‘Team Sky presenteert voor de Giro d’Italia nieuwe sponsor’
Als we ploegleider Matteo Tosatto mogen geloven, dan zal Team Sky voor de komende Giro d’Italia zijn nieuwe hoofdsponsor bekendmaken. De Italiaan laat aan Marca weten dat er tegen die tijd een akkoord zal worden gesloten met een Europese geldschieter.
Tosatto – die sinds 2017 ploegleider is bij de Britse formatie – doet zijn verhaal vanuit het Midden-Oosten, waar hij op dit moment verblijft voor de UAE Tour. “Als het goed is, hebben we voor de Giro een akkoord met de nieuwe sponsor. Hierdoor is ook de toekomst van de ploeg verzekerd.”
“Aanvankelijk zou de deal worden afgerond in aanloop naar de Tour, maar we komen nu waarschijnlijk al voor de Giro met het goede nieuws. Het gaat om een Europese sponsor”, aldus Tosatto, die hiermee een Zuid-Amerikaanse sponsor uitsluit. Eerder leek het Colombiaanse oliebedrijf Ecopetrol klaar om in te stappen als nieuwe hoofdsponsor.
Definitief geen Colombiaanse sponsor
Teammanager Dave Brailsford was midden februari in Colombia, onder meer om een gesprek te voeren met de Colombiaanse president Iván Duque. Ook Ernesto Lucena – hoofd van het Ministerie van Sport – was aanwezig bij de vergadering. Tijdens het gesprek werd Ecopetrol naar voren geschoven als nieuwe geldschieter.
“Dat is echter zeer onwaarschijnlijk”, zo liet Brailsford niet veel later weten. Tosatto geeft toe dat er gesprekken zijn geweest. “Maar we konden het niet eens worden”, aldus de oud-renner. “Maar het was zeker een optie, aangezien er in Colombia veel passie is voor het wielrennen.”
Brailsford zal dergelijk contract nu zeker nog niet accepteren lijkt mij.
Als het maar geen Belgische of Nederlandse sponsor wordt.
Alleen,... Rabo stopte eind 2012 maar kwam verplichtingen na door 2013 ook te betalen zonder naam aan ploeg te verbinden. Blanco was rond voor 2013.
Kort voor de Tour melde Belkin zich. Plugge had hard een sponsor nodig voor met name 2014 en erna. Tegenwoordig zijn veel contracten in meer sporten voor 3 jaar ivm enige continuïteit en meer resultaat in relatiemarketing. 3 jaar was de insteek.
Belkin wist dat 2013 financieel was afgedekt en tekende snel tot eind 2014 met 2duidelijke intentie om in 2014 dat 3e jaar rond te maken.
Men had enorme publiciteit net voor de Tour, slim gedaan, en betaalde feitelijk maar 1 jaarbudget en kleine opslag voor 2013. Plugge ging akkoord immers rug tegen de muur gevoel en derde jaar zou in orde komen mede afhankelijk van de co-sponsor en *imago risico.
Men was met dat koopje akkoord gegaan omdat de Amerikaan liet blijken 3 jaar, in dit geval 2,5 vol te maken. Maar vanwege *imago wielrennen hij voorzichtig moest zijn en daarom met idee kwam om 3e jaar in 2014 rond te maken wanneer er geen nieuwe schandalen bij kwamen. Dat durfde men wel aan.
Plugge was echt niet blij toen bleek dat ze toch maar liever stopten eind 2014 omdat men verkondigde al voldoende naamsbekendheid te hebben bereikt. Uiteindelijk had Belkin een koopje en voelde Plugge zich bedonderd wat ook zo was omdat er een duidelijke intentie afspraak was afhankelijk of de sponsor niet besmet zou raken als er weer een doping geval bij de ploeg naar voren zou komen. Dat gebeurde niet maar toch hield Belkin zich niet aan de intentie afspraak. Niet zuiver maar juridisch niets mis mee.
Die kunnen winst KLM afromen en daarmee betalen. Zou enorm mooie rel zijn in Frankrijk, Frans bedrijf dat Brits team steunt, geweldig.
En na ophef een regeringscrisis een droge opmerking van onze minister van Financiën dat feitelijk Air France niet betaald maar het Nederlandse KLM, zijn die Frambozen nog meer in hun trots gekrenkt.
Alleen denk dat dan het team geen berg meer opkomt in de Tour. Fransen zijn totaal niet chauvinistisch....