Sutherland: “Het was heel lastig om te werken met Quintana”

zaterdag 23 mei 2020 om 15:38
Sutherland: “Het was heel lastig om te werken met Quintana”

Sutherland in actie voor Movistar - foto: Cor Vos

De 38-jarige Rory Sutherland heeft in zijn carrière voor veel kopmannen geknecht. Zo ook in zijn driejarige periode bij Movistar voor Nairo Quintana, die hij als veeleisende kopman bestempelt. “Het was heel lastig om te werken met Quintana.”


“Ik wil niet zeggen dat hij een slecht persoon is, aangezien hij een heel groot hart heeft”, vertelt hij tegen Marca. “Maar hij was veeleisend en leefde in zijn eigen wereldje, ondanks dat hij veel ambitie had. Hij had geen vertrouwen in het team. We moesten hem altijd vertellen dat we wisten waar we mee bezig waren en dat hij vertrouwen moest hebben.”

De vergelijking met Alejandro Valverde, die in deze periode het kopmanschap deelde met de Colombiaan, is daarna snel gemaakt. Volgens Sutherland verschillen Quintana en Valverde als dag en nacht van elkaar.

“Dat maakte het uiteindelijk ook interessant. Toen ik in de Giro d’Italia van 2016 moest knechten voor Valverde, vertrouwde hij me en hoefde hij me nooit iets te vertellen. Hij wist dat ik hem nooit pijn zou doen.”

“Ik denk dat het uiteindelijk allemaal om dat vertrouwen gaat”, zo eindigt hij. “Quintana werd altijd geleid door zijn passie voor het fietsen. Ik denk dat dat je een goede coureur maakt, maar uiteindelijk verlies je wel veel tijd door het nemen van emotionele beslissingen.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

koos verrek 23 mei 2020 om 16:20

Ja rory ja…

Japsie 23 mei 2020 om 16:49

Wat bedoel je precies, Koos?

koos verrek 23 mei 2020 om 16:56

Dat het e zeurepiet is

Rawolf 23 mei 2020 om 19:16

Quintana is zo’n vervelende knaap en toch gaan 2 Movistar renners met hem mee naar Arkea en rijd Barguil voor hem door t stof…

AvdS 23 mei 2020 om 22:44

Jij hebt dat nooit? Dat je iemand ontmoet waar jij moeilijk mee kunt werken/praten/bevrienden, terwijl anderen juist perfect met diezelfde persoon overweg kunnen.

JVD 23 mei 2020 om 20:35

De laatste zin is wel wat ongelukkig vertaald. In het artikel staat: maar je verliest wel veel tijd door het nemen van emotionele beslissingen.

Tom Bidon 23 mei 2020 om 20:39

“We moesten hem altijd vertellen dat we wisten waar we mee bezig waren en dat hij vertrouwen moest hebben”

Blijkt dat Quintana al jaren met exact dezelfde vragen zat als wielerminnend Nederland en België. Die achterdochtigheid van Quintana zal wel wat sterker geworden zijn sinds die Tour van 2015.

Polleke 23 mei 2020 om 21:37

Op welke manier zou Rory in godsnaam Valverde pijn kunnen doen ?

Limal 23 mei 2020 om 22:10

Op de wijze waarop knechten voor een kopman nu eenmaal werkt: een beperkte afstand heel hard rijden, tot je benen ontploffen en het werk er op zit. De kunst is hierbij een balans vinden tussen:
– snel genoeg gaan om de koers te controleren en concurrenten te droppen,
– zelf niet te snel opbranden, en
– zeker niet je kopman in problemen brengen, want die moet wél nog tot aan de finish hard blijven gaan.

Polleke 23 mei 2020 om 23:38

Een knecht die een kopman pijn doet blijft niet een hele carriere knecht, met het grootste respect voor alle knechten…

Limal 24 mei 2020 om 07:22

Het gaat over de BEPERKTE AFSTAND waarover een knecht te hard kan rijden voor zijn kopman. Dat wil natúúrlijk niet zeggen dat die daarom zelf kopman kan worden.

S. Morgenstern 24 mei 2020 om 10:04

De vertaling zal vast een nuance verschuiving teweeg hebben gebracht. Ik verwacht dat het vooral ging om het weten dat hij beslissingen in de koers aan Sutherland over kon laten, dat die hem nooit nadeel op zouden leveren.

Sagan=hulk 23 mei 2020 om 22:44

Roy bedoelt vooral dat Valverde een stuk extraverter is dan Quintana, waardoor het makkelijker is om met hem bevriend te raken. Valverde lijkt me ook wel een makkelijkere mens dan Quintana. Want of je nu op kop moet rijden voor Valverde of Quintana, puur technisch gezien kan daar geen verschil op zitten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair