Stofhappen en wonden likken: valpartijen in Strade Bianche niet op één hand te tellen
Een renner van Intermarché-Wanty verbijt de pijn - foto: Cor Vos
zondag 9 maart 2025 om 09:48

Stofhappen en wonden likken: valpartijen in Strade Bianche niet op één hand te tellen

De valpartij van Tadej Pogacar was vol in beeld, maar de Sloveen was zeker niet de enige renner die zaterdag tijdens Strade Bianche in aanraking met het Italiaanse asfalt. De valpartijen waren talrijk. De meeste renners kwamen met de schrik vrij, maar voor sommige coureurs was er minder goed nieuws.

Na afloop ging het vooral over de valpartij van Tadej Pogacar. De wereldkampioen zat in de kopgroep, maar schoof op vijftig kilometer van de finish hard onderuit in een bocht. De kopman van UAE Emirates nam de kop in een afdaling, maar dook een bocht naar links te hard in. Hij kon de bocht niet houden en schoof onderuit. Daarop stuiterde hij de berm in.

Pogacar hield de nodige schaafplekken over aan zijn val, maar kon zijn weg na een fietswissel wel weer vervolgen. De Sloveen slaagde er ook in om mede-aanvaller Tom Pidcock bij te halen en liet de Brit zelfs ter plaatse op de voorlaatste gravelstrook. Pogacar soleerde vervolgens op imponerende wijze naar de zege in Siena en alweer zijn derde overwinning in Strade Bianche.

Maar Pogacar was dus niet de enige renner die onderuit ging in de wedstrijd over onverharde wegen. Zo kwam ook Michal Kwiatkowski ten val, in exact dezelfde bocht als Pogacar. De tweevoudig winnaar van Strade Bianche bleek – in tegenstelling tot de wereldkampioen – niet in staat om zijn weg te vervolgen. Na afloop bleek wel waarom: Kwiatkowski had last van flinke schaafwonden.

Ook man-in-vorm Christian Scaroni, schaduwfavoriet Mathias Vacek, David Gaudu en Ruben Guerreiro besloten na een valpartij in de remmen te knijpen, maar de schade bij deze renners is nog te overzien.

Meerdere breuken
Voor Emiel Verstrynge en Stan Dewulf is er minder goed nieuws. De twee Belgen zullen in ieder geval de komende weken niet in actie komen. De voor Alpecin-Deceuninck uitkomende Verstrynge heeft namelijk zijn sleutelbeen gebroken. Dit is ook het verdict voor Decathlon AG2R en de onfortuinlijke Dewulf.

Max Poole en Krists Neilands liggen voorlopig ook in de lappenmand. Poole liep bij zijn valpartij ook een breuk in zijn sleutelbeen op, zo meldt zijn werkgever Picnic PostNL. Neilands heeft dan weer zijn pols gebroken, laat Israel-Premier Tech weten via sociale media.

Medisch bulletin na Strade Bianche 2025

flag-fr David Gaudu (Groupama-FDJ): schaafwonden.

flag-it Francesco Busatto (Intermarché-Wanty): wonden in het gezicht, wist wel de finish te bereiken

flag-pl Michal Kwiatkowski (INEOS Grenadiers): schaafwonden.

flag-it Davide Formolo (Movistar): meerdere kneuzingen, wist wel de finish te bereiken

flag-pt Ruben Guerreiro (Movistar): meerdere kneuzingen.

flag-cz Mathias Vacek (Lidl-Trek): gehavende knie, verschillende hechtingen.

flag-gb Max Poole (Picnic-PostNL): gebroken sleutelbeen.

flag-lv Krists Neilands (Israel-Premier Tech): gebroken pols

flag-it Christian Scaroni (XDS Astana): kneuzingen.

flag-it Diego Ulissi (XDS Astana): kneuzingen.

flag-fr Clément Berthet (Decathlon AG2R La Mondiale): diepe wond in zijn knie.

flag-be Stan Dewulf (Decathlon AG2R La Mondiale): gebroken sleutelbeen.

flag-be Emiel Verstrynge (Alpecin-Deceuninck): gebroken sleutelbeen.

RIDE Magazine
8 Reacties
09-03-2025 10:33
Zoals Tadej zelf zei. Hij ging te hard de bocht in en schatte die verkeerd in. Het feit dat je renners zoals Pidcock constant zag glijden zegt dat de renners zelf ook bewust de grenzen opzochten.
09-03-2025 11:29
Hoor toch hoop ploegen . De wedstrijd toch beetje te erg word hè . Renners hun voorjaar weg auto s met schade . En blijven maar meer zone s zoeken . Genoeg is genoeg hè .
09-03-2025 11:07
Voorlopig 4 botbreuken…dezelfde dag, dezelfde koers…
    09-03-2025 12:05
    Eigenlijk te gek voor woorden. Er moet ingrijpend wat worden veranderd in deze sport. In het motorracen wordt meer gevallen maar met minder dergelijke letsels tot gevolg. In ieder andere "bedrijfstak" had e arbeidsinspectie dit allang verboden.
    09-03-2025 12:25
    Dat veiligheidsgedoe van de laatste tijd, hoe terecht ook, valt nog altijd in het niet bij wat de renners zichzelf en anderen aandoen door de risico's die ze nemen. Daar ligt de verantwoordelijkheid toch vooral.

    Daar er vanuit de renners en ploegen weinig reflectie is op dat vlak, nadert wat mij betreft het punt dat er van hoger hand meer voorschriften aan kleding en fietsen moet komen. Vaste (brede) band met grip, minder groot verzet voor in de afdalingen, minder radiocontact, geen hookless velgen, en punten in je wielrenpak waar je padding gaat krijgen die grote kwetsuren kunnen verminderen.
09-03-2025 10:01
Poole zou zijn sleutelbeen hebben gbroken. Neilands zijn pols en Petilli zijn sleutelbeen.
09-03-2025 12:51
Prachtige foto compositie, met die grofvuil container !
09-03-2025 16:54
Bizar veel valpartijen de laatste jaren. Banden op 3,5bar en dan op hoge snelheid een bocht door (druk bij veel kasseien is nog veel lager)
Zelf wel eens geprobeerd...? Kijk eens hoe je band er na een afdaling uit ziet bij een (te) lage druk. Onvoorstelbaar dat er geen verplichte minimum druk is. Er zijn redenen dat het bij autosport wel zo is. LEVENSGEVAARLIJK!

Reacties zijn gesloten.