Steeds meer ernstig gewonden in Nederlands verkeer, vooral fietsers slachtoffer
foto: Fotopersburo Cor Vos
vrijdag 5 december 2025 om 09:57

Steeds meer ernstig gewonden in Nederlands verkeer, vooral fietsers slachtoffer

Het aantal mensen dat in het verkeer in Nederland ernstig gewond raakte is vorig jaar opnieuw gestegen van 7.400 naar 7.800. Dat blijkt uit de Staat van de Verkeersveiligheid van Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV.

In 2024 kwamen 675 mensen om het leven in het verkeer. Dit is weliswaar iets minder dan in 2023 (684), maar over de afgelopen 10 jaar neemt het aantal niet af. Er raakten 7.800 mensen ernstig gewond in 2024, 400 meer dan in 2023. Fietsers blijken wederom zowel de grootste groep bij de verkeersdoden (36%) als bij de ernstig verkeersgewonden (71%).

Volgens de Verkeersveiligheidscoalitie, een samenwerkingsverband van tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen die zich inzetten voor betere verkeersveiligheid, dreigt de situatie verder te verslechteren zonder structurele investeringen, heldere landelijke richtlijnen en effectieve handhaving. Het roept de overheid op tot structurele maatregelen en een duidelijke koers richting 2050.

Het kijkt daarbij naar maatregelen zoals een passende infrastructuur en wetgeving, effectieve handhaving, structurele financiering, aanpak rijden onder invloed, onderzoek en monitoring.

RIDE Magazine
10 Reacties
05-12-2025 10:48
Verwondingen al dan niet dodelijk zijn voor het overgrote deel gerelateerd aan snelheid of het verschil in snelheid . Hoe groter het verschil bij een aanrijding hoe groter de impact is. laat nu de snelheid en de snelheidsveschillen nu juist groter geworden zijn de afgelopen jaren en zie daar het gevolg
    05-12-2025 12:20
    Maar ook dat iedereen tegenwoordig per se wil rijden in een halve SUV. Dit soort auto's is veel gevaarlijker voor voetgangers en fietsers.
05-12-2025 11:30
Tja, met steeds meer mensen in NL is het niet onlogisch dat de absolute aantallen niet afnemen. Met o.a. (te) jonge gebruikers van fatbikes, (te) oude gebruikers van e-bikes en opgejaagde ouders die hun kinderen met auto naar school brengen i.p.v. (zelf te laten) fietsen, kun je ook niet verwachten dat het de komende jaren gaat afnemen. Iedereen heeft het "druk, druk, druk". Letterlijk en figuurlijk gas terugnemen is het devies.
    05-12-2025 12:05
    En vergeet niet de steeds zwaarder wordende auto’s. Van SUV’s is inmiddels ook wel duidelijk (en aangetoond) dat ze zwaardere verwondingen veroorzaken bij een aanrijding met fietsers en voetgangers.

    En dan natuurlijk de mama’s daarin die hoognodig nog even facebook moeten bijwerken of dringend een whatsapp moeten beantwoorden terwijl ze hun kind “op een veilige manier naar school brengen omdat het steeds gevaarlijker wordt in het verkeer”…..
    05-12-2025 20:17
    Geef de vrouwen maar weer de schuld. Ik zie de een na de andere patser met zijn veel te dikke bak met de telefoon in de hand van het schoolplein rijden. Dus makkelijk wijzen naar de mama's, de heren zijn net zo erg, of wellicht nog erger.
05-12-2025 12:44
675 verkeersdoden en 7800 zwaargewonden op een bevolkingsaantal van 18 miljoen. In België was dat voor 2024 respectievelijk 470 en 2996 op een bevolkingsaantal van net geen 12 miljoen. Omgerekend op een bevolkingsaantal van 18 miljoen: 675 vs 705 verkeersdoden en 7800 vs 4494 zwaargewonden. Bijna identieke sterftecijfers dus, en het verschil in aantal zwaargewonden zou goed aan een verschil in definitie kunnen liggen. In België is 19% van de overledenen een fietser, beduidend minder dus dan in Nederland. Dat vind ik best verrassend, gezien de inrichting en staat van onze fietspaden, maar kan natuurlijk liggen aan een kleiner percentage Belgen dat dagelijks de fiets neemt.

Duidelijk is dat er in beide landen nog veel ruimte voor verbetering is, zeker niet enkel mbt fietsers.
    05-12-2025 13:53
    Ik denk dat het verschil met name komt omdat Nederland ongeveer net zo groot is als België maar een stuk meer inwoners heeft en het dus drukker is per vierkante kilometer op de weg.

    Daarnaast als het straatmeubilair dat in Nederland nog meer aanwezig is en het ook niet altijd overzichtelijker maakt.

    En ik weet niet hoe het in België gesteld is met ebikes en fatbikes maar die zijn in Nederland gewoon irritant aanwezig.
    05-12-2025 22:38
    Brute cijfers zeggen weinig tot niets ; je kunt ze zwaar beïnvloeden zelfs zonder statistieke trucjes te gebruiken :

    ik kan me de preciese cijfers niet meer herinneren, maar ergens in de jaren 90 ging in Frankrijk van de een op de andere dag het aantal verkeers-autododen van 30 of 40 duizend per jaar (het andere getal was voor het aantal zelfdodingen per jaar ...) naar iets van 12-15 duizend per jaar.
    En dat omdat in het kader van de europeesche eenwording slechts éen medico-legaal regeltje was veranderd : tot die dag gold dat als je in de 30 dagen na een verkeersongeluk stierf, dat dat ongeluk de oorzaak van je dood was. Dat werd veranderd in 7 dagen.
    Thats' all, en het aantal doden ging met grofweg 2/3 naar beneden !

    NB, hetzelfde gebeurde vwb het ziekenhuis : als er bij b.v. tijdens een operatie een dodelijke complicatie optreedt, wordt de patient 7-10 kunstmatig in leven gehouden, en sterft dan, voor de statistiek, aan de 'attrape-tout' -reden hartfalen, in plaats van aan 'complicaties na operatie'.
05-12-2025 12:26
Beter handhaven gaat al niet lukken, de politie boeit het niet of verkiest andere prioriteiten. Op burgers die melden dat er veel te hard wordt gereden door een dorp, reageert de politie al niet eens meer.
06-12-2025 08:42
Alle (e-)fietsers verplicht met helm?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.