Tom Boonen zag gevaarlijke neutralisatie in Parijs-Nice: “Tegenovergestelde van wat ze wilden”
foto: Cor Vos
donderdag 13 maart 2025 om 10:29

Tom Boonen zag gevaarlijke neutralisatie in Parijs-Nice: “Tegenovergestelde van wat ze wilden”

Meerdere renners waren na afloop van de vierde rit in Parijs-Nice not amused met de beslissing van de organisatie om na een neutralisatie nog door te koersen, maar Tom Boonen heeft een andere kijk op de zaak. “Door niet door te koersen, werd het nóg gevaarlijker”, stelt hij in de podcast Wielerclub Wattage.

Nog even terug naar de vierde etappe van Parijs-Nice: woensdag begon het op vijftig kilometer van de streep hard te regenen, hagelen en sneeuwen, waardoor de etappe moest worden stilgelegd. Voor de meeste renners was die beslissing meer dan logisch, maar wat er daarna gebeurde dan weer niet. Meerdere renners waren na afloop van de rit niet eens met de beslissing om nog door te koersen.

Hoewel het weer nog enigszins opklaarde in de laatste kilometers, had de neutralisatie voor veel chaos en extra kou bij de renners gezorgd. Onder meer Oliver Naesen en Ilan Van Wilder haalden na de finish uit naar de organisatie en collega’s. Ook Jonas Vingegaard was het niet eens met de beslissing om door te rijden.

Tom Boonen is dan weer een andere mening toegedaan. “Door niet door te koersen, kregen de renners het nog veel kouder en werd het nóg gevaarlijker. Die mannen konden zich bovendien niet gaan opwarmen in de ploegbus. Met die neutralisatie hebben ze eigenlijk het tegenovergestelde gecreëerd van wat ze wilden bereiken”, is de oud-renner van mening.

Verschillende belangen
Jan Bakelants deed als co-commentator verslag van de bewuste rit in Parijs-Nice en laat in Wielerclub Wattage ook zijn licht schijnen op de neutralisatie. “Er was smeltende sneeuw waar je perfect door kon rijden, maar er was ook al een ongeluk geweest met een motard. En een ploegauto van Decathlon-AG2R was ergens tegenaan gereden. Ik denk dat de organisatie de vlucht vooruit heeft genomen omdat ze dachten: Er zal maar eens iets gebeuren, een valpartij bijvoorbeeld.”

Van eensgezindheid in het peloton leek ook woensdag weer geen sprake. “Waarom het nooit lukt om de renners op één lijn te krijgen? Omdat de belangen zo groot zijn”, schetst Boonen. “Het is dan aan de jury om er bij de herstart voor te zorgen dat het hele peloton bij elkaar is.” Bakelants: “De renners en de ploegleiders konden niet goed met elkaar bespreken wat het te volgen plan was. Iedereen reed een beetje overal.”

RIDE Magazine
7 Reacties
13-03-2025 11:17
Benieuwd wanneer de reacties komen dat Boonen het volledig bij het verkeerde eind heeft en dat alleen Visma-LaB klaagt
    13-03-2025 11:33
    Boonen volkomen ongelijk. Alleen Visma-laB liep te klagen. Jankerds.
13-03-2025 11:48
Gezien dit met steeds extremer weer veel vaker gaat voorkomen lijkt me dat het extreme weather protocol aanpassing behoeft, hoe ga je om met zeer slecht weer in combinatie met kou. Wat moet je doen als je neutraliseert en renners kunnen zich niet warm houden. Dit zijn protocollen die je kunt vast leggen. Nu werd er maar wat gedaan en krijg je dus chaos. Wat me vooral ook opvalt is dat de organisatie hier niet op voorbereid lijkt. Je weet dat extremer weer steeds vaker voorkomt, je weet dat je over hoogte gaat, dus dit zijn zaken waar je draaiboeken voor klaar hebt liggen. Uiteraard kun je niet alles voorzien maar je kunt wel snappen dat als je een koers stillegt in kou en renners zijn dan nat dat ze dan onderkoeld kunnen raken. Dus in dat scenario moet je voorzien. En niet proberen dat tijdens de koers ff op te lossen. En de UCI hoort hier ondersteunend te zijn naar organisaties.
    13-03-2025 13:16
    De ploegen hebben natuurlijk ook wel een verantwoordelijkheid, want nu is de trend wat schieten op de organisatoren vind ik, terwijl een deel ook wel bij de ploegen zelf ligt. Waarom was er niet het nodige voorzien om de renners warm te houden, dit is vrij onprofessioneel qua voorbereiding vanuit de ploegen. Ze hebben oortjes dus al dat amateuristisch rondvragen ter plekke was onnodig, ploegen hadden snel en collectief dingen kunnen regelen en zorgen dat iedereen alle info had, dat al hun renners warm stonden, dat de organisatie de kans kreeg om alles beter aan te pakken bij een doorstart. Maar dat hebben ze niet gedaan en dan achteraf je kopmannen laten zeuren, Pogacar is op dat vlak wel iets groter en ruimdenkender vind ik.
    13-03-2025 13:31
    Where is your scientific data supporting 'more extreme weather'? Or are you just buying into the propaganda?
    The average temperature across the full weeks of Paris-Nice from 1995 to 2024 is approximately 9.5–12.5°C (49–54.5°F). This refines the broader 1985–2025 estimate (9–14°C) by focusing on the 1995–2024 subset, incorporating specific incidents and a slight warming trend.
    So there is no EXTREME trends. It's weather and it is variable.
13-03-2025 11:11
Wat voor type renner je ook bent en hoe koud het ook mag wezen. Simpelweg halt houden in de ijsregen en maar een beetje gaan mijmeren van wat nu is altijd oliedom. Zet er dan een OK'ig tempo aanhoudende rode wagen voor en haal de kop terug om deze bij een herstart weer toegift te gunnen, desnoods: helaas pindakaas, verkeerde tijd, verkeerde vlucht, het was vor lul.

Maar stilstaan is echt funest in koud weer, net zoals dan lekker warme spullen aantrekken makkelijk gezegd dan gedaan is, dat weet iedereen die fietst toch wel?
13-03-2025 10:46
Als gevaar het criterium is voor een neutralisatie dan moeten er ook objectieve criteria komen. gevoelstemperatuur, gladheid ed. Maar ook onderkoeling en niet te vergeten oververhitting in de zomerse koersen. Je hebt nu eenmaal renners die beter gedijen bij warm weer en koud weer. En wat te denken van gevaarlijke omstandigheden in de koers. En is een verkoudheid of een hongerklop ook gevaarlijk? Of is dat de risico van de sport?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine