Tim Merlier wil koste wat kost naar de Tour: “Niet mijn stijl om heisa te creëren, maar ga er goed over praten”
foto: Cor Vos
vrijdag 10 november 2023 om 17:46

Tim Merlier wil koste wat kost naar de Tour: “Niet mijn stijl om heisa te creëren, maar ga er goed over praten”

Tim Merlier wil koste wat kost naar de Tour de France volgend jaar. De Belgische sprinter is ervan overtuigd dat hij, en sprintloods Bert Van Lerberghe, een toegevoegde waarde kunnen zijn in de selectie rond Remco Evenepoel. “Dat zou een goed idee zijn om Remco te helpen de Tour te winnen”, aldus Merlier bij RTBF.

“Ik heb gelezen en gehoord dat er geen sprinter mee zou mogen en dat deed pijn. Ik ben het niet echt eens met deze beslissing”, startte Merlier zijn relaas. “Vooral omdat er een moeilijke graveletappe op het programma staat. Bert Van Lerberghe en ik hebben alle kwaliteiten om Remco goed te beschermen, en hem te begeleiden qua positionering. Akkoord, er zijn ook andere renners in de ploeg die in staat zijn om dit werk te doen, maar onze kopman heeft niet alleen klimmers nodig.”

“Kijk hoe de rouleurs van Jumbo-Visma het peloton op sleeptouw nemen met hun trein, tot aan de voet van elke col. Ik blijf ervan overtuigd dat het selecteren van mij en Bert een goed idee zou zijn om Remco te helpen de Tour te winnen.

Merlier: “Niet mijn stijl om heisa te creëren, maar ik ga een goed gesprek aangaan”
Een nieuwe deelname aan de Giro of Vuelta ziet de 31-jarige renner niet meteen zitten. De Ronde van Italië ligt volgens hem te snel na de klassiekers en de Ronde van Spanje ligt te ver in het seizoen. “Ik wil naar de Tour”, is hij stellig. “Het is niet mijn stijl om heisa te creëren, maar ik ben van plan een goed gesprek met Patrick Lefevere aan te gaan. En wellicht ook met Remco. Ik wil ze uitleggen dat het mogelijk is om naar de Tour te gaan met een ploeg die gefocust is op het algemeen klassement, maar ook in staat is om massasprints te winnen.”

RIDE Magazine
26 Reacties
10-11-2023 18:10
Als hij echt de ambitie had om naar de Tour te gaan, dan heeft hij toch niet goed nagedacht toen hij voor de ploeg van Remco tekende. Merlier kan nauwelijks een berg over, dus in de Tour van volgend seizoen heeft hij al zeker niets te zoeken. Merlier is vooral goed in de eerste week, en die is net behoorlijk heuvelachtig in de Tour van volgend jaar. In ploegen die zich volledig op het klassement richten (Jumbo, UAE, Soudal) hebben sprinters trouwens niets meer te eisen in grote rondes. Evenepoel zal geen drie rondes rijden, dus hij krijgt de kans om zich in die derde grote ronde te bewijzen. En goeie helpers in grote rondes kunnen tijdrijden en een heuvel over, Merlier is dus bij uitstek het type dat je met plezier thuislaat als je genoeg alternatieven hebt. En die hebben ze met Asgreen, Lampaert en Cattaneo.

Het klinkt misschien hard, maar als Merlier met beste vriend Van Lerberghe naar Frankrijk wil in de zomer, dat ze dan op eigen kosten een huisje boeken.
    10-11-2023 18:31
    Helemaal mee eens, in zo'n gravelrit houden renners als Merlier het normaliter ook niet lang vol. Evenepoel zal wel omringd gaan worden door Landa, Van Wilder, Vervaeke, Cattaneo, Asgreen, Lampaert en Alaphilippe.
    11-11-2023 00:10
    Die gravelrit zie ik Merlier nou juist wel lang meegaan, het is een crosser hè
    11-11-2023 08:45
    @Peelrijder De gravelrit heeft ook hoogtemeters en als Merlier en Van Lerberghe ergens niet goed in zijn is het wel hoogtemeters. Oftewel Merlier ligt er in deze rit bij het eerste heuveltje al af
10-11-2023 19:01
En de prijs voor domste ploegkeuze gaat naar... Had hij toch al van mijlenver kunnen zien aankomen, zelfs al in 2022 toen hij daar tekende. En dan nog eisen dat hij zijn maatje Van Lerberghe mag meenemen. 'Er zijn niet veel sprinters die erop achteruitgaan door bij QS te rijden', zei Merlier ooit. Wel, op het vlak van programma is hij toch de uitzondering die de regel bevestigt.
10-11-2023 18:16
Oei oei Tim....het gaat PatLef niet plezieren dat je dit in de media gaat roeptoeteren. Dit is interne keuken die je normaal achter de schermen gaat bepleiten. Ook één van de redenen dat ze hem bij Alpecin liever kwijt dan rijk waren.
    10-11-2023 19:17
    Inderdaad. Communiceren via de media is het alleenrecht van de grote baas.
    10-11-2023 21:15
    Hahaha er mag er daar idd maar 1 via de media communiceren
    11-11-2023 00:11
    Nou die andere kan er ook wel wat van
10-11-2023 19:44
Ik snap dat de Tour eens rijden het summum is voor veel renners, maar ik vind dat Merlier dat idee en zelfs grote rondes in het algemeen zou moeten laten varen.
In eendagswedstrijden behoort hij tot de allersnelsten, maar het is al vaak gebleken dat hij een opeenvolging van koersdagen niet goed verteert. Zelfs in rondes van een week is dat goed te merken. Aanvaard dat gegeven en focus op waar je goed in bent.
    11-11-2023 20:53
    Heeft de Tour al gereden en al gewonnen in de Tour hè
10-11-2023 19:47
Merlier is helemaal geen toegevoegde waarde voor Evenepoel, die heeft al moeite om überhaupt de tdf uit te rijden door steeds op de eerste bus te springen als het wat heuvelachtig wordt en zelfs dan nog, ik schat de kans dat ze hem selecteren op 0,05% eerlijk gezegd. Het enige argument dat hij heeft is dat hij wellicht wel ergens een vlakke sprint wint in de eerste week, maar voor de rest heb je een team met één man minder.
10-11-2023 19:42
Pak de popcorn er alvast maar bij!
10-11-2023 19:51
Ik denk dat het wel kan in 1 bepaald scenario: Evenpoel rijdt de giro en een stukje tour voor de lol en een rit. Dat kan makkelijk in een team met Merlier en van Lerberghe.
    10-11-2023 20:33
    Inderdaad. En als de eis van Merlier kan bijdragen tot Giro-deelname van Evenepoel, zie ik het graag gebeuren. Want zoals je al eerder hebt gesteld: de Giro past hem als gegoten en de Tour absoluut niet.
10-11-2023 18:09
Tim tongen, dan had je niet naar die ploeg moeten gaan. Remco is de baas, punt uit
10-11-2023 19:34
Ergens denk ik wel dat het kan. Een hybride ploeg met Evenepoel en klimknechten en Merlier + loods. Een sprintersploeg kan vaak én de kopman vooraan houden in het gewring én een sprinter afzetten in de laatste 3km. Een ritzege kan ook de druk wegnemen voor Evenepoel.

Anderzijds vraag ik mij af hoeveel kansen er zijn voor Merlier komende Tour. Ken het parcours niet van buiten, maar zijn er überhaupt veel vlakke aankomsten voor de pure sprinters?

En zo’n Van Lerberghe is volgens mij ook een vrij beperkte renner, die je zeker niet kan vergelijken met Van Aert, Benoot, Van Baarle en Laporte.
    11-11-2023 10:24
    Laatste 5 jaar is er volgens mij al geen zuivere sprinter (Kristoff als mogelijke uitzondering) meer meegegaan in de ploeg van een renner op het eindpodium. Kansloze missie dit streven naar een Tourselectie.
10-11-2023 18:01
Terug in de tijd naar Team Telekom met Erik Zabel en Jan Ullrich? (nu met acht i.p.v. negen renners per ploeg)
    10-11-2023 22:41
    Zou Merlier niet durven te vergelijken met Zabel...
10-11-2023 20:30
"Giro komt te snel na de klassiekers"

Alsof die kerel echte klassiekers rijdt.
    11-11-2023 11:40
    Ballerini, Sénéchal, Declercq en Steimle zijn vertrokken, en ook Van Tricht en Jakobsen die wel wat voorjaarskoersen op de teller hebben staan.
    Dat is dus zo ongeveer de helft van de voorjaarskern die de klassiekers onder elkaar verdeelde.
    Van de nieuwkomers is, mits hij zijn niveau haalt, enkel Moscon een zekerheidje, en met wat goede wil Warlop.
    Dan kom je al uit bij de jonkies die ze hebben binnengehaald, maar kan me niet voorstellen dat die al een volledig voorjaar zullen gaan betwisten, laat staan de monumenten.
    Merlier reed sowieso vorig jaar al koersen als de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Gent-Wevelgem, dus ik acht de kans best groot dat hij een zeer ruim voorjaar moet gaan rijden, net als Lampaert, Asgreen, Van Lerberghe en Moscon.
10-11-2023 21:09
Helemaal terecht dat Merlier op tafel klopt.

De baas heeft hem thuisgelaten uit de Vuelta ten faveure van Remco, die er vervolgens in de eerste de beste bergrit doorheen zakte. Nadat hij ook al vanwege Remco gepasseerd was voor de Giro, en Fabio de TdF mocht betwisten ipv Merlier.

Remco trekt een grote broek aan, maar hij is gewoon niet de enige topper in die ploeg. Het enige wat hij wel voor elkaar heeft gekregen, is dat "The wolfpack" helemaal om zeep is. Enkel uitgerangeerde toppers willen er nog fietsen als knecht, want ze weten dat alle ballen toch op Evenepoel gaan. En bovendien is de kans groot dat je ook nog eens onderdeel wordt van een ongecontroleerde fusie aan het eind van komend seizoen.

Dus ja: Merlier heeft groot gelijk dat hij dit niet zomaar pikt. En goed dat hij leert om op tafel te slaan, want dat doet die kleine uit Schepdaal immers ook. #Kampmerlier!
    10-11-2023 23:16
    Evenepoel is wel de enige topper in die ploeg.
    Derde in de UCI ranking.
    Volgende SQS renner: Bagioli (34ste, maar vertrekkend)
    Daarna: Van Wilder (54ste)

    Merlier staat 73ste, ver achter andere Belgische sprinters als Philipsen of De Lie.

    Er zal veel afhangen van de perspectieven van Evenepoel in de TdF, maar als het podium realistisch blijkt, zal de hele ploeg in dienst staan van hem en dat lijkt me niet meer dan normaal.
    11-11-2023 08:44
    Merlier heeft idd het volste recht om voor zijn eigen belang op te komen. Maar dat met gniffeltoontje verbinden aan 'dat Evenepoel dat óók doet' is niet erg snugger. Doet ie ook niet: wat hij zegt is 'het kán samen, en wij doen alles verder voor hem erewoord!!!'.

    En dat hele lauwe fusiegelul moeten we ook maar eens zien hoe en wat: even goed stappen er een paar nieuwe sponsoren en gaan ze nog 10 jaar door. Met wolventekening en alles op het shirt, echt mooi design. En dat terwijl Zeeman naar iets doms als Ajax, Plugge naar iets doms als Supermarktketen aftaait en de boel juist dáár instort. Over 5 jaar 'Van geel naar Schelvis' in de schappen, hij wist nog aneller dan Bradley zijn fortuin te verkwisten en was weer terug bij af...
    11-11-2023 09:57
    Michelangelootje toch.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine