Steekspel van Visma | Lease a Bike mag niet baten: Tadej Pogacar houdt opnieuw huis in Dauphiné
Tadej Pogacar heeft ook de zevende etappe in het Critérium du Dauphiné naar zijn hand gezet. De Sloveen koos op iets meer dan tien kilometer van de streep zelf het hazenpad, nadat Visma | Lease a Bike heel de dag had geprobeerd om hem het leven zuur te maken. Pogacar gaat zo met een ruime bonus naar de slotdag.
Daags na de verschroeiende uithaal van Tadej Pogacar in de zesde etappe naar de Col de la Cry, was het voor de andere klassementsmannen toch weer even herbronnen. De waardeverhoudingen waren immers duidelijk, maar toch sprak Jonas Vingegaard zich al voor de start strijdlustig uit om opnieuw iets te proberen. De bal lag duidelijk in het kamp van Visma | Lease a Bike in een etappe met liefst 63 kilometer klimmen.
Met de Col de la Madeleine (24,6 km aan 6,2%) en Col de la Croix de Fer (22,4 km aan 6,9%) stonden twee bekende Alpenreuzen op het menu. De finishstreep was dan weer getrokken in skidorp Valmeinier 1800 (16,5 km aan 6,7%), een verlengstuk van de Col du Télègraphe.
Spervuur Visma | Lease a Bike
Visma | Lease a Bike nam dat zogenaamde aanvalsplan voor Jonas Vingegaard behoorlijk serieus. Victor Campenaerts was namens de geelhemden iets na de klok van 14 uur meteen de eerste aanvaller van de dag. En ook andere Visma’s roerden zich: eerst testte Sepp Kuss de benen en vervolgens trok Matteo Jorgenson – nota bene de nummer vijf in het algemeen klassement – eigenhandig in de aanval. De Amerikaan reed het hele peloton aan gort.

Visma | Lease a Bike probeerde het – foto: Cor Vos
Dat was helemaal niet naar de zin van UAE Emirates XRG, de ploeg van Tadej Pogacar. Zij smoorden poging na poging in de kiem en wisten uiteindelijk ook de aanval van Kuss te neutraliseren. De voormalige Vuelta-winnaar gaf echter niet op en probeerde het dan nog maar eens, deze keer wél met succes. In enkele schuifjes kwamen zo een vijftiental renners voorop te rijden.
Hun namen? Naast Kuss, ook Santiago Buitrago en Torstein Traeen (Bahrain Victorious), Bruno Armirail (Decathlon AG2R), Sergio Higuita (XDS Astana), Ben Healy (EF Education-EasyPost), Ivan Romeo en Andreas Leknessund (Uno-X Mobility), Guillaume Martin-Guyonnet en Clément Braz Afonso (Groupama-FDJ), Alexey Lutsenko (Israel Premier-Tech), Romain Bardet en Juan Guillermo Martinez (Picnic PostNL), Louis Meintjes (Intermarché-Wanty) en Jordan Jegat (TotalEnergies).
Geïsoleerde Pogacar
Die laatste was op net geen vijf minuten in het algemeen klassement geplaatst, waardoor de vlucht geen supergroot gevaar vormde. Toch gaf Visma | Lease a Bike het daarmee nog niet op. Na het gevaar op de Madeleine, trok Campenaerts ook in de laatste vijf kilometer van de Croix de Fer het tempo grondig de hoogte in. En ook Jorgenson mocht met de top in zicht nog even aan de bak. In hun spoor? Naast Vingegaard en Pogacar, alleen nog Remco Evenepoel, Florian Lipowitz, Paul Seixas, Maxim Van Gils. De laatste Pogacar-pion, Pavel Sivakov, ging even overboord, maar herstelde zich gelukkig voor de wereldkampioen snel.
Het ideale moment voor vroege vluchter Sepp Kuss om zich te laten uitzakken. Alleen, het zwaarste klimmerswerk was intussen achter de rug en dus kon in het tweede deel van de afdaling nog wat volk terugkeren in het peloton. Daarbij opvallend genoeg geen extra ploeggenoten van Pogacar, die alleen op Sivakov zou kunnen rekenen. De wereldkampioen kwam hem op een bepaald moment zelfs eigenhandig van bidons voorzien. Visma | Lease a Bike was daarentegen nog met vier renners present, klaar om de Sloveense alleskunner opnieuw te bestoken op de laatste beklimming.

Bardet reed een ijzersterke koers – foto: Cor Vos
Voorin toonde Romain Bardet zich intussen met voorsprong de sterkste vluchter van de vijftien. Op zijn voorlaatste koersdag ooit, reed hij al de rest uit het wiel en deed hij een ultieme gooi naar een gedroomd afscheid. Alleen moest hij ook wijken voor de realiteit: het peloton onder leiding van Sivakov gaf hem niet eens een minuut toe. In de vallei moest de Fransman van dsm-firmenich PostNL zich helemaal leegrijden om zijn voorsprong te behouden. Hij begon uiteindelijk met een halve minuut aan de slotklim.
Opnieuw Pogi zelf
Op 13 kilometer van de streep opende – opnieuw – Sepp Kuss de debatten in het peloton, net op het moment dat Bardet werd ingerekend. Sivakov bleef rustig bij Pogacar en wist met zijn laatste krachten de sterke Amerikaan terug te nemen. Pogacar kwam door die poging wel geïsoleerd te zitten. Geen probleem, dacht de Sloveen. Hij zette op 12 kilometer van de streep zelf zijn inspanning in. Vingegaard probeerde wel enkele meters te volgen, maar moest dan al gaan zitten.
Was de koers dan opnieuw snel gereden? Nee, want grandioos weggereden werd de Deen ook niet. Kilometerslang bleef zijn voorsprong tussen de 15 en 25 seconden van Pogacar hangen, waardoor de wereldkampioen nooit op zijn lauweren kon rusten. Al de rest keek wel gauw tegen de minuut aan: Florian Lipowitz was de derde man in koers, en pas ver daarna vond Remco Evenepoel zijn tempo.
In de laatste kilometers kwam Pogacar nooit in de problemen, maar Vingegaard ook niet. De Deen moest uiteindelijk 14 seconden toegeven op de finishlijn. Dankzij zijn rush van gisteren, kan de geletruidrager zo met een ruime bonus naar de slotdag van het Critérium du Dauphiné.
Daar kun jij je beter zorgen over maken, hoe gaat vlab dat in de Tour aanpakken
Staat 4de na Pogacar en Vingegaard ( te verwachten) en Lipowitz (verrassing).
Staat +- 3 a 4 minuten voor renners als Jorgenson, Mas en Rodriguez. Die allen top-10 (en zelfs top-5) rijden in grote rondes.
Enige dat buiten verwachting ligt, is een zeer sterke Lipowitz.
Maar daar hoop ik, dat hij niet te vroeg in vorm is en in de Tour al op de terugweg is.
Tevens dat hij ook niet vergeefs voor Roglic moet rijden en eigen kansen opgeven, totdat Roglic terug valt of toch te kort blijkt te komen.
Enerzijds is dat teleurstellend, anderzijds wisten we dit wel al (maar je weet maar nooit…) :)
Had natuurlijk gewoon moeten beseffen dat hij op pad was met een renner van zijn niveau en mee moeten draaien.