Tegenvaller voor Wout van Aert: schade is groter dan gedacht
Dat Wout van Aert meerdere breuken heeft overgehouden aan zijn zware val in Dwars door Vlaanderen, was al bekend, maar de schade blijkt toch groter dan aanvankelijk werd gecommuniceerd. De Belg van Visma | Lease a Bike heeft naast zijn sleutelbeen en liefst zeven ribben, ook zijn borstbeen gebroken. Dat meldt Het Laatste Nieuws.
Van Aert kwam woensdag ten val op 67 kilometer van de streep. In de afdaling richting de Kanarieberg ging hij op hoge snelheid onderuit samen met onder meer Mads Pedersen, Jasper Stuyven en Biniam Girmay. Het was meteen duidelijk dat de schade groot was bij Van Aert. De Belg was ernstig geschaafd op de rug en lag kermend en huilend van de pijn op het asfalt. Hij stapte dan ook uit de wedstrijd en werd afgevoerd naar het ziekenhuis.
In het ziekenhuis werd aanvankelijk een gebroken sleutelbeen geconstateerd, net als meerdere gebroken ribben. Het gaat volgens HLN om liefst negen botbreuken: zijn sleutelbeen, borstbeen en ook nog eens zeven ribben.
Het is nog onduidelijk hoelang Van Aert precies zal moeten herstellen, laat Visma | Lease a Bike weten, maar hij zal in ieder geval een streep moeten zetten door zijn hoofddoelen in het voorjaar: de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Ook de Amstel Gold Race zal van zijn programma geschrapt worden en de Giro d’Italia lijkt nu ook te vroeg te komen.
Verdere schade
De massale valpartij tijdens Dwars door Vlaanderen heeft niet alleen een streep gezet door de voorjaarsplannen van Wout van Aert. Ook Jasper Stuyven gaan we niet meer in actie zien tijdens de grote voorjaarsklassiekers. De semi-kopman van Lidl-Trek heeft bij de crash een sleutelbeenbreuk opgelopen. Mads Pedersen en Biniam Girmay komen er dan weer vanaf met schaafwonden en kneuzingen.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Na de val gisteren gaat het bij alle moraalridders weer over de veiligheid natuurlijk: waarom deze weg, etc. etc. Maar laten we even naar de val zelf kijken: die gebeurde op een brede weg en was gewoon gevolg van een onoplettendheid. Sterker nog: als je naar de verhalen van de ooggetuigen luistert was de val (in ieder geval deels) gewoon de schuld van WVA! Volgens ploeggenoot Benoot tikte WVA diens achterwiel aan, Stuyven bevestigt dit en zag WVA als gevolg daarvan in aanraking komen met Kirsch (bevestigt door Jorgenson). Maar het ligt allemaal aan het parcours, want aan de publiekslieveling kan het natuurlijk niet liggen.
Deze afdaling is gevaarlijk doordat alle teams hier vooraan willen zitten en door de breedte over elkaar heen kunnen rollen. Een foutje wordt dan snel gemaakt en de gevolgen bij deze snelheden zijn dan veel groter.
De discussie was al lang gaande over de afdaling richting de Kanarie, niet omdat de weg zo mooi breed en recht is, maar omdat in het moderne wielrennen positioneren voor een helling cruciaal is en met alle middelen (kosten wat kost?) gepaard gaat. Men schatte in dat DDV minder druk op renner, ploeg en ploegleiding (oortjes) zou leggen, maar dat blijkt een misvatting: elke koers (met TV-beelden) wordt op 't scherpst van de snede uitgevochten. Met 80 tot 90 km/u in een grote groep naar beneden jakkeren, schouder aan schouder is vragen om ongelukken. Ergo: de schuld ligt bij de organisatie, want zij heeft niets gedaan met alle kritiek uit de voorgaande jaren.
Nabrandertje. Als Wilco het slachtoffer was geweest, had het meningenveld er hier heel anders uitgezien. Nu was het de uiterst stuurvaardige Wout die voor de tweede maal dit seizoen ogenschijnlijk zonder aanleiding (geen schuld bij anderen) tegen de vlakte ging.
Tegelijk is het logisch dat men in Vlaanderen veel aandacht geeft aan een Vlaamse topfavoriet. Het gevoel leeft hier echt wel dat het staat of valt bij de aanwezigheid van Wout. Jij mag dat vreemd, kortzichtig of zelfs kleingeestig noemen, maar sorry, dat gevoel leeft nu eenmaal onder de Vlaamse wielerliefhebber. Vandaag heb ik al zeker een man of twintig gesproken op het werk of onder vrienden, niemand is happydepeppie voor zondag, sterker nog, de aanwezige wielerkoorts is voor velen helemaal weg. Maar misschien moet je een Vlaming zijn om dat te begrijpen. Er zit misschien weinig logica in voor een buitenstaander, dat begrijp ik zeker. Uiteraard zal Van der Poel of iemand anders ook worden aangemoedigd, eens de koers op gang is en gelukkig ook maar, maar je begrijpt toch dat het een domper is op de Vlaamse feestvreugde.
Het parcours: de renners gaven deze afdaling - door de losse grindsteentjes (hallo organisatie?) en Berg Ten Houte als de gevaarlijkste zones aan. Valt er niemand, geen probleem, maar in dit geval wordt dat bovengehaald. Ergens moet er iets als zondebok dienen, zo gaat dat nu eenmaal.
Dat de renners zelf zo hard naar beneden gaan klopt en dat deze val door de renners zelf is veroorzaakt missch ook nog. niemand duwt ze om inderdaad. Maar moeten we dan maar accepteren dat er zware gewonden vallen, onze schouders ophalen bij dit soort ongelukken en doorgaan met waar we mee bezig zijn?
Ik kijk in ieder geval niet graag naar een sport waar sporters hun leven of gebroken ledematen riskeren.
Voorheen reed het huidige Team dsm-firmenich PostNL met kleding waarin 'Dyneema' vezels verwerkt waren. Het onderdeel Dyneema is inmiddels verkocht door dsm-firmenich, ik heb geen idee of het team nog dat soort kleding gebruikt. In een aantal praktijkgevallen zag je wel dat het daar waar de stof zit werkte, namelijk geen of veel minder schaafwonden. Dat helpt nog altijd niet voor schaafwonden op de onderbenen en onderarmen en zeker niet voor botbreuken, maar het is alvast beter dan ordinair lycra achtige stoffen. Met de techniek van tegenwoordig moet het heus ook mogelijk zijn om lichtgewicht dunne knie- en elleboogbeschermers te maken. Het zou voor iedereen beter zijn als er gewoon bepaalde verplichtingen komen waaraan de kleding moet voldoen. Op die manier zal het zich ook als een olievlek over recreanten verspreiden, waardoor ook 'wij' beter beschermd zijn tijdens valpartijen zonder dat het al te veel extra ongemak qua kledingdracht en bewegingsvrijheid tijdens het fietsen met zich meebrengt. Vroeger was ook een helm dragen niet 'cool', inmiddels weten we gelukkig niet beter. Veiligheid moet voorgaan op esthetiek, maar dit soort dingen kunnen gewoon heel subtiel zonder dat je een Michelin-mannetje hoeft te worden.
Of Kelderman niet meegaat is helemaal niet zeker. Mocht dat het geval zijn dan is Bouwman zijn logische en waarschijnlijke vervanger.
Maar de Vuelta voor opbouw en dan fris mikken op het WK, kan ook een optie zijn.
Zeker niet de topfavoriet op zo’n zwaar parcours, maar tegen Pogacar die al Giro en Tour in de benen heeft en andere mannen die al een stevig seizoen hebben gedraaid, is er misschien wel veel mogelijk.
Zal vooral mentale weerbaarheid moeten tonen, want vorig seizoen was al zwaar op dat front en nu niet eens aan de start staan van zijn grote doelen is een mokerslag.
Maar veel kampioenen hebben na zo’n tegenslag teruggeslagen, ik ben benieuwd of het Van Aert ook lukt. Evengoed is dit de ommekeer in zijn carrière à la Alaphilippe en komt hij nooit meer weer op topniveau.
Va Aert is al eens terug gekomen, ik denk dat dat gezien zijn mentaliteit wel goed komt, mits hij de tijd neemt.
Ik denk dat de Giro ook echt niet realistisch is met deze breuken en impact (ook mentaal). Er zal een heel nieuw programma geschreven moeten worden. Waarschijnlijk komt de tour nu weer in beeld. Ook gezien voorbereiding Olympische spelen.
Alles op OS/EK/WK en dan nog aanvullen met quebec/montreal?
Of een keertje naar de vuelta?
Geen druk op de zaak. Gewoon in alle rust herstellen en nadenken over de toekomst.
Misschien met vrouwlief overleggen om ook een huis in Spanje te kopen en vanaf daar de trainingen te doen? Voor MVDP pakt die heel erg goed uit.
Op Sporza staat een interview met een sportarts die stelt dat het uitgesloten is dat Wout de Giro rijdt