speelveld te bereiken.

    Ook daar worden blijkbaar al de randjes opgezocht, ik heb weleens gelezen dat er nog maar weinig renners officieel 1.89m zijn, die zijn nu 1.90 om een gunstigere positie aan te mogen nemen. Schouderbreedte zou al helemaal lastig te controleren/bepalen zijn, los dus nogmaals van het feit dat dit buitengewoon oneerlijk zou zijn voor renners met relatief brede schouders.

    Schouderbreedte is overigens ook zeker niet de enige relevante lichaamseigenschap die bepaalt welk stuur geschikt het meest geschikt is; flexibiliteit, peeslengte en als gevolg daarvan de hoek waarin je armen van nature in rust "vallen" t.o.v. je romp etc speelt allemaal een rol.
    11-08-2025 15:54
    @Logisch,
    Je zou eens kunnen gaan vragen aan Primoz hoe ze dat doen bij het skispringen. Daar zijn de lengte van de ski's gebonden aan lengte, en de pakken aan de maten van de springers.

    Bij wijze van spreken aan het begin van ieder seizoen de maten van de renner opnemen, als maat voor de breedte van het stuur. Op een uniforme manier. Lijkt me prima mogelijk. Net als met de lengte. Opslaan in de UCI database, inclusief de bijbehorende toleranties van de fiets. En bij controles hierop controleren.

    En wijzigt de maat van de renner, dan moeten ze eerst naar de UCI en moeten ze opnieuw ingemeten worden...

    Lijkt me prima te doen als je die kant op wilt.
    13-08-2025 09:20
    @Maksiem
    Bij skispringen speelt hetzelfde als bij TT houding: lichaamslengte is goed objectief te bepalen en de regels zijn er om een gelijk speelveld te creëren. Ze gaan daar inderdaad bijzonder ver in het opmeten van het lichaam i.v.m. de pakken, om dat in te voeren zou een complete cultuurverandering nodig zijn in het wielrennen. Zie onderstaande link ter info. Maar zelfs als je dat zou kunnen bewerkstelligen, het grote verschil is dat het bij de pakken gaat om hoeveel speling er is met het lichaam (kort gezegd kun je met een losser pak verder springen), wederom om een gelijk speelveld te creëren.
    Als je in het wielrennen echter schouderbreedte zou gaan nemen als maat voor stuurbreedte creëer je geen gelijk speelveld, je benadeelt renners met brede schouders.

    https://assets.fis-ski.com/f/252177/x/be9e6169b4/guidelines-for-measuring-and-control-procedure-2024_25.pdf
11-08-2025 13:54
Een max verzet van 54x11, dan kiezen sommige teams toch simpelweg voor grotere wielen ?? Probleem omzeilt.
    11-08-2025 18:58
    Wielmaten en banddiktes zijn al aan regels gebonden dus die piste gaat dicht….
11-08-2025 15:30
Straks is het allemaal niet meer op één lijn te trekken als het nog maar een beetje bergaf gaat of als er een beetje wind mee staat.

Het zal massasprints ook veranderen, en dat gaat vast veiliger worden als renners extra RPM moeten sprinten.
11-08-2025 18:58
Beetje onzin van tom.
    11-08-2025 19:02
    Als de renners niet meer zo diep zouden mogen zitten door een minimaal verschil hoogteverschil tussen stuur en zadel af te spreken dan gaat de snelheid ook omlaag. Scheelt ook weer wat beknelde leisslagaders lijkt mij.
    11-08-2025 19:17
    Een punt gerelateerd aan wat Errit zegt: het dieper gaan zitten is gepaard gegaan met het zadel verder voorwaarts te plaatsen zodat de hoek tussen dijen en bovenlichaam nog enigszins doenbaar is. Resultaat: renners gaan sneller over hun stuur dan vroeger het geval was, zeker in combinatie met de opkomst van schijfremmen die veel later remmen toelaten.

    Er zijn heel wat zaken om naar te kijken en eventueel te reguleren. Ik hoop voor de renners dat de verschillende werkgroepen binnen en buiten de UCI alles zullen onderzoeken wat ook maar een invloed kan hebben. In tegenstelling tot wat Pidcock ervan wil maken is het geen 'of', maar een 'en' verhaal. Alle kleine beetjes samen kunnen misschien wat veranderen.
11-08-2025 20:21
Deze maatregelen zijn (in essentie) voordelig voor de renners die niet het allerbest kunnen en/of durven sturen.
Pidcock kan dat wel, en durft het ook, dus voor hem wordt er met deze maatregelen een competitief voordeel weggehaald.
Ik snap z'n kritiek dus.
11-08-2025 21:50
Onzin die stuurbreedte, grote renner met 38 cm breed stuur, wordt wat. UCI zijn een stel zelfingenomen suffies

Reacties zijn gesloten.