Tegemoetkomende wagen dwingt NIBC Tour of Holland tot annuleren derde etappe
Breaking Het peloton in de NIBC Tour of Holland is vrijdagmiddag opgehouden door een tegemoetkomende wagen. Dat gebeurde tijdens de afdaling van de Koning van Spanje. Ook is er een truck het peloton in gereden tijdens de neutralisatie. De koers is daarop stilgelegd, omdat de renners het te gevaarlijk vinden. Het gevolg daarvan is dat de organisatie heeft besloten de rit te annuleren.
De NIBC Tour of Holland 2025 is vrijdagmiddag neergestreken in Limburg. Na de start op het Tom Dumoulin Bike Park in Sittard rijden de renners eerst een grote lus door het Zuid-Limburgse heuvelland, waar onder meer de Bemelerberg, Cauberg en Keutenberg op de route liggen. Ook de Koning van Spanje stond op het menu. Kort na die helling werd de koers stilgelegd vanwege een tegemoetkomende wagen. De koers werd daardoor tijdelijk stilgelegd. Inmiddels is de koers geannuleerd; het peloton rijdt terug naar de startlocatie.
De wedstrijdorganisatie heeft in een statement ook gereageerd op het annuleren van de derde etappe. Die luidt als volgt: “Op de vierde dag van de NIBC Tour of Holland is de koers stilgelegd in de etappe die door Limburg voert. Er werd op tijd gestart in het Tom Dumoulin Bikepark en na een klein uur hebben de renners aangegeven de koers te willen staken uit het oogpunt van veiligheid. De organisatie staat achter de keuze van de renners en de ploegen en heeft daarop besloten de koers voor vandaag 17 oktober te beëindigen.
Na een onrustige neutralisatie, was er een tegemoetkomende auto die, nadat hij tot twee keer toe stil was gezet, alsnog besloot het stopteken van de motorbegeleiders te negeren. Als gevolg daarvan weigerden de renners verder te koersen. De organisatie heeft daarop besloten de wens van renners en de teamleiders te respecteren. ”
Jakobsen en Orins uit koers
Intussen maken sprinter Fabio Jakobsen en het Belgische Lotto-talent Robin Orins geen deel meer uit van het peloton. De renner van Picnic PostNL herstelt nog altijd van een operatie aan zijn bekkenslagader eerder dit jaar. Mede daarom reed hij de proloog van dinsdag en de tijdrit van donderdag ook nog op een gewone fiets. Hij was hier deze week met het doel om kilometers te maken. Orins verscheen dan weer niet aan de start. De Belg heeft last van zijn knie. Hij is ook op de terugweg in het peloton na mentale uitdagingen.
Ik hoop dat de aankomende twee dagen beter gaat, ook op kleinere rondes die beter af te sluiten moeten zijn, wat me al meer hoop geeft, en hoop dat we nog twee dagen leuke koers gaan zien.
Hebben de signaalgevers (vrijwilligers) dan geen statuut bij jullie om een wagen tegen te houden?
Jammer voor de koers, zeker omdat dit voor de organisatie de eerste editie is. Dan hoop je toch dat de belangrijke zaken vlot verlopen, om daarna verder uit te bouwen.
In Nederland nemen veel automobilisten bij een twijfelgeval altijd voorrang, zie je amper dat je ruimte krijgt op een gedeelde weg etc. Natuurlijk begint veiligheid in het verkeer bij jezelf, door te kijken en normaal te doen tegen andere weggebruikers, maar ik voel me in België oprecht een stuk veiliger.
Een mooi initiatief, maar vandaag lukt het helaas niet. Deze koers is hard nodig in Nederland.
Pijnlijk voor Limburg en Knetemann ook trouwens.
Anders begrijp ik m niet...
Maar dan moet hij wel goed te indentificeren zijn. Want hoe vaak ik tegenwoordig groepjes motorrijders tegen kom, waarvan er telkens 1 het verkeer tegenhoudt, zodat ze lekker gezellig met z'n allen kunnen rijden. En dat mag dus niet.
En als verkeersregelaar niet goed te indentificeren is en het lijkt gewoon een burger die het doet, waarom zou je stoppen.
Hopelijk neem je straks ff de tijd om het HELE verhaal te lezen.