Tegenvaller voor Wout van Aert: schade is groter dan gedacht
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 28 maart 2024 om 08:04

Tegenvaller voor Wout van Aert: schade is groter dan gedacht

Dat Wout van Aert meerdere breuken heeft overgehouden aan zijn zware val in Dwars door Vlaanderen, was al bekend, maar de schade blijkt toch groter dan aanvankelijk werd gecommuniceerd. De Belg van Visma | Lease a Bike heeft naast zijn sleutelbeen en liefst zeven ribben, ook zijn borstbeen gebroken. Dat meldt Het Laatste Nieuws.

Van Aert kwam woensdag ten val op 67 kilometer van de streep. In de afdaling richting de Kanarieberg ging hij op hoge snelheid onderuit samen met onder meer Mads Pedersen, Jasper Stuyven en Biniam Girmay. Het was meteen duidelijk dat de schade groot was bij Van Aert. De Belg was ernstig geschaafd op de rug en lag kermend en huilend van de pijn op het asfalt. Hij stapte dan ook uit de wedstrijd en werd afgevoerd naar het ziekenhuis.

In het ziekenhuis werd aanvankelijk een gebroken sleutelbeen geconstateerd, net als meerdere gebroken ribben. Het gaat volgens HLN om liefst negen botbreuken: zijn sleutelbeen, borstbeen en ook nog eens zeven ribben.

Het is nog onduidelijk hoelang Van Aert precies zal moeten herstellen, laat Visma | Lease a Bike weten, maar hij zal in ieder geval een streep moeten zetten door zijn hoofddoelen in het voorjaar: de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Ook de Amstel Gold Race zal van zijn programma geschrapt worden en de Giro d’Italia lijkt nu ook te vroeg te komen.

Verdere schade
De massale valpartij tijdens Dwars door Vlaanderen heeft niet alleen een streep gezet door de voorjaarsplannen van Wout van Aert. Ook Jasper Stuyven gaan we niet meer in actie zien tijdens de grote voorjaarsklassiekers. De semi-kopman van Lidl-Trek heeft bij de crash een sleutelbeenbreuk opgelopen. Mads Pedersen en Biniam Girmay komen er dan weer vanaf met schaafwonden en kneuzingen.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
50 Reacties
28-03-2024 09:09
Het valt mij wel op dat er alleen aandacht is voor het "drama voor Wout", terwijl er meerdere renners serieuze verwondingen hebben opgelopen bij deze val. Is het de teleurstelling omdat deze mensen allemaal hoop hadden op een grote strijd tussen MVDP en WVA zondag? De koers zondag valt of staat echt niet bij de aanwezigheid van 1 renner. Sterker nog: de koers kan juist veel opener en dus interessanter worden nu. De renners maken nog altijd de koers, niet de renners die er niet zijn.

Na de val gisteren gaat het bij alle moraalridders weer over de veiligheid natuurlijk: waarom deze weg, etc. etc. Maar laten we even naar de val zelf kijken: die gebeurde op een brede weg en was gewoon gevolg van een onoplettendheid. Sterker nog: als je naar de verhalen van de ooggetuigen luistert was de val (in ieder geval deels) gewoon de schuld van WVA! Volgens ploeggenoot Benoot tikte WVA diens achterwiel aan, Stuyven bevestigt dit en zag WVA als gevolg daarvan in aanraking komen met Kirsch (bevestigt door Jorgenson). Maar het ligt allemaal aan het parcours, want aan de publiekslieveling kan het natuurlijk niet liggen.
    28-03-2024 09:29
    Ik begrijp natuurlijk wel de hele heisa rond het parcours, als de nationale held nummer 1 daar zwaar ten val komt, maar ook volgend mij is dat volslagen onzin. De kanarieberg wordt niet enkel gebruikt tijdens DDV en de RVV, die helling zit ook al sinds mensenheugenis in de E3, zat ook al in KBK en zelfs de Eneco Tour is er al meer dan eens over getrokken, en dat allemaal via de nu vogelvrij verklaarde aanloop. We kunnen gerust stellen dat daar door de jaren heen al wellicht 75 keer een wedstrijd voorbij getrokken is, maar nu er (heel wellicht) toevallig 2 keer op die weg een valpartij plaatsvindt is het een schande dat ze daar renners voorbij sturen...? Kom op zeg, doe es ff normaal. Los daarvan, aan alle betrokkenen renners een zeer voorspoedig herstel gewenst.
    28-03-2024 11:31
    De Kanarieberg is juist sinds dit jaar uit de RRV gehaald vanwege de gevaarlijke afdaling, dit is op aangeven van de renners zelf. Deze val maakt dat nog eens duidelijk.

    Deze afdaling is gevaarlijk doordat alle teams hier vooraan willen zitten en door de breedte over elkaar heen kunnen rollen. Een foutje wordt dan snel gemaakt en de gevolgen bij deze snelheden zijn dan veel groter.
    28-03-2024 11:44
    @icon... precies wat ik zeg toch. Het is belachelijk om een weg te vermijden omwille van 2 valpartijen op minstens 75 passages. Trouwens, wat gaan we dan doen met de afdaling van de nieuwe Kwaremont die we tijdens de RVV in beide richtingen meer dan 1 keer afdalen ?? Wat gaan we doen met de afdaling naar de Redoute toe in LBL, een afdaling waar het zelfs nóg sneller gaat wegens nog steiler naar beneden, en bovendien op een heel slecht wegdek. Velen voelen zich geroepen om nu mee te huilen met de wolven, maar velen zijn blijkbaar ook niet gehinderd door enige wielerverstand. Trouwens wat je daar zegt over de renners die zelf dingen aangeven ivm gevaar. Van Aert heeft de dag voor DVV nog gesteld dat je nergens ter wereld veiliger kan koersen dan in Vlaanderen, dat er nergens ter wereld meer gedaan wordt ter voorkoming van gevaar, en dat er nergens ter wereld meer naar de veiligheid van de renners gekeken wordt MAAR dat het ALTIJD de renners zelf zijn die situaties al dan niet gevaarlijker maken. Wat trouwens juist is, want er hoeft helemaal niet als een gek naar beneden gevlamd te worden in aanloop naar de kanarieberg, de kanarieberg is nog NOOIT beslissend geweest in welke wedstrijd dan ook....
    28-03-2024 13:53
    Heerlijk toch zo'n oversimplificatie: de eerste die valt is de schuldige. Hoeveel hersencellen zijn er nodig om de context van gebeurtenissen mede in aanmerking te nemen om te voorkomen dat binair bestempelen van schuld en geen schuld domineert?

    De discussie was al lang gaande over de afdaling richting de Kanarie, niet omdat de weg zo mooi breed en recht is, maar omdat in het moderne wielrennen positioneren voor een helling cruciaal is en met alle middelen (kosten wat kost?) gepaard gaat. Men schatte in dat DDV minder druk op renner, ploeg en ploegleiding (oortjes) zou leggen, maar dat blijkt een misvatting: elke koers (met TV-beelden) wordt op 't scherpst van de snede uitgevochten. Met 80 tot 90 km/u in een grote groep naar beneden jakkeren, schouder aan schouder is vragen om ongelukken. Ergo: de schuld ligt bij de organisatie, want zij heeft niets gedaan met alle kritiek uit de voorgaande jaren.

    Nabrandertje. Als Wilco het slachtoffer was geweest, had het meningenveld er hier heel anders uitgezien. Nu was het de uiterst stuurvaardige Wout die voor de tweede maal dit seizoen ogenschijnlijk zonder aanleiding (geen schuld bij anderen) tegen de vlakte ging.
    28-03-2024 13:56
    Je weet het beter dan twintig profs die in een enquete voorafgaand aan de Vlaamse klassiekers aangeven dit één van de gevaarlijkste punten te vinden. Tuurlijk is het eigen koersgedrag hier mede debet aan maar wat is de keuze als er over een driebaansweg die naar beneden loopt, er daar 80km p/u wordt gehaald en er met een nog groot peleton naar een smalle beklimming op 67 km v/d meet wordt gekoerst? Je wielerverstand gebruiken en in vijftigste positie opdraaien en daar niet meer terugkeren zeker. Voor de veiligheid dat stuk er maar beter tussenuit halen dus.
    28-03-2024 16:04
    Wout is het uithangbord van het wielrennen in Vlaanderen, samen met Evenepoel, al ligt de sympathiegraad voor Wout wellicht een stuk hoger. Je kritiek snijdt zeker hout, want over Girmay of Laurenz Rex lezen we bijvoorbeeld quasi niks. Stuyven krijgt wel wat aandacht, maar beperkt.
    Tegelijk is het logisch dat men in Vlaanderen veel aandacht geeft aan een Vlaamse topfavoriet. Het gevoel leeft hier echt wel dat het staat of valt bij de aanwezigheid van Wout. Jij mag dat vreemd, kortzichtig of zelfs kleingeestig noemen, maar sorry, dat gevoel leeft nu eenmaal onder de Vlaamse wielerliefhebber. Vandaag heb ik al zeker een man of twintig gesproken op het werk of onder vrienden, niemand is happydepeppie voor zondag, sterker nog, de aanwezige wielerkoorts is voor velen helemaal weg. Maar misschien moet je een Vlaming zijn om dat te begrijpen. Er zit misschien weinig logica in voor een buitenstaander, dat begrijp ik zeker. Uiteraard zal Van der Poel of iemand anders ook worden aangemoedigd, eens de koers op gang is en gelukkig ook maar, maar je begrijpt toch dat het een domper is op de Vlaamse feestvreugde.

    Het parcours: de renners gaven deze afdaling - door de losse grindsteentjes (hallo organisatie?) en Berg Ten Houte als de gevaarlijkste zones aan. Valt er niemand, geen probleem, maar in dit geval wordt dat bovengehaald. Ergens moet er iets als zondebok dienen, zo gaat dat nu eenmaal.
    28-03-2024 17:47
    @velosol, De kanarieberg was al voor dwas door Vlaanderen uit het parcours gehaald omdat deze afdeling al heel lang als gevaarlijk wordt gezien. Deze Dwars door Vlaanderen maakt allleen nog eens pijnlijk duidelijk waarom deze afdaling zo gevaarlijk is.

    Dat de renners zelf zo hard naar beneden gaan klopt en dat deze val door de renners zelf is veroorzaakt missch ook nog. niemand duwt ze om inderdaad. Maar moeten we dan maar accepteren dat er zware gewonden vallen, onze schouders ophalen bij dit soort ongelukken en doorgaan met waar we mee bezig zijn?
    Ik kijk in ieder geval niet graag naar een sport waar sporters hun leven of gebroken ledematen riskeren.
Komt ee nog een live blog om dit verder te bespreken?
    28-03-2024 11:21
    Nee, maar zondag wel een soort tv-podcast met op de achtergrond beelden van De Ronde. Want ga er maar vanuit dat het commentaar op Sporza voor 80% over Van Aert zal gaan.
28-03-2024 08:51
In diverse podcasts hoor je nu weer stemmen opgaan over het verbeteren van de veiligheid van renners. Daar ben ik zeker voorstander van, alleen altijd jammer dat er altijd eerst zo'n aanleiding voor moet zijn en het daarna weer in de vergetelheid raakt zonder daadwerkelijke actie. Na het jammerlijke overlijden van Gino Mäder zouden er ook maatregelen komen in afdalingen (weliswaar in het hooggebergte in dat geval). Volgens mij is daar ook nog weinig van terecht gekomen. Vangnetten en dat soort zaken lijkt me ook geen haalbare zaak. Het blijft een gevaarlijke sport waar iedereen zelf over na moet denken of je er wel of niet aan meedoet.

Voorheen reed het huidige Team dsm-firmenich PostNL met kleding waarin 'Dyneema' vezels verwerkt waren. Het onderdeel Dyneema is inmiddels verkocht door dsm-firmenich, ik heb geen idee of het team nog dat soort kleding gebruikt. In een aantal praktijkgevallen zag je wel dat het daar waar de stof zit werkte, namelijk geen of veel minder schaafwonden. Dat helpt nog altijd niet voor schaafwonden op de onderbenen en onderarmen en zeker niet voor botbreuken, maar het is alvast beter dan ordinair lycra achtige stoffen. Met de techniek van tegenwoordig moet het heus ook mogelijk zijn om lichtgewicht dunne knie- en elleboogbeschermers te maken. Het zou voor iedereen beter zijn als er gewoon bepaalde verplichtingen komen waaraan de kleding moet voldoen. Op die manier zal het zich ook als een olievlek over recreanten verspreiden, waardoor ook 'wij' beter beschermd zijn tijdens valpartijen zonder dat het al te veel extra ongemak qua kledingdracht en bewegingsvrijheid tijdens het fietsen met zich meebrengt. Vroeger was ook een helm dragen niet 'cool', inmiddels weten we gelukkig niet beter. Veiligheid moet voorgaan op esthetiek, maar dit soort dingen kunnen gewoon heel subtiel zonder dat je een Michelin-mannetje hoeft te worden.
    28-03-2024 10:24
    Het is extreem makkelijk om beschermende "padding" toe te voegen aan fietskleding. Sterker nog: het is gewoon te koop in de winkel. In het mountainbiken is het namelijk al gemeengoed. Het soort botbreuken zoals bij deze crash van Van Aert zal je er niet helemaal mee voorkomen, maar de schade zal allicht minder groot zijn.
    28-03-2024 12:04
    Ik snap ook niet dat ze niet massaal in 'Dyneema' rijden, het scheelt bewezen heel veel schaafwonden. Helpt uiteraard niet tegen botbreuken, maar schaafwonden zijn al naar en hinderlijk genoeg.
    28-03-2024 12:41
    Je hebt 100% gelijk en best zou nog zijn dit in de jeugd reeksen reeds te verplichten zodat tegen dat ze prof worden niemand zich daar nog vragen bij stelt net als bij de helm nu
    28-03-2024 13:15
    Je zou ook denken dat ploegen die miljoenen investeren in hun renners die investering ook zo goed mogelijk zouden willen beschermen met veilige kleding...
28-03-2024 08:59
Na zo’n val zou ik helemaal niet meer spreken van doelen op het einde van het seizoen of de Tour. Ik zou als ik van Aert was alleen nog maar op een damesfiets boodschappen gaan doen voor het gezin.
28-03-2024 08:10
Dit is misschien zomaar een gamechanger. Bouwman nu naar de giro, maar belangrijker, wout misschien wel de tour, die zal hoognodig zijn ter ondersteuning. En de nieuwe held lijkt opgestaan, Jorg misschien ook wel winst in de ronde?
    28-03-2024 08:15
    Bouwman als vervanger van aert is niet logisch, zal eerder sprintaantrekker zijn voor kooij (een van dijke bijv).
    28-03-2024 08:21
    Deze giro gaat om rittenkapen, dus is zeker wel logisch. Kellie en wout er niet bij, als Bouwman nu nog niet meemag...
    28-03-2024 08:57
    Van Aert vervangen door Bouwman is inderdaad niet logisch. Deze Giro gaat om etappe overwinningen maar nu vooral met Kooij. Om in een goede positie voor de sprint te komen zijn Gesink, Tratnik en Affini niet voldoende. Dus zal Van Aert eerder vervangen door een van de Van Dijke's. Te meer omdat zij normaal deel uitmaken van de sprinttrein voor Kooij.
    Of Kelderman niet meegaat is helemaal niet zeker. Mocht dat het geval zijn dan is Bouwman zijn logische en waarschijnlijke vervanger.
    28-03-2024 09:09
    Ik weet niet of je ooit ribben hebt gebroken en een borstbeen. Maar dit kan net zo makkelijk einde seizoen betekenen.
    28-03-2024 10:01
    Bouwman was 2 jaar terug voor 3!! Etappe zeges en een trui: meer garantie op succes dan Kooij. Bouman voor Van Aert is logisch, dan maar een andere wissel voor een lead out, dat kan niet lastig zijn als een klassement met Uitdebroeks een secundair doel is.
    28-03-2024 11:30
    Afwachten of Wout überhaupt op hetzelfde niveau kan terugkeren want is echt wel zwaar gehavend. En dan afwachten wat de mentale impact is van zo een valpartij…
28-03-2024 09:19
Afschuwelijk voor je, spoedig herstel Wout!
    28-03-2024 10:19
    Eigenlijk de enige goede reactie inderdaad. wat nog kan doen hangt teveel af van factoren waar nog geen zicht op is. Laten we ervan uit gaan dat hij de beste zorg en begeleiding krijgt.
28-03-2024 12:36
kan het nu echt iemand schelen wanneer hij terug in koers komt? hij heeft 9 breuken en zware schaafwonden opgelopen. ik hoop vooral dat hij de beste zorgen krijgt en volledig herstelt. deze impact is ook mentaal heel zwaar. heeft hij nog wel zin om te fietsen? geef hem nu alle rust om dit op alle vlakken te verwerken.
28-03-2024 08:56
Afwachten, soms herstellen renners sneller dan je denkt.

Maar de Vuelta voor opbouw en dan fris mikken op het WK, kan ook een optie zijn.

Zeker niet de topfavoriet op zo’n zwaar parcours, maar tegen Pogacar die al Giro en Tour in de benen heeft en andere mannen die al een stevig seizoen hebben gedraaid, is er misschien wel veel mogelijk.

Zal vooral mentale weerbaarheid moeten tonen, want vorig seizoen was al zwaar op dat front en nu niet eens aan de start staan van zijn grote doelen is een mokerslag.

Maar veel kampioenen hebben na zo’n tegenslag teruggeslagen, ik ben benieuwd of het Van Aert ook lukt. Evengoed is dit de ommekeer in zijn carrière à la Alaphilippe en komt hij nooit meer weer op topniveau.
    28-03-2024 10:06
    Als de tour niet haalbaar is, de tour zou je sowieso in dienst rijden van de OS. beter de Vuelta IDD en een WK dat mogelijkheden bied. (Als Pogacar 2 grote rondes rijdt zal hij toch eens moe worden…)

    Va Aert is al eens terug gekomen, ik denk dat dat gezien zijn mentaliteit wel goed komt, mits hij de tijd neemt.
    28-03-2024 11:33
    In het geval van Alaphilippe, maar ook Froome en Bernal, was het een combinatie van de eigen blessure en de opkomst van grotere talenten (Van der Poel, Pogacar, Evenepoel) die maakte dat het contact met de absolute top verloren ging. In het geval van Van Aert is er, nog los van de vraag hoe ver zijn blessure hem nou precies zal terugwerpen, geen sprake van aanstormende megatalenten. In ieder geval niet als we het hebben over de kasseienklassiekers. Dus het scenario dat dit einde verhaal is, lijkt me niet heel waarschijnlijk.
28-03-2024 08:12
Hij komt er wel heel lelijk vanaf, samen met Stuyven. Vooralsnog lijkt de rest er oke vanaf te komen. Dus wel echt dubbel zo veel pech. Jammer voor de koers vooral.

Ik denk dat de Giro ook echt niet realistisch is met deze breuken en impact (ook mentaal). Er zal een heel nieuw programma geschreven moeten worden. Waarschijnlijk komt de tour nu weer in beeld. Ook gezien voorbereiding Olympische spelen.
    28-03-2024 08:20
    Dat is precies wat er in het artikel staat.
    28-03-2024 08:23
    Kracht van de herhaling
    28-03-2024 13:52
    Jammer vooral voor Van Aert. De koers komt er wel overheen.
28-03-2024 10:37
Inderdaad een spoedig herstel voor Wout! Het speculeren heeft niet zoveel zin. Dit kan alle kanten op. In het beste geval zien we hem weer relatief snel terug op niveau. Maar het zou ook zomaar in het rijtje valpartijen Froome en Bernal kunnen passen. Dan is het nog maar de vraag of en op welk niveau hij kan terugkeren in de koers.
    28-03-2024 13:56
    Deze breuken zijn relatief met weinig impact op de mobiliteit. Sleutelbeen en ribben kan je sowieso relatief goed en makkelijk van herstellen. Meestal hou je hier weinig blijvende beperkingen aan over. Borstbeen zou ik niet weten maar lijkt mij vergelijkbaar. Jongens als Bernal en Froome braken rug en bekken/heupen etc. Die hebben heel veel impact op het bewegen van je benen.
28-03-2024 08:23
Dit is echt heel erg zuur voor Van Aert. Als ik zo de medische kenners mag geloven dan is zelfs de Tour niet makkelijk haalbaar. Dat wordt zich richten op het post-Tour seizoen. Heftig voor hem.
28-03-2024 08:34
En als je de tour niet rijdt is er in juli echt niet veel om je voor op te laden.
Alles op OS/EK/WK en dan nog aanvullen met quebec/montreal?
Of een keertje naar de vuelta?
    28-03-2024 08:47
    Unbound gravel. In die discipline aansprekender dan het WK gravel.
    28-03-2024 09:02
    Vuelta stond al op zijn programma in principe.
28-03-2024 11:32
Triest: Uithuilen en hopen op de Olympische Spelen.
Geen druk op de zaak. Gewoon in alle rust herstellen en nadenken over de toekomst.

Misschien met vrouwlief overleggen om ook een huis in Spanje te kopen en vanaf daar de trainingen te doen? Voor MVDP pakt die heel erg goed uit.
28-03-2024 11:59
Zeven ribben? Pff..... Dat is wel echt supershit voor Van Aert.

Op Sporza staat een interview met een sportarts die stelt dat het uitgesloten is dat Wout de Giro rijdt
28-03-2024 12:21
Het seizoen duurt nog een dikke zes maanden. Ik denk niet dat we een goeie (laat staan de beste) Wout voor september terugzien. Proberen via Parijs-Tours en dat soort koersen met een goed gevoel de winter in te duiken en dan toewerken naar volgend jaar. Je kan nu niets meer verwachten van Wout.
28-03-2024 14:12
Wat een verschrikkelijk nieuws
28-03-2024 14:20
Ik dacht eigenlijk dat ze kelderman hadden aangenomen om hun karma af te kopen
28-03-2024 08:13
Wat een drama voor Wout!
28-03-2024 08:17
gebroken man...
28-03-2024 12:42
Sterkte aan Wout, tijd nemen om alles 100% te laten herstellen.
28-03-2024 13:11
Ik denk dat hij al heel blij mag zijn als hij de tdf of de OS zou halen in goede vorm, ook dat zie ik niet gebeuren eigenlijk.
28-03-2024 13:30
Laten we wel wezen. Een fiets is er natuurlijk niet voor gemaakt om 80 km of meer mee te rijden. Zelfs geen 50 of 60. Je neemt dus als renner een enorm risico. Je moet je afvragen is het dat wel waard.

Reacties zijn gesloten.