Sven Vanthourenhout en Tom Dumoulin beoordelen herstel Remco Evenepoel: “Bullshit”
foto: Cor Vos
woensdag 22 januari 2025 om 12:01

Sven Vanthourenhout en Tom Dumoulin beoordelen herstel Remco Evenepoel: “Bullshit”

Waar heel het wielerpeloton momenteel werkt aan zijn basis voor het nieuwe wegseizoen, mag Remco Evenepoel nog altijd niet buiten trainen als gevolg van zijn zware botsing begin september. Er is een zenuw geraakt in zijn schouder die eerst moet herstellen. Sporza vroeg onder meer Sven Vanthourenhout en Tom Dumoulin naar hun visies op zijn herstel. Beiden hebben een andere uitleg.

Ex-bondscoach Vanthourenhout had kort geleden nog contact met Evenepoel. “Het komt weer goed, hé. Remco zal ons vroeg of laat weer verbazen en wegblazen. Maar ik maak de vergelijking met Wout van Aert. Ze zitten een beetje in dezelfde positie: het gaat met vallen en opstaan. Je hoort dan wel die clichés dat sporters hier sterker uitkomen, maar dat is – als ik dat zo mag zeggen – bullshit. Remco en Wout konden allebei in hun carrière al veel verder gestaan hebben als ze dit allemaal niet meegemaakt hadden.”

“Je blijft twee à drie maanden van de fiets en je steekt je energie in andere zaken. Daar word je niet beter van”, gaat hij verder. “Zo simpel is het. Natuurlijk hebben zij relativeringsvermogen. Het kan tegenzitten in het leven, maar als sportman kan je zoiets beter missen. […] “Nu zit je weer te rekenen in functie van je herstel. Er zal weer een hoogtepunt komen, maar de maanden voordien zijn geschrapt en zijn palmares had al ruimer kunnen zijn. Kijk naar Van Aert, die Vlaanderen en Roubaix al een paar keer gemist heeft.”

Sven Vanthourenhout – foto: WielerFlits

Dumoulin bekijkt het positiever
Sporza gooide de twee samen met de huidige Belgische bondscoach Serge Pauwels voor de camera tijdens de wielerbeurs Velofollies afgelopen weekend in Kortrijk, waar ook WielerFlits een stand had met RIDE Magazine. Dumoulin steekt Evenepoel in ieder geval een hart onder de riem.”Ik lees dat Remco tien weken heeft stilgelegen: dat is veel, maar het is echt niet onoverkomelijk”, legt de Giro d’Italia 2017-winnaar uit. “Voor de Tour de France hoeft dat geen gevolgen te hebben, misschien ook niet voor de klassiekers.”

Toch komt Dumoulin met advies. “Remco mist nu een stuk van zijn basis. Hij doet er verstandig aan om die basis eerst op te bouwen voor hij echt veel gaat koersen. Doe je dat met te weinig basis, dan zal je wel eens kunnen verrassen en uithalen. Iemand die zo goed is als Evenepoel kan dan Luik winnen. Maar maak je er een drukke koersperiode van, dan neem je dat gemis aan basis mee naar de Tour. Ik zou zeggen: werk dus in alle rust toe naar de Ronde van Frankrijk. Hij start daar in ieder geval als meest frisse.”

Tom Dumoulin is na zijn actieve carrière nu analist en co-commentator – foto: Cor Vos

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
16 Reacties
22-01-2025 12:27
Na het doorlezen van dit artikel is mij nog niet echt duidelijk waar Vanthourenhout en Dumoulin het dan niet over eens zijn.
22-01-2025 12:29
Ze zijn het gewoon eens, wat is dit voor b..?
22-01-2025 12:42
Ze zeggen 2 verschillende dingen, geen tegenstrijdigheden. Alles wat er gezegd is klopt als een bus. Behalve de titel van dit artikel
22-01-2025 12:53
Wijze woorden van Tom, van Sven iets minder. Hij doet net of Wout anders 3 keer de ronde en pr gewonnen had, en rem de rest.
    22-01-2025 13:46
    Wie hier wijze woorden spreekt gaan we nooit weten. Ik ben eerder kamp Sven: van een val kan je in het beste geval 100% herstellen, maar niet van elke val. Wat als MvdP de blessures van WvA had opgelopen, en omgekeerd? Misschien was het verschil in palmares dan kleiner? Lijkt me niet onmogelijk. Idem wat Evenepoel en Pogacar betreft. Voor zijn val in 2020 was Evenepoel beter dan Pogacar, nadien was het omgekeerd. Een gevolg van zijn val, of niet? Ik weet het niet, maar jij ook niet.
    22-01-2025 14:38
    Er is een bocht, en daar ga je behoorlijk kort door, melkzuur. De valpartijen van rem hebben weinig met zijn palmares te maken, het is zelfs zo dat zijn palmares behoorlijk is opgekrikt door pech van anderen (bv vueltawinst, wk winst, luik winst, 3de tour, etc). Ik denk en hoop dat ie fit, fris en in vorm aan de tourstart verschijnt.
    22-01-2025 14:46
    Sven wil iets laten uitschijnen waar de feiten dit grotendeels tegenspreken.

    In de afgelopen 7 jaren stond Wout 5x aan de start van de RVV (enkel '22 en '24 niet
    door ziekte/blessure.)
    Tijdens dezelfde 7jaren stond Wout 5x aan de start van Parijs-Roubaix (enkel '20 en
    '24 niet door ziekte/blessure.)

    Hij heeft dus maar liefst 10 kansen gehad, tegenover slechts 4 gemiste kansen.
    22-01-2025 15:33
    En daar zijn we weer met de 'waarheid' dat de pech van Evenepoel zijn eigen schuld is en dat hij zijn groter overwinningen enkel wint door de pech van anderen, waar die anderen dan natuurlijk wel weer niet aan kunnen doen. Dat riedeltje is al tot in de treure opgezegd door de schilder en al zijn oude en nu ook nieuwste pseudoniemen...

    En Sven laat toch nergens uitschijnen dat Wout de RVV of PR zou gewonnen hebben, die kronkel maak jij ervan terwijl hij enkel stelt dat Wout een pak voorbereiding en wedstrijden heeft gemist door al revalidaties. En dat de maanden die je mist qua opbouwen voor altijd wel kwijt bent...
    22-01-2025 15:47
    Even herhalen voor zij die er over hebben gelezen: "...het is zelfs zo dat zijn palmares behoorlijk is opgekrikt door pech van anderen (bv vueltawinst, wk winst, luik winst, 3de tour, etc)."
    Dit is dus niet zomaar gewoon een mening van (even om de tanden bijten om het uit m'n strot te krijgen) "Kraampje Pappie", maar een feit.
    Ik vraag me af of er nog renners zouden zijn die hun 10 grootste prestaties enkel en alleen hebben kunnen leveren vanwege de blessures van anderen. Of zou het enkel Evenepoel zijn die zoveel geluk te beurt valt?
    De eventuele mogelijkheid dat Evenepoel nog een stuk meer had gewonnen zonder 3 zware blessures, daar moeten we zelfs geen rekening mee houden, zo onwaarschijnlijk is het volgens... (neen, een tweede keer lukt het me niet).
    22-01-2025 16:37
    Hahahaha wat een onzin kraamt pappie weer uit … Dat Roglic de Giro won door pech van Evenepoel is ie allicht weer vergeten.
    22-01-2025 16:39
    Als we het over Bernal zouden hebben, zou ik zeggen ja. Die was op weg om 7 keer de tour te gaan winnen. Dan hebben we het over meer dan zware blessures, en het wegnemen van een deel van het toekomstige palmares. Bij rem is het allemaal aardig in balans geloof ik. En ja, veel grote overwinningen waren (mede) dankzij pech en ziekte van anderen. Maar je kunt ze maar op je lijst hebben natuurlijk.
22-01-2025 12:31
Vreemde kop weer. Er staat toch nergens dat ze het oneens zijn met elkaar? Of lees ik niet goed? Dumoulin slaat natuurlijk wel de spijker op zijn kop. Eerst een stevige basis, dan pas koersen.
22-01-2025 13:59
Team Tom.
22-01-2025 13:56
Dumoulin zegt dat Evenepoel fris kan starten in de Tour, maar dat weet ik toch zo niet. Een zware revalidatie weegt ook door op het lichaam.
22-01-2025 14:41
zever !
22-01-2025 15:24
Redactie: "als gevolg van zijn zware botsing begin september", volgens jullie berichtgeving was die zware botsing op 3 december.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine