Steven Kruijswijk en Dylan van Baarle afgevoerd naar ziekenhuis na val in Dauphiné
De zwaarste slachtoffers van de massale valpartij die de vijfde etappe in het Critérium du Dauphiné opschrok, waren Dylan van Baarle en Steven Kruijswijk. De twee Nederlanders van Visma | Lease a Bike moesten in de ambulance stappen en konden hun weg niet vervolgen.
Op zo’n twintig kilometer van de streep gingen op allerlei plaatsen in het peloton verschillende renners neer in het peloton, op een recht, licht dalend stuk. De organisatie twijfelde niet en besloot meteen om de wedstrijd stil te leggen.
Van Baarle belandde in de graskant en tastte meteen naar de schouder. De Nederlandse kampioen zat vervolgens minutenlang aan de kant van de weg, kreeg zijn arm in een mitella en werd afgevoerd. Daarnaast leek Kruijswijk er nog iets erger aan toe. De Visma | Lease a Bike-renner stapte als eerste in de ambulance en moest in zijligging de ziekenwagen in.
Hoe erg de schade is bij Van Baarle en Kruijswijk, die allebei op de planning staan om de Tour de France te rijden, is nog niet bekend.
🇫🇷 #Dauphiné
Steven Kruijswijk es evacuado en ambulancia, acostado de lado en la camilla, será algo de cadera.. pic.twitter.com/S7hu4sNGvK
— Alpe__dHuezPT (@Alpe__dHuezPT) June 6, 2024
Dat bij zo'n massale crash met tientallen renners uitgerekend de 2 gele jongens er het zwaarst aan toe zijn zegt toch alles? Helemaal in combinatie met de rest van het jaar.
Slechte stuurvaardigheid, gebrek aan valtraining, zwak lichaam door verkeerde voeding en/of te extreme training, etc, etc..
Verkeerde voeding of te zware training kan daarentegen wel degelijk een optie zijn, maar dan zou je beter moeten kijken naar het aantal botbreuken bij verschillende ploegen. Ik denk namelijk dat er meerdere ploegen zijn met een enorm klotejaar, maar daar ligt in Nederland minder de nadruk op.
Kan niet wachten om elke dag persberichten met 'dramatisch', 'amateurisme', 'weerzinwekkend' etc te lezen.
Ik hou het voor nu even op het 1e.
[i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
Jullie geloven dus allemaal daadwerkelijk dat het pech is. Serieus ja?
Die denkwijze is alle absurditeit voorbij.
Maar waarom zou Magarin geen punt kunnen hebben? Als ze winnen doen ze toch ook iets "heel goed", waarom zouden ze dan ook niet iets "niet goed" kunnen doen als je keer op keer met breuken uit een valpartij komt, terwijl anderen er vaak een stuk beter uit komen. Bepaalde poreuze botten als gevolg van voeding en training? Of, bij het vaak vallen, iets met de fiets waardoor deze minder controle geeft?
Ik zeg niet meteen dat dit ook zo is. Maar er komt een moment waarbij iets geen toeval meer is.
Nou om het simpele feit dat bijvoorbeeld Vingegaard de afgelopen jaren er zelden tot nooit bij lag. Dat de ene renner nu eenmaal meer valt dan de ander. Kelderman lag er bij vorige ploegen ook vaak bij, Roglic bij Bora in Baskenland en nu ook weer. Het is niet inees dat hij bij Bora niet meer valt. Dus om alles aan Visma en geen toeval meer (want dat suggereert hij) toe te wijzen is inderdaad de grootst mogelijke onzin.
Je zag gewoon hoe spekglad die weg was, daar kun je vrij weinig aan doen.
Dus laten we niet zo gaan zeuren, want als ze winnen zijn jullie de eerste die vooraan staan te juichen.
Schaam je als je zulke reacties stuurt.
Ontzettend sneu voor deze jongens!
Trommel Cian Uijtdebroeks maar vast op en laat Kooij maar alvast een paar keer rond Montmartre rijden.
Wat een trieste dag weer voor het (Neerlands) wielrennen
Voor Kruijswijk hebben ze Kelderman klaar staan. En aangezien die ook allesbehalve crashproof is, hebben ze ook Tratnik of Valter om zonodig de vervanger te vervangen.
Zelfs als Wout afhaakt, heb je met Vingegaard, Kuss, Jorgenson, Laporte, Benoot, Tratnik, Uijtdebroeks, Valter, Kelderman, Affini en Kooij alsnog een luxeprobleem richting de Tour.
De selecties worden elk jaar ruim vooraf bekend gemaakt, maar je kunt er vergif op innemen, dat dit niet de definitieve selecties zullen worden. Blijft wel opvallend dat met name Kruijswijk, Kelderman en Gesink er elke keer bij betrokken zijn.
Wat mij betreft lekker Uijtdebroeks meenemen. Die heeft met de Giro een mooie “voorbereidingskoers” gereden en kan als Joker uitgespeeld worden met Kuss en Jorgenson. Van Baarle / Tratnik zou een prima 1 op 1 wissel zijn.
We gaan het zien
Roglic ligt altijd op de grond. Kruiswijk valt vaak (rijdt 33% van zijn rondes niet uit), Kelderman breekt altijd wat. Zelfs Evenepoel ligt er opvallend vaak bij.
Het is nooit allemaal pech.
Op basis van die simpele logica moeten er dan ook ergens iets totaal veranderd zijn ten opzichte van vorig jaar. Toen was er namelijk over de hele ploeg genomen vrij weinig aan de hand.
Dit klopt niet helemaal...
De Nederlandse...
"...winnaar van Parijs Roubaix 2023"
"...Knecht van MvdP op de Spelen in Parijs"
"...coureur van team Crash-a-Bike'
vul maar in
Ook voor Nederlandse volgers trouwens, het is meteen de volledige Nederlandse inbreng in de boogde tourploeg van Visma.
'We willen de All blacks, Chicago Bulls, Barcelona, Wereldnatuurfonds van het wielrennen worden' (vrij vertaald citaat ploegbaas) komt nu wel wat sukkelig over.
Cian Uijtdebroeks, Olav Kooij en Matteo Jorgenson meenemen naar de Tour.
1 ze vallen weinig of niet.
2 alle 3 kansen op etappezege
3 zou mij niet verbazen dat Matteo of Cian top 10 gaat rijden in de Tour
4 ze maken kans op de bollentrui of Kooij de groene trui
Hopelijk gaat Vingegaard en Van Aert ook gewoon mee waarmee je de meeste kansen hebt uiteraard.
Ps. Neem please geen Kelderman of Gesink mee. Die zijn klaar met hun carrière. Is mijn mening he.... en een mening mag je hebben toch
Wout (VLAB) trekt de sprint aan voor Jasper Philipse (ADC)
Mattheu (ADC) trekt de sprint aan voor Olav (VLAB).
Dit wordt een merkwaardig vooruitzicht.
A) het constante zoeken naar nog meer marginal gains… uiteindelijk betaal je daar de tol voor. Die smalle stuurtjes (v.b.) zijn niet echt handig in deze situaties. Deze heb ik niet gelezen maar is mijn eigen inbreng in deze
B) ik las ergens dat enkelen onder ons vinden dat , sommigen in het peloton, uitstekende wielrenners zijn maar geen goede fietsers…dit is zeker waar. Er zijn voldoende namen genoemd maar er zijn er nog meer.
C) laten we het oordeel van de organisatie afwachten maar de combi afdaling en water en olie op het wegdek is “een perfecte cocktail” voor ramp.
Ook de reactie van de Visma’s zelf afwachten. Enkel gevalletjes brute pech óf zullen ze ook zelfkritisch zijn ?
Laten we hopen op betere tijden…we zijn er allemaal wel klaar mee. Maar mijn gevoel en verstand zeggen mij dat dit geen toeval is…..als we niets doen gaat het dus niet ophouden.