Tom Dumoulin snapt niets van tactiek Visma | Lease a Bike: “Ze hebben geen alles-of-niets gespeeld”
Foto: Cor Vos
vrijdag 25 juli 2025 om 08:58

Tom Dumoulin snapt niets van tactiek Visma | Lease a Bike: “Ze hebben geen alles-of-niets gespeeld”

In de NOS-talkshow De Avondetappe heeft Tom Dumoulin zich kritisch uitgelaten over het rijden van Visma | Lease a Bike in de koninginnenrit van de Tour de France. De voormalige Girowinnaar zag vanuit zijn perspectief maar liefst drie fouten bij de Yellow Bees.

“Tot en met de aanval van Jonas Vingegaard op de Col de la Madeleine begreep ik het, was het fantastisch, reden ze supergoed en hebben ze precies hun plan gevolgd. Vanaf daar heb ik er grote vraagtekens bij”, stelt Dumoulin.

De ploeg van Jonas Vingegaard had op voorhand beloofd dat ze nog één keer alles op alles zouden zetten om Tadej Pogacar uit de gele trui te rijden, ook al wisten ze dat de kans daat de Deen vier minuten zou dichtrijden, heel klein zou zijn.

“Ze wilden alles-of-niets spelen, maar na die poging op de Madeleine heeft Vingegaard dat niet echt gedaan. Want dan had hij – in een ideaal scenario – aangevallen, naar ploegmaat Matteo Jorgenson toegereden, die dan één kilometer ‘all out’ kon gaan, waarna Vingegaard het nog eens kon proberen. Dat was alles wat je kon doen, maar dat probeerden ze niet. Als ik het tactische aspect ontleed, is dat de eerste fout. Die Jorgenson bleef maar een gezapig tempo ontwikkelen.”

Fout twee zag Dumoulin in de vallei na de Madeleine. “Daar had ik verwacht: ‘helaas, plan mislukt. Dan gaan we nu voor de rit met Vingegaard, want dat is onze enige kans die we nog hebben.’ Ze konden daar zelfs nog een beetje tijd proberen terugpakken. Normaal zet je dan Jorgenson op kop in de vallei. Maar ze begonnen naar elkaar te kijken. Een al ‘uitgepierde’ Jorgenson ging mee met een vlucht, en daarachter viel alles volledig stil. Dan dacht ik: nu gaan ze de rit niet winnen én de Tour niet winnen. Ik vroeg me af: ‘Waar zijn ze nou mee bezig? Is dit je alles-of-nietsplan?’.”

Vervolgens liep het volgens Dumoulin op slotbeklimming Col de la Loze opnieuw tactisch mis. “Ze gingen met Simon Yates en Sepp Kuss op kop rijden in de favorietengroep, maar voor wat? Niet voor de rit, want die was al lang weg. Maar ook niet met een snok om een aanval van Vingegaard voor te bereiden, zodat je jezelf in ieder geval niets kunt verwijten. Ze hebben gewoon niet alles-of-niets gespeeld. Ze zijn gezapig naar boven gereden, UAE kon zelfs nog overnemen.”

“Als je met zo’n grote woorden de rit aanvat en je rijdt een slotklim aan een tempo dat trager is dan de koploper, dan kun je niet spreken van alles-of-niets. Ook al was de kans heel klein”, besluit de voormalige runner-up uit de Tour. “Misschien moeten we concluderen dat Vingegaard de benen niet had. Zeker als je dat kleine aanvalletje vlak voor de streep nog ziet, zat er niet veel op.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
47 Reacties
25-07-2025 09:24
Wanneer je de conclusie trekt die hij aan het eind trekt, dat Vingegaard de benen niet had om iets te forceren, dan kan de rest van zijn analyse toch de prullenbak in? Want met die conclusie, volgens mij de terechte, kun je de andere keuzes vanaf de vallei eenvoudig verklaren.

Het eerste punt is trouwens hoe dan ook onzin. Jorgenson deed geen gezapig kopbeurtje. Hij reed op de klim mannen als Lipowitz en Onley op nog grotere achterstand en het begin van de afdaling was ook maximaal.
    25-07-2025 13:19
    Als Vingegaard de benen niet heeft is het logisch inderdaad, maar ze geven vooraf aan dat ze alles of niks gaan proberen en dat is niet gedaan.

    Na alles wat ze al hadden gedaan, had Jorgenson tempo kunnen blijven maken tot Vingegaard het zelf moest overnemen en dan kijken wie er sterker is op die lange laatste beklimming. Veel was er ook niet meer te verliezen.
    25-07-2025 14:31
    Volledig eens. Dumoulin op de populistentour. Echte Limburger ; )
    25-07-2025 14:43
    Vindt ik niet. Als je alles of niets gaat rijdt Jorgensen in de vallei vol door zo hard die kan. Aan het begin van de la Loze rijdt vingegaard meteen het maximale tempo en probeert ook nog versnellingen te plaatsen. Misschien blaast ie zich op en verliest ie nog 4 minuten op Pogi, so what. Dat is alles of niets. Nu was het heel berekenend Prima, maar zeg dan niet dat je all in gaat.
25-07-2025 09:36
Het is grappig hoe snel oud-wielrenners vergeten hoe het in koers was.

Ik kan me nog herinneren dat Dumoulin er alles aan ging doen om Froome nog uit het roze te rijden in de laatste bergetappe van de Giro van 2018. Verder dan 2 korte aanvalletjes op de laatste klim kwam Dumoulin niet. En daar was ook niks mis mee, want hij had simpelweg de benen niet en de beste reed in de roze trui. Zo is het nu ook.

Je kan 300 dingen verzinnen, maar als er één veel te sterk is, dan ga je het gewoon niet winnen.
25-07-2025 09:24
Bwèh, ze hadden de poppetjes gewoon goed staan maar Vingegaard kwam er op de Madeleine achter dat Pogacar te goed was. Dan kan je wel valleirammen en man tegen man geklopt worden, doch is iets behoudender koersen en dan vandaag nog eens loco gaan misschien een beter idee/verder uitstel van executie.
    25-07-2025 09:38
    Voor slagen is nodig dat Vingegaard zich los kan maken van Pogačar, en dat zat er niet in. Ook niet toen de rest van UAE op achterstand reed.
    Op Victor na (die echt verrast), zijn ze bij Visma dit jaar net niet op topniveau, iets waar ze in voorgaande jaren zo uitblonken. Jammer maar helaas.
    25-07-2025 09:39
    Sterker nog probeerde Vingy het hier en daar nog sneaky in de vallei zelf met op het wiel van Gall springen maar Pogacar is ook niet van gisteren.
    25-07-2025 09:42
    Ben het opzich wel met je eens. De tactiek was goed en ze hebben het op de Madeleine geprobeerd, begrijp ook de harde kritiek niet zo heel goed. Op de Col de la Loze waren Yates, Jorgenson en Kuss gewoon niet meer goed genoeg om een hard tempo te rijden en Vingegaard leek het zelf ook niet meer echt te hebben.

    Het enige wat ik wel eens ben met Dumoulin, is dat ik op de laatste klim niet meer het alles of niks heb gezien wat was aangekondigd. Bij mij blijft dan toch een beetje de vraag, wat als Vingegaard al veel eerder naar Jorgenson was geknald op de Loze en daarna 1 tegen 1 was blijven aanvallen? Hadden 3 dingen kunnen gebeuren, hij verliest 2 minuten op Pogi, ze komen samen boven, of ook Pogi heeft het zwaar en kraakt misschien toch? Ik vind het wel jammer dat we dat nu niet gezien hebben.
25-07-2025 09:40
Zullen Tom er even aan herinneren dat de Jumbo ploeg in 2020 niet voluit mocht rijden om Primoz zijn eerste Tour overwinning te behalen, omdat hij zelf zo nodig in de top tien moest eindigen ?
    25-07-2025 09:46
    Onzin, Jumbo hechte meer waarde aan die top-10 plek dan Tom. Ze hebben daar gewoon de collectieve fout gemaakt om Pogacar mee te nemen op de bagagedrager omdat ze zijn tijdrit onderschat hebben. De enige die dat gevaar zag was Dumoulin.
    25-07-2025 09:47
    Ja
    25-07-2025 13:40
    @Hongerklopje... Ik weet dat het alweer vijf jaar geleden is... Maar ik zou toch de verslagen en ritten eens even teruglezen en kijken....

    Ik kan me nog menig rit herinneren waar de knechten van Roglic niet eens aan hun werk toekwamen omdat er vooral niet voluit gereden mocht worden uit angst Tom op nog grotere achterstand te rijden. En of die beslissing nu vanuit de ploeg kwam of niet, dat is hier niet te sprake.. Het gaat mij om het feit dat er op Tom "gewacht" moest worden.

    Of ben je ook de beelden al vergeten waar Tom uit het wiel moest lossen bij Van Aert, en hij op het punt stond af te stappen omdat hij de druk niet aankon ?

    Maar hoe dan ook, het is verder niet zo belangrijk vijf jaar na dato, dus ik wil er verder geen twist van maken... Het veranderd niets aan het feit dat Pogacar linksom of rechtsom deze Tour altijd dik gewonnen zou hebben... En dat komende uit mijn mond wil heel veel zeggen...

    Dus Tom slaat de plank volledig mis hier. Sorry Tom. ;)
25-07-2025 09:42
Veel kritiek op Visma-LAB deze Tour. Maar het is voor mij de ploeg die collectief gezien het beste heeft gepresteerd. Ze hebben van alles en nog wat geprobeerd maar er is er gewoon eentje te sterk. Deze Pogacar lijkt niet te kloppen. Zelfs al was zijn team in de breedte bij momenten matig, en misten ze uiteraard Almeida in het hooggebergte.

De vraag lijkt mij wel: wat nu? Vingegaard stelt zijn hele seizoen af op de Tour, maar Pogi heeft zijn zwakke punten weggepoetst sinds 2022-2023. Gaat de Deen volgend jaar weer all-in op de Tour, of richt hij zich eens op de Giro?

Tuurlijk redt hij de Tour door er nog enigszins een duel van te maken, maar een renner van dat niveau wil toch ook wínnen? Dan kan je misschien beter eens de Giro winnen dan weer 2de te worden in de Tour? Al kan er natuurlijk veel gebeuren in 3 weken koers, een Tour is nooit op voorhand beslist. En er komt een moment dat bij Pogacar de combi van 3 keer pieken op 1 seizoen zich gaat wreken.

Maar gaan al Vingegaards eitjes volgend seizoen weer in hetzelfde mandje? Wellicht hangt het af van de Vuelta. Als Vingegaard die wint, kan hij volgend jaar weer gaan voor dubbel Tour/Vuelta. Als Pogacar ook in Spanje de sterkste is, kan Vingegaard in '26 misschien beter eens op de Giro mikken.
    25-07-2025 13:57
    Ik vind dat Visma gisteren de (enige) juiste tactiek heeft toegepast, maar A Pogacar kraakte niet op de Madeleine en B Vingegaard was zelf gewoon niet goed genoeg om zelf nog iets te proberen op de Col de la Loze.

    Van een 'enigszins duel' is natuurlijk geen sprake als je als nummer 2 bijna 5 minuten achter staat.

    Visma heeft i.m.o. eerder in de Tour juist wel de verkeerde tactiek toegepast. Ze zijn rond gaan rijden alsof ze nog de Real Madrid ploeg van 5 jaar geleden hadden, terwijl het op dit moment gewoon niveautje Ajax is. Het continu oproken van ploegmaten in treurige pogingen Pogacar te kraken heeft de ploeg juist opgebroken. Pogacar heeft de hele Tour lachend in het wiel gezeten en bij iedere demarrage van hem had Jonas 0,0 hulp meer om Pogacar terug te halen, omdat Visma zo graag vanuit de start het tempo wou opleggen. Daardoor te vaak en te vroeg kwam Vingegaard geïsoleerd te zitten. Daarbij wel de opmerking dat er tegen Pogacar waarschijnlijk ook met een andere tactiek geen kruit gewassen was.

    Ik wens via deze weg Vingegaard in ieder geval veel succes de komende 11 maanden met de voorbereiding op de Tour van volgend jaar. Tip 1: laat je vrouw volgend jaar geen ploeggenoten afvallen die jou mede 2 Tourzeges hebben bezorgd en Tip 2: blaas wat minder hoog van de toren dat je in de beste vorm van je leven verkeert.
    25-07-2025 14:05
    Vingegaard staat vast ook op het lijstje in de UAE-bus, dus in dat geval zal Pogacar medio april'26 bekend maken dat hij ook gaat starten in de Giro.
    25-07-2025 14:43
    Er is nog hoop. Vingegaard heeft nu 2 seizoen geen vlekkeloze voorbereiding gehad, een winter in Denemarken is ook geen pre om beter te worden. Hij komt nu gezond uit de tour, Vuelta meepakken en dan in Spanje voorbereiden op nieuwe seizoen. Daar wordt je weer beter van.
25-07-2025 09:16
De hele analyse kan de prullenbak in met de conclusie die iedereen die de tour heeft gevolgd kan maken. Helaas heeft Vingegaard de benen niet, deze Tour. Zoals vaker blijken plannen, slechts plannen, en is de realiteit niet 100% te plannen!
    25-07-2025 12:33
    Vingegaard staat 6,5 minuut voor op de nummer 3. Hij heeft zeker goede benen, maar er rijdt iemand mee die buitenaards is.
25-07-2025 09:39
Uitstekende analyse van Dumoulin.

Wat had er 'moeten' gebeuren in mijn optiek?
Lipowitz laten terugkeren en vervolgens Jorgenson in de vallei op kop om Vingegaard-Pogacar man tegen man aan de voet van de slotklim te brengen. Dan op de manier zoals we in de Giro zagen hollen en stilstaan (elkaar afmatten) en kijken of dat misschien lukt. Lukt dat niet dan de RedBull mannen laten wegrijden om uiteindelijk Pogacar op kop te krijgen, om hem meer energie te laten verbruiken. Ooit moet hij (of een knecht die terugkeert) immers gaan rijden. Lukt dat ook niet dan ben je misschien de 2e plek kwijt, maar heb je wel alles of niets gespeeld.
Beter dan deze gezapige vertoning.

Dat Vingegaard de benen niet had om Pogacar te lossen kan je als feit accepteren, maar de benen waren ook niet zo slecht dat anderen van de Deen konden wegrijden. Onder aan de streep heeft hij een poging gewaagd en daarna vol ingezet op plek 2 in het klassement. Zijn goed recht, maar niet in lijn met de aangekondigde alles of niets woorden.
    25-07-2025 09:49
    Hoe wou je Pogacar op kop dwingen? Die Bora mannen staan op 10 minuten? Bovendien, de Loze is gewoon niet zwaar genoeg in het begin, daar krijg je Pogacar nóóit los op een stuk van max 6%.

    De enige manier was Jorgenson weer als springplank laten fungeren en op de Loze nogmaals proberen een gat te slaan en naar Jorgenson te rijden. Maar daar hadden zowel Vingegaard als eerstgenoemde de benen niet meer voor.
    25-07-2025 11:58
    Deze quote van Kuss zegt het hele verhaal in een notendop. "Het was geen ideale situatie met Lipowitz voorop. De druk voelde groter bij ons dan op de UAE". Dit was geen alles of niets spelen (waar dit topic over gaat), maar ook het verdedigen van plek 2.
25-07-2025 09:18
Het was een laffe vertoning. In de vallei had hij 100x moeten aanvallen ipv gaatjes op andere dichtrijden. Toen die andere groep terugkwam wist je zeker dat het voorbij was
    25-07-2025 09:28
    Inderdaad hij had Pogacar zeker gelost op het vlakke!
    25-07-2025 09:44
    Logisch natuurlijk dat hij zo explosief weg rijdt op het vlakke dat Pogacar niet mee kan
    25-07-2025 09:51
    Ooit zelf gefietst? Een aanval op het vlakke pareren in het wiel is ongeveer 30% van de effort die de aanvaller zelf moet doen. Alsof je Pogacar daar ooit lost, je rookt alleen jezelf op.
25-07-2025 09:51
het is makkelijk praten als je niet de benen "voelt " van de renner tijdens de rit, volgens mij had Vingegaard vrij snel in de gaten dat Pocagar veel te goed was. punt uit.
25-07-2025 09:38
Je kunt plannen maken wat je wilt maar als je tegenstander beter is EN in je wiel zit is het klaar. De enige kans was een pech geval voor Pogi en Vine die dan nog een ploegmaat had in de vallei. Dat was niet het geval dus game over, en 2e plaats consolideren. Dat is wat ze deden.
25-07-2025 11:32
Duidelijk is dat Pogi de sterkste renner is. Alle kracht van Visma uit vorige edities van de Tour is niet meer. Zou zo maar eens kunnen dat de teamspirit niet zo goed is als iedereen denkt. Ik zie een minder gemotiveerde Wout van Aert bv. Daarentegen een utopische Campenaerts. Mijns inziens hebben sommige renners niet meer alles over voor Jonas.
    25-07-2025 17:13
    Op zich ook niet gek dat ze minder voor hem over hebben als z'n vrouw/manager/baas/moeder zich zo uitlaat over de ploeg en dan specifiek over van Aert, zonder wie alleen al Vingegaard waarschijnlijk een Tourzege minder zou hebben. Persoonlijk denk ik dat de Visma/Vingegaard succesformule is uitgewerkt en Visma terug moet gaan naar het deels klassement/deels sprintteam, zoals al vaker succesvol is gebleken met mannen als Groenewegen, Roglic en in een verder verleden Menchov, Freire etc.
25-07-2025 09:40
Ja hij weet het, zat bij de bespreking, had zelf ook goede ideeën voor de etappe , ooooo nee hij kletst wat, en zegt allerlei dingen. Mss was het plan anders, renners toch niet zo fris, geprobeerd en niet gelukt, wat een geneuzel zeg
25-07-2025 09:48
De tactiek is te begrijpen, maar het was inderdaad niet alles-of-niets. Ik denk inderdaad dat ze na de Madeleine over hadden kunnen schakelen op de optie om met Vingegaard de etappe te winnen, maar je weet niet hoe zij benen waren. De conclusie zal dan ook moeten zijn dat er meer niet in zit. Terug naar de tekentafel en voor volgend jaar een nieuw plan bedenken om op gelijke hoogte te komen.
25-07-2025 10:16
Eens met Tom, ze hadden na de eerste aanval van Vingi helemaal door moeten gaan tot de finish en niet plots inhouden en de achterblijvers terug laten komen. Echt dom geweest. Kansloze tactiek dus.
    25-07-2025 14:44
    Doorrijden was ook kansloos en daarmee schenk je Pogacar zijn 5e zege
25-07-2025 10:48
Als je merkt dat het niet alles gaat worden, dan heeft het ook geen zin om het niks te forceren.

Pogacar was gewoon beter, dus dan kan je weinig doen.
25-07-2025 12:32
Ze konden simpelweg niet beter. Er is geen enkele tactiek waarmee ze deze Pogacar kunnen kloppen.

Ploeg wordt ook eerder zwakker dan beter.
25-07-2025 12:34
Van Aert, Kuss, Yates, Jorgensson zijn allemaal in een net-niet-absolute-topvorm.

Dan kom je te snel, en voor Pogacar te gemakkelijk, in een 1op1 duel.

Waarbij je ook nog te maken hebt met een te vroeg opgelopen (grote) tijdsachterstand.
25-07-2025 12:55
Tuurlijk zijn er dingen die beter kunnen (bijvoorbeeld de BENEN) maar qua tactiek tja... wat had Vlab nog meer kunnen doen tegen iemand die gewoon op alle punten waar die zwakte vertoonde 2/3 jaar geleden nu ineens de gelijke of betere is van Vingegaard. Als ze vol gas die La Loze op waren gereden was het 95% zeker geweest (in mijn ogen) dat pogacar gewoon had kunnen blijven aanhaken en zo had Vlab hem gratis een etappe zege kunnen geven.

Jammer is het wel ik had ook gehoopt dat het verschil kleiner zou zijn maar ja alle respect voor Pogi hij kan er ook niks aan doen dat hij zo goed is en chapeau voor Visma voor het erin blijven geloven
25-07-2025 13:25
Heel het Visma lab team is gewoon op, en pesimistisch dat Pogi nog een slechte dag zal of zou krijgen.
25-07-2025 13:51
Vingegaard had op Reichenbach moeten wachten zeker?

En Dumoulin durfde ooit in de Tour de Sky's niet tegen elkaar uit te spelen. Als er iemand geen recht van spreken heeft, is het Dumoulin.
25-07-2025 10:47
Je moet ook met elkaar overleggen wie zich sterk voelt of wie zich minder voelt, dan kun je pas tijdens de etappe dingen beslissen, als Yates zich beter voelt dan Kuss dan moet Yates de laatste in het tijdje zijn. Daarbij zijn ze te vroeg begonnen met de aanval,
25-07-2025 12:42
ze zijn allemaal op inclusief vingegaard en pogacar ! dat heb je met renners die amper op 80% van hun normale niveau zitten,die kunnen het verschil niet meer maken!!
25-07-2025 14:11
Achteraf is mooi wonen Tom.
25-07-2025 21:36
Geen speld tussen te krijgen....inderdaad achteraf is makkelijk praten maar wie praat als team zelf het meest vooraf zonder daden te laten volgen...had het zelf overigens al voorspeld...hoef je geen kenner voor te zijn...en trouwens kunt achteraf pas beoordelen of wat je vooraf aankondigt ook hebt waargemaakt...
25-07-2025 23:03
Wellicht kan Visma beter afscheid nemen van Vingegaard en inzetten op aansprekende jonge talenten. De huidige tactiek is saai en Vingegaard is geen juichrenner.
    26-07-2025 13:25
    Afscheid nemen van de enige renner die Pogacar enigszins kan volgen en de Tour 2 keer heeft gewonnen, slim ja...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine