Tim Merlier: “Vreemde tactieken bij andere ploegen, dan blijft de vlucht natuurlijk voor”
Foto: Cor Vos
woensdag 8 mei 2024 om 17:46

Tim Merlier: “Vreemde tactieken bij andere ploegen, dan blijft de vlucht natuurlijk voor”

De sprinters konden in de op papier gemakkelijkste sprintersaankomst van de eerste Giroweek geen derde keer op rij hun benen voor de overwinning tentoonspreiden. Een vierkoppige vluchtersgroep bleef hen voor, wat tot teleurstelling leidt bij Tim Merlier, de winnaar van etappe drie.

“Ik heb sommige vreemde tactieken gezien, en dan zie je dat zoiets gebeurt. Als je niet goed gaat samenwerken, dan blijft die lange ontsnapping natuurlijk vooruit. Ik kan bijna niet geloven dat ze het gehaald hebben, want ook in het peloton gingen we heel snel”, reageert hij bij zijn eigen ploeg.

De sprinter van Soudal Quick-Step verwijt met name Alpecin-Deceuninck om plots hoog tempo te rijden op de Montemagno. “Sommige ploegen hadden daar de tactiek om andere sprinters te lossen. Daarmee hebben ze onze hele ploeg doodgeknepen. Het was geen dag voor de sprinters, dus proficiat aan de vlucht.”

Voor de volgende sprinterskans is het nu uitkijken naar etappe 9 naar Napels, al is ook daar de finale behoorlijk geaccidenteerd.

RIDE Magazine
19 Reacties
08-05-2024 18:20
In het artikel gaat het over een hoog tempo op de Montemagno, maar daar werd juist vrij rustig omhoog gereden en verloor de kopgroep amper terrein. Het hoge tempo van Alpecin was op de eerdere klim naar de Passo del Brasso. Over die klim heeft Merlier het.

Op zich prima tactiek van Alpecin, alleen niet handig om daarna de relatief frisse kopgroep nog zoveel ruimte te geven.
    08-05-2024 19:06
    Gaat niet zozeer om “relatief fris” ( zeggen ze op TV ook) . Het gaat er juist om dat je op een parcours dat licht naar beneden gaat én met wind van achteren je als peloton veel, maar dan ook veel minder goed maakt dan licht omhoog en wind van voren. Tuurlijk telt fris en tuurlijk telt de kwaliteit van vnl de 3 vluchters die wel op kop werkten. Als je 56,5 per uur rijdt van voren en 58 per uur van achteren maak je 1500 meter in een uur goed. Dat is per minuut 25 meter oftewel 2 seconden of iets meer. Je kon het al veel eerder mis zien gaan dan Carsten Kroon en Jeroen aangaven. Vreemd…Carsten is van de boute uitspraken en juist nu kwam hij 1 km voor de meet met de conclusie…”ze gaan het halen Jeroen”……
    08-05-2024 20:20
    @Landismo: ook Carsten hecht weinig waarde aan de tijdwaarneming van de Giro ;-)
08-05-2024 18:24
Kunnen zeggen wat we willen maar we hebben tot nu toe verdomd amusante sprintetappes gekregen deze Giro!
    08-05-2024 18:39
    Volgens mij gaat het daarom . Wielrennen / sport is er om het volk te vermaken . Niet om Melier naar de streep brengen
    08-05-2024 18:57
    Sporters sporten om te winnen, niet om het publiek te vermaken.
08-05-2024 18:52
Altijd een zwaktebod als je de tactiek van andere teams gaat bekritiseren. Het is Alpecins goed recht om proberen sprinters te lossen, ook al is het vervolgens nog heel ver naar de finish. Dan moet je als Quick Step zorgen dat je renners hebt die dat hoge tempo kunnen verteren.
    08-05-2024 19:44
    Dan even zwak van Alpecin om hun eigen team kapot te rijden en de vlucht niet meer terug te kunnen halen. Doen ze dat niet op die klimmetjes, zijn ze zelf nog frisser, ontstaat er geen tweede vlucht met frissere renners en hebben ze nog de goodwill van andere teams om mee te helpen. Ik vind het heel terecht dan om de tactiek vreemd te noemen. Zeggen van andere sprinters moeten maar beter bergop rijden vind ik een leeg argument want als dat zo was, had Alpecin helemaal niet gedaan wat ze nu deden.
    08-05-2024 22:10
    Dwaze argumentatie. Alpecin zegt eigenlijk, wij zetten alles op alles om jullie kapot te rijden, en als ons dat niet lukt, moeten jullie voor ons maar de vluchters terug halen, want wij kunnen het dan niet meer.
08-05-2024 18:21
Juist leuk die verschillende tactieken. Maakt het een stuk spannender dan een normale massasprint.
08-05-2024 18:13
Echt een masterclass van Alpecin vandaag
08-05-2024 18:57
Los van die rare acties op die klim en het laten ontsnappen van een kopgroep met een gevaarlijke tijdrijder, hebben ze ook al verschillende keren met een hele trein een tussensprint zitten domineren om aan de finish met een geïsoleerde Groves te zitten.

Alpecin heb ik tactisch altijd zwak gevonden, die hebben gewoon geluk dat ze met van der Poel en Philipsen 2 kopmannen hebben die het indien nodig nog wel in hun eentje geregeld kunnen rechttrekken.
    09-05-2024 07:09
    Vlaanderen en Roubaix gemist?
08-05-2024 18:13
Hmmmmm, toch mijn twijfels hierbij
Langs de ene kant wel volledig de waarheid dat Alpecin iets vreemds deed. Als je die berg keihard opknalt, sprinters laat lossen en de originele kopgroep bijhaalt, dan moet je toch wel wat proberen door te trekken en niet gewoon de boel weer laten stilvallen.
Daarom kan ik volledig begrijpen dat QS niet echt meehielp tot die laatste helling gepasseerd was +-20km vd streep.
Anderzijds toch wel niet enkel op andere ploegen steken en zeggen dat je ploeggenoten 'doodgeknepen' waren. Iedereen had toch tijd genoeg om te recupereren en je kon echt wel vanaf laatste 20km helpen achtervolgen ipv Cerny eens bijzetten laatste 8km.
Maar zo kunnen meerdere sprintersploegen wel in hun haar krabben. Enkel Trek en Alpecin hebben de volledige verantwoordelijk proberen te dragen (en Alpecin heeft daarin wel zichzelf opgeblazen). Niet enkel QS kon geholpen hebben.
    08-05-2024 18:55
    En het leek er toch een beetje op dat zodra Cerny op kop kwam dat er echt 0,0 seconde van de voorsprong af ging, zodra hij van kop af ging liep het wel langzaamaan terug.
    08-05-2024 19:40
    Met de timings van in de Giro, schat ik daar echt 0 waarde aan. Cerny is heus geen pannenkoek.
08-05-2024 18:48
Alsof Melier over de taktiek van ADF of andere teams gaat. Quickstep had makkelijk zelf een paar mannetjes bij Trek kunnen bijsteken.
09-05-2024 07:08
Het gejank van QS is echt besmettelijk.
08-05-2024 22:16
Quick Step, ging Lidl Trek ook niet helpen de laatste 20 km, dat was zeker tactisch sterk

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine