fbpx

Tejay van Garderen hoopt op combinatie Giro-Tour in 2020

vrijdag 13 december 2019 om 10:30
Tejay van Garderen hoopt op combinatie Giro-Tour in 2020

foto: Getty Images

Tejay van Garderen hoopt volgend jaar voor het eerst de combinatie Giro d’Italia-Tour de France te betwisten, zo vertelt de renner van EF Education First in een interview met Velonews. “Ik heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt me erg interessant en uitdagend”, zo blikt de 31-jarige ronderenner vooruit op 2020.

Van Garderen deed twee jaar geleden al eens mee aan de Ronde van Italië. De Amerikaan bleek niet sterk genoeg om voor een klassement te strijden, maar wist als rittenkaper wel de achttiende etappe te winnen naar Ortisei, door in een sprint-à-deux Mikel Landa voor te blijven. “De Giro is zo goed als zeker”, zo laat de renner uit Tacoma weten.

“Ik hoop dat ik na de Giro nog fris genoeg ben om mee te doen aan de Tour. De ploeg zal me zeker niet naar de Ronde van Frankrijk sturen als ik volledig ben uitgeput.” Toch heeft Van Garderen goede hoop op de dubbel. “Ik denk dat ik ook de Tour kan rijden, maar dan wel na een maand relatieve rust en gerichte training.”

De allrounder is enthousiast over het parcours van de Giro, met drie individuele tijdritten en meerdere lange etappes. “De Giro kiest echt voor een klassiek parcours, in tegenstelling tot de Tour en de Vuelta a España. Die laatste rondes kiezen juist voor korte en explosieve etappes. Ik ben een fan van het Giro-parcours.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

ivo001 13 december 2019 om 10:37

1 grote ronde fatsoenlijke rijden is tegenwoordig wel genoeg uitdaging voor TJ.

Voorgeborchte 13 december 2019 om 11:00

Net wat ik dacht. Zelfs de grotere talenten hebben moeite met de combo Giro-Tour.

Thoin 13 december 2019 om 11:00

Ik weet nog toen hij die mooie Vuelta reed in 2010 en dan twee jaar later vijfde werd in de tour en de witte trui won, als knecht van Evans…
Jammer dat hij dit niet kon doortrekken…

Vinyakke 13 december 2019 om 11:04

In zijn geval zou ik vooral eens hopen een jaar recht te blijven. Die deugniet ligt constant tegen het asfalt!

west 13 december 2019 om 11:07

Als je kwalitatief niet meer mee kan dan maar kwantitatief…

LB108 13 december 2019 om 11:07

Valt tweede week giro en eerste week tour wellicht toch weer gewoon uit

josi 13 december 2019 om 11:46

Een maand relatieve rust wordt best lastig als er nog geen 4 weken zitten tussen het einde van de Giro en de start van de Tour.

Scott Sunderland 13 december 2019 om 11:58

Ik zou zeggen : geen grote rondes voor Van Garderen. Dat lukt al jaren niet meer. Of hij valt of hij zakt door het ijs.

In kleinere etappewedstrijden kan hij best nog aardig meedoen. Een Ronde van Zwitserland zou misschien nog gaan. Misschien een voorbeeld nemen aan Spilak wat betreft zelfkennis.

SnellePelle 13 december 2019 om 12:23

Tj, als Mechanieker gaat jou dat lukken!

Als renner echt niet. Beperk je aub tot mini rondes.

Spinergy 13 december 2019 om 13:04

Ik zou hem een complete winter laten veldrijden als ploegleider… dan kijken we verder….

wiebipedia 13 december 2019 om 17:43

Wat een kritische reacties. Tj is een kleurrijk figuur en een meer dan goede renner. Hij heeft inderdaad zijn pech gehad de afgelopen jaar, misschien mede door gebrek aan vertrouwen. Maar als wielervolger kan je eigenlijk alleen maar genieten van zo’n gast

Covadonga 13 december 2019 om 20:14

Genieten van zo’n gast? Die snap ik niet.