Tientallen gewonden bij massale valpartij Belgische Gran Fondo
zondag 20 april 2025 om 15:44

Tientallen gewonden bij massale valpartij Belgische Gran Fondo

De UCI Gran Fondo Belgium is ontsierd door een massale valpartij. Al in de beginfase van de nieuwe wedstrijd ging het mis. 47 deelnemers zijn gewond geraakt, waarvan zeven naar het ziekenhuis zijn afgevoerd, meldt de VRT.

De Gran Fondo nabij de stuwdam van l’Eau d’Heure is een wedstrijd voor profs en amateurs. Bij de wedstrijd, waar 2500 wielrenners aan meededen, rijden deelnemers individueel tegen de klok en niet tegen elkaar.

“Het is een drama. Meer dan twintig mensen moeten met de ambulance worden opgehaald. Sommigen wachten nog steeds op een ambulance. Om me heen alleen maar brekend carbon en botten. Overal bloed, echt naar”, meldt deelnemer Rick Groeneweg aan CycloWorld.

Een aandere deelnemer zegt tegen de VRT dat de valpartij ontstaan is door gedrang in de spits van het peloton. “Rechts vooraan in het peloton begonnen enkele renners tegen elkaar aan te wrijven. Iemand verloor zijn evenwicht en is gevallen. Om die val te ontwijken, week iedereen naar links uit en ontstond de grote valpartij.”

“Het was pure chaos. Sommige fietsen waren gebroken, mensen lagen langs de kant van de weg en er waren ongeveer vijf ambulances aanwezig”, verklaart weer een andere getuige.

De organisatie heeft de wedstrijd geannuleerd.

RIDE Magazine
9 Reacties
20-04-2025 17:29
Gran fondo's worden voorin gewoon als wedstrijd gereden. En niet als toerrit. Inclusief topmateriaal en misschien nog wel meer doping dan waar dan ook in de koerswereld. Mensen die niet goed genoeg zijn voor de echte wedstrijden wanen zich er een dagje prof en doen domme dingen. Gran fondo ploegen/teams afschaffen is denk ik stap 1. Helemaal geen tijdsregistratie stap 2.

Als je wil koersen gewoon een licentie nemen en onderaan de ladder beginnen.

Wil je toeren dan wil je ook niet in dit geweld terechtkomen. Gran fondo's zijn er alleen voor t ego van de deelnemers
    20-04-2025 18:59
    Dit betreft een UCI gesanctioneerde Gran Fondo, die zijn van een hoger niveau dan de vele toertochten die zich Gran Fondo noemen, behalve wellicht in het zuiden van Europa, waar ook veel prijzen geld rondgaat voor een top klassering. Het verschil is daar dus dat uitslag en timing absoluut onderdeel uitmaken van deze events, er komen ook echt goed amateurs op af. En het is ook leuk dat je er kan deelnemen zoals men deelneemt aan een marathon of die grote gravel race in de VS of het WK gravel.

    Voor de gemiddelde toertocht spelen dergelijke overwegingen helemaal niet mee. Een Gran Fondo hier in Nederland is meestal gewoon een toertocht met timing, de risico’s die er genomen worden zijn veel kleiner, onvergelijkbaar met dit type UCI Gran Fondo Event hoewel ze in naam wellicht hetzelfde zijn.
    20-04-2025 20:00
    @KnightBiker: zou dat UCI label echt iets uitmaken? Kijk naar wat een bende het bij sommige UCI wegwedstrijden is.

    Maar wel triest dat het zelfs hier mis gaat. Al is dat volgens de logica van de veiligheidsfreaks wel te begrijpen natuurlijk: die willen het profpeloton kleiner hebben omdat dat zogenaamd veiliger zou zijn. Daar hebben we het over een aantal van 170 dat ze verder omlaag willen brengen. Dan zou je ook wel mogen verwachten dat het met 2500 ook wel eens mis zou kunnen gaan....
    20-04-2025 21:21
    Deze groep waarin gevallen werd waren juist licentiehouders. Maar de grootte van de pelotons bij Granfondo's is wel een risico. Vooral als je niet meteen schifting maakt.
20-04-2025 17:19
‘Individueel tegen de klok’ massaal vallen. Nou moe
20-04-2025 17:27
Precies dit is voor mij dé reden om geen granfondo's meer te rijden: het belachelijke rijden van dit soort wannabe profs. Al veel te vaak volledig onnodige valpartijen gezien door het wringen en duwen van enkele (meerdere? vele?) idioten.
20-04-2025 20:53
Het is geen toertocht, het is een granfondo. Een van de weinige granfondo's in de buurt van de lage landen waar je een kwalificatie kan verdienen voor het WK granfondo, de nieuwe heilige graal voor alles van wielertoerist over amateurwielrenner tot ex-prof (ook al is dat WK dit jaar aan de andere kant van de wereld, niemand gaat erheen, maar je wil wel de prestige van de Q).

De organisatie van granfondo's is erg moeilijk, zeker in België waar het eigenlijk verboden is om een wedstrijd te organiseren op een niet-verkeersvrij parcours, wat hier dus wel degelijk gebeurt. Daarom dat ze hier startten in Belgie om vervolgens een lus door Frankrijk te maken en weer te finishen in Belgie.
Hoewel ik de charme van granfondo's echt wel verkies boven de alternatieven die er bestaan voor toeristen/elite3-renners (wedstrijdjes van 60km waarbij je 20-30x rond de kerktoren knalt) is het spijtig om zien dat de organisaties vaak niet zijn aangepast aan de grote hoeveelheden renners op hun parcours en het misschien (de vraag stellen is ze beantwoorden) ook gewoon niet meer verantwoord is om met pelotons van minstens 300-400 man (niet-profs) te gaan koersen.
Ik heb deze trouwens bewust geskipt. De organisatie had voor mij al een slechte naam, de inschrijvingen verliepen ook redelijk louche maar toch mochten ze zich nadien UCI-qualifier voor Belgie noemen, wat weer bewijst dat de UCI minder om die 2500 atleten geeft en des te meer om de 70-80 euro die ze gemiddeld betaald hebben.

Wel zonde dat in de berichtgeving in de media (hier op WF valt het mee) en reacties weinig kennis over het onderwerp en nog minder zin voor nuance blijkt.
20-04-2025 17:16
Dat domme geduw en getrek altijd bij amateur wedstrijden, kom op. Je bent geen prof, ga je dan normaal geraden en rijd een lekker tochtje..
20-04-2025 19:00
Heftig!! En dat voor een toertocht!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine