‘Team Sky presenteert voor de Giro d’Italia nieuwe sponsor’
foto: Cor Vos
vrijdag 1 maart 2019 om 07:20

‘Team Sky presenteert voor de Giro d’Italia nieuwe sponsor’

Als we ploegleider Matteo Tosatto mogen geloven, dan zal Team Sky voor de komende Giro d’Italia zijn nieuwe hoofdsponsor bekendmaken. De Italiaan laat aan Marca weten dat er tegen die tijd een akkoord zal worden gesloten met een Europese geldschieter.

Tosatto – die sinds 2017 ploegleider is bij de Britse formatie – doet zijn verhaal vanuit het Midden-Oosten, waar hij op dit moment verblijft voor de UAE Tour. “Als het goed is, hebben we voor de Giro een akkoord met de nieuwe sponsor. Hierdoor is ook de toekomst van de ploeg verzekerd.”

“Aanvankelijk zou de deal worden afgerond in aanloop naar de Tour, maar we komen nu waarschijnlijk al voor de Giro met het goede nieuws. Het gaat om een Europese sponsor”, aldus Tosatto, die hiermee een Zuid-Amerikaanse sponsor uitsluit. Eerder leek het Colombiaanse oliebedrijf Ecopetrol klaar om in te stappen als nieuwe hoofdsponsor.

Definitief geen Colombiaanse sponsor 
Teammanager Dave Brailsford was midden februari in Colombia, onder meer om een gesprek te voeren met de Colombiaanse president Iván Duque. Ook Ernesto Lucena – hoofd van het Ministerie van Sport – was aanwezig bij de vergadering. Tijdens het gesprek werd Ecopetrol naar voren geschoven als nieuwe geldschieter.

“Dat is echter zeer onwaarschijnlijk”, zo liet Brailsford niet veel later weten. Tosatto geeft toe dat er gesprekken zijn geweest. “Maar we konden het niet eens worden”, aldus de oud-renner. “Maar het was zeker een optie, aangezien er in Colombia veel passie is voor het wielrennen.”

RIDE Magazine
18 Reacties
01-03-2019 09:17
Siemens, Ikea, BP en H&M prijken altijd bovenaan lijstjes van meest onethische bedrijven.
    01-03-2019 09:20
    Misschien een bank of verzekeraar?
    01-03-2019 09:20
    Ook allen met een Stockholm-connectie dus ik denk dat we het idd daar meoeten zoeken !
01-03-2019 09:29
Wielerploegen komen en gaan, dat ze een nieuwe sponsor hebben is niet zo raar. Belangrijkste vraag is volgens mij hoeveel geld die sponsor erin gaat steken.
    01-03-2019 18:40
    Als het maar geen Belkin constructie wordt. Sky betaald nog aanzienlijk deel volgend jaar mocht men onvoldoende sponsoring vinden als ik het goed begrepen heb. 2 jaar profiteren voor weinig geld en wegwezen, als naamsbekendheid maar is gegroeid.
    Brailsford zal dergelijk contract nu zeker nog niet accepteren lijkt mij.

    Als het maar geen Belgische of Nederlandse sponsor wordt.
    01-03-2019 18:45
    Belkin betaalde ook gewoon, al die verhalen over die sponsor zijn echt onzin. Zonder Belkin had de ploeg gewoon niet meer bestaan.
    02-03-2019 04:23
    Belkin betaalde inderdaad.
    Alleen,... Rabo stopte eind 2012 maar kwam verplichtingen na door 2013 ook te betalen zonder naam aan ploeg te verbinden. Blanco was rond voor 2013.
    Kort voor de Tour melde Belkin zich. Plugge had hard een sponsor nodig voor met name 2014 en erna. Tegenwoordig zijn veel contracten in meer sporten voor 3 jaar ivm enige continuïteit en meer resultaat in relatiemarketing. 3 jaar was de insteek.
    Belkin wist dat 2013 financieel was afgedekt en tekende snel tot eind 2014 met 2duidelijke intentie om in 2014 dat 3e jaar rond te maken.
    Men had enorme publiciteit net voor de Tour, slim gedaan, en betaalde feitelijk maar 1 jaarbudget en kleine opslag voor 2013. Plugge ging akkoord immers rug tegen de muur gevoel en derde jaar zou in orde komen mede afhankelijk van de co-sponsor en *imago risico.

    Men was met dat koopje akkoord gegaan omdat de Amerikaan liet blijken 3 jaar, in dit geval 2,5 vol te maken. Maar vanwege *imago wielrennen hij voorzichtig moest zijn en daarom met idee kwam om 3e jaar in 2014 rond te maken wanneer er geen nieuwe schandalen bij kwamen. Dat durfde men wel aan.
    Plugge was echt niet blij toen bleek dat ze toch maar liever stopten eind 2014 omdat men verkondigde al voldoende naamsbekendheid te hebben bereikt. Uiteindelijk had Belkin een koopje en voelde Plugge zich bedonderd wat ook zo was omdat er een duidelijke intentie afspraak was afhankelijk of de sponsor niet besmet zou raken als er weer een doping geval bij de ploeg naar voren zou komen. Dat gebeurde niet maar toch hield Belkin zich niet aan de intentie afspraak. Niet zuiver maar juridisch niets mis mee.
    02-03-2019 05:26
    Zijn er ook stickers te verkrijgen tegen virtuele colporteurs? Mijn god zeg.. pff
01-03-2019 09:44
Ik zou de nieuwe sponsor meer in de hoek van de medicatie zoeken. Bayer of Novartis bijvoorbeeld. En als co-sponsor een gerenommeerd advocaten kantoor. Zit Bram Moscovich nog in de juridische dienstverlening?
01-03-2019 11:49
Dus ook geen Chinese sponsor. Hoe staat het met die megaplannen eigenlijk?
    01-03-2019 12:30
    Komt in de lade te liggen naast Pegasus, Alonso en Cookson...Die laatste, ex voorzitter van de UCI n.b., had alles voor elkaar behalve een budget en een sponsor...no joke...
01-03-2019 12:34
Europees, dus Britse sponsor ook uitgesloten?
    01-03-2019 13:00
    Engeland/GB hoort gewoon bij Europa hoor. Ook na de Brexit nog steeds als je daar op doelt. Britse sponsor lijkt me dus niet uitgesloten.
01-03-2019 13:18
Niemand die aan Garmin denkt?
    01-03-2019 15:12
    Nee.
01-03-2019 13:27
British Airways?
    01-03-2019 18:45
    Air France.
    Die kunnen winst KLM afromen en daarmee betalen. Zou enorm mooie rel zijn in Frankrijk, Frans bedrijf dat Brits team steunt, geweldig.
    En na ophef een regeringscrisis een droge opmerking van onze minister van Financiën dat feitelijk Air France niet betaald maar het Nederlandse KLM, zijn die Frambozen nog meer in hun trots gekrenkt.

    Alleen denk dat dan het team geen berg meer opkomt in de Tour. Fransen zijn totaal niet chauvinistisch....
01-03-2019 15:11
Jamin? Zeews meisje?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine