Tadej Pogacar denkt al aan Milaan-San Remo 2026, maar: “Eerst kijken of we fouten hebben gemaakt”
foto: Cor Vos
zaterdag 22 maart 2025 om 17:45

Tadej Pogacar denkt al aan Milaan-San Remo 2026, maar: “Eerst kijken of we fouten hebben gemaakt”

Hij won misschien niet, maar Tadej Pogacar bezorgde de wielerfan wel een fantastisch schouwspel in Milaan-San Remo. De Sloveen viel op de Cipressa al aan, waarna een geweldige driestrijd volgde met Filippo Ganna en de uiteindelijke winnaar Mathieu van der Poel. Na afloop stelde Pogi dat hij misschien een ‘paar watt’ aan absoluut vermogen tekort kwam om het verschil te maken.

“We gaan het eerst analyseren”, antwoordde Pogacar op de vraag van Eurosport of hij ergens spijt van heeft. “We gaan kijken of we fouten hebben gemaakt, maar op dit moment kan ik zeggen dat we heel goed gekoerst hebben. Zoals ik het gezien heb, was het een heel goede wedstrijd. We hebben alles geprobeerd. We hebben de koers hard gemaakt, maar het was niet genoeg. Er waren twee renners beter vandaag. Volgend jaar is er weer een kans.”

Pogacar is er de laatste jaren steeds dichtbij in Milaan-San Remo: vijfde (2022), vierde (2023), derde (2024) en nog eens derde (2025). Maar winnen blijkt o zo lastig voor de wereldkampioen. “Als je naar het profiel kijkt, zou ik liever hebben dat de Poggio vijf kilometer aan tien procent was. Maar het is wat het is. Het is voor mij een heel moeilijke wedstrijd om het verschil te maken. Dat zijn nou eenmaal de natuurwetten. Die spelen hier. Ik kan niet toveren.”

Piekvermogen
De interviewer stelde dat hij voor het eerst grimassen op het gezicht van Pogacar had gezien. “Ik weet niet hoe mijn gezicht eruit zag, ik heb geen spiegel bij me op de fiets”, reageerde de Sloveen. “Maar er was vast wat pijn op mijn gezicht te zien vandaag. Of het een van de zwaarste inspanningen uit mijn carrière was? De benen waren heel goed. Ik mis misschien het absolute vermogen, maar ik kon het steeds weer proberen. Het is die paar watt die missen aan piekvermogen. Maar ja, ik was in goede vorm vandaag.”

RIDE Magazine
33 Reacties
22-03-2025 18:03
just me, had hij korter gezeten, dan was MvdP 1e geworden, Ganna 2e en Pogi 3e. Het is een beetje dom gezever als je het mij vraagt
    22-03-2025 18:07
    Ik vraag het je niet . Ik zeg gewoon wat Ik zie met die achterstand op het moment dat matje aangaat was hij zeker kansloos . Zo n moment moet je aan het wiel zitten joh . Het was op 200 m van de streep .
    22-03-2025 18:13
    Je praat onzin. Het was op zo'n 300 meter. Waarschijnlijk dacht Pogi (mijn veronderstelling) dat 'ie alleen een kans zou maken op winst als hij op een meter of 200 met meer snelheid van achter zou komen. Dan moet je geluk hebben dat ze nog niet zijn aangegaan en dat deed MvdP dus wel. Dat is geen tactische blunder, maar een gok die hem wellicht de winst had kunnen opleveren. Had hij aan het wiel gezeten, dan had hij er vermoedelijk ook nooit overheen kunnen komen. Je lijkt me een type dat alles toch beter weet, dus hier laat ik het verder bij. Ik hoop dat je desondanks wel van deze mooie koers hebt kunnen genieten.
    22-03-2025 18:14
    @justme *300m

    Zijn plan was om als eerste aan te gaan en zo met meer snelheid te beginnen. MvdP zij in zijn interview dat hij vroeger aanging om Ganna en Pog te verrassen. Je zag dat Pogacar zijn sprint aanging op het zelfde moment als VDP.
    22-03-2025 18:22
    Eens met Knar. Zeker geen fout van Pogi. Met deze gok om met snelheid erover te komen had hij nog enigszins kans op winst. Mvdp had het door. Geen kan voor Pogi.
22-03-2025 20:13
Er was even een moment, toen hij voor de 2e keer aanzette op de Poggio dat hij MvdP had losgereden.. Maar toen kwam er een scherpe bocht waarin Mathieu kon aansluiten.. Wellicht had hij die aanval iets beter kunnen timen..
    22-03-2025 20:34
    Goed gezien. Er waren meer bochten die vdp beter aansneed en meer snelheid hield. Heeft daar energie bespaard tov pogi.
22-03-2025 19:34
Dat je het hebt over mogelijke fouten. Hij rijd zowat het hele peloton aan gort. Kijk Matje zei het zelf al zijn finish lag boven op de poggio. Als je het mij vraagt was die versnelling van der poel ook stuk blufpoker van het hoogste niveau. Je moet maar durven. Het gezegde luid wil je winnen moet je durven te verliezen. Dat hebben ze allebei gedaan.
    22-03-2025 19:46
    Mee eens. Maar vergeet hier Ganna niet bij te benoemen. Die durfde ook te verliezen, door te gokken. Uiteindelijk zijn de toeschouwers en wielerfans de grootste winnaars na MvdP.
22-03-2025 18:39
Die gaat z’n gram nog wel halen in de komende koersen. Is nu nog gemotiveerder om te winnen.
    22-03-2025 20:32
    Hoe dan? Kan vdpoel niet lossen.
    23-03-2025 10:05
    Gaat e3 en rvv met vingers in de neus winnen. Daar zijn de hellingen steiler en zwaarder dan de poggio en cipressa
22-03-2025 19:47
Pogi is op dit moment de gedroomde lead out voor VdP in MSR. Hij schakelt persoonlijk alle snelle rivalen van Mathieu uit, waarna Mathieu het zelf makkelijk kan afmaken.

Maar veel andere keus heeft Pogacar niet. Bijven proberen, in de hoop dat ooit het jaar komt dat Van der Poel door ouderdom moet afhaken.
    23-03-2025 10:06
    Beginnen op capo berta volgend jaar
23-03-2025 00:40
Pogacar heeft de perfecte koers gereden. Alleen een vdPoel in bloedvorm is in de mogelijkheid hem te volgen op dit parcours en zo geschiedde. Puntje van de stoel, spanning ten top. Dit is wielrennen zoals het moet. Heerlijke finale!
22-03-2025 17:52
Aan alles kan je zien dat hij een hekel aan verliezen heeft.
    22-03-2025 18:09
    Idd, staat ie eerst op de verkeerde trede, loopt na de huldiging weg en vergeet de foto
22-03-2025 17:53
Grote fouten gemaakt in de sprint pogi !
    22-03-2025 17:56
    U als blijkbaar groot kenner van de wielersport, wat had Pogacar anders moeten doen om de sprint te winnen van vd Poel en Ganna?
    22-03-2025 18:00
    Nou effe kijken hoe ver poog zit als matje aangaat , hij hing mss op 15 meter .. kansloos zo joh
    22-03-2025 18:02
    Dat valt ook wel weer mee en ook zonder het foutje had hij de sprint niet gewonnen.
    22-03-2025 18:03
    Valt niet mee wat een fout . Kansloos
22-03-2025 18:53
Zijn ploeg incl Pogacar zat op de Cipressa veel te ver van achteren... moest "inhaalrace" naar voren maken en dat kost kracht... Voor de rest op waarde geklopt!
    22-03-2025 19:07
    Ook Wellens leverde niet. Hij poogde -gezien z'n uitstekende centenbak- er een flinke klap op te geven maar iedereen volgde als ganzen er achteraan.
    22-03-2025 19:50
    Wat een onzin. Ze hebben m prima gelanceerd
    22-03-2025 20:39
    Del Toro was toevallig even niet thuis en finished dan toch vooraan. Heet die ook Remi? Doet ie wel vaker, zogenaamd niet kunnen leveren voor de ploeg.
    22-03-2025 22:29
    Zo belachelijk, Del Toro laatst Ayuso nog zien lanceren en de bijhorende complimenten van die laatste gelezen.
    Als je denkt dat het een "fout" is om niet bij de eerste 10 de Cipressa op te draaien dan ken je niks van koers. Geen moeilijker plek, heel het frisse peloton wil daar zitten. Zelfs Pogi zelf zat er eigenlijk te ver.
22-03-2025 21:51
Is gewoon niet een koers die qua bergop genoeg onderscheidend is voor zijn talent. RVV zal hij MVDP wellicht wel kunnen lossen. Aan inzet ligt het iig niet
23-03-2025 08:57
Het geeft in elk geval hoop op een aantal spannende klassiekers deze San Remo. Was na de Strade toch bang voor hele lange solo's van Pogacar zonder eigenlijk vele concurrentie. Deze San Remo was in elk geval schitterend.
23-03-2025 08:25
Wat een belachelijke analyses allemaal!
Eigenlijk is deze koers heel simpel: zo snel mogelijk fietsen, scherpe afdalingen nemen en goed kunnen sprinten.
Grote kampioenen uit het verleden hebben bewezen dat je op deze manier meerdere keren kan winnen.
23-03-2025 14:10
Als ik dan toch een fout van UAE zou moeten noemen dan is het de selectie. De wasmachine in aanloop naar de Cipressa is zo bizar dat je eigenlijk een volwaardige lead-out trein (type wat Lidl-Trek nu heeft staan voor Milan) nodig hebt om in goeie positie de Cipressa op te draaien. Dat betekend dat je echte wedstrijd 10 km vóór de Cipressa begint. Heb je dan bv Bjerg-Politt - Oliveira - Molano - Wellens - Narvaez - Pogacar op volgorde staan dan kan je hetzelfde plan nog een keer nog harder afdraaien en maak je kans echt iedereen te vermorzelen. Ook de Milan-Consonni tactiek met een ploeggenoot zeer strak in het wiel van Pogi voor zijn aanval kan werken. Elke concurrent moet dan immers een extra fietslengte goedmaken. Misschien niet sjiek maar wel resultaat.
23-03-2025 14:46
De aanpak op de Poggio vind ik ook wel te evalueren.

Is het niet beter om één steil punt te pakken en daar de volle 100 procent te geven? Nu zijn het meerdere pogingen op stukken die zich er minder go voor lenen en dat lukt nu al twee jaar achter elkaar niet geweldig.
23-03-2025 15:09
Volgend jaar is het wind tegen na de Cipressa.

Reacties zijn gesloten.