Sven Nys: “Het veldrijden is minder attractief geworden”
Foto: Orange Pictures
donderdag 11 januari 2018 om 10:00

Sven Nys: “Het veldrijden is minder attractief geworden”

Sven Nys is van mening dat het veldrijden vandaag de dag minder attractiever is dan voorheen. Dat vertelt de teammanager van Telenet-Fidea in een interview met radiostation Studio Brussel.

Weggevallen generatie
Het veldrijden heeft de maken met teruglopende bezoekersaantallen. Nys denkt te weten hoe dit komt. “Het is een combinatie van veel factoren. De generatie waar ik deel van uitmaakte is gestopt. Die heeft jaren de tijd gehad om een grote groep supporters op te bouwen. De generatie na mij is om verschillende redenen weggevallen. Zoals bijvoorbeeld Niels Albert vanwege hartproblemen. Daarnaast zijn er jongens als Stybar en Lars Boom, die weg zijn gegaan. Dat zorgt ervoor dat nu alleen de jongste generatie overgebleven is. Die hebben niet de tijd gehad om supporters op te bouwen.”

Koers snel in de juiste plooi

De oud-wereldkampioen is bovendien van mening dat het wedstrijdverloop minder aantrekkelijk is geworden. “Er wordt totaal anders gekoerst dan vroeger. Het is minder attractief doordat alles direct wordt opengebroken. De koers ligt heel snel in de juiste plooi”, stelt hij vast. “Renners kondigen nu ook al aan dat ze niet in het veld zullen blijven. Dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat mensen momenteel minder geïnteresseerd zijn in onze sport.”

Nys blijft echter optimistisch over de toekomst. “De cross gaat altijd door. Het blijft een golfbeweging. Net voordat ik prof werd, was er ook een minder moment. Er staan altijd renners op die attractief zullen zijn. Dan krijg je weer een mooi piekmoment.”

Van Aert moeilijk maken
Aanstaande zondag staat in Koksijde het Belgisch Kampioenschap Veldrijden op het programma. Wout van Aert start als topfavoriet. Nys hoopt dat de renners van Telenet-Fidea het hem lastig kunnen maken. “We gaan ons best doen. Maar Wout is uiteraard de grote favoriet. Maar er zijn mogelijkheden om hem te kloppen. Koksijde heeft een heel verraderlijk parcours. Een klein foutje kan al tien seconden kosten. Toon Aerts heeft de afgelopen weken bewezen dat hij in goede doen is.”

RIDE Magazine
43 Reacties
11-01-2018 14:44
Veldrijden leeft van de duels. Nog mooier wordt het als er een derde of een vierde hond bij komt. Dit jaar is dit gewoon niet het geval. Na vijf minuten heb je het meestal wel gezien. Daarvoor gaan de mensen niet meer ter plaatse gaan kijken of blijven ze niet voor de tv hangen. Dit moet echt geen drie jaar duren dit. En hopelijk gaan de grote twee ofwel beiden naar de weg of blijven ze beiden in het veld. Zoniet wordt het nog erger.
11-01-2018 15:56
@matthias
Waarom een gat laten vallen? Ervoor blijven en het tempo drukken. Er is ook al vaker gebleken dat als er iemand anders op kop rijdt, vd Poel het voorlopig wel best vind... Als je van die onzinnige aanvallen gaat doen loknje hem juist uit zn kot.
11-01-2018 16:13
haha west, wat doe je nadat je de eerste ronde aan 10km/u hebt afgelegd? Gewoon doorgaan zo en erop rekenen dat niemand aanvalt? De weg blokkeren met 7 Telenetmannen naast elkaar? Stuur eens een mailtje naar Nys met deze baanbrekende inzichten, succes gegarandeerd.
11-01-2018 16:23
@werner
Ja, door dingen in het absurde te trekken win je wedstrijden. Dan doe je toch lekker niks anders dan ze nu doen. Dat werkt uitstekend.
11-01-2018 17:28
@schipperaar
Nys ging er maar zelden in de eerste ronde autoritair vandoor, dus ja.

@west
Ok, toch maar even op ingaan. Jouw theorieën zijn ook redelijk absurd eerlijk gezegd, dus ik snap WernerFranke wel.

"Ervoor blijven en tempo drukken". En wat dan? Mathieu is de beste stuurman in het pak. Die is er na 2 seconden gewoon weer langs en klaar. Vraag me af of je het nog steeds over veldrijden hebt.
11-01-2018 17:42
Ploegentactiek werkt op dit moment niet, al heb je een halve peleton van telenet. MvdP trekt zo hard door dat niemand kan volgend, dus....
11-01-2018 17:56
Kleine subtiele sabotages kunnen wel degelijk werken in het veldrijden. De Clerck die Dlask hindert op het goede moment waardoor Vervecken WK werd. Vanthourenhout deed het ook eens voor Nys. Dit was echter telkens op een cruciaal moment. Momenteel dus niet toepasbaar op Mathieu aangezien die al lang de pijp uit is tegen dat er een cruciaal moment komt.
11-01-2018 18:00
De laatste keer dat veldrijden leuk was om naar te kijken was ten tijde van Liboton, Zweifel en Stamsnijder. Al heel lang een volstrekt oninteressante tak van D-sport. Zoiets als korfbal. Leuk voor de paar regionale liefhebbers, maar logisch dat slechts weinigen er de handen voor op elkaar krijgen.
11-01-2018 18:04
@Geraint
Ja, tuurlijk, maar dit gaat over het hier en nu. Vijftien Mario De Clercq'en kunnen Mathieu ook niet stoppen.

@Kingstown
Jij kijkt al decennia lang tegen je zin? Das best triest ;)
11-01-2018 18:37
@delgado
Dus eigelijk geeft Nys toe dat vdp een klasse beter is dan hij was door meermaals met een min voorsprong te winnen. Elk voordeel hep ze nadeel natuurlijk, feit blijft dat als Ollander keer op keer winnen op Vlaams bodem bij velen pijn doet maar heeft niks met minder attractief te maken zoals vdp jongleert door het zand/modder. Ook niet handig van Nys want velen zullen hem napraten waardoor nog meer leegloop.
11-01-2018 18:48
@schipperaar
Gaan we het weer op het 'het doet de Vlamingen pijn dat een Hollander wint' gooien. Ik persoonlijk geniet vaak van het meesterschap van Mathieu, maar ik vind het heel begrijpelijk dat vele anderen dit maar matig kan boeien. Of Mathieu nu een Belg, Nederlander of Tsjetsjeen is, doet weinig ter zake.

Élke sport lijdt onder een te grote dominantie van een atleet of ploeg. Anders mag je me eens een voorbeeld geven van een geval wanneer dat niet zo was.
11-01-2018 19:47
@delgado
Je moet niet ver kijken: het wegwielrennen. We genieten toch altijd met zijn allen van de dominantie van Froome in de grote rondes?
11-01-2018 21:13
Delgado, je zegt veel zinnige dingen hoor! Dominantie is nooit (lang) leuk inderdaad.
Ik zit even na te denken en Sven Kramer zou wel eens een uitzondering kunnen zijn. Goed: er kijkt buiten Nederland geen hond naar schaatsen dus mochten buitenlanders afhaken door zijn absolute dominantie dan zal je het nooit merken.
11-01-2018 21:20
@Geraint, volgens mij heb je niet veel kaas van veldrijden gegeten. Je opmerking over het incident Dlask en de Clerck verdiend echt geen schoonheidsprijs, die actie staat nog vers in mijn geheugen gegrift en vind ik persoonlijk een van de grofste overtredingen die ik gezien heb, dat was opzettelijk hinderen wat in mijn ogen Dlask de wereldtitel gekost heeft. Daarnaast waren die drie min of meer aan elkaar gewaagd, wat nu met MvdP niet het geval is, hij steekt er bovenuit. Een gaatje en hij is vertrokken, dus hou op met je onzin over ploegenspel.
11-01-2018 21:50
@delgado
Precies wat je aangeeft, vdp is een atleet waar de rest houten klazen bij lijken, misschien eens tijd voor andere trainingsmethoden met meer nadruk op soeplesse, tis echt geen wonderkind maar een trainingsdier bovenal.
11-01-2018 23:34
Niet afhaken op kramer? Ook in Nederland vinden veel mensen 10k saai en allround achterhaald.
12-01-2018 08:45
@Beekman,

Heb jij mijn post eigenlijk wel gelezen? Ik zeg toch ook dat dit met Mathieu momenteel NIET zou lukken.

En dat incident van De Clerck verdienT inderdaad geen schoonheidsprijs. Maar Vervecken was wel wereldkampioen. Ik zeg enkel dan dergelijke dingen mogelijk zijn in het veldrijden en geregeld voorkomen. Waaruit blijkt dan dan ik er niet veel van zou kennen?
12-01-2018 09:22
Mwielerfan: dat heeft echt niets met Kramer te maken! 10km is sowieso saai en allround achterhaald? Leg uit?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine