Tadej Pogacar moest Vingegaard op de Ventoux laten gaan: “Ik explodeerde”
foto: Cor Vos
woensdag 7 juli 2021 om 18:28

Tadej Pogacar moest Vingegaard op de Ventoux laten gaan: “Ik explodeerde”

Na de tijdrit en de Alpenetappes in de eerste week ontpopte Tadej Pogačar zich tot de favoriet voor de eindzege in de Tour de France, maar verrassend genoeg toonde de geletruidrager een moment van zwakte op de Mont Ventoux. Toen Jonas Vingegaard aanviel, moest hij passen.

Dat hij een beetje bezorgd was toen hij onder druk werd gezet, erkende hij. “De klim werd aan een heel hoog tempo omhoog gereden. Toen Vingegaard aanviel, kon ik niet langer volgen. Het was er een beetje teveel aan. Ik explodeerde. Ik moest rustig blijven en een nieuw ritme vinden, want het was niet ver meer naar de top. Ik reed in mijn eigen verder en probeerde met goede benen over de top te komen, om nog eens volle bak te gaan in de afdaling. Uiteindelijk kon ik met Richard Carapaz en Rigoberto Urán de zaken gelukkig nog rechtzetten.”

Pogačar was niet verrast door de kracht van de Deense klimmer van Jumbo-Visma, de nieuwe nummer drie van het klassement. “Ik zag aan het begin van het jaar al dat hij mogelijk een heel sterke klimmer kan worden. Ik denk dat hij een mooie toekomst voor zich heeft. Hij is heel sterk. Ook de komende dagen worden zeker niet makkelijk. In de etappe van morgen bijvoorbeeld gaat het mogelijk weer waaien. Tot aan de finish moeten we zeker nog volle bak.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
52 Reacties
07-07-2021 18:38
Fijn moment om ff te zien dat Pogi niet iedere etappe 30 seconden weg kan poefen.
Vingegaard volgende keer nog wat beter timen, dan houdt hij t gaatje wel.
Maar t zal vooral een afvalrace worden. Vandaag Mas definitief geslacht, wie volgt?
    07-07-2021 22:54
    Jammer dat hij net niet voor te top bij de trek-mannen kon aansluiten. Dat had hij die halve minuut mee naar de finish kunnen nemen. Verfrissend in ieder geval!
07-07-2021 18:43
Klare taal van Pogi en idd, Jonas is een wissel voor de toekomst, kan klimmen EN tijdrijden als de beste
07-07-2021 18:44
Zo ziet exploderen er niet uit, Pogi.
    07-07-2021 18:49
    Zonder parkeren kun je het inderdaad geen exploderen noemen
    07-07-2021 18:50
    Nee, hij zal imploderen bedoeld hebben, maar ook dat was totaal niet aan de orde.
    07-07-2021 19:23
    begrijpend lezen is o toch zo moeilijk, verstandige renner Pogi, wou zich niet opblazen, uiteindelijk had hij ruim 5 minuten boni op Jonas en hij daalt beter dan de Deen, so what
    07-07-2021 19:41
    Xistnc zal waarschijnlijk uit eigen anekdote kunnen vertellen dat als hij explodeert dat zijn koppie beetje rood wordt. Dat dit niet het geval is voor Pogadar, moet dat wel betekenen dat Pogadar glashard zit te liegen. Immers de enige waarheid is die van xistnc.
    07-07-2021 20:58
    Ik heb de beelden nog eens bekeken en geef xistnc voorzichtig gelijk. Laat ik zeggen dat ik zou willen dat er zo geparkeerd wordt in Huize Rioolpijp.
    08-07-2021 07:01
    Toen Vingegaard wegreed was ik eerst euforisch maar daarna dacht ik toch echt dat Pogacar met voorbedachte rade inhield. Zoveel tijd voor en in de afdaling dan met die 2 jongens er bij. Of hij het zelf heeft bedacht of dat het uit de auto kwam...exploderen was het mijns inzien ook niet.
07-07-2021 18:45
Vandaag heeft Pogacar weer eens in zijn vuistje kunnen lachen met het kopwerk van Ineos. Bergop Vingegaard in de waan laten dat hij beter was, zoals hij deed met Roglic op de eerste dag. Dan moet zijn traditionele superdag in de derde week ook nog komen.
    07-07-2021 18:52
    En de tijdrit. Daar gaat ie nog eens minuten pakken. Je weet het natuurlijk nooit, maar de strijd van Vingegard zal vooral om plek 2 zijn.
    07-07-2021 18:56
    Je hebt helemaal gelijk Davide, als Pogacar aan het einde niet meer dan 30 minuten voorsprong heeft op nummer 2 dan heeft hij gewoon een slechte Tour gereden.
07-07-2021 18:52
Nee, Poga: ik houd je nog steeds in de gaten. Je houdt ons gewoon voor de gek en had makkelijk mee gekund.
    07-07-2021 18:53
    Als die nog maar kan slapen vannacht...
    07-07-2021 18:55
    Nu kon die terugzakken en Carapaz en zijn ploeg terugbetalen door mee te draaien en naar Vingegaard te rijden. Wat jammer dat die niet net bij Mollema kwam!
    07-07-2021 19:02
    Slim dat je dat beweert, voor je het weet krijgt Vingegaard de doping stront over zich heen.
07-07-2021 18:53
Jammer dat er zo weinig aankomsten bergop zitten nog en dat de meeste top 5 kandidaten uiteindelijk bondgenoten zullen zijn van Pogi.
    07-07-2021 19:16
    er gaat niets boven een mega zware slotweek dan kan iedereen nog barsten
    07-07-2021 20:56
    Laten we het hopen.
07-07-2021 19:01
Top Gedaan Vingegaard , precies zoals ik gehoopt had toppie, nu hopen op een mooi vervolg
07-07-2021 19:24
Als je Pogacar bent, en je wilt af van alle dopinginsinuaties, dan zijn er een aantal mogelijkheden:
1: je refereert aan alle testen die je iedere etappe ondergaat. Maar ja, dat deed ene Lance A ook altijd. En we weten allemaal wat daarmee is gebeurd.
2: je deelt je data. Maar dat doen renners en ploegen niet graag, dat is net als Coca Cola die zijn recept bewaart. En bovendien, met de waarden die dan naar buiten zouden komen vraag ik me af of de insinuaties zouden stoppen, of dat het juist voer zou zijn voor veel meer vraagtekens.
3: je toont zwakte. Menselijkheid laten zien. Misschien wel de meest effectieve manier. En als je het slim doet (of het overkomt je op het juiste moment) verlies je er geen seconde mee in het klassement.
4: je trekt je er niks van aan en lacht iedereen uit. Is ook een optie, maar daar wordt rondrijden door Frankrijk niet gezelliger van.

Ik denk dat hij optie 3 probeert. Want het explodeer-verhaal geloof ik nog niet helemaal: daarvoor reed hij gewoon nog te goed naar boven. Ik kijk al wat jaartjes wielrennen, en iemand die explodeert ziet er toch echt wat anders uit.

Toch zit hij uiteindelijk in een lastige situatie: als hij daadwerkelijk gewoon schoon is (wat ik van harte hoop), hoe bewijs je dat als je gewoon een steengoed renner bent, beter dan de rest? En als hij inderdaad goed geprepareerd wordt (met een nieuw en misschien (nog) niet eens verboden middel), dan ga je daar natuurlijk ook niet voor uitkomen.

Ik hoop dat fans lekker blijven genieten van al het moois wat ze zien, maar met gezonde argwaan. En dat journalisten er hun tanden in gaan zetten. Want ik heb meer vertrouwen in goede journalisten dan in de dopinginstanties. Veel pakkers zijn uiteindelijk niet tegen de WADA lamp gelopen, maar ontmaskerd door vasthoudende journalisten.

Waarbij ik overigens echt hoop dat er ondanks speurwerk niks te vinden is, en dat we hier daadwerkelijk kijken naar overmacht van een supertalent.
07-07-2021 19:27
Mensen die denken dat wielrenners expres een teken van zwakte tonen terwijl dat totaal onnodig is leven in een droomwereld
    07-07-2021 19:45
    @Mus,
    Wie zegt dat het in dit geval onnodig is?
    Renners tonen wel vaker expres tekenen van zwakte om hun tegenstanders te misleiden. Meestal gaat het dan gewoon om ritwinst, om eerst het bordje van de ander leeg te eten en daarmee je eigen kansen te vergroten.
    Maar ook hier kan het gewoon een bewuste zet zijn. Niet voor ritwinst of het klassement, maar om weer rust te creeren rondom Pogacar. Ik zeg niet dat het zo is, maar ik sluit het niet uit.
    En wie weet is het nog wel geraffineerder. De ploeg van Pogacar krijgt het steeds lastiger, en wie weet is het veinzen van zwakte wel bedoeld om INEOS nog verder uit het kot te lokken en extra te laten volharden in hun strategie van dom op kop rijden. Dezelfde tactiek die vorig jaar ook TJV hanteerde. Geen UAE trein maar een INEOS trein die hem naar Parijs brengt.

    Wielrennen is soms net een ui: het bestaat uit meerdere laagjes (en soms krijg je er gruwelijke traanogen van).
    07-07-2021 20:51
    Juist, hij had het echt lastig. Ook het gezicht stond wat grauw.
    07-07-2021 22:27
    Stel dat Pogacar bewust 'wachtte', hoe gaat dat dan rust creëeren voor hem? Denk juist dat z'n tegenstanders hier moed uit putten, waar ze eerst nog lamgeslagen rondreden vanwege zijn suprematie. Dit werkt dus aanvallen van tegenstanders in de hand.. Als je bedoelt dat hij met rust gelaten wordt door de media: zolang hij in het geel rijdt gaat dat niet gebeuren, en zelfs al mocht hij het geel verliezen, dan zal hij als winnaar van vorig jaar in de spotlights blijven.
07-07-2021 19:29
Pogi heeft veel te kwistig met zijn energie omgesprongen de eerste 1,5 week, zoals Yates in de Giro die Dumoulin uiteindelijk won. Dat gaat hem vanaf nu opbreken. Ik zeg niet dat hij de Tour gaat verliezen, maar gespeeld is het nog zeker niet. Ik vond hem er ook voordat hij ´explodeerde´ er al minder uit zien dan eerder. Duidelijke trekken in zijn gezicht. Dit is niet geacteerd, hij wordt minder.
Vergeet ook niet dat hij nog heel jong is en zijn eigen krachten misschien niet goed kan inschatten.
    07-07-2021 19:32
    We gaan zien en ik denk niet dat je gelijk hebt.
    07-07-2021 20:46
    dat was de giro die froome uiteindelijk won tom werd in 2018 2e. dumoulin won in 2017 de giro.
    07-07-2021 23:34
    @peterwinnen Yates kwistig met zijn energie omgesprongen in de Giro die Dumoulin uiteindelijk won ? Dat is mij helemaal ontgaan ...
07-07-2021 20:02
Wilde juist niet exploderen denk ik en wat bluffen. Kijken wie van de anderen mee zou gaan. Uiteindelijk gingen die anderen in de afdaling wel rijden om het gat weer dicht te krijgen.
07-07-2021 20:03
Beredeneerd exploderen was dit. Je n’y crois une mourre

Daarnaast, als exploderen 1 man laten rijden die terug wappert in de afdaling is…
07-07-2021 20:38
Je zag aan de streep dat Pogacar maximaal had gegeven. Stressvolle finale, toch nog rechtgezet.
07-07-2021 20:45
Jumbo heeft veel ronde talent en ik heb genoten van de koers van vandaag.

Maar m'n hart weent ook. Want hoe geweldig het succes Jumbo ook is, het komt voornamelijk van de buitenlandse klasbakken en talenten. Ik smacht naar een nieuw groot Nederlands talent... Of hebben we al het Nederlands talent samengebald in Tjeukuh? Daar kan ik miss wel mee leven.

Toch zou meer Nederlands succes met Jumbo fijn zijn, want ik geniet enorm van de ploeg!
    07-07-2021 21:14
    Ik heb zwaar genoten en kan net zoveel genieten van Van Aert en Vingegaard in een Jumbo trui als gesink of dumoulin in jumbo trui. Ik denk dat ik een van de weinige ben die het niet uitmaakt dat de buitenlanders zo dominant voor jumbo zijn…?

    Sterker, ik zie liever een buitenlander van Jumbo winnen dan Mollema die bij trek rijdt of Poels bij Bahrein.
    07-07-2021 21:57
    @Mellinkjumbo

    Of wat dacht je van een Nederlander die niet een een Jumbotruitje rijdt, alsof het uitmaakt of een Nederlander voor Jumbo rijdt of pakweg Trek, of een Belgische ploeg met een Duitse shampoosponsor, of zelfs een maf Frans ploegje...

    Waarom is het beter als persoon X (niet Nederlander) voor de supermarkt ploeg wint dan persoon Y (wel Nederlander) voor een andere ploeg? De logica ontgaat me, schiet mij maar lek.
    07-07-2021 22:03
    Ik ben al meer dan 20 jaar fan van Rabo en opvolgers. NL of buitenlander maakt me niet uit, was fan van Mollema, Leipheimer, vanmarcke, Kelderman tot ze weggingen en nu ben ik fan van van Aert, Vingegaard. Vind het mooi als Jumbo het goed doet
    07-07-2021 22:04
    Ik ben qua wielrennen niet chauvinistisch als qua voetbal. Ik supporter bijvoorbeeld voor Alaflipje
    08-07-2021 09:03
    Ik supporter ook meer voor de ploeg dan de nationaliteit.
07-07-2021 22:03
Stel je voor dat Poga valt, Vingegaard de Tour wint en Roglic volgend jaar moet knechten
    07-07-2021 22:06
    Waarom zou Roglic dan moeten knechten voor Vingegaard?
07-07-2021 22:07
Poga zat wel degelijk op z'n tandvlees. Anders was ie niet als een dolle gaan achtervolgen in de afdaling. Kan nog wel eens een leuke 3e week worden :)
    07-07-2021 22:26
    Denk ook dat het even van niet beter kunnen was. Alleen zie ik Pogi niet helemaal instorten zoals Yates in ‘18 bv. deed.

    Een scenario zoals Bernal in de Giro dit jaar sluit ik wel niet uit. Heel sterk en met de krachten gooiend in de eerste helft en behoudend consolideren in de tweede.
    08-07-2021 06:21
    Als je concurrenten halverwege de 2e week al zien dat je minder wordt, kan het lastig worden om behoudend te rijden..
    08-07-2021 09:04
    Cadeau aan Ineos voor het harde werk dat ze voor hem deden.
07-07-2021 22:34
Toch mooi dan Vingegaard iets probeert. Spijtig dat de anderen samen bleven en samenwerkten.
    07-07-2021 22:58
    Die hadden de ballen inderdaad niet om Poga het werk te laten opknappen. Aan de andere kant hadden ze zelf natuurlijk ook nog belangen..
07-07-2021 23:28
Voor een spannende strijd moeten we hopen op warme dagen. Daar is pogacar duidelijk minder dan in de natte koude etappes. Hij lijdt dan net zoveel als de anderen en blijkt daar een gewoon mens te zijn.
08-07-2021 00:06
Dit was inderdaad niet exploderen.
Hij draait ons een loer... Die had wel meegekund maar is geschrokken van de grote verschillen en wil in de luwte naar de 3e week :)

Zeker een mooi staaltje van Vingegaard!
08-07-2021 10:07
Geexplodeerd? No way!

Ik heb voor de gein nog even de touretappe van vorig jaar terug gekeken, waarbij Pogacar in de laatste kilometers gelost werd door Roglic. Als je wilt weten hoe "exploderen" er bij Pogacar uit kan zien, moet je dat even terug kijken. Zwoegen, schokschouderen, bekken trekken, onrustig op zijn fiets, mond wagenwijd open.

Als ik die beelden vergelijk met wat ik gisteren zag, dan kom ik tot de conclusie dat Pogacar echt niet zo stuk zat als hij wil laten blijken. Kadans op de fiets was gewoon in orde, geen onrust in zijn lijf, inspanning leek volledig onder controle.

Als je het mij vraagt had hij misschien niet zijn allerbeste dag, maar had hij bij Vingegaard kunnen blijven als hij dat echt had gewild. Maar het was de perfecte gelegenheid om zand in de oogjes te strooien. Etappezege was uit beeld, hij staat ruim 5 minuten voor in het AK, hij weet dat hij nauwelijks tijd gaat verliezen, ziet dat Carapaz en Uran dieper hebben moeten gaan dan hijzelf, en in de strijd tegen dopingverdenkingen is het veel effectiever dan het publiceren van vermogensdata.
    08-07-2021 13:02
    Je kunt het zand in de ogen strooien noemen, maar is het niet gewoon slim dat hij op dit moment in de Tour (pas halverwege) niet met alle macht probeert het wiel te houden wanneer hij plafonneert? In die laatste bergrit vorig jaar móest natuurlijk alles eruit, nu zeker niet.
    De term 'exploderen' is natuurlijk lekker overdreven gekozen van Pogacar, daar heb je gelijk in.
08-07-2021 10:12
Als je echt explodeert rijd je daarna niet zo hard op kop en win je ook niet nog het sprintje om plek 4.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine