Tom Dumoulin: “Parcours Giro 2017 ziet er aantrekkelijk uit”
foto: ANSA
dinsdag 25 oktober 2016 om 19:45

Tom Dumoulin: “Parcours Giro 2017 ziet er aantrekkelijk uit”

Tom Dumoulin is positief bij het zien van de etappes van de Giro 2017. Dat doet de Limburger nadat het traject van de komende Ronde van Italië gepresenteerd is. “Het parcours van de honderdste editie van de Giro d’Italia ziet er prachtig uit”, zegt Dumoulin op zijn Facebook-pagina.

“Het parcours is goed gebalanceerd met sprintetappes, aardig wat tijdritkilometers, maar ook brute en legendarische klimmen zoals de Mortirolo en de Stelvio in etappe 16. Deze monsters zullen zeker voor epische gevechten zorgen. Vorig jaar heb ik getraind in de buurt van Bormio om mij voor te bereiden voor de Vuelta van 2015, dus ik ben zeker bekend met deze cols en vooral met de zwaarte ervan”, schrijft Dumoulin.

Aantrekkelijk
De renner van Giant-Alpecin, volgend jaar Sunweb, wil zich in 2017 gaan focussen op het klassement in een grote ronde. “Het is nog te vroeg om iets te zeggen op welke grote ronde ik mij zal focussen volgend jaar”, aldus Dumoulin. “De Giro ziet er zeker aantrekkelijk uit met de tijdritkilometers, maar de koers zal uiteindelijk beslist worden in de grote bergetappes. De ploeg en ik zullen de komende periode discussiëren en een beslissing nemen.”

De Giro d’Italia kent in totaal 67,2 tijdritkilometers. Vorige week werd in Parijs ook al het parcours van de Tour de France bekendgemaakt. La Grande Boucle heeft – verdeeld over twee tijdritten – slechts 36 kilometer tegen de klok. Daarop reageerde Dumoulin duidelijk: “Ik zou veel meer tijdritkilometers willen. Dat valt een beetje tegen.”


[poll id=”343″]

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
48 Reacties
26-10-2016 11:59
Ben benieuwd hoe ver hij kan komen, maar de beklimmingen in de laatste week zijn er toch een beetje teveel voor hem denk ik. Maar ik zou het uiteraard fantastisch vinden als hij mee kan.
26-10-2016 12:32
Denk zelf dat het parcours van de Tour hem op het lijf geschreven is, ondanks het geringe aantal tijdritkilometers. Maar er zijn ook weinig aankomsten bergop, en daardoor komt het wellicht meer aan op aanvallend rijden en op tijdwinst boeken in niet-bergetappes. Dat zie ik hem wel doen.
26-10-2016 12:48
Kan zo zijn, maar ik zou (net als Kruijswijk) meer klimondersteuning eisen. Ik gok voor Dumoulin een plek tussen 5 en 10. Met Oomen en Kelderman ben je er natuurlijk niet, want wie moet naast Ten Dam, Barguil in de Tour dan nog ondersteunen? Geschke is ok, maar niet meer dan dat. Als ze met Subweb in de nabije toekomst voor het podium willen gaan met Dumoulin, zou ik toch zorgen dat zowel Barguil, als Kelderman en Oomen voor Dumoulin knechten, anders wordt het allemaal wat karig. Oomen moet sowieso zijn eerste grote ronde nog rijden en of Barguil wel wil knechten is ook nog maar de vraag. Kan en wil Kelderman daadwerkelijk wel knechten? Ik vraag het me af. TLJ heeft een meer uitgebalanceerde ploeg op het moment naar mijn mening.
26-10-2016 13:26
Als hij echt beter wilt gaan klimmen dan zal dat toch ten koste gaan van zijn tijdrit... Aan de andere kant hij zich nog nooit volledig gefocust op het klimmen dus wie weet hoeveel rek daar nog in zit. Deze Giro is denk ik perfect om te kijken of het reëel is om een klassementsrenner te worden.
26-10-2016 13:27
@peterwinnen Helemaal mee eens. Tourparcours is in 2017 in principe beter geschikt voor klimmer-tijdrijders. Een Bardet zal het lastig krijgen Richie Porte van zich af te houden in de Tour, en de eerste tourweek is zeer geschikt voor Dumoulin,
26-10-2016 13:29
Klimmen en tijdrijden gaat best samen, liet ie in de Pyreneeen zien en haalde daarna verwoestend uit in de Ardeche. Daarnaast is 80 % vd tijdritten zelden vlak.
Als ie Megeve wat beter verkend had, lekker mondaine, had ie ook gewonnen, focussen lukt alleen als je hem door en door kent zodat je de boel niet opblaast.
26-10-2016 14:05
Even een overzichtje:

Dumoulin in de zware bergetappes in de Vuelta 2015
Andorra 1:37 verloren op Aru
Alto Campoo: 0:29 verloren op Aru
Sotres: 0:36 verloren op Aru
Ermita de Alba: 0:25 verloren op Aru
Cercedilla: 3:52 verloren op Aru

In die laatste rit reed iedereen natuurlijk tegen Dumoulin en kreeg hij 0,0 steun in zijn achtervolging dus die is niet helemaal representatief, maar een anderhalve minuut mag je daar zeker wel tellen.
Dan kom je in totaal op 3:07 verlies uit.

Ik wilde mijn verhaal eigenlijk beginnen om te bewijzen dat de zware etappes er toch echt teveel aan izjn om een goed klassement te rijden, maar als ik dit zo zie.
Met een beetje steun bergop was het verlies misschien 2 minuten geweest. Dat kan hij in 60km tijdrit wel goedmaken op een Aru.

Nou weet ik natuurlijk niet in hoeverre de Giro echt te vergelijken is met de Vuelta van 2015 aangezien de Vuelta meestal ook niet een opeenvolging van zware klimmen kent.
26-10-2016 14:31
Andorra 1:37 verloren op Aru
Alto Campoo: 0:29 verloren op Aru
Sotres: 0:36 verloren op Aru
Ermita de Alba: 0:25 verloren op Aru
Cercedilla: 1:30 verloren op Aru

maakt samen 4:37
26-10-2016 14:36
@ Sjoske mooie onderbouwing en goed stukje onderzoek!
26-10-2016 15:29
@Scotty, je hebt helemaal gelijk! Ik was de anderhalve minuut van de laatste rit vergeten.
26-10-2016 15:55
@zjoske: mmmm, je trekt er in je eigen verhaal (vrij terecht) 1 minuut 30 seconden vanaf, wat in jouw ogen een terecht tijdsverschil zou zijn. Dat klopt jouw berekening in dat geval gewoon, want 4:37 minus 3:07, is tada: 1 min 30 sec :). Maar goed, je punt is duidelijk hoor, Dumoulin moet hard blijven werken bergop, dan maakt hij een kans op het podium. Eens.
26-10-2016 16:10
Leuk rekesommetje maar we vergeten hoe ie iedereen te kijk zette incl douwe egberts de eerste week door 3 maal te demareren bergop. Voorlaatste dag stond ie nog altijd 6 of 10 sec voor op mr diarree die geen tijdstraf kreeg toen ie werd gelanceerd door een ploeggenoot, 1 min had niks teveel geweest. Die laatste dag had ie ook zonder steun gekund die ontbeerde hij al 3 weken lang maar als strontvlieg aru volgen wasmeer dan voldoende. Zodra er echter vooruitzicht is op een podiumplaats voor een onbeduidende nlr of belg gebeuren er vreemde dingen, net als int voetbal al zou ik t nooit mafia willen noemen.
26-10-2016 16:34
@vinnievidefietsen, nee, dat klopt niet. En dat geeft ie zelf toch ook aan?
26-10-2016 16:51
@scotty
Als ie 3 min verliest op Aru hoe kan ie de voorlaatste dag nog de leiderstrui hebben? Naast 1 min 30 in de tijdrit heeft ie ergens toch nog 1.30 goedgemaakt in de bergen blijkbaar zonder enige steun.
26-10-2016 17:07
@vinnie
Scotty rekende met zijn 4:37 al met de anderhalve minuut die ik aangaf. Vandaar dat zijn rekensommetje de juiste is.

@schipperaar
Die tijd kreeg hij natuurlijk ook vooral omdat hij niet als gevaar voor het klassement werd gezien. Laten we het wel bij de feiten houden.

Die inspanning gaat hij niet leveren als hij voor een klassement gaat rijden, dat eindklassement ontstond in 2015 ook pas na de eerste week.

Het gaat in deze meer om de zware etappes waar hij tijd gaat verliezen.
26-10-2016 18:43
@scotty
Zie niet in waarom ie het moet afleggen in zware bergetappes, alles draait om max vermogen.
Tien keer volle bak de redoute op gaf bij mij al enorme progressie en dat ding ligt om de hoek bij Tom. Daarnaast zijn zware bergetappes zelden langer dan 180km. Wordt een leuke training voor de tour.
26-10-2016 18:56
De tegenstand heeft veel meer laten zien in de bergen, prestaties die we van Dumoulin nog nooit hebben gezien. Dat lijkt me een reden om te twijfelen aan zijn kansen in de Giro, aangezien het met de klimmen daar, als in geen andere koers op klimvermogen wordt beslist.
26-10-2016 18:57
10 x de redoute op gaat lastig zonder rustmomenten ertussen natuurlijk, corrupte training.
26-10-2016 22:22
@rv
Voor ie beneeje is staat zn hart weer onder de 100, met atletiek 10 x 10000m met 2 a 3min rust tussendoor en de laatste moest sneller dan de eerste waardoor je recuperatievermogen ontzettend toeneemt. Trainde zelf in la roche vanaf terras richting Bastogne 10 x 4km aan 5/6%, afgewisseld kleine/grote blad, daarna aan de Rochefort met een malbeaurootje.
26-10-2016 22:49
Dat zal best maar je kunt geen 10 km klimmen trainen met steeds 5 x 2 en een vies snel afdalinkje steeds tussendoor, dat wilde ik maar zeggen.
26-10-2016 22:50
Ik ben de grootste voorstander van een Dumoulin die voor een klassement gaat hoor, maar er is geen enkele hulp aangetrokken voor Giant.
Vorig seizoen werd Ten Dam als knecht gehaald maar die kan helemaal niets meer betekenen in een finale en Dumoulin is wel JUIST iemand die knechten nodig gaat hebben.
26-10-2016 23:30
@rv
Toch wel , behaalde zelf veel beter resultaat op de 10km toen ik me op 400 en 800 ging richten.
Soms heeft 10/15 min trainen meer nut dan een uur als je motor al voldoende groot is.
07-11-2016 16:59
Late reactie, maar wil toch even zeggen dat ik denk dat Dumoulin goed voor deze Giro moet gaan. Reden? Parcours is stukken beter voor hem dan de Tour, en de Tour gaat echt geen podium worden als je ziet wat daar allemaal aantreedt. Daarnaast kan hij nog altijd de Vuelta kiezen mocht er iets mislukken in de Giro. Als je t hele seizoen richt oo de Vuelta kan t snel mis gaan en heb je geen back-up.

Reden om niet de Giro te doen? Deelnemersveld ziet er zeer sterk uit, sterker dan andere jaren nog, met een Nibali, Are, Chaves, Kruijswijk en Landa .

Reacties zijn gesloten.