Thomas Dekker: “Dit is absoluut de waarheid”
foto: Sirotti (archief)
woensdag 16 november 2016 om 10:57

Thomas Dekker: “Dit is absoluut de waarheid”

De onthulling van Thomas Dekkers boek ‘Mijn Gevecht’ heeft veel tongen losgemaakt. Onder meer oud-collega’s Jacques Hanegraaf, Steven de Jongh en vooral Michael Boogerd komen terug in het boek, waarin doping, drugs, prostitutie en drank een rol spelen. “Dit is absoluut de waarheid. Ik ben niet in de positie om een boek te schrijven waar onwaarheden in zitten”, aldus Dekker tegenover WielerFlits.

Bekijk hieronder het volledige interview met Thomas Dekker over zijn boek

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal

RIDE Magazine
74 Reacties
16-11-2016 17:36
Die types die boos worden en iemand anders de schuld geven als ze betrapt worden op vreemdgaan.. kansloos
16-11-2016 18:01
Djoop, jij doet dat zelf op regelmatige basis? Lekker naar de hoeren terwijl je vrouw thuis zit? Ipv een avondje paintballen met een paar vrienden trekavondje houden?
Of heb jij het als tienerjongen vaker meegemaakt dat je ergens door je nieuwe en veel oudere collega's met een handdoek en filmpje verwelkomd werd? Masturberen in gezelschap van iemand anders dan je sekspartner is voor jou sowieso iets dat niet als opmerkelijk en afwijkend gedrag gezien wordt? Probeer het morgen eens uit zou ik haast zeggen.

Er zijn ergere dingen hoor. Bijv. dik betaald werknemer van een wielerploeg/topsporter zijn en daarmee omgaan alsof je bij een studentenvereniging zit. Voor mij persoonlijk zakt Michael Boogerd harder door dit soort verhalen dan door dopinggebruik. Kopman/uithangbord van een miljoenenploeg die zich gedraagt als een schooljongen op de avond van de start van de grootste afspraak van het jaar. Dat is dan een sportheld voor wie je jaren op de bank stond te springen. Tis vooral heel treurig eigenlijk. Ik denk dat je in iedere andere baan op staande voet ontslagen wordt, zou je dit tijdens je werk doen.
16-11-2016 18:08
KK, kennelijk heb je nooit bij de Rabobank gewerkt. De wielrenners deden gewoon het bankpersoneel na.
16-11-2016 18:25
IBP, zou goed kunnen. En ze doen maar, buiten werktijd dan.

In ieder geval kan het verhaal over bij Rabobank zaten alleen koorknaapjes nu wel de vuilnisbak in.
16-11-2016 18:35
@klootje:
Koorknaapjes doen niet aan trekpartijtjes dan?
16-11-2016 19:07
@klootje
Een ieder hanteert een eigen normen- en waardenstelsel en dat is prima. Ik vind het een storm in een glas water, die seksuele uitspattingen. Heb het boek niet gelezen dus ik weet niet wat er nog meer in staat wat dat aangaat, maar er zijn slechts 2 incidenten (in de kleine 10-jarige carrière van Dekker) uit het boek in de publiciteit gekomen. Als dat het is vind ik het wielrennen eigenlijk wel een hele brave sport. Bovendien hebben die incidenten volgens mij nauwelijks aantoonbare, negatieve invloed gehad op de sportieve prestaties.

Zoals je zegt zijn er ergere dingen. Het zou wat anders zijn wanneer het minderjarige meisjes waren geweest of wanneer er zaken zouden zijn gebeurd die niet op vrijwillige basis hebben plaatsgevonden.

Het enige wat mij betreft is –wat het Oost-Europees damesbezoek aangaat- in hoeverre zij hun partners bedrogen. Van Boogerd weet ik dat zijn huwelijk toch al richting einde liep, van Dekker weet ik het niet. Dat soort zaken houd ik niet zo heel goed bij.

Ik heb er nooit onderzoek naar gedaan maar heb het vermoeden dat er, waar dan ook, iedere dag op dit gebied heel veel wordt uitgehaald onder werktijd. Zowel door de baas als door de onderknuppel.
16-11-2016 19:19
@jacco
Topsporters hebben sowieso minder slaap nodig, beter om 1 uur naar bed dan om 9 uur waardoor je midden in de nacht klaarwakker bent en geen oog meer dicht doet, vechten om in slaap te komen. Een paar keer van bil geeft alleen maar meer moraal en kost zover ik weet zo'n 150 cal per beurt, vergelijkbaar met een biertje. De witte dame kwam niet bij Coppi langs om postzegels te ruilen lijkt me.
16-11-2016 19:40
@schipperaar
Ach ja, op je 23ste gaat dat wat makkelijker dan op je 53ste.
Maar die Dama Bianca was wel getrouwd, was het niet met een dokter? Maar toegegeven, die geschiedenis heeft natuurlijk veel meer cachet dan deze gevalletjes.
16-11-2016 19:55
Wat ga je wel doen de komende dagen, maanden jaren: ' ff uitslapen'... gvd leer een vak thomas.
Jonge jonge jonge.
16-11-2016 19:56
@jacco
Toen is het begonnen waarschijnlijk met die dokter, zij was gewoon tussenpersoon maar de romantiek zal meer nuance hebben gehad dan op Thomas zijn suite. Deed me terugdenken aan Claudia d'antona, kruising tussen cardinale en la loren, Bologna long time ago.
16-11-2016 20:16
Jacco, klopt. Kep natuurlijk ook heel wat boys-will-be-boys gezien in mannenomgevingen door de jaren heen.. en heb daar tot op zekere hoogte ook net zo goed aan meegedaan. Maar als je maatschappelijk flink hoog in het aanzien staat, met je kop op tv komt en zelfs een voorbeeldfunctie hebt dan is integriteit en onbesproken gedrag als sporter wel ietsjes belangrijker dan bij de gemiddelde pipo in een productiebedrijf.

Als de anekdotes die nu bekend zijn van een verjaardagsfeest of vrijgezellenparty kwamen zou het toch een heel ander verhaal zijn. Wat ze privé allemaal doen, het zal wel. Ik ben geen haar beter of slechter denk ik. Maar met wat er door de jaren allemaal bekend is geworden ga ik de interviewtjes met een klagende Michael Boogerd in de Tour de France van zoveel jaar terug toch iets anders bekijken, in retrospectief. Jij niet dan?
16-11-2016 20:27
@schipperaar
“kruising tussen cardinale en la loren”.
Aan dat beeld durf ik me niet te wagen!
16-11-2016 20:57
@jacco
Ze is niet meer, afgelopen juli in Daka Bangladesh sloeg isis toe, hartverscheurend, zoek maar eens, stond klaar voor iedereen vooral armen en dieren, kunnen veel renners een vb aannemen.
16-11-2016 21:05
@klootje
Jij ziet graag het type Dirk Kuyt? Niks mis mee hoor maar je weet natuurlijk nooit zeker of het gepresenteerde beeld ook daadwerkelijk klopt. Ik zie liever een echt rafelrandje dan een beeld waar ik niet zeker van ben of dat echt of niet echt is. En inderdaad: we kijken nu anders tegen Boogerd aan.
Wat Cavendish op de wielerbaan van Rio deed vind ik trouwens tien keer erger dan wat Dekker in de tuin der lusten heeft gedaan.

Aan onkreukbaarheid heb ik niet zo’n hele grote behoefte, het menselijk falen heeft ook zo zijn charme. Maar dat is een persoonlijke mening.
16-11-2016 22:02
Ook. Maar net zo goed bijv. een Stef Clement. En niet omdat hij een dorpspastoor is zoals Derksen zou zeggen. Wel omdat zulke jongens niet zo heel erg veel domme dingen doen en op dit gebied een vrij smetteloze staat van dienst hebben.

Weet niet wat jij precies bedoelt met rafelrandjes? Maar als die randjes allerlei gekke dingen die het alleen maar heel erg lastig maken voor jou om je beroep uit te oefenen betekent dan vind ik dat niet zo handig en vooral ook niet zo professioneel nee. Als dat rafelrandjes betekent zoals bij Sagan, die wel degelijk een op en top professional en zelfs nog een veel grotere populist dan Dirk Kuijt is dan kan het me niet gek genoeg.

Hoe zei Pacino het in Scarface? You need people like me, so you can point your f#@%ing fingers and say: that's the bad guy. Zodat wij andere mensen ons weer even moreel verheven kunnen voelen.
16-11-2016 22:34
@KK
Toegegeven, ik heb me zelden zo betrapt gevoeld. Maar ik neem mijn vrouw niet mee naar de hoeren. Zal best heel modern zijn maar ik ben nogal conservatief in die dingen. En een enorme paintball fan, dus daar gaat je staaltje projectie.

Ik werk voor de overheid, dus die andere vragen kan ik ook bevestigend beantwoorden.

Tja, en dan blijft alleen je laatste argument over. Waar ik het dan ook wel een beetje mee eens ben. Maar het privé van Boogerd interesseert me verder niet. Ik luister daarentegen wel graag naar zijn commentaar, en dat zal ook wel niet veranderen -al is het nog zo'n ploert.
16-11-2016 22:46
@klootje
Geheel mee eens dat wat je privé allemaal uithaalt nooit ten koste mag gaan van je professionaliteit.
Maar als dat in orde is zal het mij werkelijk worst zijn welk opperwezen je aanbidt, of je uit Burundi of Mongolië komt, of je aan plassex doet of met een zweep geslagen wil worden, man, vrouw of iets er tussen in bent, luierfetishist bent etc. Als ik er maar geen last van heb en zolang die zaken gebeuren op vrijwillige basis en niet verboden bij wet.

Je noemt Derksen. Zijn collega Van der Gijp schijnt regelmatig clubs te bezoeken en maakt daar geen geheim van. Schaadt dat zijn werk als analyticus? Vinden we hem daardoor moreel inferieur? Valt wel mee, geloof ik, maar hij heeft natuurlijk wel het voordeel een stuk knuffelbaarder te zijn dan Dekker.

Ja, dat is een rake zin van Pacino.
16-11-2016 22:48
@schipperaar
Ah, me ervan op de hoogte gesteld, wist het niet. Zeer treurig nieuws.
Dank voor de info.
16-11-2016 23:06
Djoop, als in bij defensie?

Jacco, idd als analist niet. Maar als voetballer heeft hij met al dat randgebeuren zijn talent ermee verkwanselt, wat dan wel weer wat weg heeft van Dekker. Maar mijn verontwaardiging gaat dus vooral over het moment. De boog kan niet altijd gespannen staan, maar moet dat aan de vooravond van de Tour natuurlijk wel zijn.
16-11-2016 23:12
Nee, zo errug is het nou ook weer niet. :)
16-11-2016 23:22
@EricV

Je denkt serieus dat je rijk wordt van een paar boekjes verkopen?
16-11-2016 23:44
@klootje
Ja, ok, daar heb je een punt, als voetballer heeft hij er (wellicht mede daardoor) niet alles uit weten te halen, zuinigjes gezegd.

Nee, het moment lijkt niet erg goed te zijn uitgekozen en als ploegleider (of vader) zou ik hem zeker de huid hebben vol gescholden als ik het bemerkt zou hebben. Maar ja, als ik mij probeer te verplaatsen in zijn situatie en wetende hoe ik zelf was toen ik die leeftijd had, hmmm lastig. In formele zin heb je absoluut gelijk, denk ik dan maar.
17-11-2016 06:54
@SS
Als dat boek goed verkoopt, wat ik wel verwacht, gaat hij daar aardig aan verdienen. Ik geloof dat vd gijp aan zn eerste boekje een klein miljoen heeft overgehouden.
17-11-2016 09:33
@Bikepure - 17 november 2016 om 06:54
Natuurlijk verdien je daar goed aan, zeker wanneer je de rechten hebt verkocht.
Dat weet SS zelf ook wel, maar bagatelliseren hoort ook bij een "Dekker dweper"....

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine