Maxim Horssels
donderdag 11 juli 2024 om 15:50

Terugkeer rode trui oplossing voor saaie sprintritten

Special Urenlang een voortkabbelend peloton. Het is een beeld dat we meer dan eens hebben gezien deze Tour de France 2024. De vroege vlucht in vlakke etappes lijkt volledig uit de mode. In toenemende mate wil (of mag) een renner geen energie meer verspillen aan een aanvalspoging die toch tot niets zal leiden. WielerFlits zocht uit waarom.

Niemand wordt er vrolijk van. De renners niet, de ploegleiders niet en ook de televisiekijker niet. De traditionele sprintritten staan qua amusementswaarde al in de schaduw van berg- en heuvelritten, maar nu ook de strijd om de vroege vlucht in vlakke etappes lijkt uit te sterven, is er weinig reden om een middag lang voor de buis te kruipen.

“De belangen voor de sponsors zijn niet meer heel kortzichtig om elke dag in beeld te zijn. Ze willen prestaties. Die zijn blijkbaar veel waardevoller dan de minuten die ze in beeld rijden”, vertelt Sep Vanmarcke, ploegleider bij Israel-Premier Tech. Die ploeg doet mee op basis van een wildcard. Met sprinter Pascal Ackermann en klassementsrenner Derek Gee hebben zij twee andere doelen om dagelijks voor te rijden.

Voor alle teams nemen de belangen toe in de Tour. Ook voor de ploegen die dus dankzij een uitnodiging mogen starten. Waar in het verleden zoveel mogelijk minuten in beeld rijden een belangrijke doelstelling was, kunnen zij tegenwoordig meedoen om de prijzen. “Dat geldt zeker ook voor ons”, legt Vanmarcke uit. “We hebben een competitieve ploeg mee. Elke dag scoren we goede resultaten en zitten we dichtbij de overwinning.”

Onderwerp van gesprek
Aike Visbeek, sportief directeur van Intermarché-Wanty maakt dezelfde analyse. “Bijna alle ploegen hebben een belang in het klassement of hebben een sprinter – sommige ploegen zelfs beide – mee. Dat betekent dat je niet roekeloos je energie overal aan kan besteden. De vroege ontsnappingen voor alleen publiciteit hebben dan minder prioriteit.”

Ook in het peloton is het een onderwerp van gesprek. “Er wordt echt wel gezegd van, oh, het is lang, het is saai en noem maar op”, vertelt Bart Lemmen (Visma | Lease a Bike). Ook zijn ploegmaat Wout van Aert verbaast zich over het gebrek aan strijdlust bij zijn collega’s. “Het begint met renners die wat meer zouden moeten geloven dat er wél iets mogelijk is. Wij als klassementsploegen zijn zo zenuwachtig dat we toch niet gaan achtervolgen. Je hebt gewoon effectief een kans op een ritzege. Alleen, er zijn blijkbaar geen ploegen die dat willen of kunnen proberen.”

Belangen groeien
Wat ook meespeelt is de strijd om UCI-punten. De eerste vijftien renners in de daguitslag verdienen punten. Ook voor teams zonder topsprinter is er nog genoeg te halen in een massasprint. Een tiende plaats is bijvoorbeeld goed voor dertig punten. Voor een team als Israel-Premier Tech is dat ontzettend belangrijk, benadrukt Vanmarcke. Wanneer zij aan het eind van het wielerseizoen bovenaan de ranglijst van ProTeams eindigen, verzekeren zij zich van een startplek in alle WorldTour-koersen. Vanmarcke: “Wij kunnen dus geen kansen verloren laten gaan. Meespringen met een ontsnapping die toch niet standhoudt, dient geen doel.”

Zowel renners als ploegleiders zijn het eens dat iets moet veranderen om de vlakke sprintritten weer aantrekkelijk te maken. Oliver Naesen van Decathlon AG2R La Mondiale pleit voor hogere geldprijzen bij tussensprints. “Leg iets juicy’s onderweg. Een dikke, vette cashbonus zodat toch íemand het gaat proberen. Als je daar vijf- of tienduizend euro neersmijt, gaat er wel gekoerst worden. Voor de organisatie is dat niet veel geld. Als ze dat niet doen, blijft het siësta time voor de toeschouwers, vrees ik.”

Frans Maassen in de rode trui (1988) – foto: Cor Vos

Terugkeer rode trui
Een andere oplossing is de terugkeer van de rode trui. Tussen 1983 en 1989 werd deze trui in de Tour de France uitgereikt aan de leider in het tussensprintklassement. Het concept is simpel. In iedere rit zijn er meerdere tussensprints waar je punten kunt verdienen. De renner met de meeste punten krijgt de rode leiderstrui.

Van de zeven eindwinnaars zijn er drie afkomstig uit Nederland; Jacques Hanegraaf (1984), Gerrit Solleveld (1986) en Frans Maassen (1988). Laatstgenoemde is momenteel in de Tour actief als ploegleider bij Visma | Lease a Bike en is voorstander van een terugkeer van dit nevenklassement. “Ik won die trui in mijn Tour. Het was überhaupt een droom voor mij om deel te nemen. Ik wilde mezelf dus ook tonen. Dat deed ik dus door veel aan te vallen, wat mij uiteindelijk deze trui opleverde.”

Ook Visbeek oppert de terugkeer van dit klassement en ziet er de waarde van in voor renners én publiciteit van de sponsoren: “Dit gaat honderd procent zeker werken, want iedereen wil een leiderstrui hebben. Als je bijvoorbeeld tien dagen aan de leiding staat in het sprintklassement en je mag dagelijks het podium op. Dat is een goed verhaal richting je sponsors.”

Haken en ogen
Voor een terugkeer van de rode trui moeten wel nog wat plooien worden gladgestreken. Allereerst moet de Tourorganisator ASO het willen en ook de UCI zou moeten meebewegen. In de UCI-reglementen (artikel 2.6.018)  staat dat een profwedstrijd maximaal vier leiderstruien mag uitreiken. De Tour zit met de gele (algemeen), groene (punten), bolletjes (berg) en witte (jongeren) trui aan dat maximum.

Een vijfde trui erbij zou bij de UCI een fundamentele regelwijziging vergen. Al zijn er ook alternatieven. De prijs voor de strijdlust (ander kleur rugnummer) en ploegenklassement (team aan de leiding draagt gele helmen) zijn creatieve oplossingen voor extra nevenklassementen. Bovendien is er onder het publiek een roep om jongerenklassementen (beste renner onder de 25 jaar) af te schaffen, omdat renners op steeds jongere leeftijd aanhaken bij de wereldtop.

Dat is ongetwijfeld een controversieel besluit, maar wel eentje die het koersverloop wellicht ten goede komt. Overigens zou ook de Tourorganisatie een aantal aanpassingen moeten doen. Al enkele jaren kiezen ze voor maar één tussensprint per rit, dat zou uitgebreid moeten worden naar minstens drie tussensprints per rit.

Dat er iets mag veranderen, is duidelijk. De rode trui zou een oplossing kunnen zijn. Maassen: “Dan krijgen we geen gênante situatie zoals nu, waarin in de Tour niemand in de aanval wil. Want dat kan niet.”

Waarom wil niemand meer in de vroege vlucht? Reportage in de WielerFlits Update vanaf 15.27

RIDE Magazine
37 Reacties
11-07-2024 10:15
Zou die rode trui echt een oplossing zijn of krijgen we dan pelotons die telkens met zijn allen naar de tussensprints razen (met alle gevolgen van dien), waar de sprinters hun ding gaan doen en daarna kabbelen we weer verder. Je kunt iets wat in de 80-er jaren werkte niet zomaar kopieëren naar nu. Het gaat om strijdlust niet persé om sprinten, dus die strijdlust zal je op 1 of andere manier moeten aanmoedigen en waarderen.
    11-07-2024 11:44
    Dit inderdaad, ik denk dat het eerder tot minder vluchten gaat leiden dan meer vluchten. Want het is echt onwijs moeilijk voor dezelfde renner om telkens in een vlucht te zitten terwijl het voor een sprinttrein makkelijk is de koers ietsje langer te controleren en dan even aan te zetten voor de tussensprint. Eigenlijk niets anders dan al voor de groene trui gebeurd. En er zijn toch al ploegen die daarop gebouwd zijn.

    Sowieso vind ik niks mis met kabbelende sprintetappes in een grote ronde. Zeker doordeweeks. Je kunt toch niet elke dag de hele rit kijken en het zou jammer zijn als je cruciale momenten moet missen en zelfs als je niet hoeft te werken (of naar school hoeft) is het ook wel lekker een beetje weg te soezen bij het mooie franse landschap en de verhalen van de commentatoren zonder dat je echt op hoeft te letten.

    Een mooie vroege vlucht maakt het dan wel iets minder saai, dus het is wel wenselijk dat aan te moedigen, maar dit is niet de oplossing ben ik bang.
11-07-2024 10:29
Hogere geldprijzen bij de tussensprint gaat het niet oplossen. Dan krijg je een gevecht van de dag tot aan de tussensprint en laat het iedereen het daar weer lopen. Je kan dan in de finale nog boni's of geldprijzen neerleggen maar dat gaat weer een hoop stress opleveren.

Het probleem van dit jaar is dat er veel ploegen zijn met een sprinter en dat er niet één sprinter bovenuit steekt. Hierdoor hebben veel ploegen een belang bij een sprint. Waarschijnlijk schatten ze bij Jayco in dat een sprint met Groenewegen meer kans biedt dan met Juul-Jensen in de ontsnapping.

Wat ik vooral mis in het verhaal is welk probleem er precies opgelost moet worden. "Saaie" sprintritten zijn van alle tijden toch? Dit jaar misschien wat meer dan normaal maar we hebben toch al wel een aantal zeer boeiende etappes gezien?
11-07-2024 10:44
Natuurlijk is de terugkeer van de rode trui geen oplossing. De Giro heeft toch soortgelijke klassementen, maar daar gebeurt er in de sprintetappes ook niks behalve wat Italiaanse prutsers die voorop peddelen. Alsof men daar enthousiast van wordt.

De meest simpele oplossing is de parcoursen aanpassen. Het is dit jaar wel heel erg óf sprint óf berg in de Tour. Er is eigenlijk maar één echte overgangsetappe (rit 18). Zo'n rit die voor sprinters sowieso te zwaar is en voor klassementsmannen geen finale heeft. Enkele sprintetappes is prima, die moeten er ook zijn, maar zoals nu heeft de tweede week 50 procent sprintetappes op papier. Al heb ik nog de hoop dat er morgen wat gebeurt met een heuvelachtig laatste uur, maar de kans dat dat een (uitgedunde) sprint wordt is ook gewoon groot.
    11-07-2024 10:53
    De eerste 2 dagen waren natuurlijk ook van die overgangsetappes
    11-07-2024 11:00
    De eerste wel, de tweede niet. Die had een steile puist op km of 10 van finish met zelfs nog boni's op de top. Die etappe was uitgetekend voor een klassementsstrijd in de finale. Dat het peloton de vlucht liet lopen kan natuurlijk altijd gebeuren. Zelfs in sprintetappes.
11-07-2024 10:14
Het is één oplossing, maar of het dé oplossing is, zou moeten blijken.

Misschien moet je er voor zorgen dat er ook onderweg World-Tour punten te rapen zijn. Bijvoorbeeld inderdaad bij meerdere tussensprints of bij een vorm van een Gouden Kilometer. Dan blijft er ook écht iets over voor de ploegen die strijden tegen degradatie.
    11-07-2024 10:38
    De gouden kilometer die echt ergens over gaat en korte etappes van 80 kilometer ipv 200 km
11-07-2024 10:22
De wielerwereld is dermate veel professioneler geworden dat een rode trui invoeren niks uitmaakt. De jaren 80 komen niet terug, het enige wat je zou moeten doen naar mijn smaak is als ASO om etappes uit te tekenen die ook echt voor de avonturiers zijn.
11-07-2024 10:17
Vroeger waren er meerdere tussensprints met weinig te winnen. Beter één met meer te winnen zoals nu.
De witte trui is ook wel eens voor de beste debutant geweest (om 30 jarige Colombianen een kans te geven). De huidige witte vervangen door de rode vind ik een goed plan.
    11-07-2024 10:30
    Witte trui voor beste debutant is een goeie!
    11-07-2024 10:31
    Een witte trui voor debutanten zou idd aantrekkelijker zijn. En een grijze trui voor 35-plussers, ook leuk :)
    11-07-2024 10:39
    Een bruine trui voor de beste Dumoulin-imitatie
11-07-2024 12:24
Er is helemaal niks mis met de etappes of de Tour. Er is iets goed mis met de aandacht span van de gemiddelde mens, door de maatschappij die we gecreëerd hebben. Handhelds, social media en zo kort mogelijk, elke keuze die je wilt heb je, alles kan met 3x klikken in een dag bij je thuis zijn. Alles is instant gratification.

De Tour laat zich niet drijven door ons ongeduld. Het is eigenlijk kijken naar een viswedstrijd. Het kan uren stil zijn, maar het kan ook opeens gebeuren.
    11-07-2024 13:50
    Deels mee eens. Namelijk over de spanningsboog van de huidige generatie.

    En ook niks mis met af en toe een wandeletappe; heerlijk rustgevend. Maar als we 8 van dat soort wandeletappes hebben in iedere grote ronde, dan haak ook ik uiteindelijk af. Terwijl ik grote fan ben van slow TV...

    En uiteindelijk moet bij een viswedstrijd ook af en toe iets gevangen worden. Als je weet dat je mensen laat vissen in een vijver zonder vis, dan gaat er natuurlijk niemand kijken.
11-07-2024 10:00
Tussensprints boeien eigenlijk sowieso niet, ook als ze er meer geld voor krijgen..
11-07-2024 10:19
Rode trui natuurlijk leuk idee, net zoals de zwarte (laatste stek in het AK) en de grijze (beste oudere)

Hoe meer klassementen des te meer interne strijdjes en discussiemateriaal, helemaal top.

Alleen geen lichtblauwe trui ontwerpen voor beste daler doen, hoe tof ook krijg je daar natuurlijk gezeik van.
    11-07-2024 10:38
    Zwarte trui werkt natuurlijk niet omdat mensen er voor gaan rijden, ook met het oog op criteriums, en daardoor steeds de boel ophouden om maar als laatste te komen.
    11-07-2024 10:41
    Waarbij het enorme probleem is dat ...?
11-07-2024 10:35
Wat een onzin, met een rode trui kunstmatig proberen er iets van te maken. Wie gaan we daarvoor zien strijden? Een aantal mindere goden van kleinere (Franse) teams. Wie zit daar op te wachten? Teken de etappes interessanter uit en/of maak die gegarandeerde sprintritten max 100 kilometer.
    11-07-2024 13:02
    Wat heb je eraan die sprintritten korter te maken? Die eerste 80 km zijn nu ook al vaak niet op tv / en je hoeft ook niet te kijken. Het maakt alleen de prestatie van de renners minder. Je moet Frankrijk nog wel een beetje rond komen.
11-07-2024 10:43
Inclusief alle kampioenstruien wordt het er niet eenvoudiger op voor de kijker om je favoriete ploeg te herkennen. Met alle truienwissels gedurende een seizoen is het al niet makkelijk vorm ploegen te herkennen voor de minder regelmatige kijker. Daarnaast bepalen de renners de strijd en als ze er een dag geen zin in hebben vanwege het grotere plaatje is dat maar een dag zo.
11-07-2024 13:11
Dit gaat natuurlijk niets oplossen. Zelfs als het tot meer aanvalslust zou leiden, blijf je zitten met saaie etappes waarin een peloton een klein groepje kansloze vluchters controleert. Om aanvallend koersen te stimuleren, moeten de parcoursen gewoon uitdagender zijn: met acht vlakke etappes ontkomt je gewoon niet aan saaiheid. Misschien zijn criteriums een optie? Dat is in ieder geval leuker voor het publiek.
11-07-2024 18:09
Er rijden al genoeg rode truien in het peloton rond. Zelfs de groene trui is nauwelijks te onderscheiden op een luchtbeeld.
11-07-2024 10:28
Ik denk dat dit werkt, vooral als er ook UCI-punten aan het klassement worden gekoppeld. Bijvoorbeeld voor de eerste tien in dit klassement?
    11-07-2024 10:41
    Ik denk echt dat er maar een ploeg of 5 enigzins bezig zijn met die punten. Voor de grotere teams is dit bv. al totaal irrelevant, want die hebben al vrij snel genoeg punten om niet te degraderen. Naast niet degraderen hebben de punten 0 waarde, en zijn dus voor het meerendeel van de team niks waard.
    11-07-2024 17:30
    Exact. Het belang van UCI punten is er alleen voor UAE (maar niet zozeer in de Tour) en een paar net wel niet niet WT ploegen zoals Israël. Het wordt vooral in de Vlaamse pers zwaar overdreven.
11-07-2024 10:52
Vooral het idee dat je met een aantal tussensprintjes combinatie dagelijks een paar UCI punten kan winnen staat mij aan. Zo'n etappe als dinsdag: leg daar 5 a 10 tussensprints in, mooi verdeeld met steeds 20 a 30 km ertussen. Ken punten toe aan nr 1 tm 5 (nr 1 5 pt, tm nr. 5 1 punt) per tussensprint. Maak aan het eind van de etappe een ranglijst wie de meeste punten heeft, die renner krijgt 2 UCI punten en nr 2 1 punt ofzo. Maak van elke dag dat je dit doet een losstaande ranglijst. Vandaag beginnen alle renners dus weer op 0 punten en is er weer een dag-tussensprint-ranglijst met uiteindelijk UCI punten te verdienen. En die UCI punten haal je dan weer weg bij de nummers 14 en 15 in de dag-uitslag zodat we in het totaal aantal toe te kennen punten dagelijks break-even uitkomen.
    11-07-2024 11:17
    Ik vrees dat met het verhogen van het aantal tussen sprints ook het verhogen van het aantal vallen op hoge snelheid en dat is het allerlaatste wat ik persoonlijk wil zien. Ook vraag ik me af of veel sprints zien nu het plezier veel zou verhogen.
    Meer iets zwaardere overgangsetappes, net te zwaar voor het gros van de sprinters maar te makkelijk voor goede klimmers en het waarderen van strijdlust lijkt mij meer op te leveren voor kijk plezier.
    11-07-2024 11:51
    Begrijp me niet verkeerd, Deze tussensprints zijn niet gelinkt aan de groene trui, maar aan een aparte, losstaande van alle andere klassementen, dag klassement. Alleen interessant voor de paar renners die in de kopgroep zitten. Dus qua valpartijen zal het dan ook wel meeVallen
11-07-2024 11:13
'Geen interesse in de vroege vlucht, want niet meer zo belangrijk voor sponsors'.
Maar waarom heb je in kleinere wedstrijden die niet of amper in beeld komen dan wél nog renners in de vroege vlucht?
    11-07-2024 12:40
    Simpel hoor. Omdat in kleine koersjes die niet op tv komen en waar er bijgevolg niet veel te winnen valt, noch UCI-punten, noch eeuwige roem, vaak wel ontsnappingen zijn die tot het einde dragen
11-07-2024 11:32
Er zal wellicht ook weer een tijd komen dat er weer lange ontsnappingen komen.
Verleden had je inderdaad meerdere tussensprinten in een etappe. Dat is toen terug gebracht naar 1 tussensprint zodat de groene trui daadwerkelijk bij de beste sprinter zou komen.
nu wordt er juist weer geroepen om meerdere tussensprints in een etappe.
    11-07-2024 11:50
    Makkelijk op te lossen, ipv niets-zeggende tussensprinten middenin een etappe van 200 km.
    Gewoon zoals vroeger, 2 kortere ritten op 1 dag van telkens 100km bv.

    Of maak ontsnappingen een stuk interessanter: Als een ontsnapping van 8 of minder renners het haalt in een etappe die aangeduid was als sprintersrit, worden de uitgedeelde UCI-punten en het prijzengeld x5 gedaan.
11-07-2024 11:54
De ECHTE oplossing zit in de ploegleidersauto's.

Neem een etappe als die van gisteren: veel ploegen rekenen zich rijk als ze het profiel zien, maar dan ineens blijkt dat Pogacar er zijn zinnen op heeft gezet. WEG KANS!! Dan hebben ploegen als EF en AG2R leuk even in beeld gefietst, maar iedereen is dat na afloop weer vergeten. En ook in de uitslag kom je niet voor.

Waarom zou je dan niet met dezelfde strijdlust een sprintetappe beginnen. Natuurlijk heeft EF ook een sprinter mee (Marijn vd Berg), maar denk je werkelijk dat die een resultaat gaat fietsen in een massasprint. Net als Zingle, Coquard of dat soort figuren: kansloos!

En het voordeel van aanvallend koersen voor dit soort ploegen heeft 3 voordelen:
- je komt in beeld
- je hebt een grotere kans op winst vanuit een vluchtgroep dan vanuit een massasprint
- na een zware etappe is een sprint vaak minder geregisseerd, en heb je ook als sprinter van de tweede lijn meer kans.

In mijn ogen zijn er slechts enkele ploegen die het beste alles op de massasprint zetten. En dan kom je uit bij Philipsen, Girmay, Groenewegen. En Cav: niet zozeer vanwege zijn winstkansen, maar wel vanwege de publiciteit die dit oplevert bij zijn record. Maar pakweg Gaviria, Jakobsen, Ackermann of dat soort sprinters kunnen op dit moment niet de resultaten overleggen die maken dat ze "een zekerheidje" zijn in een massasprint.

Maar ik vrees dat de eerste de beste sprintersrit weer hetzelfde, niet aan te gluren schouwspel gaat worden. Want heel veel tactisch vernuft heb ik nog niet ontdekt in de stroom auto's achter het peloton.
11-07-2024 16:15
Kunnen ze die rode trui niet zo vormgeven dat hij gaat naar de renner die de meeste km’s in de aanval heeft gereden?
13-07-2024 08:04
Tussensprints in de tour is denk ik ook niet de oplossing, eerder het aantal echte sprintetappes beperken tot 5 en daarnaast meer etappes met geaccidenteerd terrein en heuvelop aankomsten. Misschien daarbij ook de sprintetappes beperken tot max 150 km.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine