Tibor Del Grosso kent doorbraak in Zolder: “Ik had met Wout en Eli meegekund”
Interview Tibor Del Grosso knokte zich in de Superprestigecross van Heusden-Zolder, een beetje uit het niets, tussen toppers als Wout van Aert en Eli Iserbyt. De 20-jarige renner van Alpecin-Deceuninck besloot de cross uiteindelijk op plek vijf, maar volgens de mondige Nederlander zat er nog veel meer in. Dat zegt Del Grosso in gesprek met onder andere WielerFlits.
“Of ik mezelf verbaas? Een beetje, misschien. Anderzijds was het ook een snel rondje, wat het lastig maakte om elkaar los te rijden. Maar mijn start was goed en ik voelde me echt sterk. Het was heel vet om het spelletje mee te kunnen spelen op het hoogste niveau”, aldus Del Grosso. “Ik denk dat ik een goede koers heb gereden. Op bepaalde stukken voelde ik echt dat ik bij de beteren was.”
“Liet me flikken”
Je zou denken dat Del Grosso dan meer dan tevreden is, maar de zelfkritische Nederlander mikte nog hoger. “Ik had het idee dat ik voor de winst kon meedoen. Ik zat net iets te ver toen Wout ging en het gat viel. Voor mijn gevoel had ik best met Wout en Eli meegekund, maar ik moest van één positie te ver komen. Het werd de strijd voor plek drie, en je weet dat die tactisch wordt.”
“Ik liet me flikken net voor de trap, waardoor ik als derde kwam te zitten. Net daarna moest Niels Vandeputte afstappen bij dat laatste bosje en schoot hij met z’n voet in mijn wiel. Dan baal ik dat ik niet derde kon worden, want ik had mezelf daar graag mee beloond. Maar ja, dan moet je harder trappen hé (lacht).”

Del Grosso in Zolder – foto: Cor Vos
Een mooie doorbraak voor Del Grosso, maar we moeten hem nu niet meteen elke week voorin verwachten. “Zo veel rijd ik niet meer bij de profs dit seizoen. Alleen de Wereldbekers in Hulst en Zonhoven. Maar dat wordt dan ook weer moeilijker, want Mathieu (Van der Poel, red.) doet daar mee.”
Wegambities
En ook de vorige weken was Del Grosso weinig op de cross te vinden. Amper vier keer maakte hij zijn opwachting in het veld, waarvan hij wel drie Wereldbekers bij de beloften won. “Ik heb het EK op de weg nog gereden, en na die wedstrijd heb ik voor het eerst wat gerust na een zwaar wegseizoen. Daarna ben ik rustig beginnen opbouwen en heb ik bewust gekozen om het Europees kampioenschap veldrijden niet te doen. Ik wilde eerst goed trainen, en dat heeft nu geloond.”
Ook in 2024 zal die wegcampagne belangrijk zijn. “We hebben een paar goede voorbeelden dat die beide disciplines prima te combineren zijn. Ik heb nog geen zekerheid op mijn programma, dat moet ik nog bespreken met de ploeg. Eerst ligt de focus nog op het NK, Benidorm, Hoogerheide en het WK bij de beloften.”
Bedankt voor die verduidelijking redactie. ;)
Maar neemt niet weg dat hij heel goed reed en bulkt van het talent. Ben benieuwd wat eruit komt, en hoe hij met mindere momenten omgaat.
In plaats van het grootste talent van zijn leeftijdscategorie op te nemen kwamen er allerlei nietszeggende renners in het team terecht...
Zware tekortkoming van Jumbo-Visma, maar dat zal wel zijn omdat ze daar het liefst wat 'gehoorzame' jongens in het team opnemen en niet perse de grootste talenten.
En wat betreft nietszeggende renners valt het ook wel mee, als je ziet hoe veel renners er de afgelopen jaren zijn doorgestroomd naar de profs.
En hetzelfde geldt natuurlijk voor DSM, al zou je in dat geval eventueel nog kunnen voorstellen dat hij zelf niet wilde. Zou een mooie taak voor Wielerflits zijn om uit te zoeken wat daar nou precies gebeurt is, want het slaat natuurlijk nergens op dat een drievoudig Nederlands kampioen bij de junioren (veld, tijdrit en weg) door beide Nederlandse development teams genegeerd wordt omdat hij af en toe op crocs met bloemetjes erop loopt.
@MaGarin
Bron? Nooit ergens iets over gelezen.
Is al van jaren geleden. Waren meerdere bronnen die hier over berichtte, maar dit is de eerste die ik kon vinden wbt Jumbo: https://twitter.com/Cyclocrosss/status/1478766537267990539
Die nietszeggende naam als Graat bedoel je? Grappig genoeg rijdt die een beter seizoen op de weg dan Tibor terwijl ze een half jaartje schelen. Ook Kramer en Huising bewezen zich al. Renner en ploeg maken keuzes maar je kunt niet zeggen dat het development team bij TJV het slecht doet dus leven en laten leven zeg ik.
Vanaf de start development team tot heden zie ik bijzonder weinig Nederlands talent doorschuiven naar de profs die daar dan ook nog enigszins presteren. Olav kooij is een uitzondering daarop!
Op basis van zijn junioren bestaan had Graat helemaal niets te zoeken bij het development team, net zoals bijvoorbeeld een van Bekkum. De juiste connecties zullen we maar zeggen....
Uiteraard is Jumbo een prima development team, had je na kunnen gaan hoever een Del Grosso zich bij een dergelijk team had kunnen ontwikkelen!
Op basis van prestaties had Vingegaard niets te zoeken in de WT toen Jumbo-Visma hem contracteerde. Die ploeg hecht nu eenmaal veel waarde aan de data die ze van wielrenners krijgen door testen en de data van Graat zal vast indrukwekkend zijn geweest. Zijn ontwikkeling sinds ze hem vast hebben gelegd toont aan dat ze het in zijn geval juist hadden.
De opleidingsploeg van Jumbo-Visma heeft in z'n pas vierjarige bestaan toch al behoorlijk wat Nederlandse wielrenners aan een contract in de WT geholpen: M. van Dijke, T. van Dijke, Kooij, Leemreize, Boven, Graat en Huising. Het is voor het Nederlandse wielrenner jammer dat ze zich niet meer zo specifiek op Nederlandse talenten lijken te richten. Hetzelfde geld voor DSM. Samen hebben DSM (vier) en Visma (zes) maar tien Nederlandse talenten onder contract staan voor hun opleidingsploegen van 2024. Dat lijkt me een zeer slechte zaak voor het Nederlandse wielrennen. Het gemis van de opleidingsploeg van de Rabobank is nog steeds groot. Die leverde regelmatige enorme talenten af zoals Dekker, Gesink, Mollema, Kruijswijk, Dumoulin, Kelderman, Van Baarle, etc..
Ik mag hopen dat die Twitter account dat maar uit zijn duim zuigt, want dat soort bekrompenheid zou wel heel treurig zijn (om niet te zeggen compleet bizar in het tijdperk Van der Poel - Van Aert - Pidcock). Het is ook niet alsof het crossen extra inspanning van ze zou vragen, aangezien ze met Van Aert, Vos en Van Empel onder contract toch al bij een karrenvracht veldritten aanwezig moeten zijn.