Team Jumbo wil met vijfjarenplan talenten meer kansen geven
LottoNL-Jumbo in Tour Of Guangxi. foto: Sirotti
donderdag 29 november 2018 om 10:33

Team Jumbo wil met vijfjarenplan talenten meer kansen geven

Antwan Tolhoek en Sepp Kuss kunnen zich opmaken voor een vrijere rol bij Team Jumbo. In het nieuwe vijfjarenplan staat namelijk dat Jumbo talenten gaat ontwikkelen door ze meer kansen te geven naast het ondersteunend werk aan de kopmannen, meldt Merijn Zeeman aan Cyclingnews.

Het team blikt tevreden terug op het seizoen 2018. Vooral de Tour de France kan met recht geslaagd genoemd worden. Met twee man in de top vijf (Primoz Roglic en Steven Kruijswijk) en drie ritzeges (twee keer Dylan Groenewegen en een keer Primoz Roglic). “We hebben de groep een stuk sterker gemaakt dit seizoen, personeel en renners,” zegt Zeeman, die momenteel druk is met het programma van de renners voor volgend jaar. “We hebben daarbij voor onszelf een vijfjarenplan opgesteld, geldend voor de gehele ploeg. We willen dat iedereen in het team bij het plan betrokken is, zodat iedereen kan zien dat het hun plan is. Ook voor mij is dat het belangrijkste.”

De ploeg LottoNL-Jumbo neemt na dit seizoen afscheid van de Nederlandse Loterij en gaat verder als Team Jumbo. In het plan dat voor de wielertak van Team Jumbo is opgesteld staat dat de ploeg een plek moet zijn waar talent zich kan ontwikkelen. “We beginnen onze planning met de kopmannen, maar daarna kijken we al snel naar de talenten die er aan komen.” Het plan is extra bevorderlijk voor Tolhoek en Kuss, die het afgelopen jaar hebben laten zien bergop met de beste mee te kunnen. “We hebben momenten nodig waarop anderen de leiders zijn. Momenten waarop George Bennett de kopman is, maar ook momenten waarop hij andere renners in het team zal moeten helpen. We willen dat iedereen volgend jaar zijn eigen kansen krijgt.” Een van de wijzigingen in het rennersprogramma is dat sprinter Danny van Poppel zich meer gaat focussen op de klassiekers.

Jumbo wil onpartijdig blijven in zaak Van Aert
Er is voorlopig nog geen nieuws over de voortijdige komst van Wout van Aert naar Jumbo. “Zijn manager heeft ons verteld dat hij een vrij man is. Maar er moeten eerst nog wel wat dingen duidelijk worden. We zijn niet betrokken bij het geschil en willen onpartijdig blijven”, aldus Zeeman.

RIDE Magazine
32 Reacties
29-11-2018 10:41
Over Van Aert een standaard pr praatje dus.

Ook goed dat Van Poppel zich meer op klassiekers gaat focussen
    29-11-2018 10:59
    Niet standaard maar duidelijk. Zij willen geen partij zijn in het geschil en niet achteraf bestraft worden omdat ze met Wout een contract zijn aangegaan. Er moet op papier staan dat de ploeg niet achteraf de dupe kan worden van het feit dat ze in zee zijn gegaan met hem terwijl de UCI hem heeft vrijgegeven om een ploeg te zoeken. Dat zou toch heel vreemd zijn.
29-11-2018 10:44
Je kan het standaard noemen, maar het is het beste dat ze kunnen doen in de casus Van Aert. Afwachten, afwachten, afwachten, niet oordelen. En dan op tijd binnenhalen.
    29-11-2018 11:28
    Is toch al binnen, alleen het moment zou vervroegt kunnen worden.
    30-11-2018 07:06
    Hij is tot en met december vrij om te tekenen. Dus afwachten? Nog 15 werkdagen tot kerstvakantie
29-11-2018 10:45
Wat ook de reden van het succes is, ga er mee door. Wat een wedergeboorte van de voorheen flets en gelaten ploeg.
    29-11-2018 13:23
    Ach, dat komt in golven. Al veel vaker was te lezen 'goh, wat koersen ze aantrekkelijk' maar het heeft ook te maken met het niveau van je renners. In de klassiekers waren ze onzichtbaar, omdat die renners gewoon niet goed genoeg waren.
    29-11-2018 14:22
    Het niveau van de renners wordt bepaald door het beleid van de ploeg.

    En deze ploeg richt zich niet nadrukkelijk op de klassiekers, zou je zelf zeggen. Daarom.
    29-11-2018 14:53
    @kielabokki, ik zou zeggen dat het beleid van de ploeg wordt bepaald door het niveau van de renners.
    29-11-2018 15:07
    @kielabokki
    Je kunt wel van alles willen, maar je moet ook de renners hebben om het uit te voeren. En laten we eerlijk zijn, dan helpt het als je een lucky shot hebt met Roglic.
    29-11-2018 15:55
    Er is natuurlijk wel een duidelijk beleid zichtbaar bij de ploeg en met de zekerheid dat deze sponsor in ieder geval 5 jaar wilt doorgaan kan je natuurlijk nog wat verder vooruit kijken. De afgelopen 2 jaar is er vooral geïnvesteerd in de sprint(trein) en het klassementswerk door de ontwikkeling van de kopmannen en de omringende renners. Daarnaast veel jong talent gehaald en dit jaar zie je vooral dat er gekeken is naar wat de ploeg nog verder nodig heeft op dat gebied, investering in het TTT werk en nu ook kijken of er ook weer in het klassieke werk te verbeteren valt. Er wordt niet zomaar lukraak renners gehaald maar echt goed gekeken waar wat nodig is.
    30-11-2018 11:44
    What Rahimns said.
29-11-2018 11:58
Goede ontwikkeling! Kuss en Tolhoek hebben dit jaar inderdaad laten zien tot mooie dingen in staat te zijn, en deze aanpak zal hopelijk stimulerend werken om nog betere prestaties neer te zetten!
29-11-2018 12:44
Vijfjarenplan in het wielrennen?!? Ongekend. En HEEL goed.
29-11-2018 13:25
Volgens mij is dit vijfjarenplan niet nieuw. Sowieso kon je zien dat ze het dit jaar al zo aanpakten: knechten in de grote koersen, eigen kans in de koersen net daaronder. En dat is op zich vrij normaal.
    29-11-2018 14:10
    Een vijfjarenplan OP HET NIVEAU VAN RENNERS vind ik toch wel bijzonder hoor. Volgens mij wordt er zelden gekeken naar de toekomst (over 1, laat staan meerdere seizoenen, getild) voor renners van de tweede garnituur.
    29-11-2018 14:55
    Ja, maar ik had het idee dat er dit jaar ook in een aantal koersen speciaal gestart werd voor die tweede garnituur (Colorado, Utah), zodat die renners ook koersen 'op maat' kregen. Bij andere ploegen heb ik vaak het idee dat de renners van de tweede lijn een kans krijgen als er even geen echte kopman beschikbaar is. Bij Jumbo leek het minder ad hoc te gebeuren.
    29-11-2018 15:05
    Ik bedoel dat al eerder is begonnen met dit vijfjarenplan. In die zin dus niet nieuw. Er was al eerder ergens te lezen dat 2020 eigenlijk het hoogtepunt zou moeten worden, daar wordt naartoe gewerkt.
    29-11-2018 15:37
    aha, ik snap het. Ik ben benieuwd. Als het ze lukt om de kern tot 2020 vast te houden dan kan dat inderdaad een topjaar worden.
29-11-2018 13:43
Zal toch weinig score innde klassiekers zijn voor Van Poppel als Van Aert toch komt.

Verder is het allemaal niet heel spectaculair wat ie zegt.
    29-11-2018 14:33
    Als Van Aert goed genoeg is dat men niet met hem wilt doorrijden, dan komen er vanzelf sprintkansen...
    30-11-2018 07:10
    Kvk schelde gw sowieso en soms wordt er gesprint in omloop en dvv.
    30-11-2018 07:56
    Kvk is toch geen koers,maar een Belgische voetbalclub in eerste klasse K V Kortrijk.
29-11-2018 19:21
Vijfjarenplannen in een sport als wielrenner lijken me zinloos. Je bent als ploegleiding van zoveel factoren afhankelijk dat een tweejarenplan eigenlijk al teveel van het goede is. Je kunt wel zoveel willen en verlangen, maar het zijn nog altijd de renners en het peloton daaromheen die de koers bepalen. Hoewel ze weer eens "tevreden" zijn over het voorbije seizoen weet ik zeker dat ze met uitzondering van de Tour betere resultaten hadden gepland. Vormpeil, tactische ploegleidersfouten, materiaalkeuzes, kwaliteit van de sprinttrein, onzichtbaarheid in de belangrijke klassiekers,,kortom ..hoezo tevreden"? Komend seizoen moet het beter heren ! Of anders op naar het "topjaar" 2020 (??)
    29-11-2018 20:00
    Natuurlijk ben je qua resultaat in het wielrennen altijd afhankelijk van vorm en wedstrijdverloop, maar daarom kan je wel een plan maken over hoe je een ploeg wilt zien ontwikkelen. Waar je wilt verbeteren en hoe je denkt de ploeg op bepaalde gebieden kan versterken. Dit jaar was weer een stap vooruit tov vorig jaar. Weer meer overwinningen en zelfs eindoverwinningen in de worldtour. Natuurlijk wil je altijd meer maar je kan toch niet ontkennen dat de ploeg sinds het rampjaar 2015 stappen heeft gemaakt. En dat terwijl het budget in die jaren nauwelijks omhoog is gegaan. Hoop van die dingen die je noemt zijn gewoon klinkklare onzin. Onzichtbaarheid ??? daar kan je ze dit jaar toch niet op betrappen. De sprinttrein is bezig aan een verandering ... daar kan inderdaad nog verder aan gewerkt worden, maar was dit jaar ook al vaak prima in orde. De klassiekers waren inderdaad tegenvallend, enerzijds vanwege de hartoperatie van Lars en omdat daar ook geen prioriteit op stond, daar is voor komend jaar dan eindelijk in geïnvesteerd. Ploegleidersfouten en materiaalkeuze ??? voorbeelden. Verder willen ze natuurlijk nog een stap zetten maar dit jaar was zeker geen tegenvaller. Maar 3 ploegen hebben echt meer gewonnen dit jaar.
    29-11-2018 22:27
    @rahimns
    Ik beweer nergens dat de ploeg geen stappen heeft gemaakt. Wel beweer ik dat ze in eindsprints vele keren de mist zijn ingegaan omdat de trein ontspoorde, waar ze volgens de ploegleiding zoveel op hadden getraind. De overwinningen van Groenewegen gebeurden op eigen kracht. De ploegleiding koos ook dit seizoen in grote ronden weer voor klassementsbehoud , terwijl ze vooral zouden gaan voor "ritten kapen". Weer meer overwinningen wil toch niet altijd zeggen dat het ook een beter seizoen is geweest? Bijna aan het einde van het klassieker-voorjaar zagen we TLJ in de aanval en dus in de publiciteit. Dat was ook dit seizoen weer bijna lachwekkend om te zien. Enkele mooie individuele prestaties, waarin teambelang nauwelijks tot steun was, dekten voor een deel de lading, maar jouw optimistische terugblik vind ik een beetje bezijden de realiteit. De Tour was prima, maar dat vond ik de enige wedstrijd waarin TLJ zich echt liet zien. Maar is een goede Tour ook meteen een goed seizoen ? Ik vind van niet. Tot slot: vijf jaar vooruitblikken met de samenstelling en doelstellingen van een wielerploeg vind ik onzinnig omdat je niet welke koersen er gaan komen, hoe de schema's eruit gaan zien, of er reglementen worden aangepast, wat er nog voor dopingnieuws uit de archieven gaat komen, welke nieuwe talenten zich gaan aandienen, welke nieuwe materialen er op de markt komen etc. Ik zou focussen op hooguit twee seizoenen , uiteraard met veel tussentijdse evaluaties en sponsorenoverleg....
    29-11-2018 23:07
    Sooike
    Jouw negatieve terugblik is ook verre van de realiteit.
    29-11-2018 23:20
    @Sooike zoveel sprinttreintjes gingen dit jaar de mist in, niet alleen bij TLJ. Het is ook een voortschrijdend inzicht dat met zoveel goede sprinters het steeds lastiger wordt om met een sprinttrein de sprinter in de laatste 200 meter af te zetten. Vaak wordt er al voor gekozen om hem op 750 meter achter een andere sprinter te zetten en het die sprinter het verder alleen te laten uitzoeken, zeker in WT wedstrijden zie je dit gebeuren. Er is gewoon geen ruimte voor 8 sprinttreinen naast elkaar. Groenewegen pakt dit jaar 14 overwinningen, alleen Viviani heeft er meer... dan is het ver gezocht om te blijven hangen in het falen van een sprinttrein. Het rittenkaap verhaal ging vooral op voor Gesink, die daarin niet geslaagd is maar heel veel ander goed werk wel heeft verricht. Hij is een paar keer dichtbij geweest maar redde het niet, dat kan gebeuren. Verder was het altijd de bedoeling om in elke grote ronde voor een klassement te gaan en dat heeft toch vrij goed uitgepakt. In alle 3 de rondes hadden ze een renner in de top 10. Daarnaast heeft Roglic laten zien dat er een groot ronderenner in hem zit. Wint 3 meerdaagse wedstrijden (waar jij wel heel makkelijk overheen stapt) en rijdt een dijk van een Tour. Zoals ik al zei het voorjaar was niet goed daar zijn we het gewoon over eens. De realiteit is dat er 33 overwinningen staan en dat is wat jij ooit hebt gezegd toch het allerbelangrijkste aan het einde van het seizoen. Wat had jij vooraf dan wel als goed gezien voor deze ploeg. De realiteit is dat men een budget had wat 1 van de laagste is van de WT en dat het rendement gewoon enorm hoog is. Dat is toch gewoon reëel te noemen.
    30-11-2018 10:40
    @sooike, maar het aanpassen van reglementen, dopingnieuws, en nieuwe technische snufjes betekent toch niet dat je geen plan kan maken? Volgens mij wordt er weinig op de lange termijn gepland omdat er weinig ploegen zijn die sponsorzekerheid hebben voor een langere periode.
    30-11-2018 10:57
    De waarheid ligt zoals gebruikelijk ergens tussen de hater (sooike) en de superfan (rahimns). Het maken van een vijfjarenplan per renner kan best, je moet er niet gelijk vanuit gaan dat hij na 2 jaar alweer vertrekt. Maar dat plan geldt volgens mij vooral voor de hele ploeg: waar willen ze staan over een aantal jaar? Jumbo heeft nu juist de luxe dat ze over de wat langere termijn kunnen plannen, dat heeft al meerdere renners over de streep getrokken. Zoals Van Aert, die van Sniper een financieel aantrekkelijker voorstel kreeg.
    30-11-2018 13:45
    Het gaat dan ook niet om een vijfjarenplan per renner maar om de ploeg. Hoe die zich moet ontwikkelen en daar passen die renners in die daarvoor nodig zijn. Het is niet dat al deze renners voor de komende 5 jaar binnen zijn. Er zal gewoon doorgeselecteerd worden waar dat nodig is. Maar waar wil je als ploeg de komende 5 jaar naartoe en hoe ga je dat bereiken. Het is toch goed dat een ploeg daarover nadenkt.
29-11-2018 22:41
5 jarenplannen voor talenten lijkt me niet verkeerd. Al moet je wel afstellen en bijsturen gedurende de 5 jaren. Maar dat je vooruitzichten krijgt en daadwerkelijk kansen krijgt om je ook al winnaar te ontwikkelen gaat zich echt uit betalen denk ik op langer termijn.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine