‘Thibau Nys manifesteert zich tot medaillekandidaat op Olympische Spelen’
foto: Cor Vos
vrijdag 14 juni 2024 om 09:45

‘Thibau Nys manifesteert zich tot medaillekandidaat op Olympische Spelen’

Video De Nederlandse wegselectie bij de mannen voor de Olympische Spelen is al ruim twee weken bekend, maar in België is dat nog niet het geval. Remco Evenepoel en Wout van Aert lijken zekerheden. Maar welke twee Belgen mogen er met hen mee? Jasper Philipsen? Arnaud De Lie? Tim Merlier? Tim Wellens? Tiesj Benoot? Jasper Stuyven? Maxim Van Gils? In de WielerFlits Podcast schuift verslaggever Youri iemand anders naar voren.

Over de fitheid van Evenepoel en Van Aert bestaan richting de Tour de France nog flinke twijfels. Nu zit er tussen het Grand Départ en de olympische tijdrit wel nog bijna vier weken (op dat moment moet de selectie al een tijdje zijn doorgegeven aan het IOC), dus beide heren hebben nog even.

“Met al die vraagtekens zou ik als ik bondscoach Sven Vanthourenhout was, een uitroepteken meenemen: Thibau Nys”, stipt Youri aan. “Hoe hij dit jaar rondrijdt en op welke manier hij die rit in de Ronde van Zwitserland wint, dan zou ik daar geen seconde over twijfelen.”

Volgens onze verslaggever kan Nys in deze vorm meedoen voor de medailles in Parijs. Hoofdredacteur Maxim Horssels vindt dat een boute uitspraak. “Hoe Thibau zich op dit moment manifesteert, zou hij in een situatie een medaillekandidaat kunnen zijn”, countert Youri.

Hij refereert aan het feit dat er slechts negentig renners aan het vertrek staan en de landenteams maar klein zijn. “Dat gaat een gekke wedstrijd zijn. Met zijn eindschot kan hij in de situatie komen dat hij zou kunnen meedoen voor de medailles.” Maxim is het daarmee eens en denkt toch dat Vanthourenhout keuzestress heeft.

RIDE Magazine
28 Reacties
14-06-2024 10:20
Tja, in Eschborn Frankfurt (202km) kwam hij vanuit een kleine groep niet meer aan sprinten toe.
Vorig jaar reed hij 4 ééndagskoersen van 200+km, 4x DNF.
Om hem dan meteen in een van de zwaarstbezette koersen van het jaar, van 270+km als medaillekandidaat neer te zetten...
    14-06-2024 10:39
    Inderdaad. Een aardige sprint bergop is geen wapen als je die toch niet zal kunnen inzetten. Nys valt al af bij selectiecriterium #1: mega veel inhoud.

    Belgie heeft - naast Wout en Remco - veel meer aan sterke knechten die ook als bliksemafleiders kunnen dienen. Benoot, Stuyven, Wellens, Lampaert etc.
14-06-2024 09:48
Ik weet niet wie dit gezegd heeft, maar die kent toch niet veel van wielrennen denk ik. En dat zeg ik met alle liefde en respect voor Nys trouwens.
Misschien moet Nederland dan maar Del Grosso naar de olympische tijdrit sturen, als we dan toch aan scorebordjournalistiek doen.
    14-06-2024 09:53
    Kijk uit, Youri heeft dit gezegd en die zal er wel weer op klappen in de reacties :P
    14-06-2024 10:10
    Del Grosso is veel minder dan Nys op de weg
    14-06-2024 11:06
    Del Grosso rijdt dan ook nog niet op WT- niveau en zich ook nog niet gefocust daarop als zodanig.
    Wie weet wat de Roodhoofts met hem van plan zijn op langere termijn....
    14-06-2024 11:42
    Eens, weer zo een uitlating voor wat clickys natuurlijk. Nergens op gebaseerd. Ja hij kan winnen in etappekoersen met afstanden onder de 200km de olympische spelen zijn bijna 2x zo lang als de koersen waar hij heeft kunnen winnen en koersen boven de 200km heeft hij nog amper uitgereden. Gevalletje misschien over 4 jaar een optie nu totaal niet aan de orde.
14-06-2024 10:45
De bondscoach kennende gaat hij voor twee trouwe soldaten als ondersteuning: Benoot en Stuyven. Nys reed nog nooit een monument. Van Gils en De Lie zou ik erg valabele kandidaten vinden maar de eerste gaat hij een vrije rol op het WK beloven, de andere heeft z'n resultaten dit voorjaar tegen.
    14-06-2024 12:25
    En hoeveel monumenten heeft De Lie dan al gereden?
    14-06-2024 13:11
    Al minstens 2 meer + een paar keer Gent-Wevelgem.
14-06-2024 10:34
Jonge mannen zijn makkelijker te passeren, dus de kans dat Nys meegaat lijkt mij nihil.

Sowieso heb je Van Aert en Evenepoel, beiden incontournable bij Vanthourenhout. Tenzij ze iets tegenkomen in de Tour.

Dan heb je Van Gils die eigenlijk meer adelbrieven heeft dan Nys voor zo’n lange eendagskoers. En wat doe je met De Lie, mocht die een goede Tour rijden? Allemaal type afwerker.

Philipsen zou ook kunnen, maar dat is dan weer een maatje van VDP en vorig jaar zat die erdoor vlak na de Tour met zijn non-optreden op het WK. Ook passeerbaar.

ik denk dat Vanthourenhout als derde Stuyven meepakt als knecht/bliksemafleider en als vierde man is het nog even wachten op hun niveau in de Tour, denk ik. Wellens of Benoot? Heel eventueel Van Gils.

Wat denken jullie?
14-06-2024 13:11
Nys zijn beste uitslagen komen wel uit rittenkoersen, dan zou ik eerder voor Maxim Van Gils gaan die bijna altijd top 7 rijdt in 1dags koersen
    14-06-2024 15:32
    De afgelopen 3,5 jaren reed Van Gils 18 ééndagskoersen, waarbij hij bijlange niet
    haast altijd in de top7 terecht kwam.....maar wél in 5 daarvan, zonder er ééntje
    te winnen.
    Nys junior rijdt nog steeds maar 1,5 jaar op de weg en zijn ploeg/coach kozen bewust
    om hem aan kleine rondes te laten deelnemen, met vrijwel sporadisch een 1dagskoers
    erbij.....hoe zou Thibau, die daarnaast ook nog in de winter crosser is, zich überhaupt
    al kunnen bewijzen hebben in de 1dagskoersen? En je hem daarop gaat afrekenen
    tegenover een Van Gils die 3jaar ouder is, geen crossen rijdt en reeds 2jaren langer de
    tijd kreeg om zijn resultaten in de 1dagskoersen te boeken.
    14-06-2024 15:53
    van gils staat 4e in de wt-ranking voor het jaar 2024, door zijn prestaties in eendagswedstrijden

    nogal evident wie de betere is op dit moment.
14-06-2024 13:38
Nys werd een jaar geleden nog gelost uit een peloton, op het vlakke omdat het te hard ging. Nys moest voor zijn overwinning in Zwitserland een hele dag afzien om te kunnen volgen en de finish te halen. Wie Nys een beetje volgt en kent, beseft dat hij de inhoud nog mist om deze afstanden aan te kunnen, laat staan dan nog een rol van betekenis te spelen.

Drie namen zijn al bekend, Evenepoel, Van Aert en Stuyven. De vierde zou zonder twijfel Van Gils moeten zijn.
    14-06-2024 18:42
    Dan gaat ie toch iets beter voor de dag moeten komen dan hier in Zwitserland, waar hij bij Sporza vooraf stelde dat het doel, top 5 rijden was. Dan is dit toch best wel een serieuze domper op de vreugde.
14-06-2024 10:31
Dat komt toch nog wat jaren te vroeg, dit gaat niet om een koers van 180 km geloof ik dus in dat laatste 1-1,5u zakt die toch gewoon door het ijs wegens te weinig inhoud, wat ook logisch is op die leeftijd.
14-06-2024 11:43
De olympische spelen zit qua afstand en hoogtemeters (275km, 2800m) in tussen de Amstel Gold Race (250km, 3200m) en Milaan - San Remo (290km, 2000m).
De Belgen die top 10 reden daar zijn:
AGR: Benoot, VanSevenant
MSR: Phillipsen, Van Gils, Stuijven
Van Aert deed dit jaar niet mee, maar heeft beide al gewonnen.
Er is geen land dat het beter doet.

Evenepoel heeft beide nog nooit [!] gereden. Nys ook niet.

Mijn selectie zou zijn Van Aert, Van Gils, Stuijven, Phillipsen. Met als vervangers Benoot, VanSevenant.
Evenepoel en Nys zou ik thuislaten.
    14-06-2024 11:51
    Hahaha
    14-06-2024 11:59
    Evenepoel gaat sowieso mee, al is het maar omdat hij in de tijdrit tot de topfavorieten behoort. De twee helpers zullen wel uit het rijtje Benoot-Stuyven-Wellens komen. Van Gils kan zich dan op het WK richten.
    15-06-2024 08:04
    Stuijven benoot en Wellens zijn ook bewezen top knechten in finale. Philipsen heeft alleen nut voor de kopmannen dat ie vdp kan afleiden van winnen. Sterke sprinter maar dit parcours en koers met weinig teamgenoten maakt beide veel zwaarder dan de koersen waar Philipsen vooraan meedoet
14-06-2024 12:14
Ik zou geen uitgesproken helpers meenemen. Gewoon vier stevige afwerkers met Van Aert, Evenepoel, Van Gils en De Lie. In een deelnemersveld van een renner of 90 waarvan 30/40% dan nog eens uit nietige wielerlandjes komt, moet je in de finale maar gewoon zien dat er steeds één van de vier mee is.

Het is niet te controleren, probeer het dan ook niet en selecteer daar niet op.
    15-06-2024 08:06
    Leuke gedachten. Maar kan dat niet net zo goed of beter met iig stuijven? Wellens heeft wel weinig gewonnen in eendagswerk, net als benoot, maar denk dat die wel serieus worden genomen in peloton. De lie weet men wel dat ie er nog af gaat juist
14-06-2024 10:20
In een andere ploeg misschien, maar ik zie niet in hoe hij kan winnen zonder pech van Van Aert.
14-06-2024 10:36
Dan is het toch zonde dat Nederland met Marijn van den Berg een medaillekandidaat thuis laat.
    14-06-2024 11:05
    Is er al bekend dan wie mogelijk Dylan van Baarle vervangt?
    15-06-2024 08:00
    Van den Berg was er mooi bij de top 10 in de amstel, maar deed uiteindelijk nooit echt mee voor winst. Verder is hij nooit vooraan geweest in koersen boven de 230k
14-06-2024 12:50
Ik ben het wel eens met wat hierboven geschreven wordt dat Nys waarschijnlijk te kort komt aan inhoud voor een 275 km lange koers. Maar voor mij is het wel duidelijk dat hij een van de weinige is die kan volgen bij een explosieve aanval van Van der Poel. Dat heeft ie al een paar keer laten zien in het veld. Hij is explosiever dan Van Aert en Pidcock op die momenten. Vervolgens kan hij gewoon pokeren en niet meerijden. Lijkt me een lastige situatie voor Van der Poel.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine