Tadej Pogacar klopt Enric Mas en pakt derde ritzege in Ruta del Sol
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 18 februari 2023 om 15:12

Tadej Pogacar klopt Enric Mas en pakt derde ritzege in Ruta del Sol

Tadej Pogacar heeft zijn derde ritzege in de Ruta del Sol binnen. De Sloveen was op een pittige aankomst in Inznájar te sterk voor Enric Mas, die als tweede eindigde. De derde plaats ging naar Lorenzo Rota.

De vierde etappe van de Ruta del Sol begon pittig en eindigde pittig. In het tweede deel van de rit lagen de Cerro de San Cristobal (2,8 km aan 6,6%), Alto de El Jaramillo (4,8 km aan 7,3%), El Higuerai (2,6 km aan 6,6%) en Fuentes de Cesna (4,3 km aan 4,7%). Na die laatste klim ging het bijna tien kilometer bergafwaarts, maar in de ultieme slotfase volgden nog twee venijnige puisten. Eerst ging het 900 meter aan 5,8% omhoog, daarna 700 meter aan 12%.

Gevecht voor de vlucht van de dag
In het eerste deel van de etappe was de Puerto de Algámites (5,8 km aan 3,1%) het voornaamste obstakel. Hier zagen we verschillende uitvalspogingen, maar een vroege vlucht kwam nog niet tot stand op deze helling. Dat gebeurde evenmin in de daaropvolgende kilometers. Een groepje met onder meer Matej Mohoric, Omar Fraile en Hugo Houle reed even voor het peloton uit, maar ook zij kregen niet de zegen. Later slaagden achttien renners – onder wie Tim Wellens, Jack Haig en Jhonathan Narvaéz – er eveneens niet in om weg te komen.

Met nog een kleine honderd kilometer te gaan, was het dan toch raak. Edvald Boasson Hagen (TotalEnergies), Matteo Sobrero (Jayco AlUla), Ruben Gueirreiro, Gonzalo Serrano (Movistar), Dion Smith (Intermarché-Circus-Wanty), Edoardo Zambanini (Bahrain Victorious), Pavel Sivakov (INEOS Grenadiers), Lionel Taminiaux (Alpecin-Deceuninck), Jefferson Alveiro Cepeda (Caja Rural – Seguros RGA) en Nederlands kampioen Pascal Eenkhoorn (Lotto Dstny) vormden de uiteindelijke kopgroep.

Het was koers in de openingsfase! – foto: Cor Vos

Sivakov (eventjes) virtueel leider
Sivakov was de bestgeklasseerde renner vooraan. Hij stond aan het begin van de etappe op twee minuten en 52 seconden van leider Tadej Pogacar, maar was op een zeker moment de virtuele leider. Aan de voet van de Cerro de San Cristobal lagen de vluchters namelijk drie minuten voor op het peloton, waar UAE Emirates het tempo bepaalde.

Op deze Cerro de San Cristobal dunde de kopgroep een eerste keer uit. We hielden vooraan zes renners over: Eenkhoorn, Guirreiro, Sobrero, Cepeda, Hagen en Sivakov, die ook nog zes bonificatieseconden meesnoepte bij een tussensprint. Veel zou dat echter niet uitmaken: door het werk van UAE Emirates was de voorsprong met nog dertig kilometer te gaan al gezakt tot onder de minuut.

Eenkhoorn in de kopgroep – foto: Cor Vos

Pogacar geeft er een lap op
Wellicht ging het Sivakov niet snel genoeg, want op de Alto de El Jaramillo ging hij er alleen vandoor. Cepeda keerde later nog even terug, maar met nog zo’n twintig kilometer te gaan, op El Higuerai, ging de Ecuadoriaan definitief overboord. Hij begon als enige koploper – met een marge van een halve minuut – aan de klim naar Fuentes de Cesna.

Op die beklimming zagen we Jack Haig enkele speldenprikken uitdelen in het uitgedunde peloton. De eerste twee keer reageerde Pogacar, maar daarna leek hij zich koest te houden. Dat duurde echter niet lang, want plots versnelde de Sloveen op indrukwekkende wijze van achteruit. Enkel Enric Mas was in staat om te reageren. De twee ging op en over Sivakov en kwamen samen boven. Met iets meer dan tien seconden begonnen ze aan de afdaling.

Mas versus Pogacar
De achtervolgende groep hield het duo in zicht en met nog drie kilometer te gaan, kon Matej Mohoric als eerste terugkeren. De rest van de groep maakte ook bijna de aansluiting, toen Carlos Rodríguez een bocht miste. De Spaans kampioen kwam goed weg en was snel weer onderweg. Ondertussen hadden Pogacar en Mas wel weer een bres geslagen. Mikel Landa, Lorenzo Rota en Andreas Kron konden de sprong nog maken voorafgaande aan de slotkilometer.

In die laatste kilometer waren het opnieuw Pogacar en Mas die het uitvochten. Mas ging als eerste aan, maar hij kreeg de tweevoudig Tourwinnaar er niet af. De Sloveen had in de laatste honderden meters nog wat over en wist zijn concurrent te breken.

Pogacar zag dat het goed was – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
33 Reacties
18-02-2023 15:24
Dacht even dat er wat aan zijn fiets haperde voordat hij zijn beslissende versnelling plaatste vanuit achterin de groep. Heerlijke finale, kranig weerwerk van Mas, maar op Pogacar staat op dit moment geen maat, prachtige coureur.
18-02-2023 15:36
Mas maakt koers en dat is mooi. Beter zo 2e worden dan anoniem meerijden.
18-02-2023 15:51
Ik lees hier nogal wat kritiek op Mas die overnam van Pogacar, maar die rijdt natuurlijk gewoon voor zijn eigen podium, probeerde tijd te nemen op de renners van plek 2 tot 4. Zo win je de rit niet tegen deze Pogacar, maar onlogisch is het ook niet
18-02-2023 15:24
Ik geniet ervan hoe hij aan het spelen is. Op GCN werd het 'playstation cycling' genoemd en daar kan ik me iets bij voorstellen. Vooral het moment dat hij zich helemaal naar de achterkant van de groep liet zakken, keek wat er nog aan zat te komen en vervolgens me 1 grote krachtinspanning iedereen voorbij reed. Alleen Mas kon volgen.
18-02-2023 15:18
Blijft bijzonder hoe renners nog steeds denken dat Pogacar puur op basis van kwaliteit te verslaan is. Letterlijk de enige manier om hem te kloppen is door hem tactisch een loer te draaien, Jumbo-Visma heeft het nota bene laten zien op het allergrootste podium. Maar toch blijven renners altijd vrolijk meedraaien op kop als ze met hem samen rijden en proberen ze nooit wat op tactisch gebied.

Wat was nou precies de tactiek van Mas bijvoorbeeld, had hij werkelijk gedacht dat hij Pogacar los kon rijden door maar heel vroeg aan te gaan op de slotklim? Zodra je met Tadej los bent van de rest stop je toch gewoon met trappen en ga je geen seconde meer overnemen?
    18-02-2023 15:20
    Ik dacht dat Bahrein wel een bommetje kon gooien maar wat speelden die het zwak uit. 5 man en notabene Mohoric moest het falen bergop weer goedmaken in het afdalen.
    18-02-2023 15:25
    Ja, exact. Als je weet dat je (veel) minder bent maar wel een overwicht heb probeer je dat toch uit spelen? Ga om beurten aanvallen en vervolgens lekker in Pogacars wiel hangen terwijl hij het dicht rijdt. Dat is de enige manier om hem al zodanig te verzwakken dat je ook maar een klein beetje kans maakt op de zege.

    Maar nee, ze peddelen gewoon vrolijk mee en worden kleurloos 4e en 5e in de achtergrond. Nou, fantastisch.
    18-02-2023 17:35
    God wat ben jij negatief ingesteld. Ofwel zeuren dat ze doping nemen, ofwel zeuren dat ze dom zijn en koers willen maken.
    Ja wat zou het veel leuker zijn als iedereen gewoon lekker op het wiel springt van de topfavoriet en dan niet overneemt.
18-02-2023 15:28
Speelt echt met de rest van het peloton.
18-02-2023 15:18
Fantastisch gedaan door Pogi en ook Mas nu al goed. Het zo er zomaar dit jaar uit kunnen komen met een Vuelta eindzege
18-02-2023 15:59
Masje wordt op die manier een eeuwige tweede.
Grote veelwinnaar nét 3 seconden voor hem, maar kloppen doet hij ze nooit.

gunfactor stijgt verder..
18-02-2023 17:50
Het werd een te harde koers om tactisch te worden. Bij de echte versnellingen van Pogi kon steeds alleen Mas mee op hangen en wurgen. Sterkste man wilde per se nog eens winnen en deed dat dus. Niemand hoeft zich iets te verwijten daarom.
18-02-2023 18:40
Het lijkt zo een goede training voor punchen wat hij nu dagelijks doet, iets dat je minder krijgt daar in de UAE en veel meer slap in een peloton meerijden over hoofdzakelijk vlakke wegen.

Dit belooft veel goeds voor wat er in het voorjaar aankomt, de jongen heeft overduidelijk ambitie.
18-02-2023 15:16
Wat een fenomeen, legt echt op grootse wijze iedereen erop! Genieten van hoe hij koerst. Aanval op aanval en iedereen op mas na huilend in zijn wiel… ps voor alle RVE sympathisanten , kijk hier nog maar eens goed naar….
    18-02-2023 16:06
    Om bekrachtigd te zien dat Evenepoel dit niet kan? Evenepoel koerst ook met een leeuwenhart en ook dat is genieten.

    Er kunnen meerdere renners floreren volgens mij. Het succes van de één maakt niet per se dat de ander niet mooi koersen zou. Dus waarom alle Evenepoel-fans erbij gehaald worden is mij een raadsel.
    18-02-2023 16:18
    @WIM, deze sympathisanten benoemen vaak dat de kruimels voor de rest zijn . Ik zie RVE ook graag koersen maar pruim zijn fans niet
    18-02-2023 17:24
    Evenepoel beheerst de geest van velen…

    Bij elke zege van Pogi gaan er hier wel een paar: kijk hier maar eens naar, Evenepoel knul! :D
18-02-2023 15:28
Hele mooie finale! Het is niet dat Bahrein z'n numerieke overmacht niet probeerde uit te spelen (eerst aanvallen van Haig, dan Mohoric die het gat terug dichtte in de afdaling), maar als Pogacar beslist elk gaatje te dichten en dan zelf aan te vallen kan je weinig beginnen. Mas ook erg sterk gereden - er was een momentje onderaan de slothelling dat hij het Pogacar even lastig maakte, maar uiteindelijk was er weer niets aan te doen. Spijtig dat Mas door pech tijd verloor, is hier met afstand de 2e sterkste in koers.
    18-02-2023 15:30
    Ehhh Bahrein uit spelen, 1 prikje Haig, dat was het? Dan is dat veel te zwakjes
    18-02-2023 15:49
    Ineos probeerde het van ver met Sivakov, Haig probeerde het maar kreeg Poga in het wiel, dan Landa met een schuchtere poging, dan Haig een tweede keer, dan probeerde Rota weg te sluipen. Pogacar liet nooit iemand echt wegrijden en ging dan zelf aan, met Mas in het wiel. Mohoric kon het door het snelle dalen en de val van Rodriguez versnipperde groepje nog 1 keer terugbrengen, maar op 1km van de meet ging Mas meteen aan toen het terug bergop ging.

    Er is dus veel meer gebeurd dan wat jij ervan maakt, en anderen incl. Bahrein hebben het zeker geprobeerd. Maar tegen Poga was gewoonweg niets te doen.
18-02-2023 15:31
hoe zeg je in het Spaans: “Enric, probeer aan te haken maar neem zeker NIET over van de beul. NIET overnemen. Blijf in zijn wiel zitten. Misschien gaat hij nerveus worden.”
18-02-2023 17:12
Rondje uae
18-02-2023 18:26
Momenteel de Messi van het fietsen. Dit is ook leuker dan het zandhappen in het M-O. Begrijpelijk dat hij voor dit rondje kiest. Verandering van spijs doet eten, ergo smullen. Hetzelfde wordt in de Algarve vertoond. Evenzo om je vingers bij af te likken.
    18-02-2023 19:26
    Heb inderdaad al veel meer koers gezien in wedstrijden die al bezig zijn dan in wedstrijden die nog moeten beginnen. Daar is geen speld tussen te krijgen.
18-02-2023 23:43
De eerste pannenkoeken zijn voor de kinderen. Klasse dat Pogi nu al in vorm is. Echter de grote wedstrijden met serieuze tegenstand morgen nog komen. Heeft weinig geleerd na het smijten met z’n krachten afgelopen Tour.
18-02-2023 15:20
Vingegaard zal Pogi met 2 vingers in de neus verslaan
    18-02-2023 15:24
    Als Pogi twee vingers in zijn eigen neus steekt zal Vingegaard hem inderdaad vlotjes verslaan, anders wordt het vast weer spannend.
    18-02-2023 15:25
    Jammergenoeg zien we hem nooit in koers. Ik zie liever een schitterende renner ook eens 2e worden maar wel koers maakt het hele jaar door. Je hebt voetballers waarvoor mensen naar het stadion komen, om maar een rare vergelijking te maken, maar Pogiboy is zo’n renner. Het plezier druipt er vanaf… dat heb ik ook als ik naar MVDP kijk
    18-02-2023 15:38
    Ja, laten we hopen op een geweldige strijd. En hopelijk zien we Vingegaard wat vaker buiten de TDF pieken en aanvallen
18-02-2023 16:01
Er is een duidelijke parallel tussen de Mas-Evenepoel duels in afgelopen Vuelta en de Mas-Poga duels in deze ronde. Gelijke krachtsverhoudingen en tijdsverschillen, waaruit we mogen opmaken dat ook de krachtsverhouding Evenepoel-Poga gelijk is. Ofwel, ze doen volstrekt niet voor elkaar onder. Ik bedoel maar.
    18-02-2023 16:07
    Huh kan je dat even verklaren? Mas geen referentie kader. Pre seizoen of naseizoen etc etc
    18-02-2023 17:24
    Ik ben het met je eens in zoverre Mas een volger is, steeds weer
    18-02-2023 18:38
    Glazen bol gedoe is altijd al gedurfd. Maar deze die ik vaak terug zie komen.. wow.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine