Tadej Pogacar soleert ondanks harde val naar derde zege in Strade Bianche, Tom Pidcock tweede
foto: Cor Vos
zaterdag 8 maart 2025 om 16:41

Tadej Pogacar soleert ondanks harde val naar derde zege in Strade Bianche, Tom Pidcock tweede

Tadej Pogacar heeft voor de derde keer in zijn carrière Strade Bianche gewonnen. De wereldkampioen kwam op vijftig kilometer van de finish ten val, maar wist terug te keren bij Tom Pidcock en liet de Brit daarna achter. Hij kwam solo aan in Siena. Tom Pidcock werd tweede, Tim Wellens derde.

Zou iemand Tadej Pogacar (enigszins) weerstand kunnen bieden? Dat was de grote vraag voorafgaande aan Strade Bianche. De Sloveen, in 2022 en 2024 al winnaar van de Italiaanse gravelklassieker, was de absolute topfavoriet in de 213 kilometer lange koers. De concurrentie moest komen van onder meer Tom Pidcock.

Kopgroep met Reinderink
Lang voordat de favorieten zich roerden, ontstond er een vroege vlucht van maar liefst tien renners. Daarbij met Pepijn Reinderink (Soudal Quick-Step) en Stan Dewulf (Decathlon AG2R) twee renners uit de Lage Landen. Zij hadden het gezelschap van Albert Withen Philipsen (Lidl-Trek), Connor Swift (INEOS Grenadiers), Lewis Askey (Groupama-FDJ), Simone Petilli (Intermarché-Wanty), Mark Donovan (Q36.5), Anders Foldager (Jayco AlUla) en Fabian Weiss (Tudor). De kopgroep reed een voorsprong van ruim vijf minuten bijeen.

Waar zou Pogacar zijn aanval plaatsen? – foto: Cor Vos

In het peloton controleerden UAE Emirates XRG. De mannen van Pogacar brachten het verschil met de vluchters langzaam maar zeker terug. Vooraan vielen meerdere renners ondertussen weg uit de kopgroep door materiaalpech (Philipsen) en het hoge tempo (onder meer Dewulf). Ook in het peloton waren er slachtoffers, onder wie Christian Scaroni. De renner van XDS Astana was ten val gekomen en had de wedstrijd moeten verlaten.

Niet Pogacar, maar Pidcock gaat
Zo begonnen we met zes aanvallers en sterk uitgedund peloton aan de Monte Sante Marie, de viersterrenstrook waar Pogacar vorig jaar ten aanval trok. Zou de wereldkampioen nu weer zo vroeg – goed tachtig kilometer voor het einde – ten strijde trekken? Eerst liet hij zijn ploeggenoten het werk opknappen. Isaac Del Toro en Tim Wellens zorgden ervoor dat er halverwege de strook nog maar een handjevol renners konden volgen. Het ging om Pidcock, Ben Healy en Roger Adrià. Onder meer Gianni Vermeersch, Lennert Van Eetvelt en Magnus Cort zaten nog op het vinkentouw.

Pidcock en Pogacar – foto: Cor Vos

Op dat punt kwam de versnelling van… Pidcock. De Brit wachtte de aanval van Pogacar niet af en knalde weg. Pogacar reageerde direct, nam het initiatief over en zette Pidcock op zijn beurt stevig onder druk. De kopman van Q36.5 gaf echter niet af. Hij klampte zich vast in het wiel, waarna de twee samen de laatste vluchters opraapten. Enkel Connor Swift kon zijn karretje aanhaken. De drie begonnen op 53 kilometer van de finish aan de volgende gravelstrook, de Monteaperti. Een groepje met Healy, Adrià, Cort, Wellens Van Eetvelt, Gianni Vermeersch, Michael Valgren en Pello Bilbao volgde al bijna anderhalve minuut.

Valpartij Tadej Pogacar
Op de Monteaperti gebeurde niets, maar in de kilometers daarna des te meer. Pogacar nam de kop in een afdaling, maar dook een bocht naar links te hard in. Hij verloor de macht over het stuur en schoof onderuit. Daarop stuiterde hij de berm in. De kopman van UAE Emirates XRG hield de nodige schaafplekken over aan zijn val, maar kon zijn weg na een fietswissel wel weer vervolgen.

Pidcock had de val weten te ontwijken en ging alleen door. Pogacar ging in de achtervolging en kwam al snel bij Swift, die wel was opgehouden door de val. De wereldkampioen liet de Brit van INEOS Grenadiers al snel achter en ging op jacht naar Pidcock. Laatstgenoemde besloot te wachten, waardoor we op 46 kilometer van de streep alweer twee koplopers hadden. Pidcock en de behoorlijk gehavende Pogacar werkten daarna samen de sterrati van Le Tolfe en Strada del Castagno af.

Pogacar lost Pidcock
Na een tussenfase zonder gravelstroken bereikten de twee koplopers de Montechiaro. Hier hielden ze hun kruit nog droog. Maar op de Colle Pinzuto, de voorlaatste strook van de dag, ging het toch los. Zittend in het zadel versnelde Pogacar. Pidcock probeerde zich vast te bijten in het wiel, maar na enkele honderden meters brak de Brit. Daarna ging het snel. Bovenop de Colle Pinzuto had Pogacar al een halve minuut en aan het einde van de Tolfe, de laatste strook van de dag, ging het verschil al naar de minuut. De strijd was gestreden.

Gehavend, maar een klasse apart – foto: Cor Vos

Pogacar soleerde vervolgens naar Siena. Hij kon voor de Via Santa Caterina al zegevieren en kwam met een grote voorsprong over de streep op de Piazza del Campo. Zo won hij zijn derde Strade Bianche.

Pidcock versus Wellens
Achter de winnaar moest Pidcock zich nog haasten. Pogacars ploeggenoot Wellens was namelijk weggereden uit de achtervolgende groep en had nog zicht op de tweede plaats. De Belg kwam tot op een halve minuut van Pidcock, maar daarna groeide het verschil weer. Pidcock hield uiteindelijk soeverein stand. Hij kwam op een kleine anderhalve minuut van Pogacar als tweede over de streep. Wellens vervolledigde het podium op goed twee minuten van zijn kopman.

Shirt for ODRC EENDAG
In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
60 Reacties
08-03-2025 16:51
Wat een geweldenaar! Je kan alles erover zeggen, maar dit is gewoon briljant
    09-03-2025 00:17
    Hartstikke knap, geen bal aan en inmiddels begin in mij af te vragen waarom de andere ploegen niet een plannetje smeden voorafgaand aan zo'n rit. Iets met allemaal tegen één, grote groep met echte kanshebbers en wat knechten om te helpen proberen weg te laten rijden in 't begin. Zoiets. Ik bedoel, lammetjes, slachtbank en volgens mij heeft niemand gekeken want we wisten allemaal toch wel hoe het af zou lopen.
08-03-2025 16:53
Pogacariaans!!
08-03-2025 17:00
You can't keep a good man down! Wat een geweldenaar. Op zijn Mathieu's in Glasgow.

En Tom bedankt! Moedige poging. Mede door de val leek het tot de één na laatste strook nog spannend te worden.
08-03-2025 16:56
Op de All time PCS-ranking steekt de 26-jarige Pogi Zoetemelk voorbij. Staat nu op plek 15.
    08-03-2025 17:09
    Mooie statistiek. Keep up the good work (duimpje omhoog!)
08-03-2025 17:01
Voor de jongere kijkers: de man die uit de UAE auto sprong om Pog voort te duwen na zijn val, is Mauro Gianetti, een icoon in het geloofwaardige wielrennen. Het blijft bizar hoe deze gepatenteerde bedrieger een vrijbrief krijgt bij volgers en journalisten.
    08-03-2025 20:58
    Zat Niermann in de auto bij de bijtjes?
    08-03-2025 21:08
    Fout… maar even fout, was Matxin…
    08-03-2025 21:28
    Ze hebben liefst dat je Yellow B’s gebruikt. Branding, weet je wel.
08-03-2025 17:02
Als zelfs een crash waarbij men een normale mens in de achterkant van een ziekenwagen moet laden hem niet kan stoppen. Dan kan je wel stellen dat hij helemaal onoverwinnelijk is.
    08-03-2025 17:11
    Niet zo overdrijven. Kleine schuiver met een hopje in het gras.
08-03-2025 16:45
Tjah..
    08-03-2025 16:49
    Wat doe je er aan......
08-03-2025 19:20
Pidcock maakt koers! Hij neemt de handschoen op.
08-03-2025 16:50
Een eigen strook!
    08-03-2025 16:52
    Of een eigen bocht?
    08-03-2025 18:23
    Ik denk dat 'ie voor die bocht kiest ;)
08-03-2025 19:50
Bij de naargeestigste gratie van Pogi zelf om met een velschuiver de bocht te missen werd het een misschien nog wel redelijk aardige Strade ook. Pidcock krijgt hier en daar wat kritiek maar hij laat wat mij betreft zien in elk geval niks minder te zijn geworden van zijn overgang: het was echt niet Pogacar’s bedoeling om Pidcock in die remonte mee te nemen hoor.

Extra lus is ontzettend overbodig, haat die er uit ten bate van een toerissche aanloop in het begin.
08-03-2025 16:48
Dacht na de harde val dat het wel afgelopen was, maar nee Pogi dacht er anders over.
08-03-2025 17:04
Waarom MvP erbij halen? Je bedoelt op zijn Pogacars? Hij heeft t nu al veel vaker en ook veel imposanter laten zien?
    08-03-2025 18:08
    Omdat MvdP ook viel in Glasgow, maar toch won.
    08-03-2025 18:56
    @Steven: o ja... dat was wel een andere val en op een ander moment... maar... dank voor het opfrissen; was t een beetje vergeten haha
08-03-2025 18:36
Jammer, maar VLab onzichtbaar.
08-03-2025 19:42
Hij is er, hij heeft HET en er is niks aan te doen.

Misschien mooi voor het wielrennen, maar ik vind het vooral jammer voor de spanning in de sport. Waar hij komt, koerst de rest op z'n best voor plaats 2.

Nogmaals herhaal ik de oneerlijkheid in de koers. Budgetten moeten een plafond kennen. Als je renners als knecht kan inzetten die in zowat elk ander team kopman zouden zijn, dan klopt er iets niet. Als het mogelijk is om één renner zoveel salaris te geven waar een gemiddeld ProCon ploeg op werkt, dan klopt er iets niet.
    08-03-2025 23:25
    Wat een onzin. Er kloppen inderdaad heel veel dingen niet anno 2025 maar hier is niks mis mee ;-)
08-03-2025 16:58
Pogacar heeft alle gelul van de wereld dat hij geen blok beton of boom tegenkomt met z'n val ⚡️, maar zeker de beste vandaag. En Pidcock komt net als tegen Vd Poel en een goede V Aert te kort. En rijdt volgens mij te lief, zeker tegen zo'n aasgier als Pogacar.
08-03-2025 17:06
Mooi man! Zo veel overmacht.

Wel zet ik mijn bedenkingen bij waarom veel mensen dit het 6de monument noemen. Onpopulaire mening misschien maar ik vind de koerst hoe het nu is echt niet vet genoeg om het zo groot te maken. prachtige omgeving natuurlijk. Komt misschien ook omdat parcours veel te selectief is in combinatie met dit deelnemers veld. Het steeds maar zwaarder maken heeft er voor gezorgd dat er types als van Aert en van der Poel dit overslaan.

De plaats op de kalender speelt natuurlijk ook mee. Weet dat het natuurlijk niet kan maar deze de zondag na Luik zou voor mij veel meer tot de verbeelding spelen. Maar dat werkt ofc niet met alle Giro planningen.

Ook is historie natuurlijk nodig. Hoop voor alle liefhebbers mee dat het over 50 jaar wel deze historie heeft.

Heb er klaar voor gezeten natuurlijk, zowel mannen als vrouwen. Maar de hele week uitkijken naar de ronde of roubaix doe ik niet. Vind persoonlijk zelf de Amstel hoger. Maar dat is misschien omdat ik daar de herkenning van zelf rijden heb.

Maar misschien zijn er mensen die mij kunnen overtuigen.
    08-03-2025 17:37
    Ieder zijn mening uiteraard, ik zie het als de eerste eendagskoers na de monumenten.
    Maar, de edities van Pogacar nagelaten, ik kijk veel liever naar strade bianchi dan naar Milaan san remo. Ja die koers heeft heel veel historie, maar 300 km koers voor iets waar alleen de laatste 40 km leuk zijn. Ik weet wel wat ik leuker vind.
    08-03-2025 18:30
    Grappig ik vind San Remo echt een koers die vol symboliek zit. Tis toen ik nog klein was echt het signaal van de lente komt er aan. Qua koers verloop is het ofc niet. Maar alsnog geniet ik van die tocht langs de Tyrreense zee.

    Maar het is ofc puur voorkeur
    08-03-2025 18:49
    Die hele discussie lijkt achterhaald. Iedereen heeft wel door dat er iets verloren is gegaan de afgelopen jaren. Slechte plek op de kalender en verkeerde keuzes qua parcours.
08-03-2025 17:26
Vandaag weer een bevestiging van wat we al wisten.
08-03-2025 17:30
Wat ik onder andere mooi vind aan wielrennen is de kracht en inspanning die je renners er in ziet steken. Zeker bij tegenwind, bergop of tijdens een demarrage: schokschouderen, een gekromde rug, de vingers krampachtig rond het stuur of de remgreep en stoempen met de benen. Elke beweging is er op gericht om kracht op de pedalen te kunnen zetten.
Bij een versnelling van Pogacar ziet het er uit alsof zijn benen de pedalen niet kunnen bijhouden. Of dat de beweging omhoog meer kracht kost dan de beweging naar beneden. Anders. Waar komt de kracht vandaan? Het zal zijn stijl zijn. Van mij mogen deskundigen daar eens een studie van gaan maken. Een combinatie van bewegingswetenschappers en elektrotechnische installateurs lijkt me daar het meest geschikt voor.
    08-03-2025 17:43
    Hij rijdt met korte cranks.
    08-03-2025 18:02
    Interessante omschrijving. Heb dit ook al bedacht, het is een aparte manier waarop hij op een extreem hoge cadans (zijn benen lijken zijn pedalen idd niet te kunnen volgen) toch zo'n kracht en voortgang kan verwezenlijken. Zal wellicht iets met de korte cranks te maken hebben. Je punt dat de beweging omhoog meer krachten lijkt te kosten lijkt me logisch: je trekt aan je pedaal, dus zet je op dat punt de meeste kracht, meer dan bij het pedaal naar beneden te duwen.
    08-03-2025 18:03
    Klinkt als een beschuldiging.....Ik zou het overwicht ook eens zoeken in het (geldt ook voor MvdP) gebrek aan zeer zware valpartijen. In het geval van Evenepoel, Vingegaard, Roglic en WvA praat je over minimaal een jaar aan ingeboet palmares. Plus dat het je intrinsiek op een achterstand zet t.o.v iemand als Pogacar.
    08-03-2025 18:53
    @Poeske, Van der Poel is wel degelijk het nodige tegengekomen. Hij had de rugblessure niet, dan had hij waarschijnlijk een tweede WK titel op de weg in Leuven kunnen bijschrijven. Die rugproblemen speelde een aantal jaren, waardoor hij niet zijn volledig potentieel kon benutten. Anders was zijn palmares veel meer aangedikt. Het plankjes incident heeft hem een mogelijke medaille op de Spelen gekost. En volgens mij heeft Pogi bij een val in LBL zijn pols gebroken en mogelijk overwinning in rook op zien gaan , wat hem mogelijk ook parten speelde in de verloren Tour gewonnen door Vini.
    08-03-2025 18:58
    Toen zijn cranks langer waren reed hij ook al vlot weg van de rest.. in navolging van zijn succes rijden zijn concurenten nu ook op 165 mm… de uitslagen blijven onveranderd…
    08-03-2025 19:09
    @polleke: je reageert met argument anti-B op argument A.
    Er wordt gezegd dat hij met kortere cranks rijdt om zijn aparte stijl/cadans te verklaren, niet om te verklaren waarom hij wint.
    08-03-2025 22:31
    @ Poeske: Met de ervaring van 4 decennia wielerkijken wil ik Pogacar idd ook beschuldigen. De ene dag. En de volgende dag vind ik het weer knap wat hij allemaal jaarrond presteert. Z'n interviews zijn ook best grappig, hij is zeker niet onaardig. Het is een mix. Maar ergens voelt het niet goed.
    Maar zittend op de bank heb ik geen feiten. Ja zijn begeleidingsstaf. Maar dat zien we elders ook (hoewel niet in die mate). Misschien horen we het over enkele jaren. Voor de korte termijn wens ik hem èn ons een David Walsh toe, en zet ik de tv aan bij koersen waar Pogacar niet start. Trouwens ook als hij wel meedoet hoor; maar dan met de krant of huishoudelijke klusjes er bij. Want langdurige overmacht is saai.

    E.a: bedankt voor de opmerkingen over de cranks. Dat verklaart niet alles aan de stijl van zijn beenbewegingen, maar misschien idd wel waarom het er nu anders uitziet dan bijvoorbeeld in zijn debuut-Vuelta.
    09-03-2025 00:16
    @blix: meerdere onderzoeken hebben al laten zien dat er nauwelijks daadwerkelijk aan de pedalen getrokken wordt. Veel renners dénken zelf wel dat ze dat doen, maar metingen laten dus iets anders zien. Om die reden maken klikpedalen dus ook nauwelijks verschil (ook al denken fietsers daar zelf ook anders over).
08-03-2025 17:51
Prachtig gedaan!
08-03-2025 18:20
Wie gelooft dit nog?
    08-03-2025 18:30
    Hij is duidelijk als eerste over de streep gekomen. Dat leidt geen twijfel.
    08-03-2025 19:01
    Als ik moet kiezen tussen het geloven van LDV en de feitelijkheid van Barteke, ga ik toch voor het laatste. Heb niet zoveel met het geloof.
    08-03-2025 19:03
    Is het een kwestie van wie gelooft dit nog of een kwestie van wie kijkt dit nog?
    08-03-2025 19:19
    Ik en schijnbaar heleboel anderen getuigen de reacties.
    09-03-2025 06:20
    Dat is je goed recht. Vele jaren geleden zelf de keuze gemaakt dat het niet veel anders dan een avondje bioscoop is. Waarbij het weinig zin heeft om nep of niet realistisch te roepen. Geniet van de voorstelling. Die met Pogacar trouwens niet heel boeiend is.
09-03-2025 00:27
Persoonlijk vind ik al die Nederlandse toppers in deze ronde het mooist..Oh sorry waarschijnlijk post onder verkeerd item want hier deden denk ik geen Nederlanders aan mee, niet gezien in ieder geval
09-03-2025 00:33
Dit is voorlopig weer mijn laatste post, want ik kan dit waarschijnlijk de komende tijd onder heel veel items posten. En MvdP is niet De Nederlanders (is er maar 1 namelijk) #triest # mannelijke wielrenners
08-03-2025 17:31
Dacht van de week nog, maar het moment dat Pogacar een doodsmakker maakt en zijn eerste langere periode van tegenslag in carrière kent komt ook steeds dichter bij, Nog niet dus.
    08-03-2025 18:57
    Hopen dat een ander een doodsmakker maakt, ja dat geeft te denken....!
    09-03-2025 06:18
    Wat is deze community goed in dingen in je schoenen schuiiven die je niet zegt. Ik hoop niet dat hij valt, maar vrijwel elke renner kent wel tegenslag of een periode daarvan.
08-03-2025 17:38
Tsja veel risico nemen en de bocht beetje verkeerd nemen en te hard
08-03-2025 18:27
Heeft veel geluk gehad, als je dat zo ziet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine