Steekspel van Visma | Lease a Bike mag niet baten: Tadej Pogacar houdt opnieuw huis in Dauphiné
Tadej Pogacar heeft ook de zevende etappe in het Critérium du Dauphiné naar zijn hand gezet. De Sloveen koos op iets meer dan tien kilometer van de streep zelf het hazenpad, nadat Visma | Lease a Bike heel de dag had geprobeerd om hem het leven zuur te maken. Pogacar gaat zo met een ruime bonus naar de slotdag.
Daags na de verschroeiende uithaal van Tadej Pogacar in de zesde etappe naar de Col de la Cry, was het voor de andere klassementsmannen toch weer even herbronnen. De waardeverhoudingen waren immers duidelijk, maar toch sprak Jonas Vingegaard zich al voor de start strijdlustig uit om opnieuw iets te proberen. De bal lag duidelijk in het kamp van Visma | Lease a Bike in een etappe met liefst 63 kilometer klimmen.
Met de Col de la Madeleine (24,6 km aan 6,2%) en Col de la Croix de Fer (22,4 km aan 6,9%) stonden twee bekende Alpenreuzen op het menu. De finishstreep was dan weer getrokken in skidorp Valmeinier 1800 (16,5 km aan 6,7%), een verlengstuk van de Col du Télègraphe.
Spervuur Visma | Lease a Bike
Visma | Lease a Bike nam dat zogenaamde aanvalsplan voor Jonas Vingegaard behoorlijk serieus. Victor Campenaerts was namens de geelhemden iets na de klok van 14 uur meteen de eerste aanvaller van de dag. En ook andere Visma’s roerden zich: eerst testte Sepp Kuss de benen en vervolgens trok Matteo Jorgenson – nota bene de nummer vijf in het algemeen klassement – eigenhandig in de aanval. De Amerikaan reed het hele peloton aan gort.

Visma | Lease a Bike probeerde het – foto: Cor Vos
Dat was helemaal niet naar de zin van UAE Emirates XRG, de ploeg van Tadej Pogacar. Zij smoorden poging na poging in de kiem en wisten uiteindelijk ook de aanval van Kuss te neutraliseren. De voormalige Vuelta-winnaar gaf echter niet op en probeerde het dan nog maar eens, deze keer wél met succes. In enkele schuifjes kwamen zo een vijftiental renners voorop te rijden.
Hun namen? Naast Kuss, ook Santiago Buitrago en Torstein Traeen (Bahrain Victorious), Bruno Armirail (Decathlon AG2R), Sergio Higuita (XDS Astana), Ben Healy (EF Education-EasyPost), Ivan Romeo en Andreas Leknessund (Uno-X Mobility), Guillaume Martin-Guyonnet en Clément Braz Afonso (Groupama-FDJ), Alexey Lutsenko (Israel Premier-Tech), Romain Bardet en Juan Guillermo Martinez (Picnic PostNL), Louis Meintjes (Intermarché-Wanty) en Jordan Jegat (TotalEnergies).
Geïsoleerde Pogacar
Die laatste was op net geen vijf minuten in het algemeen klassement geplaatst, waardoor de vlucht geen supergroot gevaar vormde. Toch gaf Visma | Lease a Bike het daarmee nog niet op. Na het gevaar op de Madeleine, trok Campenaerts ook in de laatste vijf kilometer van de Croix de Fer het tempo grondig de hoogte in. En ook Jorgenson mocht met de top in zicht nog even aan de bak. In hun spoor? Naast Vingegaard en Pogacar, alleen nog Remco Evenepoel, Florian Lipowitz, Paul Seixas, Maxim Van Gils. De laatste Pogacar-pion, Pavel Sivakov, ging even overboord, maar herstelde zich gelukkig voor de wereldkampioen snel.
Het ideale moment voor vroege vluchter Sepp Kuss om zich te laten uitzakken. Alleen, het zwaarste klimmerswerk was intussen achter de rug en dus kon in het tweede deel van de afdaling nog wat volk terugkeren in het peloton. Daarbij opvallend genoeg geen extra ploeggenoten van Pogacar, die alleen op Sivakov zou kunnen rekenen. De wereldkampioen kwam hem op een bepaald moment zelfs eigenhandig van bidons voorzien. Visma | Lease a Bike was daarentegen nog met vier renners present, klaar om de Sloveense alleskunner opnieuw te bestoken op de laatste beklimming.

Bardet reed een ijzersterke koers – foto: Cor Vos
Voorin toonde Romain Bardet zich intussen met voorsprong de sterkste vluchter van de vijftien. Op zijn voorlaatste koersdag ooit, reed hij al de rest uit het wiel en deed hij een ultieme gooi naar een gedroomd afscheid. Alleen moest hij ook wijken voor de realiteit: het peloton onder leiding van Sivakov gaf hem niet eens een minuut toe. In de vallei moest de Fransman van dsm-firmenich PostNL zich helemaal leegrijden om zijn voorsprong te behouden. Hij begon uiteindelijk met een halve minuut aan de slotklim.
Opnieuw Pogi zelf
Op 13 kilometer van de streep opende – opnieuw – Sepp Kuss de debatten in het peloton, net op het moment dat Bardet werd ingerekend. Sivakov bleef rustig bij Pogacar en wist met zijn laatste krachten de sterke Amerikaan terug te nemen. Pogacar kwam door die poging wel geïsoleerd te zitten. Geen probleem, dacht de Sloveen. Hij zette op 12 kilometer van de streep zelf zijn inspanning in. Vingegaard probeerde wel enkele meters te volgen, maar moest dan al gaan zitten.
Was de koers dan opnieuw snel gereden? Nee, want grandioos weggereden werd de Deen ook niet. Kilometerslang bleef zijn voorsprong tussen de 15 en 25 seconden van Pogacar hangen, waardoor de wereldkampioen nooit op zijn lauweren kon rusten. Al de rest keek wel gauw tegen de minuut aan: Florian Lipowitz was de derde man in koers, en pas ver daarna vond Remco Evenepoel zijn tempo.
In de laatste kilometers kwam Pogacar nooit in de problemen, maar Vingegaard ook niet. De Deen moest uiteindelijk 14 seconden toegeven op de finishlijn. Dankzij zijn rush van gisteren, kan de geletruidrager zo met een ruime bonus naar de slotdag van het Critérium du Dauphiné.
Terwijl de korte klimmen Tadej een ietsje beter liggen, rijdt Jonas op de lange hellingen Tadej steevast op minuten.
Jonas heeft een plan, Remco heeft een uitleg, Pogacar heeft een gave.
Tot zover de Grote Drie.
Daar waar in Remco overduidelijk een meervoudige Tourwinnaar schuilt, is Lipowitz hooguit een mindere versie van Talansky.
Mocht Jorgensson de kopman van Soudal zijn, en niet moeten knechten, dan wellicht wel ja.
Hoe hij in de Tour voor de 2 e plek gaat rijden dan toch
Hij is Evenepoel in het ‘Best of the rest’ klassement toch aardig aan het overklassen.
Jij bent blind of hebt nooit leren lezen en/of slechthorend of gewoonweg dom. Niemand heeft ooit beweerd dat Remco beter is dan Pogacar bergop. Enkel heeft José DC op Sporza gezegd dat gelijkmatige cols Remco iets beter liggen.
Hij is wat het grote ronden werk meer van het niveau Carapaz, renners die als de tegenstand laag is een GT kunnen winnen maar kansloos zijn tegen de echte GT toppers.
Remco kan zich beter op de klassiekers en af en toe een monument winst richten.
Maar voor de grote rondes in de bergritten valt dat lichamelijke voordeel weg en lijkt het er ook op dat hij heel veel van zijn lichaam moet vragen om op een gewicht te belanden dat hem mogelijk een kans geeft bergop.
Vorig jaar kon Remco zichzelf nog allerlei excuses voorhouden waarom hij niet mee kon, maar de realiteit dat hij niet eens in de buurt komt van Pogacar en ook Vinegard zal nu steeds meer bij hem binnendringen. En dan komen er ook nog andere jongeren aan die Remco voorbij streven waardoor hij zal gaan beseffen dat hij een top 5 renner is voor de Tour. Dat gaat iemand met het grote ego van Remco niet nog jaren volhouden, hij zal een rittenkaper worden en a la Carapaz als het een keer allemaal mee zit voor een Vuelta of Giro gaan.
Maar een meervoudig Tour winnaar zit er niet in bij hem.
Ik zie zo niet in welke eendagskoers hij dan echt topfavoriet is.
Het zal wel aan mij liggen, maar dit is vrij saai om naar te kijken toch?
De moed zakt me al in de schoenen als ik dit zie…wordt weer een vreselijk saaie TDF
zijn optreden in de bergen was niet bemoedigend en zal nog flink moeten verbeteren om podium te halen in de Tour.
Met een ander vlaggetje achter de renner of ploeg had je de vloer onder hun stoel moeten dweilen. Nietwaar Rempo?
Vingeaard zie ik als enige concurrent omdat hij wel in de tijdrit tijd pakt, is goed in vorm. Pogacar wederom een ongelofelijke klimmer.
Als er een ketel met toverdrank bestaat, hebben allen daar toegang toe. Net als in het epo tijdperk. Geen renner die niet snoepte, op een enkeling na dan. Alsof alleen de toverdrankformule aan Tadej voorbehouden zou zijn.
Mss dat het bij USpostal beter en met meer poen georganiseerd was. Dat kan. Maar ook bijv Boogie en Karsten, en zelfs Nelissen WK kampioen /journalist hebben bekend mi gesnoept te hebben. Was gewoon een alomvattend fenomeen epo, zoals andere prestatiebevorderende middelen voorheen. Bloeddoping, B. Riis, mr. 64%, die 's nachts gemonitord moest worden vw de stroperigheid van z'n bloed. Maw van alle tijden, totdat het te gortig wordt en dan komt het op de lijst van de UCI, verboden middelen. Nu is het mss het vreten van synthetische ketonen bij de vleet, morgen weer iets anders.
Dat Armstrong destijds moest hangen en kop van jut moest zijn, zoals in Duitsland Ullrich, was hoofdzakelijk ingegeven om het dopingfenomeem buiten het wielergekke mekka Europa te houden, ergo met name Frankrijk, Spanje, Italië, België en Nederland. Een betere zondebok dan Armstrong from the US was niet denkbaar. Ook omdat hij als een grote narcistische klootzak werd gezien. De mooiste en beste afleiding die er was.
Evenepoel kun je inderdaad afschrijven voor tourwinst, komt geen seconde in de buurt van Vingegaard en laat staat Pogacar.
Tullett die hier toch wel indruk op mij maakt, misschien toch maar meenemen naar de tour als VLab zijnde.
OK, duidelijk, hier vallen koersen met Pogacar dus niet onder.
Vingegaard gaat nog verbeteren in de komende wkn, prima laten we het hopen. Maar het verschil was geen 14s vandaag.
Duidelijk dat evenepoel niet hoger dan 3de gaat eindigen, als ie dat al gaat halen.
Verkeerde vlaggetje achter de naam Pogacar.
Lipowitz mooie stap gezet!
Jorgensen wel wat werk verricht maar zou toch in het groepje met Tulett mogen eindigen.
Evenepoel een beetje mossel noch vis.
En ik blijf bij mijn vraag waarom Rev de Giro niet reed ipv nu. Daar had hij misschien podium gereden. Nu krijgt ie telkens weer klop van de 2 tenoren.
Ik hoop dat ie zich in de Tour op minstens 5 minuten laat rijden om toch een paar ritten te kunnen pakken. Wat ben je in zijn geval met plaats 5 en geen ritoverwinningen?
Kunnen ze geen GR ineen steken met alleen heuveletappes en misschien 1 grote bergetappe? Dan is er tenminste nog spanning mogelijk voor ritwinsten en mag Pogi in die ene rit bewijzen dat ie steeds kan wegfladderen van iedereen en zo alsnog ook die GR op z'n naam zetten.
Eentje met sterrati zoals de Strade? Met veel lopers zoals LBL? Met een steile pukkel op het eind zoals de Waalse Pijl? Een enorm lange golvende etappe zoals het WK? Hij won ze allemaal...Ik vrees dat als je spanning wil, je 12 massasprints moet leggen, 5 tijdritten en 4 heuvelritten. En dan nog...
Gisteren was voor Pogi een steile kortere explosieve test en vandaag de langere, minder steile. Beide doorstaan. Neemt niet weg dat in 3 weken en tijdens de Tour er zeker nog een pak kan veranderen. Jonas zag er iig ook goed uit.
Voor de rest, dit zijn de etappes die Vingegaard juist beter moeten liggen, meerdere lange beklimmingen.
De enige reden tot hoop is de mogelijkheid dat Vingegaard nog kan groeien en pocagar te vroeg piekt.
De Tour zal een saaie worden. Iedereen die een jaartje wil overslaan kan gerust met vakantie.