Steven Kruijswijk: “Weer een traditioneel zware Giro”
Volgens Steven Kruijswijk hebben de parcoursbouwers van de Giro d’Italia een ’traditioneel zware’ ronde uitgetekend. Dat zei hij vanavond in het radioprogramma Langs de Lijn En Omstreken. Onze 31-jarige landgenoot van LottoNL-Jumbo reed de Italiaanse rittenkoers al zevenmaal, maar heeft nog geen keuze gemaakt of hij in 2019 opnieuw aan de start verschijnt.
Steven Kruijswijk wierp vandaag alvast een eerste blik op het parcours van de 102e editie van de Giro d’Italia. Hoewel hij momenteel een rustperiode geniet, blikte hij op de radio alvast kort vooruit. “Het is eigenlijk gewoon weer een traditioneel zware Giro – met toch wel wat tijdritkilometers, maar ook een zware slotweek.”Of hij na een jaar afwezigheid weer terugkeert in de Italiaanse rittenkoers, weet hij echter nog niet. “Ik reed afgelopen jaar de Giro niet, maar wel een heel goede Tour – dat smaakt ook wel naar iets om naar terug te keren. Maar ik wil ook graag naar Italië. Ik wil dus heel veel, maar uiteindelijk moet je verstandig zijn en een goede keuze maken. Wat dat gaat zijn, moeten we nog even zien.”
Mooie ritten
De zestiende rit naar Ponte di Legno met passages over de Gavia en de Mortirolo kon alvast op zijn enthousiasme rekenen. “Dat zijn wel mooie ritten, ritten waar ik echt naar uitkijk. Maar in de Tour heb je die ook… Kortom, ik weet het nog niet. Misschien rijd ik ze allebei wel, dan hoef ik niet te kiezen.”
Door pech verloor hij de Giro 2016, een klein sneeuwbultje over een steentje waardoor zijn voorwiel weggleed en hij in de sneeuw muur terecht kwam.
Nibali profiteerde professioneel en correct van deze pech.
In Frankrijk zie ik Jumbo niet zomaar als kanshebber, zeker niet omdat er ook nog een sprinttrein mee moet. Dus of Kruijswijk/Roglic allebei mee in een vergelijkbare rolverdeling als dit jaar in de tour of Roglic de Giro en Kruijswijk naar de tour om weer als smaakmaker (=veel publiciteit) te fungeren
Wel goed dat ze verschillende kanten op kunnen met 2 prima ronderenners.
Ze zullen ook met van Poppel en Groenewegen gaan kijken welke rondes geschikt zijn en of ze daar een of twee mannen voor mee mogen nemen. Voor het controleren van de koers in de sprints doen ook andere ploegen mee, maar wellicht toch 1 lead-out en 1 tempobeul daar voor? Luxeproblemen!