Stevige kritiek op organisatie en renners die wilden doorrijden in Parijs-Nice: “0,0 solidariteit”
foto: Cor Vos
woensdag 12 maart 2025 om 18:51

Stevige kritiek op organisatie en renners die wilden doorrijden in Parijs-Nice: “0,0 solidariteit”

Meerdere renners waren na afloop van de vierde rit in Parijs-Nice not amused met de beslissing om nog door te koersen. Hoewel het weer nog enigszins opklaarde in de laatste kilometers, had de neutralisatie voor veel chaos en extra kou bij de renners gezorgd. Onder meer Oliver Naesen en Ilan Van Wilder haalden na de finish uit naar de organisatie en collega’s. Ook Jonas Vingegaard was het niet eens met de beslissing om door te rijden. 

Nog even resumerend: woensdag begon het op vijftig kilometer van de streep in Parijs-Nice hard te regenen, hagelen en sneeuwen, waardoor de etappe moest worden stilgelegd. Voor de meeste renners was die beslissing meer dan logisch, maar wat er daarna gebeurde dan weer niet. Naesen en Van Wilder beklagen zich over het gebrek aan communicatie vanuit de wedstrijdorganisatie en menen dat renners als Ben O’Connor en Aleksandr Vlasov hierdoor uiteindelijk in de problemen geraakten en tijd verloren voor het algemeen klassement.

“De gladde wegen waren inderdaad te gevaarlijk om te koersen. Maar we moesten eerst tien minuten stilstaan, daarna vijftien kilometer afdalen zonder info en aan de voet opnieuw wachten. Iedereen stond daar verkleumd van de kou. Toen we vertrokken zat er nog een auto midden in het peloton, het was een rare neutralisatie. Veel gasten moesten ervantussen door de onderkoeling, eigenlijk niet echt eerlijk, een beetje koersvervalsing zelfs.”, vertelt Van Wilder bij HLN.

Volgens Naesen begon Movistar na de neutralisatie al te rijden, terwijl een deel van de renners nog niet was teruggekeerd in het peloton. “Ik kwam vooraan en toen zei men me dat we over 2 minuten zouden starten. Daar sta je dan, net zoals de helft van het peloton, met al je kleren. Movistar draaide meteen de kraan open”, fulmineert Naesen bij Sporza. “Sommige jongens hingen nog tussen de wagens. De solidariteit was 0,0. Dit is koersvervalsing. Zelf heb ik hier niets bij te winnen, maar ik denk aan mannen als Ben O’Connor en Aleksander Vlasov. Zij gaan ervan uit dat de koers stilgelegd wordt en het eerste wat ze zien, is dat de groep in drie stukken ligt. Zo mag dit niet verlopen.”

Nooit mogen doorrijden
Volgens Naesen had de call gemaakt moeten worden om uiteindelijk niet meer door te rijden. “Ik had bij de teams om hun standpunt gevraagd en vervolgens een steekproef gedaan. Zeven ploegen zeiden dat ze wel wilden stoppen en twee teams wilden zich aansluiten bij de meerderheid”, raast hij verder. “In de Dauphiné zijn we vorig jaar met 120 man gevallen. Dat had nu weer kunnen gebeuren, maar dat hebben ze gelukkig vermeden.”

Leider Vingegaard was net als Naesen ook zwaar geïrriteerd over de beslissing van de organisatie, zo liet hij weten in het interview na de meet. “Deze finale hadden we nooit mogen rijden. Het vroor en niemand in het peloton voelde nog enige vorm van warmte. Na de herstart heb ik het niet meer warm gekregen en zelfs nu voel ik me nog onderkoeld”, aldus de Deen.

foto: Cor Vos © 2025

Aanstaande zaterdag wordt er opnieuw een flinke dosis regen in Frankrijk verwacht. Naesen en Van Wilder hopen tot slot dat de organisatie dan wel anders beslist. “Ik denk dat ze nu best al zoeken naar een alternatief voor zaterdag, want anders krijgen we weer taferelen zoals vandaag en daar staat niemand om te springen”, aldus Van Wilder. Naesen: “Zaterdag wordt er ook nog eens dertig centimeter verwacht. Ik weet niet hoe we daar zullen passeren, maar blijkbaar wordt er niet geluisterd. Dit is wegwielrennen, hé. Geen reuzenslalom.”

Niet alleen maar kritiek
Overigens was er niet alleen maar kritiek. Yves Lampaert vindt dat de organisatie het woensdag goed heeft gedaan. “Dat is koers, hé. Je krijgt nooit iedereen op één lijn. Maar ik denk dat het al bij al meeviel en dat het redelijk sportief verlopen is. De neutralisatie was meer dan nodig. Van tien graden ging het plots naar tweegraden met smeltende sneeuw. Dat is moordend voor iedereen. De organisatie heeft goed ingegrepen”, eindigt hij bij Sporza.

RIDE Magazine
47 Reacties
12-03-2025 19:02
Er rijden een hoop watjes in het peleton, die zouden gewoon aan baanwielrennen moeten gaan doen op een overdekte baan met een goede temperatuurregeling. Tijdens de neutralisatie hebben ze de tijd gehad kleding te vervangen, beenwarmers/handschoenen etc. te vervangen en daarna hebben ze zich weer warm kunnen rijden. Ze zouden eens hun oor te luister dienen te leggen bij Erik Breukink, Johan van der Velde en Andy Hampsten tijdens hun Giro in de sneeuw!
    12-03-2025 19:28
    Ja, waren het maar echte mannen, zoals Hinault. Hadden vandaag ook mooi hun knieën naar de klote kunnen rijden.
    Pfff
    12-03-2025 19:36
    Als het hele peloton zich moet gaan omkleden ben je zo een half uur verder, lijkt me ook niet handig. En warm rijden in een geneutraliseerde afdaling in de regen met 2 graden, hoe doe je dat precies?
    12-03-2025 20:33
    Koersen jongen en je seizoen om zeep helpen, want anders zal Skylimit, wiens fiets alleen bij 25 graden, op weg naar de kroeg uit de schuur komt, je online op je donder geven!
    12-03-2025 22:47
    al zolang meegaan dat je terugverlangt naar ver vervlogen tijden, maar nog niet hebben opgeslagen dat je 'peloton' met twee o's schrijft. Ik denk dat 'watjes' dan ook een typo is en je eigenlijk iets anders bedoelt.

    Tenminste, dat hoop ik.
    13-03-2025 10:34
    Ach, wat een hoop klinkklare onzin bij elkaar getypt vanachter dat warme toetsenbord. Dit was gewoon enorm slecht geregeld én nadien enorm slecht aangepakt door een deel van het peloton.
    Dé grote missing link in het veiligheidsdebat is solidariteit. Zolang ze mekaar overhoop blijven rijden op rechte stukken weg, zolang ze mekaar in gevaar blijven brengen door op te schuiven in een zachte berm, zolang ze blijven spurten naar een bocht om de eigen 7 renners "veilig" aan die bocht te brengen maar op die manier niet een onveilige situatie veroorzaken voor de 160 anderen, zolang ze niet eendrachtig kunnen beslissen om collectief door te rijden of collectief te stoppen zonder enkel aan de eigen belangen te denken zal er weinig veranderen... Zonde
12-03-2025 19:29
Mwaoh,…

Wanneer je dit verhaal goed doorneemt gaat het wel wat verder dan watjes en zit er ook flink wat ‘nou gasten, ik zou gewoon…’ tussen de commentaren. Dat effectief stilzetten is volkomen rampzalig voor wielrenners, daar kan je echt een flinke klap van krijgen en dat hebben ze dus 2 x gedaan. Wanneer je dan ook nog vaag de koers voortzet snap ik wel datje achteraf kritiek en gezeik krijgt.

Die 30 centimeter, dat zijn millimeters hoop ik?
    12-03-2025 19:38
    Het is vaak slecht weer in deze periode van het jaar in koersen als Parijs-Nice en Tirreno Adriatico. Als je daar als renner niet van houdt, dan heb je de keuze niet te starten of tijdens de etappe uit koers te stappen.
    12-03-2025 19:55
    Doet me allemaal enorm aan de neutralisatie in de giro denken die uran de zege kostte en movistar met quintana de zege opleverde. Dat wisten ze zelf ook nog zo te zien
12-03-2025 20:33
Dat Movistar al begint te sleuren terwijl het halve peloton zich nog aan het voorbereiden is op het hervatten van de koers of nog aan het discussiëren is over het al dat niet verder rijden, is je reinste koersvervalsing. Beetje bizar dat deze extreme onsportiviteit in de reacties blijkbaar een randvermelding is bij het al dan niet watje zijn van Vingegaard. Maar goed, het is Movistar, die wonnen ook op die manier de Giro, aard van het beestje.

Ja ja, in de tijd van Roger De Vlaeminck en Hinault en Merckx reden ze bij min 25 door een tornado. Maar in die tijd was Hinault ook naar voor gereden om heel Movistar op hun gezicht te timmeren.
    12-03-2025 23:05
    Dat lijkt mij een betere oplossing dan kijken naar de organisatie. Als al die ploegen gewoon stoppen met rijden verliezen ze misschien deze koers maar los je het op termijn wel sneller op. Daarnaast gewoon de eerste weken Movistar de vernieling in rijden.
12-03-2025 19:34
Ik snap dat je met hagel en sneeuw niet zomaar door blijft rijden; vooral dat laatste kan gevaarlijk zijn. Ik snap de neutralisatie wat dat betreft ook. Het probleem is alleen dat iedereen enorm afkoelt als ze eerst 10 minuten stil moeten staan en daarna nog een geneutraliseerd moeten afdalen; dat is wellicht nog gevaarlijker dan de weersomstandigheden.

De juiste keuze was geweest om te neutraliseren maar níet stil te gaan staan. Dan koel je een pak minder af waardoor je niet praktisch onderkoelt weer moet beginnen te koersen. Of gewoon de koers helemaal stoppen. Dit is echt funest, ik vrees dat veel renners niet beter uit PN gaan komen zo.
    12-03-2025 19:57
    Of in de auto's zoals op de turcino in die ene Milaan san remo of in beweging blijven inderdaad
    12-03-2025 20:38
    Gelukkig zijn er ook nog zinvolle commentaren hier.
12-03-2025 19:40
Wat een gezanik toch iedere keer weer zeg! Laat al die klagers lekker op Swift gaan rijden of zo.... Tegenwoordig willen ze al dat de koers wordt geannuleerd vanwege een beetje regen. Heel goed dat de organisatie heeft besloten door te gaan want als je echt bij iedere weersomslag de koers moet gaan stoppen dan wordt er nog maar weinig gereden. Het seizoen is nog maar net begonnen en we hebben al net zoveel gezeur over het weer gehad als in heel 2024 lijkt het wel.
    13-03-2025 07:48
    Je bedoelt Taylor Swift? Hayters gonna hate, hate, hate.
12-03-2025 19:08
Dietist eruit, weerman erin. Elke keer dat gezemel over 1 hagel of natte sneeuwbui. Ik begrijp er helemaal niks van.
    12-03-2025 19:25
    Lees jij het artikel wel?
    12-03-2025 20:45
    Ik ook niet
12-03-2025 19:42
Lampaert is natuurlijk niet het scherpste mes uit de la.
    12-03-2025 20:01
    Lampaert is van de oude stempel en heeft gewoon gelijk. Hoor jij Vingegaard klagen als hij bij 30+ plus graden een berg op moet rijden ? Selectief gezeur!
    12-03-2025 20:43
    @skylimit En weer één persoon er uit lichten. Negeren dat er sprake was van een chaotische herstart waarbij nog niet alle ploegen klaar waren. Dat de organisatie nog niet alle ploegen had ingelicht. Dat afspraken die voorafgaand aan het seizoen zijn gemaakt zijn genegeerd door de organisatie. Dat er auto’s tussen het peloton inzaten tijdens de herstart. Maar goed, voor jou is het alleen maar VLab en Vingegaard die fout zaten en het is duidelijk dat het negeren van afspraken over de veiligheid van de renners door jou toegejuicht wordt als je daarmee VLab maar kunt bashen. Waarom word je toch al een paar jaar zo blij van anti supporteren?
12-03-2025 20:42
@GR.G Vingegaard heeft / had de keuze om niet meer te door koersen. Hij moet niet achteraf met dit huilverhaal komen en de indruk wekken dat hij wil gaan bepalen onder welke weersomstandigheden er volgens hem gekoerst mag worden en wanneer niet. Hij baalt gewoon dat hij de etappe niet heeft kunnen winnen. En voor jouw info en ook voor Yogibear ik fiets en heb gefietst dagelijks in weer en wind, sneeuwhopen, vrieskou getrotseerd !
    12-03-2025 20:51
    Heb ik ook gedaan naar werk en school dagelijks 18km heen 18 terug. Met maar drie versnellingen en een gewoon stuur. Dikke broek, winter jas en regenpak aan. Laten ze dat dan gewoon doen en ook Max 20km/u rijden, hand uitsteken, op het fietspad rijden en voor rood licht stoppen. Want blijkbaar is voor jou de situatie van een recreatieve af en toe fietser volkomen vergelijkbaar met die van profs in een worldtour wedstrijd. En laten we etappes van 600km doen want vroeger was alles beter.
    12-03-2025 22:06
    Wat goed man! Echt door de kou en sneeuw gefietst?
    12-03-2025 23:39
    Nou is het helemaal duidelijk dat je aan het trollen bent.
12-03-2025 22:33
Alle keyboard warriors hier hebben duidelijk nog nooit uren in echte kou gekoerst (erger nog: stilgestaan).
Het is echt verschrikkelijk, beetje medeleven met die mannen mag wel.
    13-03-2025 00:43
    Ik heb nooit echt gekoerst en ook dan is het makkelijk te begrijpen dat dit niet normaal is. Helaas zit het internet vol met kansloze pubertjes zoals skylimit.
    "You can't fix stupid" lijkt me van toepassing.
12-03-2025 21:08
Solidariteit is een tweerichtingsweg. 13 ploegen willen doorrijden. Minderheid dient dan toch gewoon solidair te zijn aan meerderheid?
Daarbij moet de organisatie er zorg voor dragen dat een herstart eerlijk kan verlopen.
    12-03-2025 21:35
    Er staat nergens dat 13 ploegen wel door wilden gaan. Hij heeft slechts 9 ploegen gevraagd, en daarvan wilde er geen enkele doorgaan. Begrijpend lezen blijft een kunst zie ik.
    13-03-2025 08:09
    @ILdP, Ben het met je eens dat er geen aantal aan benaderde ploegen benoemd wordt. Jij en ik trekken daarna allebei een te-vergaande conclusie, waarschijnlijk obv onze eigen voorkeur.
    13-03-2025 08:34
    Ik trek alleen een conclusie uit de ploegen die wel gesproken hebben met Naesen. Jij trekt een conclusie uit de ploegen die niks hebben gezegd.
12-03-2025 19:18
Los van wie dít keer weer 'gefaald' heeft (UCI, renners, ploegen, organisatie, weergoden, het zal wel) ben ik steeds meer klaar met het eeuwige 'schande schande' geroep na zo goed als elke koers tegenwoordig.
    12-03-2025 19:24
    Behalve Vingegaard heeft er niemand gefaald vandaag. Dit is koers buiten, voel je je niet goed als renner in bepaalde weersomstandigheden dan heb je de keuze om uit koers te stappen, maar ga aub niet roepen dat de organisatie de koers had moeten stilleggen omdat jij je niet lekker voelt in koud weer.
    12-03-2025 19:34
    @skylimit kansloze opmerking. Zeven ploegen wilden stoppen en om de één of andere reden voel je zoals altijd de behoefte om VLab aan te vallen. En dan waarschijnlijk jezelf een duimpje te geven.
    13-03-2025 07:53
    Haha, ik zie oa Vlasov op 16 minuten binnenkomen maar die heeft dan verbazingwekkend genoeg niet gefaald vandaag.
12-03-2025 20:32
Wat ik ook niet zo goed begrijp, is dat het gros van de renners met blote benen over de finish komt. Als het zo koud is, houd dan toch beenstukken aan. Trek een buff over je hoofd. Neem een voorbeeld aan Jan Tratnik in de omloop van vorig jaar. De organisatie heeft wellicht steken laten vallen, maar de ploegen en renners kunnen ook nog wat andere keuzes maken om slecht weer draaglijker te maken.
    12-03-2025 20:56
    De meeste renners hebben wel warmhoudolie op hun benen. In mijn ervaring werken beenstukken vaak averechts in regen en kou, omdat ze lang nat blijven en dus je benen langer koud houden.
    12-03-2025 23:36
    Wanneer je echt goed koud bent helpt alleen doorrijden nog, best verbazingwekkend dat er vandaag niet massa’s afgestapt zijn.
12-03-2025 23:13
gouvenou zegt dat naesen en trentin als vertegenwoordigers van het peloton het volledig eens waren met een herstart

naesen zegt dat hij nog rondvraag aan het doen was over een herstart (met vrijwel uitsluitend reacties waarbij men wilde stoppen) en dat hij ergens in de achtergrond plots hoorde dat ze binnen 2 minuten toch terug gingen starten

wie liegt er?
    13-03-2025 08:37
    De enige die reden heeft om te liegen lijkt me Gouvenou, gezien hij belang heeft bij deze koers. Waar lees je dat trouwens?
13-03-2025 12:31
Ze verdienen bakken met geld . . Slapen in de beste hotels . Rijden in de duurste auto s hebben Rolex om . Gun ik ze allemaal . Maar als het koud is fietsen ze zonet meer . Organisaties bedelen voor geld . En krijgen geen koers
12-03-2025 20:35
Naesen.. het zijn wel weer de usual suspects die van zich laten horen..
    12-03-2025 22:34
    Naesen is woordvoerder van het peloton in deze koers, samen met Trentin. Als hij zich niet zou laten horen dan doet hij z’n job niet goed
    13-03-2025 10:51
    Ha, ok.. Dat is dan duidelijk zijn forte..
13-03-2025 10:17
Solidariteit……..of beter gezegd geen solidariteit…die uitspraak zou maar zo kunnen komen van de 2 top WT ploegen die anoniem willen blijven mbt hun visie op de toekenning van de 4 wildcards voor de grote rondes. Er is geen solidariteit…er is bijna uitsluitend eigenbelang en zo ook in de etappe van gisteren in Parijs Nice. Als Visma tijd had goed te maken hadden ze er heeeel anders tegen aan gekeken !
    13-03-2025 12:17
    Over solidariteit gesproken bij Visma rijden ze liever hun eigen teamgenoot uit het geel ;)
    In dit soort omstandigheden dient te alle tijde de eindverantwoordelijk bij wedstrijdorganisatie, jury en overkoepelende organisatie UCI te liggen. Hetgeen de renners daarna zelf doen in de koers is aan hen persoonlijk.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine