Starttijden individuele tijdrit Critérium du Dauphiné 2025 – Maakt Evenepoel favorietenrol waar?
Remco Evenepoel is de regerend wereldkampioen tegen de klok - foto: Cor Vos (archief)
woensdag 11 juni 2025 om 13:28

Starttijden individuele tijdrit Critérium du Dauphiné 2025 – Maakt Evenepoel favorietenrol waar?

In de vierde etappe van het Critérium du Dauphiné kunnen de mannen van het klassement zich niet verstoppen. De organisatie heeft voor woensdag namelijk een tijdrittraject uitgetekend van Charmes-sur-Rhône naar Saint-Péray. WielerFlits zet de belangrijkste starttijden op een rij.

De individuele beproeving tegen de klok – eentje van ruim zeventien kilometer – voert voor het grootste deel over vlakke wegen, maar halverwege zit wel een behoorlijk steile puist. Het gaat hier 1,6 kilometer aan gemiddeld 9,6% omhoog. Daar kun je met andere woorden nog behoorlijk stilvallen.

Technisch kunnen we het parcours niet noemen. Het traject bevat slechts een paar bochten, waardoor de coureurs flink door kunnen buffelen. Na 10,5 kilometer worden de tussentijden opgemeten.

Woensdag 11 juni 2025, Critérium du Dauphiné: Etappe 4 (17.4 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 4
Start:
14:15 ( Charmes-sur-Rhône)
Finish:
17:10 ( Saint-Peray)

De eerste renner die van het startpodium zal rollen, is Domen Novak. De trouwe knecht van Tadej Pogacar begint om 14.15 uur aan zijn beproeving tegen de klok. De meeste ogen zijn echter gericht op de drie topfavorieten voor de eindzege: Remco Evenepoel, Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar. Deze kleppers zijn ruim twee uur later aan de beurt. Leider Iván Romeo sluit om 16.45 uur de rij.

Starttijden Nederlanders
14.20 uur – flag-nl Enzo Leijnse (Picnic PostNL)
14.23 uur – flag-nl Lars Boven (Alpecin-Deceuninck)
14.31 uur – flag-nl Pepijn Reinderink (Soudal Quick-Step)
14.59 uur – flag-nl Pascal Eenkhoorn (Soudal Quick-Step)
15.22 uur – flag-nl Mick van Dijke (Red Bull-BORA-hansgrohe)
15.33 uur – flag-nl Darren van Bekkum (XDS Astana)
15.38 uur – flag-nl Koen Bouwman (Jayco AlUla)
16.41 uur – flag-nl Mathieu van der Poel (Alpecin-Deceuninck)

Starttijden Belgen
14.22 uur – flag-be Ludovic Robeet (Cofidis)
14.33 uur – flag-be Tom Paquot (Intermarché-Wanty)
14.39 uur – flag-be Oliver Naesen (Decathlon AG2R)
14.43 uur – flag-be Gianni Vermeersch (Alpecin-Deceuninck)
14.45 uur – flag-be Louis Vervaeke (Soudal Quick-Step)
14.46 uur – flag-be Victor Campenaerts (Visma | Lease a Bike)
14.53 uur – flag-be Dylan Teuns (Cofidis)
14.54 uur – flag-be Edward Theuns (Lidl-Trek)
14.55 uur – flag-be Tim Wellens (UAE Emirates XRG)
15.27 uur – flag-be Maxim Van Gils (Red Bull-BORA-hansgrohe)

15.31 uur – flag-be Xandro Meurisse (Alpecin-Deceuninck)
15.43 uur – flag-be Dries De Pooter (Intermarché-Wanty)
15.46 uur – flag-be Kamiel Bonneu (Intermarché-Wanty)
16.13 uur – flag-be Jasper Stuyven (Lidl-Trek)
16.33 uur – flag-be Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step)

Starttijden favorieten voor de dagzege
14.16 uur – flag-dk Johan Price-Pejtersen (Alpecin-Deceuninck)
14.24 uur – flag-dk Magnus Cort (Uno-X Mobility)
14.32 uur – flag-ie Ben Healy (EF Education-EasyPost)
14.42 uur – flag-no Tobias Foss (INEOS Grenadiers)
14.46 uur – flag-be Victor Campenaerts (Visma | Lease a Bike)
14.55 uur – flag-be Tim Wellens (UAE Emirates XRG)
15.25 uur – flag-fr Thibault Guernalec (Arkéa-B&B Hotels)
15.36 uur – flag-fr Rémi Cavagna (Soudal Quick-Step)
15.59 uur – flag-nz Finn Fisher-Black (Red Bull-BORA-hansgrohe)
16.01 uur – flag-de Maximilian Schachmann (Soudal Quick-Step)

16.05 uur – flag-fr Benjamin Thomas (Cofidis)
16.17 uur – flag-us Magnus Sheffield (INEOS Grenadiers)
16.18 uur – flag-us Matteo Jorgenson (Visma | Lease a Bike)
16.19 uur – flag-fr Bruno Armirail (Decathlon AG2R)
16.21 uur – flag-gb Ben Tulett (Visma | Lease a Bike)
16.33 uur – flag-be Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step)
16.35 uur – flag-dk Jonas Vingegaard (Visma | Lease a Bike)
16.37 uur – flag-si Tadej Pogacar (UAE Emirates XRG)
16.41 uur – flag-nl Mathieu van der Poel (Alpecin-Deceuninck)
16.42 uur – flag-de Florian Lipowitz (Red Bull-BORA-hansgrohe)
16.45 uur – flag-es Iván Romeo (Movistar)

Starttijden klassementsrenners
15.48 uur – flag-us Sepp Kuss (Visma | Lease a Bike)
15.57 uur – flag-fr Lenny Martinez (Bahrain Victorious)
16.16 uur – flag-co Santiago Buitrago (Bahrain Victorious)
16.18 uur – flag-us Matteo Jorgenson (Visma | Lease a Bike)
16.20 uur – flag-es Carlos Rodríguez (INEOS Grenadiers)
16.22 uur – flag-gb Max Poole (Picnic PostNL)
16.24 uur – flag-es Enric Mas (Movistar)
16.33 uur – flag-be Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step)
16.35 uur – flag-dk Jonas Vingegaard (Visma | Lease a Bike)
16.37 uur – flag-si Tadej Pogacar (UAE Emirates XRG)
16.42 uur – flag-de Florian Lipowitz (Red Bull-BORA-hansgrohe)
16.43 uur – flag-co Harold Tejada (XDS Astana)
16.45 uur – flag-es Iván Romeo (Movistar)

RIDE Magazine
22 Reacties
10-06-2025 22:10
Er wordt weinig over geschreven maar toch beetje benieuwd hoe het verleggen van de focus naar meer en langere klimtrainingen ten koste gaat van het tijdrijden. Dat was toch de hele insteek (die halve minuut voorsprong die hij kan nemen in een tt stelt niks voor in vergelijking met de minuten die hij kan verliezen bergop).
    10-06-2025 23:00
    Goh ja, vorig jaar legde hij Pogacar en Vingegaard er ook gewoon op in de tijdrit.
    10-06-2025 23:25
    Die plannen om meer te focussen op het klimmen ten koste van z'n tijdrit dateren dan ook van ná de Tour.
    11-06-2025 08:38
    @Wielerlover

    Eindigde vorig jaar Evenepoel niet ACHTER zowel Pogacar als Vingegaard in 1 van de 2 tijdritten van de Tour? De andere won hij.
    11-06-2025 09:16
    @Midi: Evenepoel won wel degelijk een tijdrit vorig jaar in de Tour, alweer vergeten ?
    11-06-2025 09:48
    @Rempo Evekoel

    Dat is toch wat ik zeg: Remco won 1 van de 2 tijdritten in de Tour, Pogacar won de andere (en met veel meer tijd dan hij verloor in de tijdrit die Remco won).
    11-06-2025 10:18
    Een klim tijdrit op het einde van 3 weken zal altijd de verhoudingen in de bergen ervoor weerspiegelen, dat was ook wat we zagen.
    11-06-2025 10:32
    @Midi: wat hebben die tijdsverschillen ermee te maken ??? Winst is toch winst ??? Doe het hem maar es na: eerste Tour en witte trui, podium en ITT zege.
    11-06-2025 11:50
    @Rempo

    Als je tour wil winnen dan hebben die tijdverschillen juist heel veel invloed. Want al win je 2 etappes, maar verlies je veel tijd in 1 etappe, kan je gewoon tourzege weggeven.
    Ja je hebt een etappe gewonnen, maar niet de tour.
    11-06-2025 12:45
    @Mocca: Evenepoel deed toch niet mee om de Tour te winnen in z’n eerste Tour ? Top10 en een ritzege was het doel en als het echt meezat het podium. Je kan toch niet verwachten dat iemand in z’n eerste Tourbal direct even Pogacar en Vingegaard gaat kloppen. Dus nee, die verschillen in de laatste tijdrit maakten niks uit, Evenepoel moest enkel de nummers 4 en verder achter zich houden en deed dat met brio.
11-06-2025 01:18
Waarom niet een uur eerder inschakelen en gewoon de hele tijdrit uitzenden?
    11-06-2025 08:46
    Omdat Franse organisaties altijd falen in zo'n beetje alles wat ze doen... Je hebt drie van de Galactico's aan de start voor het eerst in vier jaar, en vervolgens laat je enkel het 'laatste uurtje' van de koers zien...

    Zo'n rit als gisteren was toch ook gewoon een gemiste kans, als je terugleest hoe hard en vaak er aangevallen is door de diverse subtoppers... Maar nee, wij krijgen enkel het laatste min of meer vlakke gedeelte te zien. :(

    Aankomend weekend gaan we ook gewoon het grootste gedeelte van de bergritten niet te zien krijgen, met de kans dat alles al in brokken en stukken ligt tegen de tijd dat wij als kijkers beeld krijgen.

    Gemiste kans, (maar je Amateurisme is niet voor niets afkomstig uit de Franse taal.). Ik kan wel een 1.3 k*t koersje van start tot finish live volgen via een livestream (Zonder vliegtuig of helikopter in de lucht, maar met een cameraman op de motor die 5g heeft), maar de belangrijkste opwarming voor de Tour is blijkbaar te moeilijk/te duur om uit te zenden ?

    Gepruts zoals we in alles van de ASO gewend zijn... Ook op fatsoenlijke signalisatie moet in Frankrijk blijkbaar nog steeds bezuinigd worden, als ik ook gisteren weer zag hoe bepaalde zaken (niet) worden aangeduid. Diep, diep triest.. :(
10-06-2025 22:41
Morgen gewoon POGI-Boy !
11-06-2025 06:45
Ik denk dat Remco het omwille van dat klimmetje toch zeker moeilijk gaat krijgen tegen Pogacar en ook Vingegaard, Vingegaard is van nature misschien zelfs een betere tijdrijder dan Pogacar (zit aerodynamischer).
    11-06-2025 09:17
    Precies of Remco geen klimmetje in een tijdrit aan kan.
    11-06-2025 09:54
    @Wieler-Joke

    Vorig jaar wonnen Pocagar en Vingegaard in de Tour inderdaad redelijk wat tijd op Remco tijdens de klim van de laatste tijdrit. Maar die klim had toen meer gewicht in de tijdrit.
    11-06-2025 10:17
    Heeft ook te maken met hoe je je tijdrit indeelt denk ik dan. Kan ook gewoon zijn dat Vingegaard/Pogacar meer toespitsen op die klim om het verschil te maken en wat meer inhouden op het vlakke.
11-06-2025 07:14
Pronostiekje voor wat het waard is: Remco wint 2sec per km op het vlakke (32sec) en verliest 20sec bergop. Wint de tijdrit met 12sec verschil op Pog/Jonas.
11-06-2025 11:02
Maar op wat voor een fiets... Zetten we een opzetstuurtje op een koersfiets vanwege de toch wel behoorlijke klim? Of worden de all singing all dancing tijdritslagschepen van stal gehaald?
11-06-2025 11:56
het is een relatief korte tijdrit maar toch jammer dat er geen tijdsopname voor de klim is.
Het gaat heel dicht bij elkaar liggen bij de grote 3 denk ik. 5 a 6 minuten klimmen t.o.v. +- 18 minuten vlak (zonder in detail te rekenen).
11-06-2025 13:33
Ik ben vooral benieuwd naar Vingegaard, maakte echt een gretige en frisse indruk in de 1e etappen en is zeker geen slechte tijdrijder. Benieuwd wat die vandaag laat zien. Echter denk ik wel dat de tr voor Evenepoel gaat zijn. Ving en Pog zijn echt goede tijdrijders, zeker als je het vergelijkt met andere ak mannen, maar Evenepoel blijft in dat onderdeel toch de sterkste van de 3. Echter denk ik wel dat ze allemaal dicht op elkaar gaan zitten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine