Stef Clement te laat bij dopingcontrole: “Complete chaos”
foto: Sirotti - archief
donderdag 21 mei 2015 om 20:51

Stef Clement te laat bij dopingcontrole: “Complete chaos”

Stef Clement had het geluk niet aan zijn zijde vandaag in de Giro d’Italia. De Nederlander van IAM Cycling kwam tijdens de regenachtige rit ten val, maar wist de finish wel te halen. Zeventien minuten na ritwinnaar Philippe Gilbert kwam hij over de streep, waar hij zijn verzorger niet kon vinden. “Het was complete chaos”, zegt hij tegen BN De Stem.

“We konden de streep niet eens bereiken”, vervolgt Clement, die naar de ploegbus reed. Echter moest hij zich binnen een halfuur na de finish melden bij de dopingcontrole. “Daar (bij de ploegbus, red.) was het totale paniek. Want ik moest naar de controle. Zonder dat de dokter mijn wond kon verzorgen en zonder dat ik me een beetje kon schoonmaken, moest ik in een auto terug naar de finishzone. Door de files kwam ik daar vervolgens enkele minuten te laat aan.”

Te laat komen opdagen bij de dopingcontrole kan een schorsing opleveren van twee jaar. “Pure waanzin”, stelt de Brabander. Het is nu aan de wielerunie of het excuus van Clement als geldig wordt ervaren. “Dat is aangegeven op een daarvoor bedoeld formulier.”

“Op dit moment weet ik echt nog niet of ik morgen verder kan”
In een gladde afdaling van de Crosara kwam Clement ten val. De ploegarts kon na de dopingcontrole de wond nakijken. “Mijn heup is flink kapot en mijn elleboog moet gehecht worden”, vertelt Clement. “Op dit moment weet ik echt nog niet of ik morgen verder kan. Een eerste valpartij kon ik ontwijken. Toen we met een groepje bijna aansloten bij de grote groep gleed ik met allebei mijn wielen weg. Puur op adrenaline heb ik daarna de finish nog weten te bereiken.”

RIDE Magazine
56 Reacties
21-05-2015 23:02
Wat een ambtenaren daar bij de dopingcontrole. Ben je een paar minuten te laat, is het loket gesloten. 'Meneer Clement, vijf uur is vijf uur, niet vijf minuten over vijf. Het loket is nu gesloten, we nemen geen plasjes meer aan. Dan had u maar gewoon op tijd over de streep moeten komen, u wist dat u hier om vijf uur had moeten zijn. Waar moet het heen als we met dit soort tijden zouden gaan marchanderen? Dat begrijp u toch ook wel, meneer Clement?'
21-05-2015 23:03
@Onie,

Die 3 keer gelden waarschijnlijk voor onaangekondigde out of competition controles en dus niet voor controles tijdens de wedstrijden zelf
21-05-2015 23:28
Als clement twee jaar gestopt is stop ik twee jaar met wielrennen kijken, wat een kutregels bestaan er zeg. Wat moet die anders doen dan met een helikopter naar de dopingcontrole?
21-05-2015 23:34
Gelukkig dat het schouwspel zo aantrekkelijk blijft. Want veel rare zaken in wielrennen 2015.

Juist omdat het strenge dopingsysteem (voor mij) faalt maakt dat dit soort regels extra belachelijk. Als er nu aanwijsbaar zoveel meer renners mee door de mand vielen (moeilijk te toetsen) kon je nog zeggen nou kijk hierom is het allemaal zo streng. Ik begin me steeds meer af te vragen of het meer voor de doping of voor de buitenwereld is, van bloedpaspoort t/m whereabouts. Bij het bloedpaspoort heb ik me altijd, net zoals bij DNA bijv., afgevraagd hoe de wetenschap met technieken die in hun relatieve kinderschoenen staan al zulke vergaande conclusies er aan durft te verbinden. Juist ook omdat deze technieken meestal ten grondslag aan flink ingrijpende veroordelingen van individuen liggen.

En wat te denken van de UCI.. misschien wel meer FIFA dan we denken?
21-05-2015 23:48
Te laat door een file achter de volgwagens. Extra straf!

Regels zijn regels...

Hierdoor zijn meerdere foute oorlogen door ontstaan.
21-05-2015 23:50
stond er een rij russen ofzo?
21-05-2015 23:52
Weer veel overdreven reacties. Wil je strenge dopingcontrole of niet? Zo ja, dan kun je niet te losjes omgaan met te laat of niet opdagen voor een controle. In dit geval is er mogelijk sprake van overmacht. Uit het artikel maak ik op dat er een speciaal formulier bestaat in geval van het missen van een controle. Er wordt dus wel rekening gehouden met het argument overmacht. Gewoon even afwachten hoe de UCI dit beoordeelt.

In het geval van de wielwissel van Porte was er al zeker geen sprake van overmacht en het is daarom al onvergelijkbaar.
22-05-2015 00:27
Hier gaat dus zijn tijdrit en waarschijnlijk Giro. Wat een vreselijke afdaling was het, zeker 5 haarspeldbochten gezien die daarna steiler werden en dus door versnelden. Zelfs toen ze bijna stil stonden vlogen ze de bocht uit.
22-05-2015 00:27
Met een beetje mazzel komt hij er met een werkstraf vanaf.
3 extra rondjes om de kerktoren bij de start van de eerst volgende etappe
22-05-2015 00:40
Absolute waanzin. Vrijspraak! En even goed waren het de door velen bevloekte Aru & Zakarin geweest. Controle is OK maar we zijn hier geen f*cking Signapore.
22-05-2015 00:43
'stond er een rij russen ofzo?'

Wanneer gaat de redactie dit soort sh*topmerkingen eens (terecht) anduiden als regelrechte discriminatie en de ongelukkige users een ban opleggen? Beoefenen we hier een mondiale sport of niet?
22-05-2015 00:58
Inderdaad RV ik voel mij als Russische user op deze site vaak zat gediscrimineerd.
22-05-2015 01:07
Vind het wel grappig gevonden hihi. Er lag een berg Zakken in de weg ofzo. Arme Russen. Gelukkig zijn ze er nog voor het spektakel in alle facetten van de sport.
22-05-2015 01:10
D menchov, dat jij gebruikt heb weten we inmiddels wel
22-05-2015 01:44
FREE STEF!!
22-05-2015 03:57
In het verleden werden renners steeds geschorst na drie gemiste controles. Is deze regel anders in grote rondes of is hier sprake van onnodige sensatiezucht door de redactie? Dat laatste zou enorm beschamend zijn, dus ga ik maar van het eerste uit..,
22-05-2015 04:17
@leukefans voor het missen of te laat zijn bij een controle tijdens een UCI-wedstrijd staat een schorsing van 2 jaar dus maakt niet uit of dit bij een grote ronde is of bij de Dauphine.
22-05-2015 07:18
Jongens, niet gelijk jezelf op de kast laten jagen. Er is nog niks gebeurd. AndriesW plaatst het naar mijn mening in een gezonder daglicht. Er zijn formulieren voor. En ach, als de UCI hierover mierenneukt, dan kan je als IAM ook nog wel het halve peleton voordragen voor straffen naderhand :) zou een mooie mediastunt zijn :P
22-05-2015 07:18
De 3x missen regel geldt voor het missen van onaangekondigde out-of-competition controles doordat de whereabouts niet kloppen dacht ik
22-05-2015 07:55
Belachelijk als je hiervoor geschorst zou gaan worden.

Trouwens die Clement ligt ook wel vaak op zijn kokosnoot!
22-05-2015 08:15
De grap is dat het Clement zegt dat hij zijn excuus heeft ingevuld op een formulier. Dan kun je het nu hebben over menselijkheid en een beetje "clementie". Maar als Stef pech heeft gaat het formulier in een laatje, komt het over een half jaar boven tafel, gaat een of andere UCI-ambtenaar met de verantwoordelijke voor logistiek bij de Giro praten. Die wil z'n eigen hachie redden, dus gaat lopen badineren. En over een jaar, als niemand meer weet hoe en wat, moet Clement voor een of andere commissie verschijnen en is ook zijn reputatie onterecht naar de vaantjes.
22-05-2015 08:29
Niemand zou het merken als hij net zo door had gereden als de eerste 12 etappes...

Nee belachelijk natuurlijk, dit zal geen gevolg hebben.
22-05-2015 08:51
Door de chaos heeft hij de streep niet gepasseerd, uit de koers dus.

Hoewel, heeft de organisatie niet de verplichting het parcours vrij te houden?
22-05-2015 08:58
De bewijslast ligt bij Clement, als UCI bewezen heeft dat de renner/ploeg wist van de dopingcontroleverplichting.
Deze regel is in principe goed en praktisch normaliter probleemloos uit te voeren. Dit is dan ook een uitzonderlijk geval. Probleem bij regels niet naleven is, is dat je geen precedenten wilt scheppen waardoor mensen een loopje gaan nemen met de regels. Clementie op zich is willekeurig en dus bullshit, maar wanneer de betrokkene redelijkerwijs de bijzondere omstandigheden kan aantonen waardoor die serieus verhinderd werd (overmacht of wat anders) kan straf i.p. vervallen.
22-05-2015 09:00
Natuurlijk ongelofelijk zoiets... Maar, als de ploeg het wist, waarom roepen zoiets niet even door de oortjes? Zeker als het zo'n zootje is bij de finish.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine