Thijs Zonneveld kiest met BEAT voor andere strategie in 2026
BEAT Cycling gaat het anders aanpakken in 2026. Dat heeft sportief manager Thijs Zonneveld laten weten in de BEAT Cycling Podcast. Het Nederlandse Continental-team gaat volgend jaar een enkelvoudig programma rijden, met minder renners dan in 2025.
“We hadden afgelopen jaar zestien renners”, legt Zonneveld uit. “Daarmee reden we een zogenoemd ‘dubbel programma’. Dat betekent dat we sommige weekenden op twee plekken actief waren. Je bent dan met twee ploegen op pad, en moet dus twee keer verzorgers, twee keer mechaniekers, twee ploegleiderswagens, twee materiaalbussen klaar hebben. Het afgelopen jaar hebben we gezien dat die dubbele weekenden ons niet goed bevielen. We waren vaak aan het knippen en plakken, bijvoorbeeld omdat renners ziek, zwak, misselijk of geblesseerd waren.”
“Dat was juist waar we vanaf wilden aan het begin van dit jaar. We wilden minder van koers naar koers leven en meer gestructureerd werken. Nu waren er sommige periodes in het jaar waar dat niet lukte omdat we bezig waren om alles logistiek in orde te krijgen voor de volgende wedstrijd. Daar willen we vanaf. Dat betekent dat we met iets minder renners gaan werken en een enkelvoudig programma gaan rijden, waar we het dan ook echt goed doen. We willen renners ook de tijd geven om meer te periodiseren tussendoor en eens op hoogtestage te gaan tussendoor. De staf hoeft zich ondertussen met net iets minder renners bezig te houden, zodat we de dingen die we doen, goed kunnen doen”
Tijmen Eising verlengt
Het is nog niet duidelijk hoe de selectie van BEAT Cycling er in 2026 precies uit zal zien. Wel werd in de podcast bekendgemaakt dat de ervaren Tijmen Eising (34) zijn contract met één jaar heeft verlengd. Eerder kwam al naar buiten dat Michiel Coppens, Frits Biesterbos, Stijn Appel, Jochem Kerckhaert en Marijn Maas langer bij de ploeg blijven. Met Max Kroonen (VolkerWessels), Senne Thonnon (Urbano-Vulsteke-Bumaco) en Artuur Torney (MINI Discar) zijn er daarnaast al drie nieuwkomers gepresenteerd, maar BEAT is nog op zoek naar meer versterkingen.
Ook hier is het verhaaltje zo makkelijk door te prikken: ze hebben zo'n ontzettend zwaar dubbel programma dat het niet meer vol te houden is en daarom gaan ze afschalen.... Kijk voor de grap even naar de rennersstatistieken voor 2025: de meeste renners komen nog niet aan 40 koersdagen, er is er slechts 1 die tot maar liefst 45 koersdagen komt. Dan kun je toch onmogelijk met droge ogen beweren dat je continu een dubbel programma rijdt? Hoe vaak zou het voorgekomen zijn? 4, 5 keer?
Ik vind het een slimme stap want in dat geval blijft er meer geld en dus meer focus over voor koersen/renners/organisatie die echt belangrijk zijn,
Ohh en @snelleYusu je weet waar die B voor staat he, BEAT. En dat is maar een stap verwijderd van A ;)
Dat je over renners zegt dat ze geblesseerd of ziek zijn, ok.
Maar zwak en misselijk..
Ik denk dat ze er bij Beat achter gekomen zijn dat ook Zonneveld geen deuren heeft kunnen openen om een stap hogerop te zetten.
Net als hij Veenendaal-Veenendaal geen grotere wedstrijd heeft gemaakt.