‘Thomas Pidcock tekent bij INEOS Grenadiers’

‘Thomas Pidcock tekent bij INEOS Grenadiers’

foto: Cor Vos

Het is slechts een kwestie van tijd vooraleer INEOS Grenadiers de komst aankondigt van Thomas Pidcock, die eerder deze maand de belofteneditie van de Giro d’Italia achter zijn naam zette. Naar verluidt heeft hij al een contract voor 2021 op zak bij het team van Dave Brailsford.

Pidcock (21) is een van de meest veelbelovende Britse renners van het moment. Behalve zijn zege in de Giro d’Italia U23 won hij het WK tijdrijden voor junioren in Bergen (2017) en zette hij zowel de junioren- als de belofteneditie van Parijs-Roubaix achter zijn naam. Maar ook in andere disciplines scoort hij hoog. Zo werd hij in Bieles (2017) wereldkampioen veldrijden bij de junioren en twee jaar later in Bogense (2019) bij de beloften. Ook is hij op de mountainbike actief.

Het was The Telegraph die het nieuws lanceerde van de transfer van Pidcock, die momenteel nog uitkomt voor Trinity Racing, naar INEOS Grenadiers. Volgens de Britse ochtendkrant maakt het binnenhalen van de beloftevolle alleskunner deel uit van een ris nieuwe, jonge aanwinsten van het WorldTeam, aangezien ploegmanager Dave Brailsford een nieuwe richting wil inslaan na een lastig seizoen. De krant meldt dat Pidcock mogelijk vandaag nog wordt gepresenteerd.

Dit artikel delen:

58 Reacties

fietsvriend 21 september 2020 om 11:38

Klinkt logisch, maar kom op he – welke klepper rijdt er binnenkort niet daar.

AWestie 21 september 2020 om 11:38

Neoprofcontract moet toch twee jaar zijn? Of is Pidcock geen neo meer? Of is die regel verouderd?

Wheely 21 september 2020 om 11:39

Dit mag geen verrassing heten, benieuwd of hij de aansluiting kan maken bij Pogačar, Evenepoel en Bernal.

Fenno de Groot 21 september 2020 om 12:06

Laat evenenpoel eerst maar eens een grote ronde uitrijden en op het podium eindigen. Zolang hij dat niet gedaan heeft, past hij mij inziens nog niet in dit rijtje. Pogacar al 2 keer top 3 en Bernal 1 podium en 1 keer 15e als knecht. Allebei al bewezen dus. Er zijn namelijk meerdere renners die in kleine rondes meedoen voor de winst, maar in grotere rondes niet.

Hollow Knight 21 september 2020 om 12:10

@fenno

Noem er mij eens eentje? Jouw voorbeeld moet met de wereldtop kunnen klimmen in de bergen in kleinere rittenkoersen en wereldtop zijn in het tijdrijden.

Lijkt me eerder wishful thinking aan jouw kant. :)

thorsen 21 september 2020 om 12:21

In theorie hoort Evenepoel natuurlijk in dit rijtje. Maar in de praktijk zijn de rondes van Polen, Burgos, Algarve, België natuurlijk wel iets anders dan de Tour. Laten we even wachten tot na Evenpoels grote ronde debuut om hem al bij twee Tour winnaars te zetten.

RemyM 21 september 2020 om 12:30

Fuglsang. Mocht je nog een voorbeeld willen dan hoor ik het wel.

LucasR 21 september 2020 om 12:31

Evenepoel hoort gewoon momenteel niet in het rijtje Bernal-Pogacar, ook niet ‘in theorie’ (whatever that may be). Hij heeft veel in zijn mars en al hele mooie dingen laten zien, maar we hebben simpelweg geen idee hoe hij het gaat doen in een grote ronde. Bovendien weet inmiddels iedereen wel wie hij is, en zal hij dus niet meer zo makkelijk een vrijgeleide krijgen zoals in San Sebastian.

Dr op en dr over 21 september 2020 om 12:40

@Hollow Knight …>

Jon Izaguirre, Fuglsang, Mohoric, Dennis, A. Yates, Schachmann, Soler, Henao, Teuns, Sivakov, Kwiatkowski, Evenepoel, Martinez, De Plus, Mas, Moscon, Wellens, Großschartner, Prades, Zakarin, Spilak, G. Bennet.

En dan zijn dit enkel nog maar de winnaars van UCI World Tour races van een week van de afgelopen drie jaar. Allen mannen die in een Tour, Giro en/of Vuelta nog nooit in de buurt van een podium en/of sommige zelfs topt tien zijn gekomen.

Wat betreft Evenepoel, waar het hier in dit geval over ging. Hij heeft alles in zich om inderdaad een hele, hele grote te worden. Maar laat het hem eerst nog maar bewijzen volgend seizoen.

Een top tien in een eerste grote ronde zou al knap zijn. (Beetje afhankelijk van de bezetting uiteraard. Wat dat betreft was de aankomende Giro een ideale start voor hem geweest, met veel TT kilometers en een relatief zwakke bezetting.)

On-Topic .. > Geweldige aanwinst voor Ineos. Een gigantisch talent waarvan ik erg benieuwd ben hoe hij zich gaat ontwikkelen. Wel jammer dat Ineos blijkbaar alle supertalentjes wegkoopt op dit moment. Het is te hopen dat ze in de nabije toekomst voor een andere strategie gaan kiezen in de grote rondes, zodat alle aangekochte super talenten de ruimte krijgen om zich ook daadwerkelijk te ontplooien.

hjjanssen1973 21 september 2020 om 12:50

Evenepoel IS al een hele grote. Alleen inderdaad, een grote ronde moeten we nog even afwachten. Ook los van zo’n grote rond zal het een grote blijven.

Wheely 21 september 2020 om 13:23

Je hoeft toch ook geen grote ronde winnaar te zijn om een enorm talent te wezen. Ik somde enkel de drie grootste talenten uit de generatie van Pidcock op, die drie gasten gaan namelijk ook in de andere koersen waaraan hij meedoet een rol spelen.

leo jansen 21 september 2020 om 13:27

Van Laurens de Plus dachten we vorig jaar ook dat het een grote kon worden….Nu moeten we maar hopen dat hij ooit nog gaat fietsen.

Fenno de Groot 21 september 2020 om 13:58

@ HK mensen als Benoot, Schachmann en Woods zijn renners die in kleine rondes meedoen voor de winst, maar in grote rondes niet meedoen voor het podium. Alleen Woods heeft volgens mij wel eens top 10 gereden in een grote ronde. Ik vraag mij af waar ik wishfull aan het denken was, mijn inziens stipte ik gewoon de feiten aan. Die feiten zijn dat Evenenpoel zich nog moet bewijzen in grote rondes en Bernal en Pogacar niet. Ikzelf ben ook totaal nog niet overtuigd dat Evenenpoel echt grote rondes gaat winnen/ veel ere plaatsen gaat behalen.

Fenno de Groot 21 september 2020 om 14:02

@ Wheely de drie grootste talenten? Jij kijkt nu specifiek naar klassementen en vergeet dus alle andere talenten in andere categorieën. Er zijn genoeg andere grote talenten alleen die klimmen toevallig niet.

Wheely 21 september 2020 om 14:26

@Fenno
Pidcock ontpopt zich toch ook als klimmer maar je bent geheel vrij het lijstje aan te vullen met andere talenten.

john 21 september 2020 om 15:05

En beide zonder dat er troep uit hun achter zakjes gehaald werd ,dat is ook niet belangrijk

boenk 21 september 2020 om 15:16

Bij Pogacar zat de troep duidelijk niet meer in zijn achterzak.

vevie 21 september 2020 om 17:41

@deropenover: klopt niet helemaal. Je noemt mannen die wel degelijk podium hebben gereden. Mas werd tweede in de Vuelta van 2018 en deze Tour 5e. Dat zijn al twee top 5jes in de GT’s.

Yates werd 4e in de Tour van 2016 en deed serieus mee voor het podium, destijds.

Zakarin werd derde in de Vuelta van 2017 en 5e in de Giro

Dr op en dr over 21 september 2020 om 17:47

@Vevie ….> LEZEN WAT ER STAAT !!!

Dit schrijf ik

” Allen mannen die in een Tour, Giro en/of Vuelta nog nooit in de buurt van een podium en/of sommige zelfs topt tien zijn gekomen. ”

Er staat dus geen van hen heeft ooit podium gereden, en de meeste zelfs nog nooit een topt tien.

Dus ja wat Mas betreft heb je gelijk, die had ik inderdaad even over het hoofd gezien met z’n tweede plek.

Maar voor de rest klopt wat ik schrijf dus precies. (Op Mas na)

Géén van hen heeft ooit een podium gereden in een grote ronde, en veel van hen zelfs nog nooit top tien.

De meeste oftewel veel, betekend niet allemaal Vevie.

Maar wel +1 vanwege Mas, want die had ik echt even over het hoofd gezien. ;)

Maglia Rosa 21 september 2020 om 18:08

@Der op en der over,
Je benadruk dat we goed moeten lezen, maar na 3x lezen staat er voor mij toch echt nog steeds dat Zakarin en Yates nooit in de buurt van het podium zijn gekomen (” Allen mannen die in een Tour, Giro en/of Vuelta nog nooit in de buurt van een podium“).

Zoals Vevie al aangeeft is dat voor Zakarin (3e) en Yates (4e op slechts 37”
van de 2e plaats) duidelijk wel het geval.

Romāns Vainšteins 21 september 2020 om 21:10

@ Drop , heb ik dan gedroomd dat Zakarin op dat vueltapodium stond?

jappe666 21 september 2020 om 21:48

Spilak is wel het prototype van een dergelijk genre renner.
Die vroeg zelfs aan zijn ploegleiding om nooit meer geselecteerd te worden voor een grote ronde.
Beste resultaat: Giro 48e, verder 109e, 117e en 2 opgaves.

Kleine rondes:

Romandie: Winst, 3x 2e, nog 3x top-10
Zwitserland: 2x winst, nog 3x top-10
Baskenland: 6x top-12
Parijs-Nice: 6x top-13

xistnc 21 september 2020 om 11:41

Ik ben erg benieuwd naar die gozer in een volwaardige koers met een volwaardig peloton.

Deo 21 september 2020 om 13:25

Daar is hij inderdaad tot nu toe telkens te kort gekomen. Ook in het veld.

HoofdIsVrij 21 september 2020 om 15:27

Werd op het WK inderdaad pas tweede achter Mathieu en bijvoorbeeld voor ene Wout van Aert. Absurd dat hij daar niet met minuten verschil won.

thorsen 21 september 2020 om 11:41

Dan verwacht ik hem niet of nauwelijks meer in het veld.

Yeez 21 september 2020 om 11:42

En dan nog de plus, yates, porte en vlasov voor 2022 waarschijnlijk

Dr op en dr over 21 september 2020 om 12:51

En wellicht Martinez en Uran. Want EF zit in zwaar financieel weer. Achter de coulissen worden deze twee inmiddels al aan Ineos gelinkt. Evenals Vlasov in 2022 idd.

Dario Koelkast 21 september 2020 om 11:54

Zouden die volgend jaar gewoon 2 teams per race op gaan stellen?

Chris Van Uden 21 september 2020 om 11:55

Wel logisch natuurlijk, grootste Britse talent van dit moment.

DemarrErik 21 september 2020 om 11:57

Logische transfer. Dus de komen volgend jaar Pidcock, Yates, de Plus en Porte erbij. Wie gaan er weg?

Froome is al duidelijk. Daarnaast hebben nog 10 renners geen contract voor 2021:
– Kwiat
– Knees
– Moscon
– Stannard
– Geoghegan Hart
– Sivakov
– Ganna
– Narvaez
– Wurf
– Basso

Ik gok op iig: Kwiat, Moscon, Wurf en Basso. En Knees die gaat stoppen?

Verweggistan 21 september 2020 om 12:02

Zoiets denk ik ook. Kwiat schijnt echter tevreden te zijn en Sivakov begeert door Franse ploegen.

Rawolf 21 september 2020 om 12:30

Kwiato heeft al verlengt.

Knees zou weleens naar een ploegleidersrol kunnen gaan.

Moscon, Basso en Wurf lijken me vertrekkers.

Dr op en dr over 21 september 2020 om 12:53

Sivakov zal later deze maand waarschijnlijk bekend maken zich tot Fransman te naturaliseren, dus de overstap naar een Franse ploeg in de toekomst lijkt me niet geheel onlogisch. Maar of dat al per volgend seizoen zal zijn weet ik niet.

jappe666 21 september 2020 om 21:53

Nieuwe kopman voor AG2R ligt voor de hand dan?

Witte Trui 21 september 2020 om 12:02

Kwiatkowski heeft verlengd. Volgens mij staan Narvaez, Basso, Wurf, Moscon en wellicht Knees op de rol te vertrekken / vervangen te worden.

Ganna zullen ze ongetwijfeld willen houden, idem Sivakov. Stannard en Hart voor de Britse kern van belang.

Maar wie er dan moet gaan knechten, geen idee…

Cochise 21 september 2020 om 16:37

Narvaez? Heb je daar bronnen voor? Want dat was niet zomaar een man om nog een plekje op te vullen tegen minimumcontractje en deed het post-corona lang niet onaardig.

Hollow Knight 21 september 2020 om 12:12

Volgend jaar zullen ze weer het sterkste team zijn, wat een versterkingen zeg!

De versterkingen van JV daarentegen trekken op niet veel. Olav Kooij lijkt me wel een heel groot talent, maar daarmee ga ja natuurlijk geen grote rondes winnen. Pidcock lijkt alles wel te kunnen… Beetje type Van Aert.

Westland95 21 september 2020 om 12:19

Olav Kooij is een sprinter dus daar ga je inderdaad geen grote rondes mee winnen.

jvh93 21 september 2020 om 12:20

Denk dat JV ongeveer gelijk blijft, maar INEOS wordt er op deze manier uiteraard enorm veel sterker op weer in de breedte

LucasR 21 september 2020 om 12:35

Wel Affini erbij.

Deo 21 september 2020 om 13:26

Jumbo heeft geluk dat ze maar 8 renners kunnen opstellen, dus leveren ze niks in.

horsm 21 september 2020 om 14:19

Ik denk dat JV alle financiële zeilen moet bijzetten om de huidige renners te kunnen houden. Dus versterkingen zitten er niet in, nee.

Marco 21 september 2020 om 14:36

Ik geloof niet dat Jumbo zo veel hoeft rond te kijken, wat ik begreep komen die eerder in de problemen dat ze een kanon moeten laten gaan omdat er veel salarissen omhoog moeten.

jvh93 21 september 2020 om 12:17

Vroeg me al af wanneer deze aangekondigd zou worden. Deze zag je van mijlen ver aankomen

Oddjob 21 september 2020 om 12:53

Hopelijk blijft hij nog een beetje actief in het veld, al was het maar met een beperkter programma in aanloop naar een eventueel WK. Als het het aan hem ligt, geen probleem denk ik. Af te wachten hoe ze daar bij Ineos over denken. Het feit dat WVA en MVDP veld en weg succesvol combineren, kan een trigger zijn.

blix 21 september 2020 om 13:31

Deze winter rijdt hij alvast nog een volwaardig crossprogramma. Begin november begint hij eraan. Het WK en de World Cups zijn zijn hoofddoelen.

Ben ook benieuwd waar hij uitkomt in de World Cups mtb en het WK mtb U23 later dit jaar.

Oddjob 21 september 2020 om 14:50

Thx voor de update.
Rijdt hij het WK op de weg bij de profs volgende week?

SnellePelle 21 september 2020 om 13:35

Edit redactie: Graag on-topic houden

chiller87 21 september 2020 om 14:37

Hopelijk krijgt hij zijn vrijheid.. attractieve renner, past niet bij ineos mijn insziens.

Cochise 21 september 2020 om 16:40

Vraag me inderdaad af in hoeverre hij nog zijn zin zal mogen doen daar. Lijkt me wel het type dat daar heel goed over onderhandelt.

Met Pidcock, Hayter, Hart, en Yates 2 hebben ze dan toch 4 van de 5 beste Britten als de Froome/Thomas/Cav/Wiggins-generatie helemaal weg is.

Gilberto 21 september 2020 om 21:28

Cochise, waarom lijkt hij jou het type dat daar heel goed over onderhandelt?
Die 5e Brit is de andere Yates?

dario_P 21 september 2020 om 19:04

Blij dat hij het nu doet, zodat je niet met weemoed hoeft terug te denken aan zijn prestaties wanneer hij als 7e in de trein de rol lost zodat richie porte de 2e col van de dag op zich neemt. Kwiat was in tranen met zijn overwinning in de tour. Dat iemand die in mijn ogen bij de top 5 van beste renners in de wereld hoort blij is met een genante vertoning, mogelijk gemaakt door het wegvallen van Froome, Thomas, Sivakov, Carapaz en Bernal, maakt me ontzettend droevig. Pidcock, als je dit leest, bel nog 1 keer met Edvald voor je je handtekening zet

Burdincurutcheta 21 september 2020 om 21:03

Begrijp je mening over Kwiatek. Zo’n topper, kon/kan praktisch alles winnen, op een grote ronde na. Net dat wou hij winnen, gaat er voor naar Ineos en evolueert dan naar knecht. Zo jammer; was echt fan van hem in de periode dat hij WK en Amstel won.

EricV 21 september 2020 om 19:43

Bij de profs heeft hij nog niet echt overtuigd. Maar kan leuk knechtje worden

blix 22 september 2020 om 10:30

Pidcock rijdt dan ook nog niet bij de profs, hij is belofte… (Buiten zijn uitstapje bij de profs op het EK in Plouay, waar hij als een van de enige iets probeerde om een spurt te ontlopen).

Ligthning 22 september 2020 om 10:57

Ik denk niet dat de toppers deze herfst/winter zoveel in het veld zullen rijden. Om te beginnen zullen er een aantal organisaties niet doorgaan, en niet enkel kleine wedstrijden. Het wielerseizoen wordt lang doorgetrokken, met zware wedstrijden op korte tijd, met een bijzonder zware Tour (Van Aert), met “voorjaarsklassiekers” in oktober. Als Van Aert, maar ook VdPoel en zelfs Pidcock, meteen of na een paar weken “rust” het veld induiken, dan is dat vragen om problemen. Ik voorspel nu reeds dat, indien een totaal uitgemolken Van Aert dit doet, hij volgend jaar op de weg nauwelijks in het stuk zal voorkomen. Vanaf december pas inpikken, en pieken vanaf half januari, kan wel. Dan moet je wel alle regelmatigheidscriteria laten vallen, die dan zullen behaald worden door iets minder getalenteerde crossers, die enkel pieken in het veld.

Headlines

Materiaalzone

Populair