Tom Boonen: “In één seizoen reed ik het gehele palmares van Mathieu van der Poel”
foto: Cor Vos
zaterdag 23 maart 2024 om 13:46

Tom Boonen: “In één seizoen reed ik het gehele palmares van Mathieu van der Poel”

Zeven jaar geleden zette Tom Boonen een punt achter zijn indrukwekkende carrière. De Vlaamse wielerlegende boekte maar liefst 122 profoverwinningen. In een interview met José De Cauwer in Het Nieuwsblad laat Boonen zijn licht schijnen over de huidige generatie en de verschillen tussen nu en ‘zijn tijd’. “Ik had graag tegen de mannen van nu gereden. Van ver aanvallen, iets ‘zot’ doen, dat zou goed matchen met mijn manier van koersen”, aldus Boonen.

Volgens Boonen is het nu ‘rustgevend’ om coureur te zijn. “Op 1 januari weten renners van Visma | Lease a Bike bijvoorbeeld dat ze op 1 april op 5% vet zullen staan. Dat geeft rust. Bij mij was het nog: zelf eten plannen, zelf een kinesist regelen… Ook omdat ik te fier was om me te laten bijstaan. Nu denk ik: waarom ben ik zo stom geweest om niet in te zien dat je net beter kan worden door je te laten begeleiden.”

Die begeleiding is nu nog wel stukken beter dan toen. Bij het toenmalige Quick-Step zat Boonen in een ‘overgangsperiode’. “De kennis was er al, maar nu kunnen ze dat beter toepassen. Bij ons was het echt nog: zestig gram suiker per uur opnemen, meer kon het lichaam niet verwerken. Ondertussen is het bijna dubbel zoveel. Renners staan nu ook een heel jaar door op gewicht. Bij ons was het idee nog dat je jezelf ‘mager moest trainen’. Ik heb eigenlijk tien jaar honger gehad.”

Weinig koersdagen
Ook het aantal koersen dat renners rijden is veranderd ten opzichte van vroeger. “Renners van nu koersen al bij al weinig. Terwijl ik een jaar heb gehad waarin ik voor Roubaix al 40 wedstrijddagen had. Nu is dat een seizoen. Om het cru te stellen: de palmaressen van nu, zo veel staat daar niet op. Zelfs niet bij een kampioen als Mathieu van der Poel. Ik reed dat op één seizoen bij elkaar”, zei Boonen al lachend.

Een laatste grote verandering ziet Boonen in de manier van omgang in het wielercircuit. “Wat ook anders is nu: de sfeer tussen renners onderling en tussen renners en pers is zoveel amicaler geworden. Dat is een soort camaraderie die vroeger niet bestond. Als ik een voorjaar een keer geen twee klassiekers won, zoals in 2010 tegen Cancellara, werd ik compleet afgebroken.”

Kampioenen van nu
Hoewel Boonen dus in zijn carrière ook de nodige kritiek heeft gehad, stond hij in zijn tijd ook vaak in positieve zin in de schijnwerpers. Vier keer Parijs-Roubaix, drie keer de Ronde van Vlaanderen en we kunnen nog even doorgaan. Deze kampioenenstatus heeft hij nu overgedragen aan mannen als Wout van Aert en Mathieu van der Poel. “Elke generatie heeft zijn eigen kampioenen. Ik had in ieder geval graag tegen de mannen van nu gereden. Van ver aanvallen, iets ‘zot’ doen, dat zou goed matchen met mijn manier van koersen.”

RIDE Magazine
71 Reacties
23-03-2024 13:52
[quote]Terwijl ik een jaar heb gehad waarin ik voor Roubaix al 40 wedstrijddagen had. Nu is dat een seizoen. [/quote]
Overdreven en bovendien onwaar.

[quote] Om het cru te stellen: de palmaressen van nu, zo veel staat daar niet op. Zelfs niet bij een kampioen als Mathieu van der Poel. Ik reed dat op één seizoen bij elkaar. [/quote]
De arrogantie is stuitend en de gehele mantel van 'vroeger was het zwaar, nu een gespreid bedje', het adagium van Boonen stoort me enorm.

Zijn benen zijn al als afgietsel op de Taaienberg vereeuwigd. Misschien ook de leuter er tussen hangen, kan hij over de huidige generatie heenpissen als ze voorbij zoeven.
    23-03-2024 13:58
    @Wim, ik neem aan dat je een cynische post schrijft? Want je hebt t palmares van Boonen wel paraat toch? Wie van het huidige peleton heeft zo een prijzenkast? Toch niemand?
    23-03-2024 14:03
    In 2012 had ie er zo te zien wel 35 vóór Parijs-Roubaix, en andere jaren had ie ook wel een vrij druk programma in het voorjaar. Hij zal wel wat hebben overdreven, maar denk dat het niet heel veel af doet aan z'n claim.
    23-03-2024 14:08
    Als je twijfelt aan de prestaties van Tom ben je niet goed bij je hoofd. Bovendien iemand met een uitgesproken mening gelardeerd met enige zelfspot. Kom je tegenwoordig in de topsport niet veel tegen.
    23-03-2024 14:26
    Ik twijfel niet aan het palmares van Boonen, die is verbluffend en hij is wat dat betreft een legende.

    Maar dat maakt zijn visie niet minder stuitend over het huidig peloton / milieu.

    En Grobbel, ik doelde vooral op dat tegenwoordig 40 koersdagen niet de norm is van een geheel seizoen.
    23-03-2024 14:35
    Boonen’s seizoen zat er na het voorjaar ook wel zo’n beetje op. Dan snap je die 40 wel…
    23-03-2024 14:40
    Wim met een mindere dag.
    23-03-2024 14:50
    Silent Hill, mooie reactie, maar dat valt wel mee. Ik geniet vooral van wat Belgen het beste kunnen, daar ik net een Abt 12 ontkurk.

    Ik hekel arrogantie en dan is het moeilijk om Boonen te liefkozen.
    23-03-2024 15:31
    Gelukkig won Boonen ook La Primavera, De Gold Race enzovoort. Niet te vergelijken die palmaresssen.
    23-03-2024 15:43
    Ik kan een kritische en felle Wim wel smaken. Ga zo door Wim!
    23-03-2024 16:02
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    23-03-2024 16:55
    Alsof wout zo open was over z'n knie zalfjes in de verandas tijd. Maar boonen heeft inderdaad palmares van vdp plus wout ongeveer, de grote prijzen van vdp, de kleine klassiekers plus tour ritten en groen van wout. Aan hun om dat te veranderen
23-03-2024 15:35
Wat als een kwinkslag bedoeld is, als uit de context rukkende titel neerpoten. Best wel een dick move.
    23-03-2024 16:04
    Wordt ook wel een beetje het businessmodel hier. Een uitlokkende titel en dan bekvechtende Belgen en Nederlanders in de reacties.
    23-03-2024 17:18
    Zeker, want wat hij zegt is zeker voer voor een interessante discussie, maar ik erger me helemaal aan artikelen in de newsfeed als 'Boonen gooit Van der Poel onder de bus met ferme uitspraak'
    23-03-2024 18:47
    Wielerdicks, Wielerclicks… you name it
23-03-2024 14:07
Ben bang voor Tom dat Wout, Mathieu en Tadej een paar maatjes te groot voor hem zouden zijn geweest.
    23-03-2024 14:28
    Daar ben ik zo ontzettend benieuwd naar, of je daarin gelijk hebt.
    23-03-2024 15:14
    Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Keek jij koers in die tijd?
    23-03-2024 15:33
    Dat denk ik niet. Ik weet het wel zeker eerlijk gezegd.
    23-03-2024 17:52
    We zouden de klimtijden van bv de Taaienberg eens moeten kunnen vergelijken, al is dat met beter materiaal ook weer relatief. De beste Boonen en de beste Cancellara bij de huidige generatie had vuurwerk gegeven.
    23-03-2024 18:18
    @Cyclobird. Tadej is idd een paar maatjes groter da Boonen. Dat weet iedereen wellicht,niet in het minst Boonen zelf. Met Mathieu zouden het wellicht mooie duels geworden zijn ieder voorjaar, maar Van Aert ging niet meer dan een goeie helper of eerste luitenant van Boonen geweest zijn. Leg gewoon het palmares van beiden eens naast elkaar, en schrik u dan vervolgens een hoedje....
    23-03-2024 22:39
    Tom was een groot verbruiker van cocaine en heeft een poos met Armstrong gereden,in een tijd dat doping ontduiken piece of cake was.....dus roept u maar!
23-03-2024 14:06
Zie hier het grote voordeel van een Wielerflits.be. Hoeven we niet meer naar het narcistische gesnuif van deze Belg te luisteren
    23-03-2024 15:10
    bizarre comment, zeg ik als Nederlander
    23-03-2024 15:13
    Boonen was een ongelooflijk fenomeen in zijn tijd, onbestaanbaar als je daar (zelfverklaard) wielerliefhebber niet van hebt kunnen genieten. Sympathieke vent ook
    23-03-2024 15:32
    Wat een onzin. Boonen is een legend.
    23-03-2024 16:41
    Ik als Nederlander vond hem ook geweldig. Daar kun je toch niets op afdingen. Tijden vergelijken heeft alleen weinig zin. Maar een fenomeen was Boonen en hij heeft een geweldig palmares daar heeft hij gewoon gelijk in.
    23-03-2024 16:58
    Tijden vergelijken kan prima, maar niet alles is hetzelfde. Ik vind het jammer dat vdp nooit omloop rijdt. Dat vond ik jarenlang de mooiste, mede door de vlakke kasseien uniek tussen roubaix en ronde in qua parcours
23-03-2024 14:10
Toch wel een tikkeltje arrogant. Daarbij is het altijd zinloos om vroeger met nu te vergelijken. Met het niveau wat Boonen toen haalde zou hij nu niet in de top 10 eindigen. Maar had toen ook niet hetzelfde materiaal en begeleiding. Qua 'medische begeleiding' is het helaas ook altijd nog maar de vraag wie daar de beschikking heeft over welke middelen.

Zelf vind ik het in elk geval leuker om naar MVDP, Pogi, van Aert en Evenepoel te kijken dan naar Boonen destijds. Dat is ook wat waard, palmares is ook niet alles. Je fietst ook om anderen vermaak te bieden en daar krijg je voor betaald. Wielrennen is tegenwoordig 3x aantrekkelijker dan in Tom z'n tijd!
    23-03-2024 14:26
    Ja, leuk, bij de helft van de koersen moet je naar de startlijst kijken en kan je gewoon aanduiden wie er gaat winnen, waarbij je in de koers zelf op 25 kilometer van de aankomst al weet dat het zeker binnen is. Inderdaad veel aantrekkelijker dan koersen waarbij er 10 kandidaten waren en het spannend was tot op de finish.
    23-03-2024 14:31
    Gebruikersnaam, als dit werkelijk is hoe je terugkijkt op toen, is je herinnering tamelijk onvolledig.

    Boonen of Cancellara, meer smaken waren er nauwelijks. Toen werd het Gilbert... toen Sagan. Gewoon op voorhand te voorspellen.

    Ik geloof er niets van dat het nu minder spannend is dan toen.
    23-03-2024 14:36
    En toch wonnen in die periode een hoop andere renners een kasseimonument, Nuyens, Terpstra, Ballan, Devolder, O'Grady, etc....Mijn herinnering lijkt me volledig genoeg.
    23-03-2024 14:48
    en nu is er Bettiol, van Baarle, Asgreen of Colbrelli...

    het is maar net wat je wil uitvergroten.
    23-03-2024 14:50
    gebruikersnaam, bettiol en asgreen hebben toch ook rvv gewonnen tussendoor? Colbrelli en van baarle wonnen roubaix ook tegen vdp en wva, dus het is lang niet zo erg als jij stelt.
    23-03-2024 17:02
    In de tijd van Gilbert, Sagan, van Avermaet e.d. was het wel vaak wachten op een explosie op het eind. De nieuwe lichting renners vliegt er veel eerder in, wat de koers veel aantrekkelijker maakt. Kijk naar Pogi op de Oude Kwaremont vorig jaar in de RVV, of naar Jumbo Visma dat er voor het bos al aan begon in PR. Heerlijke koersen gezien!
    23-03-2024 17:06
    Vansummeren, backstedt, Devolder 2x, pozzato the ghost die jarenlang potentiele nummer twee was, helemaal niet cancellara toen nog, ballan, vamarcke die altijd het snelt over kasseien ging, meestal vanuit groep 2 naar groep 1 reedt en dan kom ik nog even niet op die velg van lotto die 3x 2de werd in de ronde achter oa ballan en boonen en redelijk kon tijdrijden. Etc etc. Het is langer geleden dus we denken wat minder vaak aan de iets minder grote kampioenen, maar die waren er dus wel allemaal. Later ook nog Thomas, kwiatkowski, Matthews die jarenlang doel hiervan maakten, toch ook geen slechte namen.
    23-03-2024 18:56
    @MWielerfan
    Bedoel je Leif Hoste?

    Ook maf dat Peter Van Petegem amper of niet genoemd wordt… nu al vergeten?

    @Team Spaak
    De stelling dat Boonen nu niet eens toptien waardig zou zijn is natuurlijk onzinnig. Dan loopt er bij jou iets niet goed spaak…
23-03-2024 14:28
Boonen mag dit best zeggen. Niet het idee dat hij dit verkeerd bedoeld. Het is allemaal meer om bepaalde dingen in een ander daglicht te stellen, meer niet.
23-03-2024 14:57
Zonder veldrijden had het palmares van VDP er ook al veel indrukwekkender uitgezien, hij is gewoon laat en langzaam op gang gekomen als wegrenner.
23-03-2024 15:07
Tommeke, Tommeke, wat doe je nu?

Waarschijnlijk stond hij bij deze uitspraak in zijn "wielerclub Wattage- modus". Een beetje stoer en leuk praten over wielrennen, de popie-jopie uithangen en daar je geld mee verdienen.

Tom Boonen was vroeger 1 van mijn favorieten. Omdat hij gewoon normaal deed (afgezien van zijn coke-snuiverij natuurlijk). Gewoon prima benaderbaar voor fans en pers.

Maar dit hoeft echt niet van mij. Tijden vergelijken (en zeker de tijd dat iedere toprenner aan de EPO en andere rotzooi zat) hoeft van mij niet. En ik geloof niet dat Boonen, als ex US Postal en ex Quickstep (met een aantal beruchte begeleiders) schoon was EN kon winnen in een tijd dat zo'n beetje het hele peloton inmiddels bekend heeft van de verboden spullen te snoepen.

Hij doet hiermee afbreuk aan de renners van nu, en eigenlijk ook aan zichzelf.
    23-03-2024 17:09
    Hele peloton is qua klassiekers in zijn tijd echt wel wat minder bewezen dan voor ronde renners hoor
    23-03-2024 20:23
    Dus jij mag overal je mening over hebben en Boonen - een boegbeeld van de generatie vóór de huidige - niet? Ik denk dat jij voor Boonen ook niet had gehoeven.
23-03-2024 14:35
Dat was echt genieten dat jaar dat Boonen de Strade, San Remo en de Amstel won. Letterlijk een droomseizoen.
    23-03-2024 17:08
    Als je goed kijkt dan doelt boonen vooral op voorseizoen, dus dat ie in San Juan en qatar al vier sprints wint enzo
23-03-2024 15:10
Hahahaha….deze coke snuivende Belg is wel een goede renner geweest. Maar zijn palmares is zelfs minder dan generatiegenoot Cancellara! Tikkeltje minder arrogantie aub!!
    23-03-2024 15:25
    Ook van Cancellara haalt Boonen het: https://www.procyclingstats.com/rider-vs-rider/tom-boonen/fabian-cancellara
    23-03-2024 17:11
    Cancellara is toch geen wereldkampioen, en geen groen. Wel sam remo gewonnen. Niet vergeten dat wk tijdrijden en strade helemaal niet zo prestigieus was als nu. Reedt ie tegen lovkvist en berm grabsch enzo
    23-03-2024 17:54
    Zou dit idd toch ook niet zomaar durven zeggen
    Inmiddels wel bekend zeker hoe ze verschilden. Boonen meer de sprinter en Cancellara de tijdrijder.
    KBK: Boonen 2 - 0 Cancellara
    Sanremo: Boonen 0 - 1 Cancellara
    E3: Boonen 5 - 3 Cancellara
    G-Wev: Boonen 3 - 0 Can
    Ronde v.Vl: Boonen 3 - 3 Can
    Roubaix: Boonen 4 - 3 Canc
    TdF etappes: Boonen 6 - 8 Canc
    WK: Boonen 1 - 0 Canc
    WK TT: Boonen 0 - 4 Canc
    23-03-2024 20:21
    Cancellara Olympisch goud.
23-03-2024 14:04
Ja, maar Tom deed niet aan veldrijden he......
    23-03-2024 16:57
    Hij organiseerde zelf z'n eigen veldrit nota benen...
23-03-2024 14:16
Dit komt toch wel een beetje sneu over.
23-03-2024 13:50
[i]Edit redactie: Bedankt, is aangepast.[/i]
    23-03-2024 13:53
    le laat, vrees ik...
    23-03-2024 14:01
    Klopt. Er stond letterlijk 'haha'. Dit is moedwillig.
    23-03-2024 14:01
    [i]Edit redactie: Bedankt, is aangepast.[/i]
    23-03-2024 14:08
    Toch heerlijk dat men genoodzaakt is te mijmeren over hoe het toen was.... haha
23-03-2024 13:56
Inderdaad, ik baal er stiekem wel van al die karige programma’s. Van der Poel na het voorjaar 10 koersen gereden, grote, maar het is belachelijk weinig. Daarnaast ontlopen ze elkaar regelmatig. Pogacar nooit tegen Vingegaard. Van der Poel niet in het openingsweekend. Van Aert niet in MSR, beide niet in Strade. Gent wevelgem enkel van der Poel en dwars door vlaanderen enkel van Aert. Zonde dat dit tegenwoordig en in de komende jaren normaal zal zijn. Het was in de vorige generaties toch heerlijk om bij vrijwel elke koers niet te hoeven nadenken wie er eigenlijk mee doet.
    23-03-2024 14:31
    Van der Poel rijdt dit jaar gewoon 4 monumenten. Boonen heeft zich daar nooit aan gewaagd. Sterker nog, die heeft letterlijk heel zijn loopbaan zich nooit laten zien in de Amstel Gold Race of Luik-Bastenaken-Luik. Laat staan dat hij een veldritwinter of MTB-zomer in zijn kalender propte. Vergelijking gaat dus mank.
    23-03-2024 15:18
    Eigenlijk is Gilbert een betere vergelijking voor Van der Poel op de weg.

    Boonen was meer de sprinter/kasseikampioen, en Gilbert wel nog net iets meer de klimmende puncher. Heeft dan ook 2x Lombardije gewonnen.

    Maar dat was ook meer een allround klassiek type, terwijl Boonen ook heel veel zeges in de massasprint pakte.

    Cancellara zou ook kunnen, maar dat was daarnaast dan de supertijdrijder (met 4x WK-goud en 2x Olympisch goud), minder een echte puncher.
    23-03-2024 16:57
    Als de grote ook in de kleine wedstrijden tegen elkaar rijden, ga je toch ook minder naar de grote wedstrijden uitkijken
23-03-2024 14:19
Ik denk dat men toen collectief achter elkaar aanliep, omdat een grote ronde 21 dagen telt, dat je van 30 dagen koers in 3 maanden altijd beter wordt, maar als je die dertig dagen allemaal volle bak moet wordt je niet beter dan stagneert het: de grootste talenten komen ook dan wel boven maar je ziet aan de snelheden tegenwoordig dat pieken weldegelijk opleveren.
In die zin is er wat te leren van Marathon renners en triatleten, die doen die wedstrijd inspanning + duur ook maar een keer of 2 a 3 per jaar. (nou kan je in het wielrennen veel beter doseren en polarisatie trainingen doen maar de tank absoluut legen tot het gaatje gaat ook maar een beperkte periode en daar wordt heden veel beter naar gekeken)
23-03-2024 15:13
Zijn tijd is onmogelijk met de huidige generatie te vergelijken. Evenmin als de generatie Merckx met die van hem bijvoorbeeld. Elk jaar evolueert het wielrennen naar een hoger niveau. En de belangen, verwachtingen en druk via de sociale media worden ook groter. Brengt allemaal mee dat de topcoureurs zich steeds meer moeten specialiseren. Dan kun je niet al '40 koersdagen in de benen hebben'. Respekt voor zijn palmares maar of die allemaal brandschoon waren, is ook nog een vraagje.
23-03-2024 14:11
Tom is er in ieder geval niet bang voor. Waarom jij dan wel.
23-03-2024 14:27
Wat een clickbait, die titel.

Je kan een uitspraak die duidelijk een boutade is, een uitvergrote veralgemening die met een kwinkslag gezegd wordt, niet zomaar opnemen als titel, waar ze ontdaan is van alle context en intonatie.

Wel als je mensen een reactie wilt ontlokken waardoor ze op het artikel klikken, maar dan is je journalistieke deontologie ver te zoeken.

Kortom, ga je een potje schamen, Wielerflits, en maak een andere titel.
23-03-2024 14:32
Beetje overdreven: https://www.procyclingstats.com/rider-vs-rider/tom-boonen/mathieu-van-der-poel
    23-03-2024 19:02
    @Alucard
    Goed punt ivm de Gold Race
    Wel vermeldenswaardig dat hij in zijn wonderjaar 2012 zonder een peesblessure wel degelijk aan de start had gestaan…
23-03-2024 15:14
Tommeke was een excellente coureur. Maar toch vreemd om zelf te melden hoe goed hij wel niet was. Vergeet niet dat mvdp grossiert in prijzen binnenhalen zowel op de weg als bij de cross.
23-03-2024 18:59
Zegt een man die meerdere malen gepakt is op cocaine gebruikt, maar doping gebruikte hij nooit. wil hij ons doen geloven...Ik denk dat als Boonen nu zou koersen hij niet door de dopingcontroles zou komen!
24-03-2024 08:00
natuurlijk moeten de meeste over dit artikel volledig trippen . Maar als je het interview ziet dan weet dat hij dit zei om te lachen .... om te lachen gastjes .
Waarna de journalist dit gretig gebruikte als Koptekst .
Niet alles zo serieus opnemen .

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine