Steeds meer ernstig gewonden in Nederlands verkeer, vooral fietsers slachtoffer
Het aantal mensen dat in het verkeer in Nederland ernstig gewond raakte is vorig jaar opnieuw gestegen van 7.400 naar 7.800. Dat blijkt uit de Staat van de Verkeersveiligheid van Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV.
In 2024 kwamen 675 mensen om het leven in het verkeer. Dit is weliswaar iets minder dan in 2023 (684), maar over de afgelopen 10 jaar neemt het aantal niet af. Er raakten 7.800 mensen ernstig gewond in 2024, 400 meer dan in 2023. Fietsers blijken wederom zowel de grootste groep bij de verkeersdoden (36%) als bij de ernstig verkeersgewonden (71%).
Volgens de Verkeersveiligheidscoalitie, een samenwerkingsverband van tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen die zich inzetten voor betere verkeersveiligheid, dreigt de situatie verder te verslechteren zonder structurele investeringen, heldere landelijke richtlijnen en effectieve handhaving. Het roept de overheid op tot structurele maatregelen en een duidelijke koers richting 2050.
Het kijkt daarbij naar maatregelen zoals een passende infrastructuur en wetgeving, effectieve handhaving, structurele financiering, aanpak rijden onder invloed, onderzoek en monitoring.
En dan natuurlijk de mama’s daarin die hoognodig nog even facebook moeten bijwerken of dringend een whatsapp moeten beantwoorden terwijl ze hun kind “op een veilige manier naar school brengen omdat het steeds gevaarlijker wordt in het verkeer”…..
Duidelijk is dat er in beide landen nog veel ruimte voor verbetering is, zeker niet enkel mbt fietsers.
Daarnaast als het straatmeubilair dat in Nederland nog meer aanwezig is en het ook niet altijd overzichtelijker maakt.
En ik weet niet hoe het in België gesteld is met ebikes en fatbikes maar die zijn in Nederland gewoon irritant aanwezig.
ik kan me de preciese cijfers niet meer herinneren, maar ergens in de jaren 90 ging in Frankrijk van de een op de andere dag het aantal verkeers-autododen van 30 of 40 duizend per jaar (het andere getal was voor het aantal zelfdodingen per jaar ...) naar iets van 12-15 duizend per jaar.
En dat omdat in het kader van de europeesche eenwording slechts éen medico-legaal regeltje was veranderd : tot die dag gold dat als je in de 30 dagen na een verkeersongeluk stierf, dat dat ongeluk de oorzaak van je dood was. Dat werd veranderd in 7 dagen.
Thats' all, en het aantal doden ging met grofweg 2/3 naar beneden !
NB, hetzelfde gebeurde vwb het ziekenhuis : als er bij b.v. tijdens een operatie een dodelijke complicatie optreedt, wordt de patient 7-10 kunstmatig in leven gehouden, en sterft dan, voor de statistiek, aan de 'attrape-tout' -reden hartfalen, in plaats van aan 'complicaties na operatie'.