Taco van der Hoorn rekent af met anderhalf jaar vol pech met zege in Betcity Elfstedenrace
Foto: Cor Vos
woensdag 2 oktober 2024 om 14:56

Taco van der Hoorn rekent af met anderhalf jaar vol pech met zege in Betcity Elfstedenrace

De Betcity Elfstedenrace is gewonnen door Taco van der Hoorn. De Nederlander van Intermarché-Wanty toonde zich in de finale de sterkste van een vijftal. Jelte Krijnsen en Christophe Laporte mochten na een waaierkoers mee op het podium.

De Elfstedenrace was dit jaar toe aan de derde editie. Al vrij vroeg in de ochtend, om 10.30 uur, begon deze unieke koers die langs de route van de legendarische Elfstedentocht op de schaats gaat. Extra speciaal: van de westkant van Leeuwarden, bij de Elfstedenhal, ging het zonder politiebegeleiding door alle elf steden, maar drukke wegen en centra werden gemeden. Op die manier werd de druk op het verkeer geminimaliseerd.

Leeuwarden, Sneek, IJlst, Sloten, Stavoren, Hindeloopen, Workum, Bolsward, Harlingen, Franeker, Dokkum en en Leeuwarden werden dus aangedaan, en hoewel de wegen biljartvlak waren, was iedereen wel op zijn hoede. En terecht, want al meteen na de start was er waaiergevaar. De eerste pogingen werden nog in de kiem gesmoord, maar vanaf IJlst was het goed raak.

In twee fasen kwam immers een eerste waaiergroep tot stand. Daarbij opvallend niet de topfavorieten en snelste renners aan de start, Dylan Groenewegen (Jayco AlUla) en Fabio Jakobsen (dsm-firmenich PostNL). Wél present: een kwartet van Intermarché-Wanty, drie renners van Jayco AlUla, Visma | Lease a Bike en Q36.5, aangevuld met een duo van dsm-firmenich PostNL en Alpecin-Deceuninck en enkele eenlingen. Met BEAT Cycling Club, Metec-Solarwatt en Tarteletto-Isorex waren slechts drie ploegen niét vertegenwoordigd, en dus had de groep een goede kans.

Waaiers in Friesland! – foto: Cor Vos

Bij de renners die present waren, ook enkele zeer interessante namen. Met name Christophe Laporte, Mick van Dijke en Tosh Van der Sande vormden een gevaarlijk geel blok, net zoals Gerben Thijssen, Taco van der Hoorn, Rune Herregodts en Roel van Sintmaartensdijk namens het Waalse WorldTeam. Verder mocht er natuurlijk ook van Jayco AlUla-speerpunt Max Walscheid, Nils Eekhoff, Timo Kielich, man-in-vorm Jelte Krijnsen en TDT-Unibet-sprinter Joren Bloem wel iets verwacht worden bij de 24 leiders.

De voorsprong bleef desondanks lang beperkt tot een tweetal minuten. Pas in de laatste 30 kilometer gaf de groep daarachter de hoop op en dat bracht ruimte om voorin te beginnen spelen. In deze afvallingrace werd de leidersgroep steeds verder uitgedund tot een vijftiental renners, en daaruit sprongen Van der Hoorn, Laporte en Krijnsen weg, samen met Elmar Reinders (Jacyo AlUla) en Lionel Taminiaux (Lotto Dstny).

Reinders begon wel héél snel te pokeren, hij had achter zich natuurlijk Walscheid waarachter hij zich kon verschuilen. De andere vier bleven wel doorrijden en profiteerden van de aarzeling achter hen. Pas op vier kilometer van de streep kwam de klad erin. Van der Hoorn probeerde als eerste zijn medevluchters te verschalken, maar Reinders was attent. Toen de lange Nederlander het enkele seconden later opnieuw probeerde, had hij wél prijs. Laporte besloot om naar de rest te kijken in plaats van te reageren, en zo sprong Van der Hoorn definitief weg.

Het is een zege die heel veel moet betekenen voor de 30-jarige Van der Hoorn. Precies 502 dagen zaten er tussen de Ronde van Vlaanderen 2023 en de Tour of Leuven 2024. Zolang duurde het voordat Taco van der Hoorn zijn rentree kon maken in een UCI-koers, nadat hij in de eerste wedstrijd keihard tegen het asfalt knalde en daarbij – voor de tweede keer in zijn carrière – een zware hersenschudding opliep. Het herstel vergde een jaar, vier maanden en twee weken, hier kon hij voor het eerst weer juichen.

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
47 Reacties
02-10-2024 17:30
Foutje: het was Artz die meezat namens IWA in plaats van Thijssen.
02-10-2024 18:00
Ik vraag me wel eens vaker af hoe dit soort koersen rendabel kunnen zijn. Profwielrennen heeft bestaansrecht vanwege de publiciteit die het oplevert voor de sponsoren. Van zo wel ploegen als organisaties. Als ik zie dat er onderweg door lege polders wordt gekoerst. Een handje vol mensen aan de aankomst. Alleen een regionaal TV station die de uitzending verzorgt (naowelijks respons vppr sponsoren) Deze cingen doen mij vrezen dat deze koersen totaal onrendabel zijn omdat op een enkele uitzondering na er weinig mensen in geinteresseerd zijn. Weet iemand hoe zo'n wedstrijs rendeeert?
    03-10-2024 07:55
    Vaak zijn het lokale bedrijven die voor weinig geld wat zichtbaarheid richting hun gemeenschap kopen. Het is vooral sympathie bij hun klantenkring, dorpsgevoel, dat ze daarmee kopen, wat terugdoen voor de gemeenschap. Ik denk dan betaal gewoon fatsoenlijk belasting, maar dit soort sponsor inkopen kan je je eigen hobby's mee financieren, doen alsof je heel wat bent etc
02-10-2024 20:02
Toch het jaar van 'net niet' voor Laporte. Heeft echt wel mooie resultaten gezet (3de op de OS, aantal keren top 5 in klassiekers en dergelijke), maar behoudens mijn vergissing nog geen enkele keer gewonnen dit jaar.
03-10-2024 19:31
De neushoorn is weer aan het rammen! Gefeliciteerd Taco!
06-10-2024 20:43
Echt geweldig dit :)

Reacties zijn gesloten.