Strade Bianche voor het eerst over de grens van 200 kilometer
Foto: Cor Vos
dinsdag 30 januari 2024 om 12:52

Strade Bianche voor het eerst over de grens van 200 kilometer

De Strade Bianche wordt in 2024 fors zwaarder. Niet alleen waagt organisatie RCS zich voor het eerst aan een afstand boven de magische grens van de 200 kilometer, ook voegde men liefst vier extra typische grindstroken toe voor de editie van 2 maart.

Start en aankomst liggen nog steeds in Siena, waar de finish natuurlijk op de iconische Piazza del Campo te vinden is. Maar tussenin kunnen we toch heel wat veranderingen noteren. Waar de eendagsklassieker de afgelopen zes edities nog 184 kilometer telde, moeten we nu over een totale afstand van 215 kilometer spreken.

De eerste negen onverharde sectoren in de wedstrijd, zijn exact dezelfde als een jaar geleden. Maar na de langste en kortste sector in de koers, respectievelijk de opeenvolgende Monte Sante Marie en Monteaperti, krijgen we toch wat veranderingen. Zo staan de Colle Pinzuto en Le Tolfe (beide 4*), vaak tevens de beslissende stroken, liefst twee keer op het programma. Daarnaast zijn de Strada del Castagno (3*) en Montechiara (2*) nieuw in de finale.

Daarna gaat het via de vertrouwde wegen opnieuw naar de Colle Pinzuto en Le Tolfe, richting Siena. In totaal bevat de Strade Bianche nu vijftien grindstroken, goed voor een totaal van 71,5 kilometer onverharde wegen.

Bij de vrouwen – die ook op 2 maart koersen – blijft de afstand wel op 137 kilometer liggen, maar in de Strade Bianche Donne zien we dezelfde wijzigingen in de finale. Ook zij krijgen voortaan dezelfde vier extra sectoren als de mannen voorgeschoteld, namelijk een extra passage op de Colle Pinzuto en Le Tolfe (beide 4*), aangevuld met de Strada del Castagno (3*) en Montechiara (2*).

RIDE Magazine
12 Reacties
30-01-2024 14:17
Dit lijkt mij geen goede verandering. In de vorige edities werd de koers steevast opengebroken op de Monte Sante Marie. Die lag tot vorig jaar op 43km van de finish, nu ligt die op meer dan 70km van de finish. Dat is een serieus verschil en ik verwacht niet dat veel renners zo'n lange finale willen rijden, toch niet zo vroeg op het seizoen. Als de organisatie per se meer kilometers in de wedstrijd willen, leg die dan voor de lange stroken. De Strade Bianche was de afgelopen jaren een van de mooiste wedstrijden om naar te kijken en met deze veranderingen kan de koers er alleen maar saaier op worden.
    30-01-2024 18:35
    Prima analyse. Verder geheel onnodig inderdaad om alsmaar naar extremer te zoeken. Steeds hoger, steiler en langer maakt het er niet persé, eerder niet, spannender op.

    Wat bezielt al die organisaties toch.
30-01-2024 15:32
Wie zat hier eigenlijk op te wachten?
Als je zo goed als elk jaar een fantastische, lange finale krijgt met telkens een wereldtopper als winnaar, wat kan je dan nog meer wensen? De aantrek van deze koers lag er toch net in dat ze vroeg werd opengebroken en dat elk type renner een potentieel winnaar was?
De ommekeer richting klimkoers was misschien al wel ingezet, maar door deze aanpassing zal de koers langer gesloten blijven en wordt het zo goed als onmogelijk voor renners die niet pur sang klimmer zijn om te winnen.

Zonde!
30-01-2024 14:37
Hoefde niet voor mij. Eén van de voordelen van wat kortere koersen is dat meer renners in de finale nog mee doen om de prijzen. Vergelijk bv. E3 met de Ronde. Die finale zal nu waarschijnlijk wel iets vroeger openen, maar dat (maximaal) half uur extra kijkplezier is het mij niet waard.
30-01-2024 18:27
Twee keer Le Tolfe? Maak daar drie keer van, en we spreken verder, zegt Wouter Vandenhaute…
De extra afstand, extra stroken, daar kan ik allemaal mee leven. Maar het vermaledijde lussengedoe, bespaar het ons aub.
Stel je voor dat ze in Parijs-Roubaix twee keer over Carrefour de l’Arbre gestuurd worden…
30-01-2024 13:14
Lekker wat langer voor de buis, heerlijk.
    30-01-2024 13:42
    Als ze nog steeds pas om 15u met de uitzending beginnen, ben ik bang dat we er weinig van mee gaan krijgen
30-01-2024 16:06
De grote kanonnen zullen zich waarschijnlijk sparen tot ze aan de Monte Sante Marie zullen beginnen . Daarna nog zeven gravelstroken gespreid over de laatste 70 km . Ideaal om dan de schifting door te voeren en het nog resterende kaf van het koren te scheiden . Een vroege vlucht lijkt tengevolge van de parcourswijziging en het bijkomend aantal kilometers en gravelstroken weinig kans op slagen te hebben . Tenzij een of andere krachtpatser ons aangenaam komt te verrassen . Belooft alleszins een boeiende (laatste) twee uur televisie .
30-01-2024 16:08
Ik denk dat het voor de koers niet zo veel uitmaakt en we even goed op een razende afvalrace getrakteerd gaan worden. Het is lastige ondergrond waarop de daredevils sowieso het vuur aan de schenen gaan leggen.

Sterker nog: maak hem 250 K en het blijft nog een topkoers, maar dan eentje die op gelijke voet staat met GW en AGR
    31-01-2024 08:27
    Staat al hoger in aanzien zeker hoger als GW
30-01-2024 13:36
Benieuwd naar de impact op het wedstrijdverloop. Misschien blijft het nu wat langer gesloten. Intussen zitten we ook stilaan aan 3500 hoogtemeters, schat ik?
30-01-2024 20:05
Deze koers heeft dat niet nodig en zijn er niet genoeg stroken daar zodat je geen lusje moet gaan doen om het 30 km langer te maken? Maar goed we zullen zien of de wijziging te pruimen valt, uiteindelijk hangt dat vooral van de renners af.

Reacties zijn gesloten.