Steven Kruijswijk en Dylan van Baarle afgevoerd naar ziekenhuis na val in Dauphiné
Foto: Cor Vos
donderdag 6 juni 2024 om 14:37

Steven Kruijswijk en Dylan van Baarle afgevoerd naar ziekenhuis na val in Dauphiné

De zwaarste slachtoffers van de massale valpartij die de vijfde etappe in het Critérium du Dauphiné opschrok, waren Dylan van Baarle en Steven Kruijswijk. De twee Nederlanders van Visma | Lease a Bike moesten in de ambulance stappen en konden hun weg niet vervolgen.

Op zo’n twintig kilometer van de streep gingen op allerlei plaatsen in het peloton verschillende renners neer in het peloton, op een recht, licht dalend stuk. De organisatie twijfelde niet en besloot meteen om de wedstrijd stil te leggen.

Van Baarle belandde in de graskant en tastte meteen naar de schouder. De Nederlandse kampioen zat vervolgens minutenlang aan de kant van de weg, kreeg zijn arm in een mitella en werd afgevoerd. Daarnaast leek Kruijswijk er nog iets erger aan toe. De Visma | Lease a Bike-renner stapte als eerste in de ambulance en moest in zijligging de ziekenwagen in.

Hoe erg de schade is bij Van Baarle en Kruijswijk, die allebei op de planning staan om de Tour de France te rijden, is nog niet bekend.

Uitvallers

Etappe:

RIDE Magazine
66 Reacties
06-06-2024 15:16
Wat een treurige reacties! Jongens als van Baarle en Kruijswijk die vrijwel hun hele leven op de racefiets zitten, bergetappes vooraan reden en/ of wonnen, Parijs Roubaix wonnen, etc. Stuurvaardig zijn ze zeker, en valtraining… sjonge jonge, het is geen judo. Het is on-ge-lo-fe-lijk balen voor beide renners, ik wens ze een snel en goed herstel, fysiek en zeker ook mentaal. Want wat laten die jongens een veerkracht zien door steeds weer op de fiets te stappen.
    06-06-2024 16:56
    Merci voor jouw reactie, ik kan me volledig bij je aansluiten!
06-06-2024 14:57
Zouden ze bij de ploeg inmiddels al doorhebben dat het geen pech is?

Dat bij zo'n massale crash met tientallen renners uitgerekend de 2 gele jongens er het zwaarst aan toe zijn zegt toch alles? Helemaal in combinatie met de rest van het jaar.

Slechte stuurvaardigheid, gebrek aan valtraining, zwak lichaam door verkeerde voeding en/of te extreme training, etc, etc..
    06-06-2024 15:04
    Ik denk dat dit geen geval stuurvaardigheid is, zeker wanneer het halve peloton naar de grond gaat. Daarbij is valtraining alleen een optie als je alleen valt, wat meer gecontroleerd is.

    Verkeerde voeding of te zware training kan daarentegen wel degelijk een optie zijn, maar dan zou je beter moeten kijken naar het aantal botbreuken bij verschillende ploegen. Ik denk namelijk dat er meerdere ploegen zijn met een enorm klotejaar, maar daar ligt in Nederland minder de nadruk op.
    06-06-2024 15:04
    Als de ploeg slim is dan benaderen ze jou voor een interne functie. Eindelijk iemand die het scherp ziet en ze kritisch kan laten nadenken over het het beter kan.
    06-06-2024 15:07
    Hahaha gebrek aan val training
    06-06-2024 15:07
    @Marik, ik hoop een functie in de communicatie.

    Kan niet wachten om elke dag persberichten met 'dramatisch', 'amateurisme', 'weerzinwekkend' etc te lezen.
    06-06-2024 15:08
    Als je hele 'topsportdieet' erom draait dat je 100% van het jaar op een extreem minimumgewicht zit, dan moet je niet gek opkijken dat dit structureel ten koste gaat van botdichtheid.
    06-06-2024 15:12
    De val op zich is toch ook pech, heeft toch niets te maken met botdichtheid of die hele andere reutemeteut.
    06-06-2024 15:12
    Ik weet nog niet of je gewoon elke x aan het trollen bent, of echt zo ontzettend dom.
    Ik hou het voor nu even op het 1e.
    06-06-2024 15:14
    Hoe sneu ben je als je eerste reactie is om weer eens even VLab te gaan bashen.

    [i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
    06-06-2024 15:15
    Toen ik de beelden zag, hoopte ik niet dat iemand zo'n shitzooi zou gaan uitkramen en ja hoor er blijken toch dwazen te zijn.
    06-06-2024 15:16
    [i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
    06-06-2024 15:18
    [i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
    06-06-2024 15:22
    Oke, om maar even tot kern te komen tussen het al het inhoudsloze getroll en de ziekelijke haatobsessies door:

    Jullie geloven dus allemaal daadwerkelijk dat het pech is. Serieus ja?

    Die denkwijze is alle absurditeit voorbij.
    06-06-2024 15:23
    Blijft fascinerend hoe gemakkelijk de vrijkomende negatieve energie na zo'n incident weer een menselijk doelwit vindt.
    06-06-2024 15:24
    Je herkent ziekelijke haatobsessies? Doe er iets mee zou ik adviseren.
    06-06-2024 15:31
    “ Oke, om maar even tot kern te komen tussen het al het inhoudsloze getroll en de ziekelijke haatobsessies door:” Goed dat je je eigen gedrag herkent. Dat is in ieder geval de eerste stap.
    06-06-2024 15:38
    Kruijswijk rijdt al de hele week achteraan in het peloton. Heeft al een keer eerder bij een remactie op de grond gelegen. Toen zonder erg, maar door steeds zo achteraan te rijden roep je het ook een beetje over je af. Vorig jaar reedt hele ploeg veel alerter en altijd vooraan om de koers te controleren. Daar zit denk ik het grote verschil in.
    06-06-2024 15:54
    Waarom zou dit geen pech zijn? Ben benieuwd naar de onderbouwing! Misschien is het wel geen pech. Ik leer graag van anderen, dus kom maar op met de inzichten
    06-06-2024 15:55
    Je hebt zeker gelijk. Het is zelfs bewezen dat wielrenners die alleen maar gefietst hebben veel kwetsbaarder zijn voor botbreuken. Bovendien helpt bijvoorbeeld judo enorm om te leren vallen en daarmee de schade te beperken.
    06-06-2024 15:56
    @McGarin Vooral die laatste zin. Je speculeert je een slag in de rondte en er zijn ongetwijfeld nog meer zaken te verzinnen. Maar wat de werkelijkheid is weten wij geen van allen tenzij we van speculaas houden.
    06-06-2024 15:57
    @Erik. Heb je het dan over de poreusheid van botten? Dat verklaart niet waarom de ene ploeg vaker erbij ligt dan de andere.
    06-06-2024 16:04
    Blijkbaar is het prima om een mening die je niet aanstaat neer te zetten als belachelijk, en de poster uit te schelden.

    Maar waarom zou Magarin geen punt kunnen hebben? Als ze winnen doen ze toch ook iets "heel goed", waarom zouden ze dan ook niet iets "niet goed" kunnen doen als je keer op keer met breuken uit een valpartij komt, terwijl anderen er vaak een stuk beter uit komen. Bepaalde poreuze botten als gevolg van voeding en training? Of, bij het vaak vallen, iets met de fiets waardoor deze minder controle geeft?

    Ik zeg niet meteen dat dit ook zo is. Maar er komt een moment waarbij iets geen toeval meer is.
    06-06-2024 16:07
    @quincy, klopt. Waarom de ene ploeg vaker ligt dan de andere is een beetje gissen. Bij oa Visma heb ik dit jaar het idee dat ze gewoon niet goed genoeg zijn en teveel op hun limiet rijden of op de verkeerde plek in het peloton.
    06-06-2024 16:40
    Zelfs als je gelijk had - en dat denk ik dus niet - wat denk je dat de ploeg daaraan zou moeten doen, Magarin? De ene renner (zeg, vdPoel) is stuurvaardiger dan de ander (zeg, Kelderman). En dus? Kelderman droppen? Van der Poel krijg je er niet mee binnen. En stel dat meer vlees op de botten inderdaad tegen breuken beschermt, zou jij Kruijswijk dan wat laten aankomen? Dan kan hij toch nooit mee met de toppers in de tour? What's the point?
    06-06-2024 16:53
    Echt? Elke keer maar weer het zelfde gespeculeer, elke keer absurde, ongefundeerde theorieën. Vind je dat nou echt nodig? Er ligt daar 50 man op de grond en het enige wat jij kan doen is, maar weer eens tekeer gaan tegen (de renners van) JV. Wellicht heb je iets tegen het team prima, maar moet je dat echt elke keer op deze manier ventileren? Kijk dan gewoon niet als je je zo ergert. Reageer niet op zaken rondom JV, dat lijkt me voor iedereen beter, incluis jezelf.
    06-06-2024 17:06
    Zag je hoeveel renners er lagen. Dat is toch pech en heeft niks met stuurmanschap te maken. Wie weet viel degene voor hun wel
    06-06-2024 17:20
    Je moet solliciteren bij Visma dan gebeurd dit niet meer
    06-06-2024 17:20
    Tja Wijsgeer, waarom zou je alter ego Garin geen gelijk kunnen hebben.

    Nou om het simpele feit dat bijvoorbeeld Vingegaard de afgelopen jaren er zelden tot nooit bij lag. Dat de ene renner nu eenmaal meer valt dan de ander. Kelderman lag er bij vorige ploegen ook vaak bij, Roglic bij Bora in Baskenland en nu ook weer. Het is niet inees dat hij bij Bora niet meer valt. Dus om alles aan Visma en geen toeval meer (want dat suggereert hij) toe te wijzen is inderdaad de grootst mogelijke onzin.
    06-06-2024 18:11
    Onbedaarlijke baarlijke nonsens Magarin. Stond je langs de kant en zag je hoe of wat er gebeurde?
    06-06-2024 18:41
    Eens
    06-06-2024 18:46
    Een voormalig winnaar van Dwars door Vlaanderen en Parijs-Roubaix: zou hij goed kunnen sturen denk je? Wat een onzin kraam je uit!
    06-06-2024 20:43
    Ondertussen negen uitvallers al na de crash. Daarmee beginnnen de reacties van Magarin, die zoals gebruikelijk al het andere negeert, en specifiek VLab er uithaalt nog belachelijker te worden.
06-06-2024 14:41
Zit hier te kijken naar een persoonlijk drama voor Kruiswijk en Van Baarle. Zeker Kruiswijk
06-06-2024 15:24
Wat een treurige reactie. Alsof ze express zouden vallen, of niet kunnen fietsen.
Je zag gewoon hoe spekglad die weg was, daar kun je vrij weinig aan doen.

Dus laten we niet zo gaan zeuren, want als ze winnen zijn jullie de eerste die vooraan staan te juichen.
Schaam je als je zulke reacties stuurt.

Ontzettend sneu voor deze jongens!
06-06-2024 14:45
Van Baarle gaat na het voorjaar ook nog eens de Tour en Olympische spelen moeten missen. Kruijswijk die het wederom klaarspeelt om zich te blesseren voor het hoogtepunt van het jaar.

Trommel Cian Uijtdebroeks maar vast op en laat Kooij maar alvast een paar keer rond Montmartre rijden.
Wat een trieste dag weer voor het (Neerlands) wielrennen
    06-06-2024 15:20
    Rampzalig voor beide heren, maar je ontkomt ook niet aan dat de conclusie dat Visma met zijn selectiebeleid al voorbereid is op dit scenario.

    Voor Kruijswijk hebben ze Kelderman klaar staan. En aangezien die ook allesbehalve crashproof is, hebben ze ook Tratnik of Valter om zonodig de vervanger te vervangen.

    Zelfs als Wout afhaakt, heb je met Vingegaard, Kuss, Jorgenson, Laporte, Benoot, Tratnik, Uijtdebroeks, Valter, Kelderman, Affini en Kooij alsnog een luxeprobleem richting de Tour.
    06-06-2024 16:16
    @Alucard, triest.. maar waar.
    De selecties worden elk jaar ruim vooraf bekend gemaakt, maar je kunt er vergif op innemen, dat dit niet de definitieve selecties zullen worden. Blijft wel opvallend dat met name Kruijswijk, Kelderman en Gesink er elke keer bij betrokken zijn.

    Wat mij betreft lekker Uijtdebroeks meenemen. Die heeft met de Giro een mooie “voorbereidingskoers” gereden en kan als Joker uitgespeeld worden met Kuss en Jorgenson. Van Baarle / Tratnik zou een prima 1 op 1 wissel zijn.

    We gaan het zien
    06-06-2024 16:26
    Grote kans dus dat Visma straks met 0 Nederlanders naar de Tour gaat.
06-06-2024 15:49
Ik blijf erbij dat sommige coureurs geweldige wielrenners zijn maar niet goed kunnen fietsen.

Roglic ligt altijd op de grond. Kruiswijk valt vaak (rijdt 33% van zijn rondes niet uit), Kelderman breekt altijd wat. Zelfs Evenepoel ligt er opvallend vaak bij.

Het is nooit allemaal pech.
    06-06-2024 15:52
    Eens, het lijkt wel alsof de echte toppers zoveel cognitieve ruimte over hebben dat ze kunnen schakelen. Los van zijn gebruik denk ik aan Lance in 2003 met die crash met Beloki waarbij Lance snel reageerde (en door het gras de bocht afsneed). Dat soort acties. Of MvdP die ook bidons ontwijkt en dat soort grappen. En ja, makkelijk lullen vanachter de laptop.
    06-06-2024 16:09
    Het zal ook wel mee te maken hebben met het feit wanneer je net wat minder bent en meer op jouw limiet aan het rijden bent waardoor je minder overzicht hebt in de omgeving. Vandaar dat de leiders over het algemeen minder snel vallen. Roglic is daarin wel een uitzondering maar die is ook later begonnen met wielrennen en mist wel rij-kwaliteiten.
06-06-2024 14:49
Niet te geloven, hoeveel pech kan 1 ploeg hebben in een jaar
    06-06-2024 14:55
    Ik geloof niet meer in toeval.
    06-06-2024 15:53
    @AI Waar dan wel in ?
    06-06-2024 16:21
    Dat ze bij Visma iets niet goed doen. Over wat dat zou kunnen zijn heb ik hier al vaak genoeg uitgebreid gespeculeerd.
    06-06-2024 16:52
    @Alfred,
    Op basis van die simpele logica moeten er dan ook ergens iets totaal veranderd zijn ten opzichte van vorig jaar. Toen was er namelijk over de hele ploeg genomen vrij weinig aan de hand.
    06-06-2024 17:19
    Schijnbaar moet en is de gifbeker nog niet helemaal leeg. Erg jammer dit voor die mannen.
06-06-2024 14:55
Pffff..... ik heb het wel weer een beetje gehad met de koers. Vooral heel erg shit voor Van Baarle en voor Kruijswijk.
06-06-2024 14:58
"Van Baarle belandde in de graskant en tastte meteen naar de schouder. De Nederlandse kant zat minutenlang aan de kant van de weg."

Dit klopt niet helemaal...
    06-06-2024 15:02
    Ze zijn idd een zinsnede vergeten.

    De Nederlandse...

    "...winnaar van Parijs Roubaix 2023"

    "...Knecht van MvdP op de Spelen in Parijs"

    "...coureur van team Crash-a-Bike'

    vul maar in
06-06-2024 14:45
Kruijswijk leek op staartbeen. Kon alles nog, behalve zitten…
06-06-2024 14:48
Ja heel treurig. Derde keer in 5 jaar dat Kruijswijk de tour mist door een val in de dauphiné.
06-06-2024 14:54
Ai Steven, wat een drama..
06-06-2024 15:24
Tom dM uit de mottenballen halen?
06-06-2024 15:33
Erg zonde en sneu voor die mannen.
Ook voor Nederlandse volgers trouwens, het is meteen de volledige Nederlandse inbreng in de boogde tourploeg van Visma.
06-06-2024 16:16
Wat een treurigheid. En natuurlijk heeft het niets te maken met valtraining wel of niet. Pure pech.

'We willen de All blacks, Chicago Bulls, Barcelona, Wereldnatuurfonds van het wielrennen worden' (vrij vertaald citaat ploegbaas) komt nu wel wat sukkelig over.
    06-06-2024 17:13
    Hoezo, jij vindt dat als er ambities worden uitgesproken die persoon of ploeg moet worden uitgelachen als er pech of tegenslag is?
06-06-2024 15:36
Wat ik zou doen is onze 3 talenten
Cian Uijtdebroeks, Olav Kooij en Matteo Jorgenson meenemen naar de Tour.
1 ze vallen weinig of niet.
2 alle 3 kansen op etappezege
3 zou mij niet verbazen dat Matteo of Cian top 10 gaat rijden in de Tour
4 ze maken kans op de bollentrui of Kooij de groene trui
Hopelijk gaat Vingegaard en Van Aert ook gewoon mee waarmee je de meeste kansen hebt uiteraard.
Ps. Neem please geen Kelderman of Gesink mee. Die zijn klaar met hun carrière. Is mijn mening he.... en een mening mag je hebben toch
    06-06-2024 15:52
    De eventuele vervangers gaan afhangen van vingegaard. Kan hij meedoen en zo ja kan hij meedoen om de knikkers. Als het laatste het geval is reken maar op gesink en kelderman, 1 op 1 de meest geschikte vervangers. Gaat vingegaard niet dan ga je vrijbuiten en is het handig om een kooij te laten wennen in de tour.
06-06-2024 16:09
Klopt. Wat mij opvalt is dat coureurs uit het veld of mtb over het algemeen beter sturen en kunnen anticiperen, wat sterker zijn en daardoor ook wat minder op de limiet zitten
06-06-2024 16:29
Die Aero bikes van tegenwoordig kunnen ook niks meer hebben lijkt wel. Smalle stuurtjes. Super licht allemaal. En hoe zit het met de banden en wielen? Zijn er al onderzoeken gaande?
06-06-2024 16:51
Dan zal Dylan van Baarle wel door Olav Kooij vervangen gaan worden op de OS. Dan kunnen we het volgende scenario krijgen:
Wout (VLAB) trekt de sprint aan voor Jasper Philipse (ADC)
Mattheu (ADC) trekt de sprint aan voor Olav (VLAB).

Dit wordt een merkwaardig vooruitzicht.
06-06-2024 16:59
Wielervrienden ….het is een optelsom van allerlei zaken…ik noem er een paar op die mij ook zijn opgevallen als ik de reacties lees:

A) het constante zoeken naar nog meer marginal gains… uiteindelijk betaal je daar de tol voor. Die smalle stuurtjes (v.b.) zijn niet echt handig in deze situaties. Deze heb ik niet gelezen maar is mijn eigen inbreng in deze

B) ik las ergens dat enkelen onder ons vinden dat , sommigen in het peloton, uitstekende wielrenners zijn maar geen goede fietsers…dit is zeker waar. Er zijn voldoende namen genoemd maar er zijn er nog meer.

C) laten we het oordeel van de organisatie afwachten maar de combi afdaling en water en olie op het wegdek is “een perfecte cocktail” voor ramp.

Ook de reactie van de Visma’s zelf afwachten. Enkel gevalletjes brute pech óf zullen ze ook zelfkritisch zijn ?

Laten we hopen op betere tijden…we zijn er allemaal wel klaar mee. Maar mijn gevoel en verstand zeggen mij dat dit geen toeval is…..als we niets doen gaat het dus niet ophouden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine