Steven Kruijswijk: “De Tour is dé wedstrijd: in juli wil je niet thuiszitten”

donderdag 13 januari 2022 om 10:54
Steven Kruijswijk: “De Tour is dé wedstrijd: in juli wil je niet thuiszitten”

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk rijdt komend seizoen opnieuw de Ronde van Frankrijk. Hoewel het, in een ploeg met kanshebbers als Primož Roglič en Jonas Vingegaard, een serieuze optie leek om de Ronde van Italië te betwisten, gaf Kruijswijk toch weer de voorkeur aan de Tour. “De Tour is voor mij altijd dé wedstrijd: in juli wil je niet thuiszitten”, verklaart hij zijn keuze bij de NOS.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Je kunt alles richten op die Giro, zeker persoonlijk was dat dan een betere keuze geweest. Maar ik zit al zo lang bij deze ploeg… Ik weet dat de ploeg al jaren bezig is om de Tour te winnen. Dat wil ik zelf ook. Ik zou dat niet willen missen als het dit jaar gebeurt”, gaat de 34-jarige renner verder.

Kruijswijk is realistisch over zijn plaats in de pikorde binnen de ploeg. “Ik weet dat er in deze ploeg jongens een treetje hoger staan dan ik, maar ik wil er wel onderdeel van zijn. En de ploeg wil ook dat ik daar onderdeel van ben, omdat ik van waarde kan zijn om de Tour te winnen.”

In welke rol hij precies van waarde gaat proberen te zijn voor de ploeg, is nog niet helemaal duidelijk. “De Tour is voor mij niet de meest realistische wedstrijd om te winnen”, zegt hij over zijn eigen mogelijkheden. “Maar ik kan nog een heleboel dingen bedenken die ik wel kan gaan halen.”

“Primož en Jonas maken kans om de Tour te winnen, maar we hebben ook een hele goede concurrent, die zij er ook niet zomaar af gaan rijden. Dus we zullen het ook anders moeten aanpakken, wat tactischer, en misschien geeft dat mij ook wat meer vrijheid en kansen”, kijkt Kruijswijk vooruit.

Dit artikel delen:

32 Reacties

Koers 13 januari 2022 om 11:04

Kruijswijk moet in zijn carrière niet vergeten een gr etappe te pakken verdikkie. In zijn bijna roze Giro was hij 3maal 2e, waaronder in de tt waar hij paar tienden/honderdsten te kort kwam. Zou toch wel zonde zijn als hij zich nimmer op een etappe richt.

0
Silent Hill 13 januari 2022 om 11:06

14 keer het woord 'ik' in enkele alinea's … je moet het maar doen. Komt allemaal wat egoïstisch over. Ík zat in het team van de Tourwinnaar. Ik ik ik. Of de Tour zal gewonnen worden dankzij zijn aanwezigheid …

0
peter s 13 januari 2022 om 11:49

En de strekking is….(” ik zal met het snot in de ogen fietsen voor mijn kopmannen, ik hoop deel uit te maken van de winnende ploeg,ik ben geen kopman”) Tja ,voor sommigen kan dat egoïstisch klinken

0
5211 13 januari 2022 om 11:55

Begrijpend lezen stille berg, misschien helpt dat.

0
-luka 14 januari 2022 om 13:03

Dat is ook niet vreemd, het artikel gaat immers over hem. Als hij in de derde persoon zou spreken, dan zou het pas echt raar zijn.

0
Beer 13 januari 2022 om 11:09

Hmmm; de Tour winnen door Kruijswijk tactisch in te zetten… ik geloof er niet in. Je hebt met Roglic & Vingegaard 2 mannen die qua niveau niet ver van Pogacar zitten; speel daar tactisch mee. Wil je het breder trekken, heb je van Aert nog, waar je in de eerste week eens zot mee kan doen en eventueel in week 2 wat druk kan zetten, mocht hij hoog in het klassement staan. De enige rol waarin ik Kruijswijk nuttig acht is als tempo-klimmer, man die er lang kan bij blijven, het peloton uitdunnen en diep in de finale een bidon halen. Als hij daarvoor kan zorgen vind ik het prima, maar hij mag zich in die rol de volgende maanden misschien eerst wel eens bewijzen.

0
Michelangelo 13 januari 2022 om 11:31

Ik geloof niet in een tactische klassementsrol voor Wout; Kruijswijk is in mijn ogen een veel betere klassementsrenner, kijk naar de resultaten en je weet genoeg.

Maar ik zie net zo min als jij een tactische rol weggelegd voor Kruijswijk, tenzij hij weer het niveau weet te behalen van zijn bijna-giro-winst of zijn Tour podium. Maar gevoelsmatig waren dit eerder uitschieters dan zijn basisniveau. En zijn basisniveau lijkt me gewoon niet goed genoeg voor een tactisch spel, ik denk niet dat Pogacar wakker ligt als Kruijswijk 5 minuten voorsprong heeft na de eerste bergrit.

0
Beer 13 januari 2022 om 11:40

Volgens mij kan je Pogacar zenuwachtiger maken tijdens de eerste 2 Tour-weken met van Aert in de top van het klassement, dan met Kruijswijk in de wielen. Niet dat ik verwacht dat van Aert na 3 weken Tour nog ergens bovenin staat, maar daar gaat het hier ook niet over. Als we er toch even de uitslagen bijhalen; van Aert werd in z’n laatste 2 Tours 19e & 20e. Kruijswijk zet daar enkel een 12e plaats in de Vuelta tegenover.

Kruijswijk wordt 35, z’n laatste topnotering zal in juli 3 jaar geleden zijn. Ik geloof niet dat hij z’n beste niveau nog zal aantikken. Mogelijk zit er wel een goede tempo-klimknecht in, maar ik weet niet of hij die transformatie kan/wil maken.

Verder alle respect voor Kruijswijk, mooie renner, topuitslagen gereden, aangename persoon, ook nog eens belangrijk geweest voor de ontwikkeling van van Aert binnen Jumbo. Zijn rol als ‘cultuurbewaarder’ snap ik dan wel helemaal.

0
Michelangelo 13 januari 2022 om 11:50

Pogacar heeft in de TA gezien dat hij genoeg tijd kan pakken op Wout in een goede bergrit. Pakt bijna 1 minuut in een rit waarbij er enkel op de slotklim echt is gekoers, en dat was niet eens een klim van het formaat Galibier. Dus het zou mij verbazen als die zenuwachtig gaat worden van Wout in de top van het klassement.

0
Beer 13 januari 2022 om 11:57

Klopt, maar dan moet je er meteen bij vertellen dat Pogacar in de Tour gezien heeft dat hij op iedereen minuten kan pakken in een goede bergrit. Als argument om aan te tonen dat Wout niet goed genoeg is, vervalt het dan natuurlijk wel enigszins. Hij hoeft dan immers van niemand zenuwachtig te worden.

Hier gaat het over het tactisch spel. Met Kruijswijk heb je daar geen troefkaart meer voor in handen. Met van Aert heb je een kaart die na week 1 in de top van het klassement kan staan, mogelijk zelfs met een voorsprong op Pogacar, waardoor je na de eerste bergrit 3 Jumbo's bovenaan kan hebben (Roglic, Vingegaard, van Aert). Daar kan je volgens mij iets meer mee doen, nogmaals, tactisch. Temeer omdat van Aert heel wat minder berekenbaar is dan Kruijswijk. Bij Steven weten we al waar het eindigt, bij van Aert nog niet 100%.

0
5211 13 januari 2022 om 12:00

“Volgens mij kan je Pogacar zenuwachtiger maken tijdens de eerste 2 Tour-weken met van Aert in de top van het klassement”
Humor of is dit serieus? Valt nog mee dat er niet bij staat dat Kruiswijk ingeruild dient te worden voor een helper tbv Wout opdat deze groen kan winnen.
Pogacar wordt niet zenuwachtig van Wout omdat hij weet dat hij geen ronderenner is en uiteindelijk het niet haalt. Mooie droom maar werkelijkheid is dan toch wat anders.

0
Marik 13 januari 2022 om 12:12

Jeetje, in korte tijd moet ik opnieuw constateren dat ik het volledig eens ben met beer.
Het moet niet gekker meer worden.
Beer wil je voor de balans straks nog even een fanboy-achtige post over Evenepoel, Van Aert, Wuyts of Lefevre doen? Van der Poel totaal “over the top” affakkelen mag ook.

0
S. Morgenstern 13 januari 2022 om 12:16

Tactisch gebruik maken van de kwaliteiten van andere renners dan de kopmannen heeft niet uitsluitend te maken met hun positie in het klassement en de angst die dat Pogacar op zou leveren.

Van Aert is tactisch bijvoorbeeld heel goed in te zetten door hem vooruit te sturen, om daarna iets te proberen met één van de andere twee (denk aan de Ventoux rit, maar dan wanneer daar het geel echt relevant was geweest). Van Aert is tactisch zo goed als irrelevant als het om zijn eigen positie in het klassement gaat.

0
Beer 13 januari 2022 om 12:30

Zo kan je inderdaad ook tactisch spelen. Maar als ik het interview met Kruijswijk lees, krijg ik toch meer het gevoel dat hij het ziet als 'tactisch spelen, waardoor ik met een verre aanval en de kopmannen achter mij in de top van het klassement kan terecht komen". Meer voor zichzelf dus, en niet echt in dienst.

Verder bestaat er hier blijkbaar veel twijfel over de kwaliteiten van van Aert als ronderenner. Voor alle duidelijkheid; ik zeg ook niet dat hij de Tour gaat/kan winnen. Ik zeg wel dat het een echte klasbak is en met zo'n mannen moet je toch altijd oppassen; denk aan Alaphillipe die heel lang in het geel bleef en 5e (?) werd. En om die reden denk ik ook dat een Pogacar meer zal letten op van Aert in een goede positie na week 1 en dat je daar Jumbo zijnde meer mee kan doen, dan met Kruijswijk in een tactisch plan. Verder; als Thomas & Wiggins de Tour kunnen winnen, dan moeten er voor van Aert toch ook mogelijkheden zijn om een tijdje mee te doen in het klassement.

0
S. Morgenstern 13 januari 2022 om 12:46

Kruijswijk heeft volgens mij heel duidelijk in beeld wie de kopmannen zijn voor het klassement. Ik lees in het interview niet dat hij wat dat betreft eigen ambities heeft.

0
Chaba 13 januari 2022 om 13:10

@S. Morgenstern
Ik denk dat daar precies het verschil zit qua interpretatie.

Onderstaande doet hij mij juist vermoeden dat hij wel eigen ambities heeft door bijv. vroeg aan te vallen ipv aan te sluiten in de rij en hard op kop te scheuren voor een Primoz of Jonas. Hij verbloemt dit mijn inziens door te zeggen dat zij het wat anders en wat tactischer kunnen aanpakken.

“Primož en Jonas maken kans om de Tour te winnen, maar we hebben ook een hele goede concurrent, die zij er ook niet zomaar af gaan rijden. Dus we zullen het ook anders moeten aanpakken, wat tactischer, en misschien geeft dat mij ook wat meer vrijheid en kansen”,

0
S. Morgenstern 13 januari 2022 om 13:18

Volgens mij is 'we' het sleutelwoord in die zin. Daarbinnen zal zijn rol ook zijn om in bergritten vroeg in de aanval te gaan, in plaats van het aansluiten in de rij wat ze als ploeg ook los willen laten (vorig jaar al het plan en uiteindelijk ook gezien toen Vingegaard kopman werd). Dat kan ook eigen kansen opleveren voor renners in ritten (zie vorig jaar met Van Aert en Kuss).

Hij geeft verder heel duidelijk aan wat het doel is van de ploeg en wie daarvoor in aanmerking komen. De eigen ambities voor een klassement vind ik niet terug.

0
KnightBiker 13 januari 2022 om 13:23

+1 MBT Van Aert en een potentieel klassement. Het is een gedachte experiment, maar mocht Van Aert in de in de eerste week ineens een hele dikke 5 minuten pakken, dan moet Pogacar dat wel dicht rijden, met Roglic en Vingegaard in het wiel.
Het opportunistisch uitspelen van Van Aert (en evt Kruijswijk) is de sleutel tot Het uitschakelen van Pogacar.

0
Panache 13 januari 2022 om 13:30

Ik vind ook dat Beer hele zinnige dingen zegt in dit draadje. Ik vermoed dat zijn account gehacked is door Michelangelo.
Wat Van Aert en zijn klassementsambities betreft deed de Belg hier vaag over in het interview van gisteren "Wij hebben echter ook ingezien dat medio maart niet het juiste moment in het seizoen is om voor een klassement te gaan” als kolderiek antwoord om dit onderwerp even af te sluiten. Willen ze Van Aert eens echt onverwachts als joker uitspelen a la Vingegaard 2021 (vroeg ik retorisch)? Ik zie het wel gebeuren – niet direct dat Van Aert de Tour wint, wel dat hij na de kasseien en wat middengebergte enkele minuten voorsprong heeft op Pogacar.

0
Marik 13 januari 2022 om 13:37

@ Panache, ik moest hardop lachen

0
Panache 13 januari 2022 om 13:52

Ja ik hoorde het Marik :-)

0
Michelangelo 13 januari 2022 om 14:03

Ik ook!!! Benieuwd of onze behaarde vriend er ook de humor van in ziet ;-)

0
Beer 13 januari 2022 om 14:44

Ik voel me lichtjes beledigd :-)

0
Arie M 13 januari 2022 om 19:26

Ik zie net als Beer de meest passende rol voor Kruiswijk als tempo-klimmer-knecht, beetje Gesink in zn goeie dagen, maar dan zelfs beter als ie zich er echt op zou toeleggen.
Precies de voeling met die rol vind ik nergens terug in het interview. Zoals Chaba al noemde, kansen zien voor een rol in de schaduw, zoals er ook bij de Wolfpack er 'mindere goden' toch kunnen winnen. Ik ben dan ook nog steeds niet overtuigd dat de knop helemaal om is

0
Michelangelo 13 januari 2022 om 20:00

Misschien moeten we niet onderschatten dat voor Kruijswijk ook mee weegt dat hij een heel goede renner is met een bijna blanco erelijst. En dat hij dolgraag toch een keer een etappe in een grote ronde zou winnen.

Hij was er in Italie een paar keer dichtbij, en iedereen herinnert zich nog zijn dappere poging op Alpe dHuez.

Ik denk dat hij ergens zoiets nog in zijn hoofd heeft… en niet meer het klassement.

0
Beer 13 januari 2022 om 20:27

Weer een onnavolgbare kronkel Michel.. Alle alarmbellen gaan af als van Aert, nochtans een veelwinnaar, een persoonlijke Tour-ambitie uitspreekt, want Woutje, die kleine Belg, die moet toch knechten zeker. Maar voor Kruijswijk, die nooit niks nada gewonnen heeft, daar maken we wel plaats voor vrij zodat hij voor een ritje kan gaan. Ach; die vaderlandsliefde hé.

0
Michelangelo 13 januari 2022 om 20:34

Beer is duidelijk niet gehackt door Michelangelo…

Ik ben helemaal niet van mening dat Kruijswijk voor eigen kans moet gaan. Maar ik weet niet of jij de moeite hebt gedaan om het interview even te kijken, maar ik meende ergens een sprankje hoop te zien dat Kruijswijk ergens kansen voor zichzelf ziet door de aanwezigheid van Roglic en Vingegaard.

Dat kan zijn in de vorm van een klassement, maar wie weet is dat zijn droom van een ritzege.

Maar als het aan mij ligt blijven zowel Wout als Kruijswijk in het gelid voor Roglic

0
skylimit 13 januari 2022 om 12:47

In juli wil je niet thuiszitten, dan moet je daarvoor niet te hard van je fiets vallen of zo.
Denk toch dat hij zichzelf een beetje overschat. Op 34 jarige leeftijd zou ik mij toch niet meer helemaal blindstaren op de Tour de France. Er zijn genoeg andere mooie koersen die hij zou kunnen rijden, al is hij natuurlijk geen winnaarstype.

0
KnightBiker 13 januari 2022 om 13:30

Ja en nee, gaat Kruijswijk voor wat men verwacht, nog ergens een etappe pakken? Of toch nog een konijn uit de hoge hoed toveren en het onwaarschijnlijke doen? (De Tour winnen) De kans in heel klein, maar dankzij zijn ploeggenoten niet onmogelijk, terwijl als hij die ploeggenoten niet had, zou er altijd iemand zijn om Kruijswijk weer uit een gele trui te rijden.

0
VerstandOpNul 13 januari 2022 om 14:30

Zou Steven met 34 jaar uberhaupt nog in de buurt kunnen komen van zijn niveau van 3 jaar geleden?

0
Murcia 13 januari 2022 om 15:11

Kruijswijk reed in dienst ook een prima Vuelta en dus zie ik geen problemen in dat opzicht voor de Tour. Hij heeft de knop echt omgezet en weet welke renners er boven hem staan in de pikorde. In P-N van vorig jaar was hij ook uitstekend in dienst van Primoz in de zwaarste bergetappe. Nu kan hij als tempoklimmer in een trein maar ook vooruit worden gestuurd als bruggenhoofd voor Jonas en Primoz terwijl Kuss bij de grote twee kan blijven bergop en de laatste pion zal zijn vermoed ik.

0
Dr op en dr over 13 januari 2022 om 15:38

Jammer, persoonlijk had ik hem liever in de Giro gezien.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone