Stevige kritiek op organisatie en renners die wilden doorrijden in Parijs-Nice: “0,0 solidariteit”
Meerdere renners waren na afloop van de vierde rit in Parijs-Nice not amused met de beslissing om nog door te koersen. Hoewel het weer nog enigszins opklaarde in de laatste kilometers, had de neutralisatie voor veel chaos en extra kou bij de renners gezorgd. Onder meer Oliver Naesen en Ilan Van Wilder haalden na de finish uit naar de organisatie en collega’s. Ook Jonas Vingegaard was het niet eens met de beslissing om door te rijden.
Nog even resumerend: woensdag begon het op vijftig kilometer van de streep in Parijs-Nice hard te regenen, hagelen en sneeuwen, waardoor de etappe moest worden stilgelegd. Voor de meeste renners was die beslissing meer dan logisch, maar wat er daarna gebeurde dan weer niet. Naesen en Van Wilder beklagen zich over het gebrek aan communicatie vanuit de wedstrijdorganisatie en menen dat renners als Ben O’Connor en Aleksandr Vlasov hierdoor uiteindelijk in de problemen geraakten en tijd verloren voor het algemeen klassement.
Volgens Naesen begon Movistar na de neutralisatie al te rijden, terwijl een deel van de renners nog niet was teruggekeerd in het peloton. “Ik kwam vooraan en toen zei men me dat we over 2 minuten zouden starten. Daar sta je dan, net zoals de helft van het peloton, met al je kleren. Movistar draaide meteen de kraan open”, fulmineert Naesen bij Sporza. “Sommige jongens hingen nog tussen de wagens. De solidariteit was 0,0. Dit is koersvervalsing. Zelf heb ik hier niets bij te winnen, maar ik denk aan mannen als Ben O’Connor en Aleksander Vlasov. Zij gaan ervan uit dat de koers stilgelegd wordt en het eerste wat ze zien, is dat de groep in drie stukken ligt. Zo mag dit niet verlopen.”
Nooit mogen doorrijden
Volgens Naesen had de call gemaakt moeten worden om uiteindelijk niet meer door te rijden. “Ik had bij de teams om hun standpunt gevraagd en vervolgens een steekproef gedaan. Zeven ploegen zeiden dat ze wel wilden stoppen en twee teams wilden zich aansluiten bij de meerderheid”, raast hij verder. “In de Dauphiné zijn we vorig jaar met 120 man gevallen. Dat had nu weer kunnen gebeuren, maar dat hebben ze gelukkig vermeden.”
Leider Vingegaard was net als Naesen ook zwaar geïrriteerd over de beslissing van de organisatie, zo liet hij weten in het interview na de meet. “Deze finale hadden we nooit mogen rijden. Het vroor en niemand in het peloton voelde nog enige vorm van warmte. Na de herstart heb ik het niet meer warm gekregen en zelfs nu voel ik me nog onderkoeld”, aldus de Deen.

foto: Cor Vos © 2025
Aanstaande zaterdag wordt er opnieuw een flinke dosis regen in Frankrijk verwacht. Naesen en Van Wilder hopen tot slot dat de organisatie dan wel anders beslist. “Ik denk dat ze nu best al zoeken naar een alternatief voor zaterdag, want anders krijgen we weer taferelen zoals vandaag en daar staat niemand om te springen”, aldus Van Wilder. Naesen: “Zaterdag wordt er ook nog eens dertig centimeter verwacht. Ik weet niet hoe we daar zullen passeren, maar blijkbaar wordt er niet geluisterd. Dit is wegwielrennen, hé. Geen reuzenslalom.”
-
Lees ook Ook koninginnenrit Parijs-Nice in gevaar? Liefst 30 centimeter sneeuw voorspeld op slotklim
Niet alleen maar kritiek
Overigens was er niet alleen maar kritiek. Yves Lampaert vindt dat de organisatie het woensdag goed heeft gedaan. “Dat is koers, hé. Je krijgt nooit iedereen op één lijn. Maar ik denk dat het al bij al meeviel en dat het redelijk sportief verlopen is. De neutralisatie was meer dan nodig. Van tien graden ging het plots naar tweegraden met smeltende sneeuw. Dat is moordend voor iedereen. De organisatie heeft goed ingegrepen”, eindigt hij bij Sporza.

Pfff
Tenminste, dat hoop ik.
Dé grote missing link in het veiligheidsdebat is solidariteit. Zolang ze mekaar overhoop blijven rijden op rechte stukken weg, zolang ze mekaar in gevaar blijven brengen door op te schuiven in een zachte berm, zolang ze blijven spurten naar een bocht om de eigen 7 renners "veilig" aan die bocht te brengen maar op die manier niet een onveilige situatie veroorzaken voor de 160 anderen, zolang ze niet eendrachtig kunnen beslissen om collectief door te rijden of collectief te stoppen zonder enkel aan de eigen belangen te denken zal er weinig veranderen... Zonde
Wanneer je dit verhaal goed doorneemt gaat het wel wat verder dan watjes en zit er ook flink wat ‘nou gasten, ik zou gewoon…’ tussen de commentaren. Dat effectief stilzetten is volkomen rampzalig voor wielrenners, daar kan je echt een flinke klap van krijgen en dat hebben ze dus 2 x gedaan. Wanneer je dan ook nog vaag de koers voortzet snap ik wel datje achteraf kritiek en gezeik krijgt.
Die 30 centimeter, dat zijn millimeters hoop ik?
Ja ja, in de tijd van Roger De Vlaeminck en Hinault en Merckx reden ze bij min 25 door een tornado. Maar in die tijd was Hinault ook naar voor gereden om heel Movistar op hun gezicht te timmeren.
De juiste keuze was geweest om te neutraliseren maar níet stil te gaan staan. Dan koel je een pak minder af waardoor je niet praktisch onderkoelt weer moet beginnen te koersen. Of gewoon de koers helemaal stoppen. Dit is echt funest, ik vrees dat veel renners niet beter uit PN gaan komen zo.
Het is echt verschrikkelijk, beetje medeleven met die mannen mag wel.
"You can't fix stupid" lijkt me van toepassing.
Daarbij moet de organisatie er zorg voor dragen dat een herstart eerlijk kan verlopen.
naesen zegt dat hij nog rondvraag aan het doen was over een herstart (met vrijwel uitsluitend reacties waarbij men wilde stoppen) en dat hij ergens in de achtergrond plots hoorde dat ze binnen 2 minuten toch terug gingen starten
wie liegt er?
In dit soort omstandigheden dient te alle tijde de eindverantwoordelijk bij wedstrijdorganisatie, jury en overkoepelende organisatie UCI te liggen. Hetgeen de renners daarna zelf doen in de koers is aan hen persoonlijk.