Tactisch falen van Visma | Lease a Bike of briljante risicospreiding?
Video Tadej Pogačar was andermaal de sterkste van de favorieten op Col de la Loze. In de koninginnenrit en op misschien wel de zwaarste klim van de Tour, kon Visma | Lease a Bike niet het verschil maken. Daar leek het wel lange tijd om, meer om onverklaarbare redenen wijzigde de ploeg in de finale haar tactiek. Of zat er meer achter? Je hoort het in de WielerFlits Update!
*Deze WielerFlits Update werd opgenomen voordat het nieuws bekend werd dat de rit naar La Plagne is ingekort.
Er gebeurde van alles in deze vermakelijke etappe. De Nederlandse ploeg zette hun ambities meteen kracht bij op de Col du Glandon, voor een zwaar offensief op de Col de la Madeleine. Daarvoor reed op dat moment echter een kopgroep, met daarin Thymen Arensman en Lenny Martinez. Die laatste is de bolletjestruidrager en was voornemens om alle punten op de Glandon te nemen. Maar de Fransman had moeite om het tempo te volgen en had tot drie keer toe een plakbidon nodig om eraan te blijven hangen. Een regelrechte schande, maar zijn straf was mild.
-
Lees ook Visma | Lease a Bike laat in vallei kans liggen om Tadej Pogacar rechtstreeks te bestrijden
In die fase van de wedstrijd trok ook Primož Roglič ten aanval. De Sloveen leek een alles of niets poging te ondernemen richting het podium. In de achtergrond hield Visma | Lease a Bike alles binnen schot. Tiesj Benoot, Victor Campenaerts, Simon Yates en Sepp Kuss rolden vervolgens op de Madeleine de rode loper uit voor kopman Jonas Vingegaard. Op een kilometer of vijf van de top versnelde de Deen, maar de geletruidrager week geen moment van zijn zijde. Matteo Jorgenson reed echter nog voorop en leek zo de ideale schakel om de vallei samen te overleven.
Maar daar voltrok zich vervolgens een merkwaardige situatie. Jorgenson mocht meespringen met onder andere Ben O’Connor en Einer Rubio. Vingegaard liet zich met Pogačar inlopen door alle mannen die ze al hadden achtergelaten. Het slagveld wat Visma | Lease a Bike gecreëerd had, was plots volledig hersteld. Uiteindelijk won O’Connor de etappe, deed Roglič geen trap te veel voor zijn geloste ploeggenoot Florian Lipowitz, reed Oscar Onley bijna naar het podium en reed Pogačar nog eens tien tellen weg bij Vingegaard. Genoeg te bespreken dus, maar ook om alvast vooruit te blikken naar de allerlaatste kans voor Visma naar La Plagne. Kijk en luister snel!
*Deze WielerFlits Update werd opgenomen voordat het nieuws bekend werd dat de rit naar La Plagne is ingekort.
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcast-app.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Deze podcast wordt mede-mogelijk gemaakt door Alpecin DMG shampoo en de casual (wieler)kleding van Le Patron.

Het zal hier ondertussen wel bekend zijn dat ik absoluut geen fan ben van mensen als Gianetti en Matxin, die indirect alle glans van Pogacar zijn zeges weghalen. Omdat er met deze personen op de achtergrond altijd een verdacht aura omheen zal blijven hangen.
Maar wel wil ik ruiterlijk toegeven dat geen enkele strategie ook maar iets aan de uitslag van deze Tour veranderd zou hebben. Pogacar is de sterkste. En als we zien dat deze Tour alle snelheidsrecords gaat verbreken, en de vermoeidheid zien die bij echt alle renners aanwezig is (Pogacar incluis) dan kunnen we gewoon stellen dat iedereen op de plek terecht is gekomen waar hij thuishoort.
Had Jorgenson in de vallei op kop gezet in de hoop er op de slotklim een man tegen man gevecht van te maken! Nu waren alle inspanningen op de Madeleine sowieso voor niets.
Maar slechte tactiek of niet: Pogacar is duidelijk de meerdere van Vingegaard en de Visma ploeg is niet zo sterk als ze zelf hadden verwacht. Vooral Kuss en Jorgenson rijden ver onder hun niveau, daar heeft Vingegaard gisteren maar heel weinig aan gehad. Het is wat het is.
Kuss reed gewoon goed en jorgensen ook.
Tegen Pogacar win je gewoon niet, enige wat Visma kan doen is 2e worden en hopen dat er over een jaar of 10/15 de beerput wordt geopend en dat je opeens een hoop overwinningen extra erbij hebt
Als je team niet sterk genoeg is moeten alle krachten worden gespaard voor de kopman, tenminste als je de tour wil winnen.
En van de aangekondigde poging om eventueel zijn 2e plaats op het spel te zetten hebben we niets gezien, teleurstellend.
Als het Evenepoel was geweest had hij bakken met kritiek gekregen. Evenepoel zou het goed doen bij Visma, beide zijn arrogant
Over dat gelijkwaardig zijn ... Pogacar eindigt letterlijk elke rit voor Vingegaard, staat dan nog eens vier minuten voor ... dan kan je je afvragen wat Vingegaard verstaat onder de term gelijkwaardig.
Het was zeker geen alles of niets tactiek van Vingegaard, en op de Col de Loze heeft hij helemaal niets meer gedaan dan in het wiel zitten met op het eind nog een half bakken poging.
Misschien vandaag dan maar alles of niets? 95km dan moet WVA toch ook zijn oude dieselmotor goed in gang kunnen krijgen om Vingegaard echt te helpen.