Tadej Pogacar deelt steek uit: “Dacht dat Vingegaard rit wilde winnen, maar hij zat gewoon in mijn wiel’
foto: Cor Vos
vrijdag 25 juli 2025 om 18:43

Tadej Pogacar deelt steek uit: “Dacht dat Vingegaard rit wilde winnen, maar hij zat gewoon in mijn wiel’

Tadej Pogacar heeft niet voor de vijfde keer gewonnen in deze Tour de France. De geletruidrager kwam er wel dichtbij, maar kwam uiteindelijk enkele seconden tekort op de top van La Plagne. Dat Jonas Vingegaard niet wilde overnemen op die beklimming frustreerde de Sloveen. “Hij zat gewoon in mijn wiel”, vertelde Pogacar na afloop in het flashinterview.

Pogacar, die zichtbaar moe was, leek gefrustreerd over het verloop van de negentiende etappe. “We reden goed tot aan de slotklim, maar dan dachten een aantal renners dat ze de hele klim gingen sprinten”, doelde hij op het kopwerk van de mannen van Decathlon AG2R La Mondiale. “Het tempo lag ongelooflijk hoog aan het begin van de etappe.”

“Ik dacht even dat Jonas de rit ook zou willen winnen, maar uiteindelijk zat hij gewoon in mijn wiel”, haalde Pogacar uit. “Arensman viel wel op een goed moment aan en ik besloot niet te reageren. Ik reed mijn eigen tempo en defensief, daar voelde ik me comfortabel bij.”

“Op dit moment ben ik vooral blij dat het voorbij is. Ik heb de hele klim op kop moeten rijden, ik kwam dus echt moe over de finish. Ik heb drie zware dagen achter de rug en ben dus blij dat het einde nabij is”, besloot Pogacar.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
50 Reacties
25-07-2025 18:57
Pogacar laat zich vandaag kennen als slecht verliezer die even zijn frustratie over zijn eigen prestatie kwijt moet. Hij en zijn team wilden (te?) duidelijk winnen, waardoor hij ook geen ploeggenoot meer over had op de laatste klim. Hij heeft zich drie weken absoluut de sterkste getoond en zo vreemd is het niet dat je concurrent zich niet zomaar naar de slachtbank laat leiden en de strategie gebruikt die de meeste kans geeft. Dat Pogacar daar niet blij mee is, moet hij mee leren leven. Net zoals Visma en Vingegaard vanavond zich nog wel even zullen afvragen; wat als we de sprint 50m eerder hadden ingezet. Maar goed, zondag zal hij terecht het meest blij en minst teleurgesteld zijn.
    25-07-2025 19:03
    En Vingegaard heeft gisteren verteld : De Tour is nog niet gedaan ik ga aanvallen . Waar was zijn aanval ? En waar waren die andere Visma sterren ?
    25-07-2025 19:06
    @limburgia
    ""Ondanks dat Vingegaard weer een tikje kreeg van Pogacar, wil hij de Sloveen niet ‘onverslaanbaar’ noemen. “We leken vrij gelijkwaardig vandaag. Hij pakte op het einde een paar seconden, maar de Tour is nog niet voorbij. Nog steeds niet.”"

    Waar lees je het woord aanvallen?
    25-07-2025 19:06
    @limburgia want een kip zonder kop aanval had hier überhaupt kans gemaakt. Sinds wanneer pakken we uitspraken letterlijk en rekenen we iemand daar op af als gedurende de race blijkt dat een andere tactiek om te winnen meer kans van slagen heeft? Is het veranderen van tactiek per definitie slecht of moet je dat altijd aankondigen?
    25-07-2025 19:09
    Yogibear, ik denk dat Vingegaard zijn winstkansen iets had kunnen verbeteren door af en toe iets te doen in de achtervolging. Hij won wél de sprint om plek 2.
    25-07-2025 19:20
    Pogi wint de Tour en 4 etappes. Vingegaard verliest de Tour en wint geen enkele etappe. Wie moest er aanvallen vandaag?
    25-07-2025 19:57
    Vingegaard heeft hele tour als ie enigszins kon proberen aan te vallen, met als resultaat steeds 1 plek achter pogacar finishen.
    Logisch toch dat ie t nu zo probeert (en idd voor pogacar finisht), helaas voor hem en visma arensman er net voor, waarvoor chapeau arensman. Achteraf ietsje eerder beginnen, maar ja, dat is Achteraf.
    En Vingegaard besefte vandaag ook wel dat ie pogacar niet meer op 4,5 minuut ging rijden, zie ook wat ploegleiding zegt.

    Dus pogacar hier beetje zure reactie, die hij hier niet nodig heeft als topper en zou t ook moeten begrijpen. Want pogacar geeft ook nooit wat cadeau.
    Alle visma/Vingegaard haters: doe je ding, maar weet dat t weinig hout snijdt.
    Hoe vaak heeft Vingegaard en visma deze tour koers keihard gemaakt en heeft Vingegaard proberen aan te vallen, op vlakke en bergop, talloze keren. Hij was werkelijk de enige die t kon en probeerde.
    Conclusie: pogacar duidelijk de beste over 3 wkn. Vingegaard best of the rest (en ja geen etappe zege, maar dat is voor hem extreem lastig versus pogacar).
    25-07-2025 20:17
    Misschien is het tijd dat Jonas dan ook eens toegeeft dat Pogi beter was. En niet gewoon 2 slechte dagen maar voor de rest even sterk zoals hij beweert...
25-07-2025 18:45
Vorig jaar rijdt Vingegaard het gat dicht in de laatste bergrit en geeft Pogacar niks weg. Nu doet snapt hij niet waarom Vingegaard dat niet nog een keer doet? Goh Tadej, ik vraag me echt af waarom.
25-07-2025 18:55
Je ziet vandaag aan Pogacar en Vingegaard dat het gewoon een hele zware Tour is geweest.
    Ik vind Pogacar er de laatste 2 dagen echt afgesjaakt uit zien. Vroeg me zelfs adv of hij wel naar de Vuelta gaat. Heeft zich in al die klassiekers al helemaal uit elkaar getrokken, de Dauphine was bepaald geen trainingsritje en deze Tour is loodzwaar ondanks dat hij veruit de beste is. Een 2e GT is allicht te veel van het goede.
    25-07-2025 19:54
    Ik denk hij zich beter kan richten op de WK’s tijdrijden en weg met als toetje nog Lombardije. Ik vraag mij ook af of hij in het vervolg wel zo’n uitgebreide voorjaarscampagne moet doen. Want hoewel hier in de reacties vaak heel anders wordt beweerd leek Pogacar deze Tour heel vaak op een mens die ook verrot over de streep kwam.
    25-07-2025 20:09
    Zie hem dan eerder eens de Tour overslaan (mits dat contractueel mag van UAE) dan het voorjaar. Wil volgens mij liever San Remo en Roubaix op zijn palmares dan een extra Tour. Lijkt ook ondersteund te worden door "wat doe ik hier nog?" opmerkingen over de Tour, heb niet het idee dat hij het allemaal nog erg leuk vindt, daar waar hij in het voorjaar z'n plezier niet op kon.
    26-07-2025 03:51
    UAE wil alle grote rondes winnen en nummer 1 op de ranking zijn/blijven, dus op papier zou je zeggen dat ze Pogacar moeten inzetten om Vingegaard te kunnen verslaan, maar als die even uitgepierd uit de Tour komt zou het best kunnen dat een uitgeruste Almeida/Ayuso/Del Toro ook al volstaan om hem te kloppen en kunnen ze Pogacar idd rust gunnen met oog op WK’s/Lombardije.
25-07-2025 18:57
Je zet Wellens de hele rit op kop en komt vervolgens niet verder dan zoiets? Beetje zielig, Pogi.
    25-07-2025 19:12
    Zielig? Jonas mooi op zn nummer gezet. Die zit op een fiets maar koerst nooit.
    25-07-2025 19:52
    @Ramon, je verteld ons mooi dat je niets van wielrennen snapt zonder dat je zegt niets van wielrennen te snappen
    25-07-2025 20:15
    @Ramon Vingegaard wordt op z'n nummer gezet door de sterkste renner sinds een halve eeuw. Stoer hoor.
25-07-2025 19:21
Pogacar moet hier juist het mooie van inzien. Vingegard is mentaal volledig gebroken. Weet dat hij alleen nog maar kans maakt op een kruimel door maximaal te sparen. Die is als concurrent definitief afgeschreven. De weg naar een Armstrongiaans aantal Tour-overwinningen ligt wagenwijd open.
    25-07-2025 20:51
    Over een jaar of 10-15 zullen we het weten
    26-07-2025 07:59
    Ik vind het altijd knap dat mensen vanaf de bank kunnen zien dat iemand volledig mentaal gebroken is.
25-07-2025 18:47
Idd, het is logisch wat Vingegaard vandaag deed. De sprint was de enige optie. Natuurlijk hielp hij bijna niet mee. Enige wat je Vingegaard kan aanrekenen is dat hij niet eerder aan ging.
    25-07-2025 22:49
    Waar zag jij dat bijna? Heeft hij ergens van Pogacar overgenomen?
25-07-2025 19:19
Wat een zure reacties. Geweldige rit vol tactiek en suspense. Wielrennen is meer dan hard fietsen. Wat pogacar deed was logisch. Wat vingegaard deed ook. Arensman profiteerde met wonderbenen. Allemaal mooi
    25-07-2025 23:47
    Precies!! Dit is juist wat we missen in het huidige wielrennen met de dominantie. Dat renners aan elkaar gewaagd waardoor ze moeten gokken en er verassende winnaars zijn!!
    26-07-2025 12:04
    @ epoo
    Aan elkaar gewaagd???? Haha naar welke koers heb jij zitten kijken
25-07-2025 19:35
Als je Visma hoorde praten en de plannen en de tactiek en het kan allemaal nog steeds dan moest ik denken aan die Irakese generaal. Als Jonas af en toe had over genomen dan had ie de gunfactor en misschien ook wel de zege. Wat vandaag gebeurde was het niet gunnen van de zege aan Jonas. Na al die praatjes moest Jonas wel over de brug komen. Zijn 2de plaats had hij niet verloren.
    25-07-2025 20:32
    Haha. Ik snap je punt. Maar dat was geen generaal maar de Iraakse minister van Informatie.
    25-07-2025 20:40
    Visma schittert in praten en het maken van plannen.
    26-07-2025 08:00
    Ja, want zonder plan en tactiek win je natuurlijk makkelijk van Pogi!
25-07-2025 19:51
Ondanks het dragen van de gele trui, heeft hij de hele klim op kop gereden. Ik had het mooi gevonden als Pogacar had gewonnen, hoe voorspelbaar dat ook geweest zou zijn. Vingegaard niet slim genoeg, dus mogelijk een TdF zonder ritwinst.
25-07-2025 18:53
Tja zelfs als je Tadej Pogacar bent gaat niet altijd alles vanzelf. Zoek de schuld bij jezelf, en niet bij een ander.
    25-07-2025 19:01
    Pogi gunde een strijder liever de overwinning dan het risico te nemen dat die saaie volger zou winnen. Hulde!!
    25-07-2025 19:03
    Hij heeft toch gelijk? Vingegaard gaat never nooit de sprint winnen, dus als hij iets wil moet hij iets proberen. Maar het is gewoon niet zo’n durfal.
25-07-2025 19:03
Nu doet Jonas iets wat Tadej al de hele Tour doet en moet hij huilen. Wat een jongetje.
    25-07-2025 19:39
    ah, waar kwamen die 4 minuten voorsprong ookalweer vandaan?
    25-07-2025 19:47
    Twee tijdritten en één aankomst bergop. Verder wat sprokkelwerk vanaf de bagagedrager.
25-07-2025 20:53
Denk dat pogacar alle recht van spreken heeft..koerst altijd aanvallend en maakt het ook af...vingegaard fietst maar wat mee en kijkt altijd als een angsthaas achter om. Heeft de eerste week wel vooraan gereden maar waarom is een vraagteken want nog veel tijd verloren en vlakke is niet zijn sterkste punt. In de bergen moet hij het laten zien maar ook dat viel tegen. Wel veel grootspraak samen met zojn ploeg...ga aanvallen ben niet de mindere al kost me de 2e plek etc. ... alles niets van uitgekomen en een zwakke ploeg..vertaalt zich ook in een schamele overwinning van Yates die verder bergop ook slakkentempo reed. Kortom dat Pogacar wat vermoeid is zal niemand verwonderen als je dit wielerseizoen gevolgd hebt waar vingegaard eigenlijk zo fris als een hoentje zou moeten zijn....
    25-07-2025 23:45
    Hahaha je spreekt jezelf zo lekker tegen door eerst te zeggen dat vingegaard maar wat meefietst en vervolgens te zeggen dat hij in de eerste week wel aanviel….

    Duidelijk dat je no matter what gewoon anti bent
25-07-2025 18:59
Moet het nog jammer zijn dat deze etappe was ingekort? Decompressie leek bij veel renners al ingedaald vandaag.
25-07-2025 19:08
Behalve de 2 dagen vorige week heb je dat zelf ook gedaan....
    25-07-2025 19:44
    Verschil tussen 4 minuten voorstaan en al 4 ritten gewonnen hebben vs 4 minuten achterstaan en nog geen ritten gewonnen hebben.
25-07-2025 22:47
Wat zijn dit allemaal voor zure, geel zwart getinte reacties op het bericht van Pogi.

Het was overduidelijk dat hij wilde winnen. Zijn dominantie was tot nu zo groot, dat iedereen de eigen wedstrijd op die van hem afstemde.

Behalve Thymen dan.

Ik snap wel dat Pogi wat frustraties heeft over de wieltjesplakkers.

Overigens heeft Jonas vast nog meer gebaald, want hij heeft weer niet gewonnen.
25-07-2025 22:04
Terechte steek!
26-07-2025 07:56
Toch vind ik dit hele gedoe wel wat leuker dan dat kijk ons eens vriendjes zijn van VDP, Pogacar en Evenepoel die er nog eens alles aan doet om er bij te horen. We hebben smeerlappen nodig in het wielrennen, en vetes. Verhalen, gekonkel, elkaar flikken. Liever zelf verliezen dan een ander zien winnen... heerlijk. Zeg maar wat veldrijden zo leuk maakt, de godganse winter van muggen olifanten maken.
25-07-2025 20:42
Lekker, ongefundeerde ergernis met een overdreven reactie is exact wat Tourverhalen zo mooi maakt.
Morgen zijn er ook veel hoogtemeters. Vingegard gaat morgen all in, ik denk dat hij Pogacar nog wel kan breken. De mentale dreun van de sprint verliezen vandaag zal morgen doorwerken!
    25-07-2025 22:55
    Aldus de Irakese minister van Informatie...
26-07-2025 00:33
Ik ben echt geen Pogacar fan, maar wat Vingegaard vandaag klaar maakte sloeg echt alles. Wat een angsthaas. En dan van te voren beweren dat hij alles of niets zou rijden. Ik heb zelden een renner gezien die zo bang was als die verschrikkelijke Deen. Ik kan me heel goed voorstellen dat Pogacar een hekel aan die Visma ploeg heeft. Ik stap in ieder geval over naar UAE want die durven tenminste wel te aanvallen. Echt respect voor de manier waarop Pogacar en zijn hele team rijd. Die ploeg durft tenminste aan te vallen. Vingegaard heeft alleen vandaag voor Tadej gefinisht, en dat alleen omdat die angsthaas Tadej de hele beklimming op kop liet rijden. Voor de rest van de hele tour is Vingegaard achter Pogacar geëindigd. Nee ik ben vandaag mijn hele sympathie verloren voor die laffe Deen, wat zijn excuus ook is.‍♂️
26-07-2025 12:08
Vorig jaar de excuses van de val in Baskenland waardoor hij niet 100% zou geweest zijn .
Dit jaar een 100% fitte en voorbereide vingegaard en hij krijgt nog meer meppen rond zijn oren . Ben benieuwd welke excuses ze nu weer gaan hebben.
En volgend jaar .

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine